Varför försvinner sanden på stranden i Pattaya

Hej

Här är ytterligare en restaurang som serverar Isaanmat som har fått en Michelin stjärna.

Chiang Mai Embraces Isaan Cuisine with Somtum Der Opening​

Amongst connoisseurs of Thai food in Bangkok, the name Thanareuk Laoraowirodge will always sound familiar. For it was he, a young culinary visionary dedicated to honouring the memory of his grandmother and a passion for design and creation, who first put Thailand’s Isaan (northeastern Thai) cuisine on the map when Somtum Der in New York won its first Michelin star.

Här är ytterligare en med Michelin stjärna och den fick Andy Yang redan 2010.

Star chef Andy Yang opens new Isaan restaurant at Siam Discovery

Andy Yang, a Thailand-born star chef who soaked up a Michelin star in New York for his restaurant Rong Tiam in 2010, is now opening a new restaurant at Siam Discovery. The new venture is named Pi Kun and will focus on Isaan food, using pork as the star ingredient in a nose-to-tail concept that tries to reduce waste. The opening is also happening alongside the reopening of Table 38, the uber-fine-dining restaurant from Andy that was once housed on Sukhumvit 38 and won a Michelin star in 2020.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Jo år 2021.

TEAM OF ISAAN WOMEN WINS MICHELIN STAR FOR THAI RESTAURANT IN BELGIUM​

By Asaree Thaitrakulpanich, Staff Reporter
January 14, 2021 12:13 pm

booraan-696x458.jpg

Left: Dokkoon Kapueak. Photo: Fred de Brock / Courtesy of Dokkoon Kapueak. Right: Dishes from Boo Raan. Photo: Boo Raan / Facebook

Knokke-Heist, BELGIUM — Five women from the northeastern region of Thailand won a global recognition earlier this week for their commitment to serving authentic Thai cuisine in Belgium.

Their restaurant, Boo Raan, in the town of Knokke-Heist was awarded a Michelin Star on Monday, an achievement head chef Dokkoon Kapueak attributed to the team’s dedication to stay true to the recipes she learned during her childhood in rural Ubon Ratchathani – and the refusal to dial down the spice level
.

Mvh isan lover
Personal från Issan... inte maten. Den är centralthai och söder.

Hej

Michelin Guide har verkligen upptäckt maten i Isaan.

The MICHELIN Guide Expands Into The Northeast Region, "Isan"​

26 APRIL 2022

The MICHELIN Guide Thailand 2023 will feature Nakhon Ratchasima, Ubon Ratchathani, Udon Thani, and Khon Kaen as representative cities of the Isan Region.

The MICHELIN Guide and the Tourism Authority of Thailand (TAT) have co-hosted a press conference to announce the MICHELIN Guide Thailand’s expansion of its coverage to Thailand’s Northeastern region – widely known as “Isan” – in its sixth edition, to be released at the end of 2022. With 20 provinces in this largest region of Thailand, four provincial cities – namely Nakhon Ratchasima, Ubon Ratchathani, Udon Thani, and Khon Kaen – are selected to represent the region’s distinctive and flavorful cuisine, as well as its remarkable natural and cultural heritage.

Northeastern Thai or “Isan” cuisine has an interesting background with cultural influences from ancient eras – including the Sukhothai Kingdom and Khmer empire – as well as from neighboring countries i.e. Laos, Vietnam, Cambodia, and China. The region has fields and forests on plateaus and mountains suitable for livestock farming. In addition, it is a significant area for quality rice cultivation – including the world-famous Jasmine rice and glutinous rice. Although Isan food does not contain any seafood ingredients due to its landlocked geographical location, the region has many rivers – notably, the Mekong River, where freshwater fish are in abundance.

Mvh isan lover
Att guiden kommer till Isaan är bara för att TAT betalar dem för det. Så det fungerar.

Hej

Här är ytterligare en restaurang som serverar Isaanmat som har fått en Michelin stjärna.

Chiang Mai Embraces Isaan Cuisine with Somtum Der Opening​

Amongst connoisseurs of Thai food in Bangkok, the name Thanareuk Laoraowirodge will always sound familiar. For it was he, a young culinary visionary dedicated to honouring the memory of his grandmother and a passion for design and creation, who first put Thailand’s Isaan (northeastern Thai) cuisine on the map when Somtum Der in New York won its first Michelin star.

Här är ytterligare en med Michelin stjärna och den fick Andy Yang redan 2010.

Star chef Andy Yang opens new Isaan restaurant at Siam Discovery

Andy Yang, a Thailand-born star chef who soaked up a Michelin star in New York for his restaurant Rong Tiam in 2010, is now opening a new restaurant at Siam Discovery. The new venture is named Pi Kun and will focus on Isaan food, using pork as the star ingredient in a nose-to-tail concept that tries to reduce waste. The opening is also happening alongside the reopening of Table 38, the uber-fine-dining restaurant from Andy that was once housed on Sukhumvit 38 and won a Michelin star in 2020.

Mvh isan lover
Sum Tam Der, har jag ätit på i Bangkok.

Gott som sig bör. Men är nog bara som tam:en som kan härledas till Isaan. Resten av menyn var mer klassiskt centralthai.

Något jag inte förstår, är varför du i precis alla ämnen skall hävda med näbbar och klor att ditt är rätt och bäst.

Acceptera att den andra största delen av forumet medlemmar inte uppskattar den generella Isaan maten. Att det finns någo enstaka rätt, absolut. Att det finns någon resturang som blivit framgångsrik, absolut.

Men sluta tro och praka på andra din uppfattning och acceptera att världen är större än dig, din uppfattning och din by.

Att guiden kommer till Isaan är bara för att TAT betalar dem för det. Så det fungerar.
Hej

Det stämmer men det är ju ett bra initiativ, men det fanns ju dessutom ett antal Isaan restauranger som hade fått sin stjärna av Michelin, jag kände själv bara till den som fick sin utmärkelse 2021, men det visade ju sig finnas några till.

Så Issanmaten är tydligen på väg att erövra världen. :)

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer men det är ju ett bra initiativ, men det fanns ju dessutom ett antal Isaan restauranger som hade fått sin stjärna av Michelin, jag kände själv bara till den som fick sin utmärkelse 2021, men det visade ju sig finnas några till.

Så Issanmaten är tydligen på väg att erövra världen. :)

Mvh isan lover

Nja... Jag har varit på flera av dem i Bangkok. Du kan inte kalla dem Isaan restauranger. De må ha influenser från Isaan men där slutar likheterna.

Men visst, som Tam finns på flera av dem.

Gott som sig bör. Men är nog bara som tam:en som kan härledas till Isaan. Resten av menyn var mer klassiskt centralthai.

Något jag inte förstår, är varför du i precis alla ämnen skall hävda med näbbar och klor att ditt är rätt och bäst.

Acceptera att den andra största delen av forumet medlemmar inte uppskattar den generella Isaan maten. Att det finns någo enstaka rätt, absolut. Att det finns någon resturang som blivit framgångsrik, absolut.

Men sluta tro och praka på andra din uppfattning och acceptera att världen är större än dig, din uppfattning och din by.
Hej

Påståendet att Issanmat aldrig hade fått någon utmärkelse ifrån Guide Michelin var ju fel, självklart påpekade jag detta, ser inget konstigt med det.

Själv förstår jag i min tur inte varför du verkar ägna ditt liv att klaga på och försöka hitta något fel i allt jag tycker och skriver om.

Sum Tam Der uppger själva att det är genuin Isanmat med recept och rätter därifrån dom serverar, kanske är det så att du inte vet varifrån maten du äter härstammar ifrån?

Flera rätter som nu äts över hela Thailand har dock sitt ursprung i Isaan och kallas därför för Isaanmat.

Mvh isan lover

Nja... Jag har varit på flera av dem i Bangkok. Du kan inte kalla dem Isaan restauranger. De må ha influenser från Isaan men där slutar likheterna.

Men visst, som Tam finns på flera av dem.
Hej

Det är väl normalt ägaren själv som bestämmer vilken inriktning en restaurang ska ha och här säger ju ägaren att det är äkta Isaanmat som serveras och han har dessutom uppmärksammats för detta av Michelin, sen att du har ätit samma mat i Centrala Thailand är väl en helt annan sak, många Isaanrätter är ju numera integrerade i det övriga Thailändska köket, men jag tittade på menyn ifrån Sum Tam Der och kände igen åtskilliga rätter ifrån Isaan.

Sen vad det gäller Michelin och deras utmärkelser så är det ju i get vare sig jag eller du kan påverka, men själv tycker jag att det ät trevligt att dom har upptäckt Isaanmaten och ger restauranger som serverar detta sin utmärkelse,

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Det är väl normalt ägaren själv som bestämmer vilken inriktning en restaurang ska ha och här säger ju ägaren att det är äkta Isaanmat som serveras och han har dessutom uppmärksammats för detta av Michelin, sen att du har ätit samma mat i Centrala Thailand är väl en helt annan sak, många Isaanrätter är ju numera integrerade i det övriga Thailändska köket, men jag tittade på menyn ifrån Sum Tam Der och kände igen åtskilliga rätter ifrån Isaan.

Mvh isan lover

Precis som vanligt. Du kan och vet bäst och allt som du säger är så.

Jag kan öppna ett gatukök å kalla det Isaanmat. Det blir inte det bara för att ägaren säger det.

Ja, influenser finns. Men det är jävligt mycket fusionmatlagning, å bara för mam slänger i fisksås eller papaya så blir det inte Isaanmat.

Berns i Stockholm serverar Isaanmat säger de, du hade blivit besviken. För inte mycket du skulle känna igen från byn... men influenser finns.

Min hustru lagar Isaan mat, men hon lagar även farangmat i vårt kök, blir den då Isaan mat bara för att köket ligger i Isaan. Hon varierar även väldigt mycket på sin mat, alla rätter är inte lika från gång till annan. Som samet skriver Isaanmat är ett vida angett begrepp och inget är hugget i sten, och allt är inte heller Isaanmat bara för att det är en Isaanrestaurang som lagar vad de kallar Isaanmat om den sen ligger i Europa :laugh2:

Ok världen näst bästa strand då 555555.

Pattaya Beach Hailed as Second Most Popular Beach in the World Among TikTokers​

Ok världen näst bästa strand då 555555.

Pattaya Beach Hailed as Second Most Popular Beach in the World Among TikTokers​

Bäst eller populärast är inte riktigt samma sak

Ja, kineser, ryssar och indierna älskar Pattaya Beach.
Perfekt för oss strandraggare som har egna stränder fortfarande.
Nja vet inte om Indier hägger på stranden, aldrig sett några, Kineserna slussas från shuttle bussar till speed boat ut till Koh Larn lite fotoaktivitet, tillbaks till bussarna och vidare.
Sen är ju stranden så stor idag så märks ju inte, finns plats, är väl över 50m bred och några km lång.
Är ju inte som när du var här sist på hedenös tid.
Själv promenerar jag bara där ibland, sitter sällan vid stranden, inte suttit där sen innan pandemin och då bara en kort stund, är ingen strandraggare.

20211127_090047.jpg

20211026_064640.jpg

20211026_060344.jpg

Nja vet inte om Indier hägger på stranden, aldrig sett några, Kineserna slussas från shuttle bussar till speed boat ut till Koh Larn lite fotoaktivitet, tillbaks till bussarna och vidare.
Sen är ju stranden så stor idag så märks ju inte, finns plats, är väl över 50m bred och några km lång.
Är ju inte som när du var här sist på hedenös tid.
Själv promenerar jag bara där ibland, sitter sällan vid stranden, inte suttit där sen innan pandemin och då bara en kort stund, är ingen strandraggare.

20211127_090047.jpg

20211026_064640.jpg

20211026_060344.jpg
Oj, 50m bred och några km lång.
Inte mycket att skryta över.

Jag är van med stränder på det tiodubbla.
Nu är inte storleken avgörande så det räcker med ljus sand och klart vatten även för mig.

MVIMG_20210522_093124.jpg

Stenstrand och 500m bred 5555 sure...
Såg ju jäkligt spännande ut där 55555.
Den stranden är på en liten ö.
Det är naturlig sand och inte sten.
Lite bitar från ilandspolad korall.

Dom stora berömda stränderna med hotell finns på Boracay och Palawan.
Dom hamnar som regel alltid på topp tio som bästa stränder i Asien.

Tror nya stranden i Manila matchar Pattaya.
Den är nyskapad med krossad kalksten från Cebu som fraktats med fartyg.
Precis så badar ingen där heller.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp