Hej
Ja det här låter inte alls bra, själv tyckte jag redan under min tid inom flygbranschen att USA ställde högre krav och kontrollerade företag utomlands betydligt hårdare än på hemmaplan.
Alla branscher är ju numera utsatta för hård konkurrens och allt stressas upp, priserna pressas och allt ska klaras av med mindre bemanning, jag reagerade sjölv på denna utveckling under min tid i arbetslivet, flyget är en lite speciell bransch som inte är riktigt lämpad för ekonomiska sparkrav, högt tempo och nedskärningar.
När jag började på 70-talet var vi mestadels tre personer ute på jobb, en kontrollant (inspector), en förste mekaniker och en andre mekaniker, men i slutet av 80-talet minskades det till två personer, en kontrollant och en mekaniker, på 90-talet började man skicka ut en person som då skulle göra det tre gjorde tidigare, samt kontrollera sitt eget arbete, just detta reagerade jag på, kombinationen av både tidsmässig och ekonomisk stress i kombination med beslutsfattande och självkontroll tror jag själv innebär ökade risker, att ha en oberoende extra erfaren person med kvalitetsansvar som kastar ett extra öga på det arbete som utförs och håller i dokumentation o.s.v, kostar lite mer men ökar definitivt säkerheten.
Mvh isan lover
IBM gjorde typ lika med deras serviceavtals reparationer.
Byt backupenhet på en liten IBM server:
Bil från Stockholm till Falun, en chef och en mekaniker. Byter enheten och ringer sedan mig som konsult eftersom INGEN av de två hade kunskaper om operativsystemet på Server, ett vanligt Windows NT för att kunna verifiera att nya enheten fungerade. Jag får sätta mig i bilen, åka dit och genomföra den viktigaste delen av jobbet.
Chefen kunde bara chefa över mekanikern vars enda egentliga tekniska kunskap låg i hanterandet av en skruvmejsel och följa monteringsanvisningen som låg i paketet.
Sensmoralen är att oavsett hur många personer man skickar, kan det falla på alla.
Fortsättningen är också densamma.
Oavsett hur mycket man testar en produkt, kan man inte garantera att det fungerar.
Som produktionsansvarig har jag otaliga gånger sett produkter utvecklas, testas av utvecklarna, förs över till en grupp som använder produkten, för att slutligen detaljstuderas av en QA som för övrigt kanske var en av dina kollegor, Volvo Flygmotor i Stockholm, Bromma om jag minns rätt.
När produkten kommer ut till kund, dröjer det ibland inte ens en vecka förrän något inträffar, som vi faktiskt borde ha sett.
Testa en produkt och en så tekniskt mångfacetterad som ett flygplan är, är rätt så mer tidsödande och komplicerat än vad jag hade på mina produkter, som enbart var testinstrument för ytor typ papper, eller vingarna på JAS39.
Erfarenhetsmässigt är jag inte alls förvånad att det kan komma fram riktigt allvarliga brister man borde sett även efter mycket lång tid.
Jag kan också förstå hur det kan gå till att man inte reagerar på det första tillbudet.
Man vill inte det skall vara så, men jag kan förstå hur det gått till.