Vart på Migrationsverket ska jag vända mig för att få svar på mina frågor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Det kom ett mejl idag från en svensk man:
Jag gifte mig i Kina för snart 2 år sedan. Min fru lämnade in ansökan om uppehållstillstånd i mars (dossier nr angett). Jag fyllde i ett formulär som anhörig i Sverige (kontrollnummer angett).

Mannen har lämnat alla dossier nummer och kontrollnummer etc. till mig i sitt mejl, och skickar också mängder av annan bevisning på att allt har gått rätt till, såsom:
Kopia av fullmakt för honom att hantera sin frus ansökan eftersom hon inte behärskar datorer samt kopior av hans flygbiljetter, utdrag från hans bankkonton och hans frus bankkonton, kopior av mejllistor som visar hans och hans frus mejlkorrespondens etc. etc. etc. Han skriver:
Jag mejlade Migrationsverket för en vecka sedan och frågade om min fru gjort fel i sin ansökan.

Migrationsverket svarar inte på mitt mejl.

Den svenske maken har skickat allt och mer därtill som Migrationsverket kan behöva för att kunna bevilja hans fru i Kina uppehållstillstånd på anknytning till honom och vädjar till verket:
Låt mig bara veta vad det är som ni vill ha!

Och han frågar:
- Vart på Migrationsverket ska jag vända mig för att få svar på mina frågor?
- Varför tar en kristallklar ansökan som min frus (100 % dokumenterad på alla tänkbara sätt) så lång tid?
- Hjälper det att anlita en advokat?
- Har du något tips hur jag på annat sätt kan snabba upp processen?

Och så undrar han, berättigat, kan det tyckas:
Har Migrationsverket kanske flyttat den delen av verkets arbetsuppgifter gällande flytt till Sverige på grund av giftermål med en svensk medborgare till ett annat verk på grund av deras arbetsbelastning?

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Vad kan man göra mer än att ta sig för pannan? Det är beklämmande att folk som har träffat sin kärlek på detta sätt skall lida pga Migrationsverkets arbetsbelastning. Inget annat än en jätteskandal är vad det är!! >:(

Kan bara hålla med där berra ett djävla sätt.att behandla oss på som vill få.hit våra.kära

"glimten66 " sa:
Kan bara hålla med där berra ett djävla sätt.att behandla oss på som vill få.hit våra.kära
samt att vi inte lägger våra kära till belastning för staten, utan att vi får stå till med försörjning o hus o hem, m,m

Ja o de e jag stolt.över men ändå ska våra tjejer klassas som paria av staten kanske hade varit bättre.me.en somaliska eller syrianska då.hade man kanske kunnat få.goooa bidrag istället

Håller med er alla, detta reagerade jag starkt på när min fru skulle ha UT, nu gick det ganska fort på den tiden men ändå att en myndighet ska bestämma om hon ska få bo här och att det ska ta sån tid ...

Så klart förstår jag att man måste utreda varje fall ... men ... men .. men

Och Migrationsverket har skrivit upp prognosen från 60 till 80.000 som beräknas komma till Sverige, inte nu att förglömma att ytterligare 500.000 är på flykt från Kurdistan Iraq, lycka till Sveriges skattebetalare....

Som sagt, man kan inte undgå att bli minst sagt förbannad när folk blir behandlade på detta sätt, något likabehandlande existerar icke. För vår del gick det ganska smidigt för fem år sedan när frugan fick sitt första UT, men nu fy f-n rent ut sagt. Och vi måste dessutom betala en inte oansenlig avgift, minns inte hur mycket jag betalade till ambassaden då men... Och det var inte gratis att ta hit barnen heller.

Det skulle vara intressant om någon drabbad idag hade viljan och orken att anmäla Migrationsverket till JO eller vilken instans det nu kan vara som hanterar sådana här saker. Det retar upp mig till vansinne, alla skall behandlas lika det är detta hela vårt samhällssystems grund vilar på.

Och är det något som skapar röster till SD så är det väl när sådant här kommer fram i ljuset.

Jag tror att när folk äntligen fått sitt UT är de så nedbrutna av väntan och ovissheten att de orkar inte tjafsa mer med Migrationsverket utan man vill bara gå vidare.. Därför kommer de undan med ganska mycket.

Just att man inte kan få reda på någonting av någon var det mest frustrerande när vi sökte. Kundtjänst ljög rakt ut flera gånger, handläggare och teamledare svarade inte i telefon på flera veckor under den telefontid de uppgivit att de hade, och ingen kunde säga om ansökan såg komplett och riktig ut eller ens ange en grov uppskattning (dagar, veckor, månader?) för när någon skulle titta på vår ansökan. Att ingen kan svara på varför vissa får svar inom 1-2 månader medan andra får vänta uppemot ett år var också otroligt frustrerande.

Varje gång man läste om fler syrier på flykt kände man hur man dog lite mer inombords. Inte av medlidande för dem (även om situationen där givetvis är fruktansvärd), utan för att det troligen innebär att alla de som väntar på sina kära får vänta ännu längre. Helt sjukt att ett krig i mellanöstern ska drabba svenska medborgare som väntar på sina anhöriga från helt andra delar av världen.

"NollArton " sa:
Jag tror att när folk äntligen fått sitt UT är de så nedbrutna av väntan och ovissheten att de orkar inte tjafsa mer med Migrationsverket utan man vill bara gå vidare.. Därför kommer de undan med ganska mycket.

Just att man inte kan få reda på någonting av någon var det mest frustrerande när vi sökte. Kundtjänst ljög rakt ut flera gånger, handläggare och teamledare svarade inte i telefon på flera veckor under den telefontid de uppgivit att de hade, och ingen kunde säga om ansökan såg komplett och riktig ut eller ens ange en grov uppskattning (dagar, veckor, månader?) för när någon skulle titta på vår ansökan. Att ingen kan svara på varför vissa får svar inom 1-2 månader medan andra får vänta uppemot ett år var också otroligt frustrerande.

Varje gång man läste om fler syrier på flykt kände man hur man dog lite mer inombords. Inte av medlidande för dem (även om situationen där givetvis är fruktansvärd), utan för att det troligen innebär att alla de som väntar på sina kära får vänta ännu längre. Helt sjukt att ett krig i mellanöstern ska drabba svenska medborgare som väntar på sina anhöriga från helt andra delar av världen.
Känns som en öststatsmyndighet på 70-talet ... eller Telia för några år sedan ;)

Konstigt att det får fortsätta år efter år ...

Jag skrev det förut. Ring. Åk dit. Skriv brev. Fax mm. Kräv ett svar.

Då jag skrev det här på CM så sa ni till mig att stackars Mig som e så överbelastade. Skall inte stœra dom med mitt ärende. Haha ni verkar ändrat uppfattning!

Jag bor inte långt ifrån kållered (tror det va ung. Där dom höll till) ja ska åka dit och knacka på då de blir aktuellt.

"krister " sa:
Jag skrev det förut. Ring. Åk dit. Skriv brev. Fax mm. Kräv ett svar.

Då jag skrev det här på CM så sa ni till mig att stackars Mig som e så överbelastade. Skall inte stœra dom med mitt ärende. Haha ni verkar ändrat uppfattning!

Jag bor inte långt ifrån kållered (tror det va ung. Där dom höll till) ja ska åka dit och knacka på då de blir aktuellt.
Håller med så har jag gjort också. Är man påläst om sina rättigheter är det enklare. Dock märkte jag mot slutet av min frus kontakt med MIG att de heller ljuger och svåra att nå. Att åka dit hjälper inte då handläggarna sitter på andra våningsplan och all kommunikation ska ske via mejl eller webben.

De säger i växeln att de inte har teleton vilket så klart är lögn. Jag har eskalerat till jag fått besked. De kan inte komma ifrån att de har vissa skyldigheter också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
5 K
Anonymius
A
W
Svar