Varför försvinner sanden på stranden i Pattaya

Den stranden är på en liten ö.
Det är naturlig sand och inte sten.
Lite bitar från ilandspolad korall.

Dom stora berömda stränderna med hotell finns på Boracay och Palawan.
Dom hamnar som regel alltid på topp tio som bästa stränder i Asien.

Tror nya stranden i Manila matchar Pattaya.
Den är nyskapad med krossad kalksten från Cebu som fraktats med fartyg.
Precis så badar ingen där heller.
Ja du får väl skapa dig en tråd stranden i Manila 55555.
Jag seglade med en Norrman som bor i Boracay och har bott på Filippinerna mycket längre än dig.
Han delar inte din uppfattning om den stranden, största problemet sa han är all skit och stanken.

Pollution became one of the main problems in Boracay island. Mainly caused by the lack of proper sewage and waste management system. This is also worsened by the existence of many hotels and inns that operate on Boracay island

Ok världen näst bästa strand då 555555.

Pattaya Beach Hailed as Second Most Popular Beach in the World Among TikTokers​

Haha det måste nog vara världens mest fotograferade strand. Gubbsen tar ett par bilder och skickar hem till familjen.

Den stranden är på en liten ö.
Det är naturlig sand och inte sten.
Lite bitar från ilandspolad korall.

Dom stora berömda stränderna med hotell finns på Boracay och Palawan.
Dom hamnar som regel alltid på topp tio som bästa stränder i Asien.

Tror nya stranden i Manila matchar Pattaya.
Den är nyskapad med krossad kalksten från Cebu som fraktats med fartyg.
Precis så badar ingen där heller.
Var på Boracay -90, var väl nästan sandstrand runt hela ön men inte speciellt bred.

Hemma hos oss här är stranden 12 km lång, perfekt sand och bara några turister på vissa storhelger. Annars har man i stort stranden för sig själv och hur många solstolar/parasoller som helst att välja på.

Inte alla lider av "myror i brallan" ......
Har nog inte myror i brallan, rätt lat och inga problem att ligga still, dock tycker jag öde stränder är booring.
Sen har jag vart på fastlandssidan söderut med utsikt över Koh Samet, inte imponerad av strandrenhållningen, där vi var hölls det bara ren plättvis om låg nåt etablisemang i närheten.

Hellre tomt eller glest än sånt här ;)

1672484929183.png

Hellre tomt eller glest än sånt här ;)

1672484929183.png
Ja det är för mycket, aldrig sett sån trängsel på Pattaya beach dagtid, bara under speciella event som tex firework festival m.m.
Dock kan white sand på Koh Larn se ut så med Kineser, så den stranden undvek vi det sista innan pandemin, åkte runt till den västliga istället.
Problemet här nere är att ödestränderna så är det ingen som städar och ser ut därefter.

Ser det ut så hela vägen då, var där uppe igenom par gånger och då var en liten plätt av flera km uppstädad.
Tog man foto längs med stranden så var det mycket skit utanför den uppstädade plätten.

Har inte sett skit på hela den stranden den månad jag varit här nu. Det är efter vissa blåsiga dagar/nätter från specifika håll som det kan samlas men dom är väldigt snabba på att städa upp hela stranden här. Märktes speciellt den gången för några år sedan som ett stort oljeutsläpp skedde strax utanför. Försvann väldigt snabbt utan ett spår på stranden

Har inte sett skit på hela den stranden den månad jag varit här nu. Det är efter vissa blåsiga dagar/nätter från specifika håll som det kan samlas men dom är väldigt snabba på att städa upp hela stranden här. Märktes speciellt den gången för några år sedan som ett stort oljeutsläpp skedde strax utanför. Försvann väldigt snabbt utan ett spår på stranden
Ok, jag var lite längre söderöver längs den strandremsan och där var det fullt av skit, plast och bröte men fint i området dom städat.
Har dock imte bild på denna tel, ligger på gamla tel och kanske i min bildtråd.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp