Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

Får du inte göra det själv?
Egenkontroll som Boeing fick av myndigheterna.
Boeing pressade FAA till detta för att inte tappa viktig tid mot Airbus.

Uppgifter: Boeing fick granska säkerhet på olycksdrabbat plan själva

Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the suspect 737 MAX flight control system
Det är lika med CE märkningen. Ingen som håller i tester för CE för att godkänna eller underkänna.
CE etiketterna är bara att köpa på rulle och tejpa på om man inte trycker den.
Det är upp till företaget att genomföra dokumentation och ev. nödvändiga tester och själva besluta om man uppfyller CE eller inte.
D.v.s. finns inget som hindrar att man bara märker CE och säljer utan att ha säkrat något alls.

Det är lika med CE märkningen. Ingen som håller i tester för CE för att godkänna eller underkänna.
CE etiketterna är bara att köpa på rulle och tejpa på om man inte trycker den.
Det är upp till företaget att genomföra dokumentation och ev. nödvändiga tester och själva besluta om man uppfyller CE eller inte.
D.v.s. finns inget som hindrar att man bara märker CE och säljer utan att ha säkrat något alls.
Men om det händer nått, då e det kört!

Får du inte göra det själv?
Egenkontroll som Boeing fick av myndigheterna.
Boeing pressade FAA till detta för att inte tappa viktig tid mot Airbus.

Uppgifter: Boeing fick granska säkerhet på olycksdrabbat plan själva

Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the suspect 737 MAX flight control system
Japp, enligt EN 1090 så får jag det, men jag brukar låta grann firman inspektera mina svetsar åxå, i synnerhet om det gäller rör och bärande konstruktioner!

Hej

Ja det här låter inte alls bra, själv tyckte jag redan under min tid inom flygbranschen att USA ställde högre krav och kontrollerade företag utomlands betydligt hårdare än på hemmaplan.

Alla branscher är ju numera utsatta för hård konkurrens och allt stressas upp, priserna pressas och allt ska klaras av med mindre bemanning, jag reagerade sjölv på denna utveckling under min tid i arbetslivet, flyget är en lite speciell bransch som inte är riktigt lämpad för ekonomiska sparkrav, högt tempo och nedskärningar.

När jag började på 70-talet var vi mestadels tre personer ute på jobb, en kontrollant (inspector), en förste mekaniker och en andre mekaniker, men i slutet av 80-talet minskades det till två personer, en kontrollant och en mekaniker, på 90-talet började man skicka ut en person som då skulle göra det tre gjorde tidigare, samt kontrollera sitt eget arbete, just detta reagerade jag på, kombinationen av både tidsmässig och ekonomisk stress i kombination med beslutsfattande och självkontroll tror jag själv innebär ökade risker, att ha en oberoende extra erfaren person med kvalitetsansvar som kastar ett extra öga på det arbete som utförs och håller i dokumentation o.s.v, kostar lite mer men ökar definitivt säkerheten.

Mvh isan lover
IBM gjorde typ lika med deras serviceavtals reparationer.
Byt backupenhet på en liten IBM server:
Bil från Stockholm till Falun, en chef och en mekaniker. Byter enheten och ringer sedan mig som konsult eftersom INGEN av de två hade kunskaper om operativsystemet på Server, ett vanligt Windows NT för att kunna verifiera att nya enheten fungerade. Jag får sätta mig i bilen, åka dit och genomföra den viktigaste delen av jobbet.
Chefen kunde bara chefa över mekanikern vars enda egentliga tekniska kunskap låg i hanterandet av en skruvmejsel och följa monteringsanvisningen som låg i paketet.
Sensmoralen är att oavsett hur många personer man skickar, kan det falla på alla.
Fortsättningen är också densamma.
Oavsett hur mycket man testar en produkt, kan man inte garantera att det fungerar.
Som produktionsansvarig har jag otaliga gånger sett produkter utvecklas, testas av utvecklarna, förs över till en grupp som använder produkten, för att slutligen detaljstuderas av en QA som för övrigt kanske var en av dina kollegor, Volvo Flygmotor i Stockholm, Bromma om jag minns rätt.
När produkten kommer ut till kund, dröjer det ibland inte ens en vecka förrän något inträffar, som vi faktiskt borde ha sett.
Testa en produkt och en så tekniskt mångfacetterad som ett flygplan är, är rätt så mer tidsödande och komplicerat än vad jag hade på mina produkter, som enbart var testinstrument för ytor typ papper, eller vingarna på JAS39.
Erfarenhetsmässigt är jag inte alls förvånad att det kan komma fram riktigt allvarliga brister man borde sett även efter mycket lång tid.
Jag kan också förstå hur det kan gå till att man inte reagerar på det första tillbudet.
Man vill inte det skall vara så, men jag kan förstå hur det gått till.

Inte den bästa reklam.

Pilot varnade Boeing-chefer – månader innan dödsolyckorna
Publicerad idag 10.40
En Ethiopian Airlines-pilot varnade chefer på flygbolaget om Boeing 737 MAX 8, flera månader innan 157 personer omkom i en flygkrasch. Det rapporterar Bloomberg, med hänvisning till interna dokument och mejl.
”Det kommer med säkerhet leda till en krasch”, skriver piloten enligt Bloomberg.
Den 13 december skrev piloten Bernd Kai von Hoesslin att mer träning och bättre kommunikation var ett måste, för att undvika olyckor, rapporterar Bloomberg.
Som exempel pekade han på det Lion Air-plan som störtade i Indonesien den 29 oktober. Även det planet var ett Boeing 737 MAX 8.
Problem med varningar
”Det kommer med säkerhet leda till en krasch” om det piloter kämpar med fel i styrsystemet och det också dyker upp varningar om att de flyger för nära marken, skriver Bernd Kai von Hoesslin till cheferna.
Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschar ett Ethiopian Airlines-flyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba. 157 personer dog.
Enligt Bloomberg utgjorde korrespondensen mellan von Hoesslin och Ethiopian Airlines totalt 418 sidor dokument. Han lyfte flera saker som han var bekymrad över, bland annat underhåll, pilotvila och de operativa procedurerna.
Träning och utbildning
En talesperson för Ethiopian Airlines säger att deras piloter har gått igenom all den träning som Boeing och den amerikanska flygmyndigheten rekommenderar, skriver Bloomberg.
Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.
Publicerad: idag 10.40
Uppdaterad: idag 10.43
Pilot varnade Boeing-chefer – månader innan dödsolyckorna
Publicerad idag 10.40
En Ethiopian Airlines-pilot varnade chefer på flygbolaget om Boeing 737 MAX 8, flera månader innan 157 personer omkom i en flygkrasch. Det rapporterar Bloomberg, med hänvisning till interna dokument och mejl.
”Det kommer med säkerhet leda till en krasch”, skriver piloten enligt Bloomberg.
Den 13 december skrev piloten Bernd Kai von Hoesslin att mer träning och bättre kommunikation var ett måste, för att undvika olyckor, rapporterar Bloomberg.
Som exempel pekade han på det Lion Air-plan som störtade i Indonesien den 29 oktober. Även det planet var ett Boeing 737 MAX 8.
Problem med varningar
”Det kommer med säkerhet leda till en krasch” om det piloter kämpar med fel i styrsystemet och det också dyker upp varningar om att de flyger för nära marken, skriver Bernd Kai von Hoesslin till cheferna.
Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschar ett Ethiopian Airlines-flyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba. 157 personer dog.
Enligt Bloomberg utgjorde korrespondensen mellan von Hoesslin och Ethiopian Airlines totalt 418 sidor dokument. Han lyfte flera saker som han var bekymrad över, bland annat underhåll, pilotvila och de operativa procedurerna.
Träning och utbildning
En talesperson för Ethiopian Airlines säger att deras piloter har gått igenom all den träning som Boeing och den amerikanska flygmyndigheten rekommenderar, skriver Bloomberg.
Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.
Publicerad: idag 10.40
Uppdaterad: idag 10.43

Hej

Nu vill Boeing att folk ska få börja flyga 737 Max igen, dom har även gett ut en video där en kvinnlig testpilot på Boeing säger att hon inte skulle tveka att sätta sin familj på ett 737 Max när det släpps för service igen.

Men dom tänkta passagerarna är skeptiska, bara 14-20% av dessa säger att dom billigt skulle sätta sig i en 737 Max igen inom 6 månader efter att den har börjat flyga igen, 50% av dom tillfrågade är beredda att betala mer för att slippa flyga med en 737 Max.

Boeing wants it to fly, but travellers fear the 737 Max
PUBLISHED : 20 OCT 2019 AT 14:45
WRITER: AFP
The Boeing 737 Max 9 soars overhead at the Paris air show in 2017.

Mvh isan lover

DC10 gick i graven på samma sätt. Två olyckor med lastdörrar som lostnade fick folks förtroende att försvinna. Man betalade för att slippa flyga DC10, försäljningen dalade och produktionen lades snart ned.

Vi kan nog förvänta oss att Boeing byter namn på sin produkt för att inte behöva föknippas med MAX.

En liten uppgradering på befintliga maskiner och ett namnbyte även där kanske är på sin plats. För många kommer nog tveka att sätta sig i en MAX någonsin igen.

DC10 gick i graven på samma sätt. Två olyckor med lastdörrar som lostnade fick folks förtroende att försvinna. Man betalade för att slippa flyga DC10, försäljningen dalade och produktionen lades snart ned.

Vi kan nog förvänta oss att Boeing byter namn på sin produkt för att inte behöva föknippas med MAX.

En liten uppgradering på befintliga maskiner och ett namnbyte även där kanske är på sin plats. För många kommer nog tveka att sätta sig i en MAX någonsin igen.

Hej

DC 10 tappade väl motorer och flygstoppade för detta också om inte jag minns fel?

Det där med lastluckorna kommer jag inte ihåg, men det var ju ett tag sedan.

Mvh isan lover

De ändrar kanske till MAXI.

Hej

DC 10 tappade väl motorer och flygstoppade för detta också om inte jag minns fel?

Det där med lastluckorna kommer jag inte ihåg, men det var ju ett tag sedan.

Mvh isan lover

1974 krashade en DC10 i Frankrike, ett Turkish Airline plan. Samtliga ombord omkom. Samma fel hade hänt 2 år innan i USA men då lyckades de nödlanda planet.

Men stämmer att de även tappade en motor på en DC10 i USA. De hade tagit genvägar när man demonterade och återmonterade motorerna och motorinfästningen sprack. Även där omkom samtliga ombord samt några på marken.

Hej

Nya problem för Boeing, den här gången gäller det Boeing 777 efter att ett Thai Airways plan drabbades av motorfel, detta får nu till följd att motorer jorden runt (med vissa serienummer) av den här typen installerade på flyg måste tas ur tjänst inom en viss tid för modifiering.

Thai Airways 777 engine failure spurs global concern
by Mark KellyOctober 25, 2019

Operators of certain Boeing 777-300ERs are being ordered to conduct engine checks after the uncontained failure of the General Electric GE90 powerplant on a ThaiAirways International aircraft.
The failure involved Thai’s flight TG970 as it commenced its take-off roll for Zurich on 20 October.
US FAA regulators have issued an emergency airworthiness directive which, while not specifically mentioning Thai, refers an uncontained GE90-115B high-pressure turbine failure on the same date.
It says the take-off was aborted as a result and that debris struck the aircraft fuselage and its other engine.
The directive requires removal, within 25 cycles, of an interstage seal from engines with eight particular serial numbers.
It states that the measure is designed to prevent high-pressure turbine failure which could lead to the release of damaging high-energy debris.

Mvh isan lover

Hej

Nya problem för Boeing, den här gången gäller det Boeing 777 efter att ett Thai Airways plan drabbades av motorfel, detta får nu till följd att motorer jorden runt (med vissa serienummer) av den här typen installerade på flyg måste tas ur tjänst inom en viss tid för modifiering.

Thai Airways 777 engine failure spurs global concern
by Mark KellyOctober 25, 2019

Operators of certain Boeing 777-300ERs are being ordered to conduct engine checks after the uncontained failure of the General Electric GE90 powerplant on a ThaiAirways International aircraft.
The failure involved Thai’s flight TG970 as it commenced its take-off roll for Zurich on 20 October.
US FAA regulators have issued an emergency airworthiness directive which, while not specifically mentioning Thai, refers an uncontained GE90-115B high-pressure turbine failure on the same date.
It says the take-off was aborted as a result and that debris struck the aircraft fuselage and its other engine.
The directive requires removal, within 25 cycles, of an interstage seal from engines with eight particular serial numbers.
It states that the measure is designed to prevent high-pressure turbine failure which could lead to the release of damaging high-energy debris.

Mvh isan lover
Om Thai Air har ekonomiska problem så kanske servicen inte varit den som är schemalagd , de har ju brustit i service och åtgärdande av fel förut , Någon som är förvånad över detta , Thai är Thai , Häng på en Buddha till så flyger vi . Hej och hå !! Nu General Electrics maskiner som fallerar , inte bra , vad händer med flygindustrin

Om Thai Air har ekonomiska problem så kanske servicen inte varit den som är schemalagd , de har ju brustit i service och åtgärdande av fel förut , Någon som är förvånad över detta , Thai är Thai , Häng på en Buddha till så flyger vi . Hej och hå !!

Hej

Nja, här handlar det uppenbarligen om en del i motorn som har haft brister och inte om hur service har skötts, då har säkerligen motortillverkaren konstaterat att det finns risk för att denna defekt kan finnas på fler delar av samma typ och i
samma serie ifrån tillverkning eller montering.

Så det var säkerligen bara en slump att just det här planet tillhörande Thai Airways drabbades först, nu ska alla motorer med en sån här misstänkt defekt motordel tas ur tjänst och åtgärdas genom att antingen utföra extra kontroller på detaljen eller helt enkelt byta ut den, detta har flygbolagen fått 25 cycles på sig att fixa, en cycle motsvarar en start eller landning.

Så det är en ganska begränsad tidsplan som gäller här, det framgår dock inte om hur många plan det är som drabbas, men felet verkar ju ha varit av det allvarligare slaget och det är tur att inget värre inträffade.

Mvh isan lover

Ville mest kasta lite skit på Thai Air samt mobba de som älskar detta bolag eller bara fogar sig i vad damen vill :p ofta inte alltför trevliga besättningar , verkar allt som oftast vara trötta och utarbetade (Sura som ättika ) Flyger aldrig med dessa igen :thumbsdown:

Ville mest kasta lite skit på Thai Air samt de som älskar detta bolag med inte alltför trevliga besättningar , verkar allt som oftast vara trötta och utarbetade (Sura som ättika ) Flyger aldrig med dessa igen :thumbsdown:

Hej

Själva flyger vi numera ganska sällan med Thai, men då mer p.g.a priset, av någon anledning verkar alltid vissa bolag som Thai och SAS vara några tusenlappar dyrare än andra jämförbara bolag när man söker på nätet, så för oss har det blivit mycket Finnair och Lufthansa dom senaste 10-15 åren.

Mvh isan lover

Hej

Själva flyger vi numera ganska sällan med Thai, men då mer p.g.a priset, av någon anledning verkar alltid vissa bolag som Thai och SAS vara några tusenlappar dyrare än andra jämförbara bolag när man söker på nätet, så för oss har det blivit mycket Finnair och Lufthansa dom senaste 10-15 åren.

Mvh isan lover
Finnair är helt ok anser jag

Jag måste haft en himla tur varje gång jag flugit med thaiairways. För oss, familj med småbarn, bra pris, allt ingår, mycket baggage, filtar och kuddar, underhållning för barn, gratis stänkare till pappa :) Personalen har nästan alltid varit trevliga. Men med så många flygningar är det inte konstigt att man då och då träffar på någon som vaknat på fel sida.

Vi åker förmodligen till sommaren och då blir det priset som styr samt transfertid. Gärna Finnair eller Emirates men Lufthansa duger också trots att jag inte gillar Frankfurts flygpats. Men det blir naturligtvis Thai om dom kan konkurrera prismässigt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp