Ansiktslyftningen av stranden i Pattaya nästan färdig.

För min del så blir det HH denna semester .. Om jag förstått det rätt så har Kho Samui rengnsäsong i November , men inte HH och Phuket , inte lätt att hålla rätt på allt , Hur kan det skillja så , inte heller Pattis , märkligt

För min del så blir det HH denna semester .. Om jag förstått det rätt så har Kho Samui rengnsäsong i November , men inte HH och Phuket , inte lätt att hålla rätt på allt , Hur kan det skillja så , inte heller Pattis , märkligt
Phuket har lite av regnsäsongen kvar i November Brukar vända i December

Nä IL , Det går först åt ett ordentligt system som tar hand om allt regnvatten uppe på beach road , som även tar det vatten som kommer från delen ovan Beach road, även från 2a samt 3e gatan ,Dvs inget vatten får komma uppifrån och spola ut sanden i havet Sen tar ju regnvatten lik förbannat med sig en mindre del sand ut i havet , Men varför ser det inte likadant ut i tillex. Hua Hin ,
Kanske bör de använda det de har mellan axlarna någon gång , men nej :p

Hua Hin är jag inte säker på men norr om så i Cha Am har man lagt ut "kuddar" på en strand för att havet inte ska erodera stranden, jag har sett likadant nere på Had Samila i Songkhla, samma problem.

Hej

Låter bra även stranden där är ju ganska smal bitvis och det som en gång var en ganska glest befolkad strand på landsbygden är ju nu belägen mitt i en stor stad.

Mvh isan lover

Kan ju inte kalla Jomtien storstad, ok har ju några höghus och restauranger men inte mycket mer.

Hej

Allt är ju relativt men jämför man nuvarande bebyggelse med dom skjul med stråtak som fanns där förr så är ju utvecklingen som skett nästan overklig.

T.o.m området mellan Pattaya och Jomtien var ju obebyggt förr, där åkte man på lite av landsbygd, det är ju samma sak med Hua Hin, själv känner jag knappt igen mig där heller, det är otroligt hur tidigare relativt små platser formligen har exploderat.

Mvh isan lover

Hej

Ja håller med om att det är jobbigt att ha med ordmärkare att göra, speciellt om dom försöker få det till att det räcker med en kuling för att sänka färjor och få speedboats att hamna på Beach Road. :)

Mvh isan lover

Är absolut ingen expert på vädret i pattaya men orkaner/stormar brukar väl omvandlas till lågtryck innan de når fram.
Går du lite söderöver är det inget ovanligt med storm, de evakuerade plattformar i gulfen för inte så länge sedan.

/ SatanG

Är absolut ingen expert på vädret i pattaya men orkaner/stormar brukar väl omvandlas till lågtryck innan de når fram.
Går du lite söderöver är det inget ovanligt med storm, de evakuerade plattformar i gulfen för inte så länge sedan.

/ SatanG
I Pattaya när jag kollade väderhistorik på nätet så har det inte blåst kuling här dom senaste 5 åren.
Dom evakuerar väl för ingenting här, läste att det kanske skulle bli upp till 4m vågor en gång och då hade dom nödberedskap för evakuering ;)

Hej

Tydligen är en stor del av den nyrenoverade stranden redan bortspolad.

After the rosy stories comes the reality - new Pattaya beach being washed away

Mvh isan lover
Är du förvånad Isan Lover? Första gången jag var i Pattaya gick jag ur taxin på Beach road. Då var det strand på bägge sidorna av Beach Road, ut taxin och gå igenom sanden till hotelet. Och att ta sig till Pattaya var ett litet äventyr, det tog tid och tur man kunde stoppa på Karaoke ställe i jungeln för öl på vägen

Dom hadde nog börjat bygga elevated highway. I varje fall, inte varit i Pattaya på, måste vara 10 år. Men den där inga stranden har väl varit "UPP PIFFAD" en gång om året, åtminstånde förr. Men som med trotoarerna i Bangkok, efter en månad så är den nya trottoaren förvandlad till terräng

Och som PanPan säger, vem vill bada i Pattaya,? Bara gjort det en gång och det var ett snabb dopp, cig fimpar och använda kodånger o allsköns skit.

Hej

Allt är ju relativt men jämför man nuvarande bebyggelse med dom skjul med stråtak som fanns där förr så är ju utvecklingen som skett nästan overklig.

T.o.m området mellan Pattaya och Jomtien var ju obebyggt förr, där åkte man på lite av landsbygd, det är ju samma sak med Hua Hin, själv känner jag knappt igen mig där heller, det är otroligt hur tidigare relativt små platser formligen har exploderat.

Mvh isan lover
Då drar jag till med Patong beach -82, mot hur där ser ut idag.

/ SatanG
Går över Vietnam om dom inte vänder och går mot Hong Kong / Japan efter Fillipinerna. Kan inte gå mot Ekvatorn.

Men over Vietnam (passerar över land) blir det Tropical Storm eller storm. Men vem kan se skillnaden på tropical storm o en orkan. Man får hålla på hatten i vilket fall

I Pattaya när jag kollade väderhistorik på nätet så har det inte blåst kuling här dom senaste 5 åren.
Dom evakuerar väl för ingenting här, läste att det kanske skulle bli upp till 4m vågor en gång och då hade dom nödberedskap för evakuering ;)

Nä det var min tanke med, att de orkaner etc som kommer via Kina Vietnam etc brukar ju bedarra till vanliga lågtryck, även om det kan blåsa lite i byarna, tills de når Thailand.
Lite längre ner i gulfen så händer det lite mer men våghöjderna brukar ju inte vara så imponerande.

/ SatanG

Hej

Vem har bestämt sig för att begränsa det här till dom senaste åren, själv har jag ju varit i Thailand vintertid 34 år i rad och på den tiden har det varit ett flera rejäla stormar med stora materiella skador och då inte minst på strandpromenaden och stranden, vill några medlemmar tro att det är en kuling som orsakar det här så är det helt ok med mig.

Mvh isan lover
Jo du, inte länge sen det var storm varning i Siam Gulfen. Oljefälten utrymda och SongKla byn var nästan på väg att bli utrymt. Massa skriverier i media

Så orkanerna som inte vänder NE vid Filipinerna går åver Vietnam till Gulf of Siam. Men som PanPan säger, I Pattaya är de tinte många stormar, men ute i gulfen och dom går sen över Songkla o södra Thailand, inte ovanligt

Då drar jag till med Patong beach -82, mot hur där ser ut idag.

Hej

Ja det är ju också en plats som har gjort samma resa, den har jag dock inte kunnat följa själv eftersom jag kom dit för första gången i vintras, men man har ju kompisar som var där på tidigt 80-tal och sen dess har det sannerligen hänt mycket.

Mvh isan lover

Hej

Det är sant men det räcker att vara i en regionen där en sådan uppträder för att påverkas.

Mvh isan lover
Orkaner och tropiska stormar, ja vem kan se skillnaden. Orkaner kan inte uppstå över land och dom blir till stormar när dom passerar land. Kan inte röra sig mot ekvatorn. Så Gulf of Siam är ganska skyddat i alla väder riktningar.

Samma i vår del av världen, kan inte bli orkaner i Sverige och Europa pga kallt vatten, så det kallas storm även om vindstyrkan är orkanstyrka vilket är mycket ovanligt, med det ska vara omöjligt med orkan på våra latituder (teoretiskt)

Är du förvånad Isan Lover? Första gången jag var i Pattaya gick jag ur taxin på Beach road. Då var det strand på bägge sidorna av Beach Road, ut taxin och gå igenom sanden till hotelet. Och att ta sig till Pattaya var ett litet äventyr, det tog tid och tur man kunde stoppa på Karaoke ställe i jungeln för öl på vägen

Dom hadde nog börjat bygga elevated highway. I varje fall, inte varit i Pattaya på, måste vara 10 år. Men den där inga stranden har väl varit "UPP PIFFAD" en gång om året, åtminstånde förr. Men som med trotoarerna i Bangkok, efter en månad så är den nya trottoaren förvandlad till terräng

Och som PanPan säger, vem vill bada i Pattaya,? Bara gjort det en gång och det var ett snabb dopp, cig fimpar och använda kodånger o allsköns skit.

Hej

Vilket år var detta?

Själv var jag där första gången 1985.

Men jag hoppar allt i sjön även i Pattaya och Bang Saen fast vattnet inte är så rent, det är skönt ändå att svalka av sig lite, men å andra sidan badar jag ju i dammarna på risfälten och i diken längs vägarna i Isaan också.

Sämsta stället jag har badat på var i närheten av en soptipp i Indonesien, det var en massa infödda som badade och rakade sig där, så jag och min kompis gjorde till deras förtjusning dom sällskap, men då blev jag liksom halkig över hela kroppen av något oljigt, jag blev helt klart skitigare i vattnet än jag var innan.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp