2700 medlemmar

Knappast frekvent förekommande på TS.... Jo... Om du, jag och någon till snackar lite thai..
Jag förväntar mig inte att språk skall dominera.... Men som det är nu är det inget om inte vi tjafsar lite..
Funderat på att gå med på Thai Language. Brukar ofta vara inne där. Nog den bästa gällande Thai språk.
Inte många som har ork att lära sig skriva Thai , jag pratar hyfast Isaan , så pass att jag klarar mig , bara det är mer än de flesta här tror jag , sen finns det en del som pluggar Thai, och även kan prata bra och skriva ,men inte är ni så många ,, mig stör det inte , jag kan välja bort detta liksom ishockey och fotboll om jag inte vill se det :)

Inte många som har ork att lära sig skriva Thai , jag pratar hyfast Isaan , så pass att jag klarar mig , bara det är mer än de flesta här tror jag , sen finns det en del som pluggar Thai, och även kan prata bra och skriva ,men inte är ni så många ,, mig stör det inte , jag kan välja bort detta liksom ishockey och fotboll om jag inte vill se det :)
Underbart Phonta!! Jag tror det är många på TS som pratar hyffsat bra Thai.
Jag propagerar inte för att TS skall vara ett språk forum. Utan att det vore kul om fler önskade ta del av språk och kultur. Och kanske dela med sig av erfarenheter. Så kanske nya medlemmar kan bli intresserade av att gå med på TS?
Nu består det mest av hockey, husbygge och senaste bilden på barnen.. :)

Underbart Phonta!! Jag tror det är många på TS som pratar hyffsat bra Thai.
Jag propagerar inte för att TS skall vara ett språk forum. Utan att det vore kul om fler önskade ta del av språk och kultur. Och kanske dela med sig av erfarenheter. Så kanske nya medlemmar kan bli intresserade av att gå med på TS?
Nu består det mest av hockey, husbygge och senaste bilden på barnen.. :)
Hockeyn är slut snart, håll ut ni som inte gillar detta;). En tanke som slog mig nu, varför gick ni med detta forumet? Var det nyfikenhet, eller ställde ni någon fråga, eller ville ni lära er Thai, kanske något annat?
Jag vet varför jag kom hit.. Ställde en fråga om UT, sen har det bara runnit på.:)

Hockeyn är slut snart, håll ut ni som inte gillar detta;). En tanke som slog mig nu, varför gick ni med detta forumet? Var det nyfikenhet, eller ställde ni någon fråga, eller ville ni lära er Thai, kanske något annat?
Jag vet varför jag kom hit.. Ställde en fråga om UT, sen har det bara runnit på.:)
Jag vet varför jag kom med... Har Thailändsk familj... Både i Sverige och i Thailand... Och är intresserad av Thailand...
Språk, kultur, musik mm... Det mesta om Thailand... Tror de flesta som kommer som nya har något intresse av Thailand... OBS!!! Thailand... Och många har frågor om just detta...

Efter snart 7500 inlägg så kan jag ställa mig frågan ,, gift med en Thai sen 2006 , 2012 började vi fundera på flytt , kom i kontakt med Långeman genom detta Forum. Han blev/var :( en av mina bästa vänner , sen har det bara rullat på , snart 5 år :)

Jag är intresserad av österländsk kultur, människor och historia. Det har blivit ett antal böcker om Thailand, Japan, Kina, Burma etc. Jag läste mycket om Thailand inför resan dit. Jag begriper inte en skvatt thai så jag fick ta till engelska som fungerade på något sätt i Chiang Mai och Pai (en liten by inom Mae Hong Son). Då det blev språkförbistring gällde att ha svägerskan som tolk. Trots resan är många år sedan, har inte minnen från Thailand bleknat, kanske en aning. Att vara som medlem är i forumet är för mig att se hur andra medlemmar hanterar sin livssituation.
Jag skriver inte så mycket, men det är ovanligt roligt att läsa vad medlemmar skriver. Fortsätt så. Tack.:hug_transparent:

2700 medlemmar och bara ett fåtal som skriver nånting?
Varför skriver ni ingenting ni som är medlemmar här. Allting jag ser på så nog fan är Jonas och Berralund där och babblar , men ni andra vakna och kom med i forumet..
Ska ju ha något att skriva om också ;)
Lite som på jobbet snackar ju inte med/om allt eller med alla.

Samma här, fick tips om vårt lexikon och sedan desss har jag varit fast. Innan jag reggade mig här hade jag aldrig någonsin varit inne på ett forum, visste knappt ens vad ett forum var för något. Men p g a min älskade hustru, familjen där nere och ett brinnande intresse för Thailand och dess kultur mm har jag fastnat. Genom TS har jag stiftat ett antal nya bekantskaper och några riktigt trevliga vänner här har jag och min familj även träffat "på riktigt".

Jag har väl läst lite på något annat forum ibland men det är här jag känner mig som hemma. Och trots att det kan vara jobbigt ibland så tycker jag faktiskt att det är skitkul att vara moderator här. Det är ett intresse och har blivit den största hobbyn jag har.

Jag vet varför jag kom med... Har Thailändsk familj... Både i Sverige och i Thailand... Och är intresserad av Thailand...
Språk, kultur, musik mm... Det mesta om Thailand... Tror de flesta som kommer som nya har något intresse av Thailand... OBS!!! Thailand... Och många har frågor om just detta...

För att analysera lite. Forumet är ett forum där folk har ett intresse i Thailand inte om Thailand och det blir naturligt att mycket av det som folk frågar om eller själv kommer med handlar om egna intressen i Thailand.

Det är också väldigt få äventyrare i forumet utan mer folk som har en anknytning till Thailand i någon form och den mest vanliga formen tarvar inga längre utläggningar. Det gör att mycket av naturliga skäl kretsar kring den egna personen, familjen, omgivningen de befinner sig i och de alldagliga spörsmålen om allt från ekonomi till husbygge eller annan form av intresse som rör det subjektiva.

Det gäller ju även de som fortfarande bor kvar i Sverige men har anknytning till Thailand. Många här är medlemmar som mest är intresserade av familjen och inga äventyrare i musik, språk eller annat kulturutbyte utan är mest angelägna om sin vardag i Thailand eller kommande vardag i Thailand eller sitt liv med en Thaikvinna i Sverige, helt enkelt sitt liv med intressen i Thailand i någon form.

Så summan av detta blir ju att det det som skrivs speglar mer den egna personens intresse i Thailand eller liv i Thailand än om Thailand och egentligen är ju det inte så konstigt.

Vill man lära sig om Thailändsk kultur, musik, Buddhismen, etiska värderingar och annat om Thailand får man nog vända blickarna till andra källor än ThaiSnack även om det ibland dyker upp sådant här också men kanske mindre vanligt.

Lite så ser jag på det och behöver ju nödvändigtvis inte vara någon sanning eller stämmer in på alla, utan bara så som jag uppfattar forumet!

Jag själv t ex kombinerar än mängd olika sidor för att många gånger knyta ihop detta forum, har mängder med länkar om allt från hill tribes, till triptakan, språket, Thailands djurliv, natur, samhällssystem, politik osv samt mina egna erfarenheter av Thailand.

Att tro att man endast genom att delta här skall få hela spektrat av Thailand är nog att be om för mycket, utan som jag sa kombinerat med andra kunskapskällor och medlemmar i detta forum som har lärt och lär mig otroligt mycket, sen den egna erfarenheten är ju guld värt givetvis.

Jag hittade till thailand först -99, sen har det bara fortsatt år efter år och hittade frugan -09 och vi gifte oss 5 år senare för att sen få en liten krabat som nu nästan är 8,5 månader gammal.
Jag träffade ju också frugan -09, tillökningen kom fyra år senare. Dom två bonusbarnen kom till Sverige -11 så intresset för Thailand bara växer och växer.

Okej, jag fortsätter väl själv då. Kom till Thailand (Phuket) första gången -83, åkte varje år efter det träffade jag mitt ex, gifte oss -90, blev efter ett antal år ett kärlekslöst förhållande, men absolut inte ovänner för det. Hon tog huset vi byggt utanför Korat, jag tog det jag nu sitter i tillsammans med en ny kärlek som bott här snart ett år nu tillsammans med en dotter. Vi mår alla bra.:wai:

Jag är intresserad av österländsk kultur, människor och historia. Det har blivit ett antal böcker om Thailand, Japan, Kina, Burma etc. Jag läste mycket om Thailand inför resan dit. Jag begriper inte en skvatt thai så jag fick ta till engelska som fungerade på något sätt i Chiang Mai och Pai (en liten by inom Mae Hong Son). Då det blev språkförbistring gällde att ha svägerskan som tolk. Trots resan är många år sedan, har inte minnen från Thailand bleknat, kanske en aning. Att vara som medlem är i forumet är för mig att se hur andra medlemmar hanterar sin livssituation.
Jag skriver inte så mycket, men det är ovanligt roligt att läsa vad medlemmar skriver. Fortsätt så. Tack.:hug_transparent:

Man behöver ju faktiskt inte vara en person som vart år eller flera gånger om året åker till Thailand, har någon anknytning eller bor där för att skriva. Du har läst mycket säger du, finns säkert en hel del du har läst om som vi inte har en aning om när det gäller Thailand, det skulle du kunna delge oss, allt som rör Thailand är ju intressant, så bläddra du i böckerna, du kanske hittar något som ingen har skriv om här.:)

Förmodligen känner du till denna sida: http://www.thailandshistoria.se/, hur många tror du i detta forum har kikat på denna, men du har säkert och med dina böcker finns det säkert mycket du skulle kunna skapa ett inlägg av:)

Okej, jag fortsätter väl själv då. Kom till Thailand (Phuket) första gången -83, åkte varje år efter det träffade jag mitt ex, gifte oss -90, blev efter ett antal år ett kärlekslöst förhållande, men absolut inte ovänner för det. Hon tog huset vi byggt utanför Korat, jag tog det jag nu sitter i tillsammans med en ny kärlek som bott här snart ett år nu tillsammans med en dotter. Vi mår alla bra.:wai:

Du skriver ett "Kärlekslöst förhållande" Ibland ställer jag mig frågan , vad är kärlek med en Thaikvinna ,, samma som med en Farangkvinna som jag ser det .. med en Thaikvinna så har man i början en del kulturkrockar , detta löser sig säkerligen ,, så i vårt fall , nu efter ca 11 år är vi goda kamrater samt ett invant par ,, jag vet hur min fru fungerar i olika situationer ,, efter en dag på egen hand i Thailand saknar jag henne , efter en vecka ensam i Pattis så åker jag upp till gumman och känner att , Oj vad skönt att vara med den jag håller av :)... Man saknar inte kon föränn båset är tomt heter det , Nu ser jag naturligtvis inte frugan som en kossa:), men det är ett talande ordspråk ....

Jag åkte till Thailand första gången 1998 och var där årligen och längre och längre tider..
Runt 2002 började det bli 3 månaders resor och hade alltid på Phi-phi som bas..
2004 överlevde jag Tsunamin och fick fly till Koh Samui där jag träffade min blivande fru..
Hit till TS kom jag och ett ganska stort gäng från Soi Sixten när det svalnade där..
Då hette det Chai Mai om jag minns rätt..??
Det var ju Legolas/Glegolo som "lurade" hit mig ifrån SS och Gazton var ju Moderator här..
Sen vart vi ju lite osams ett gäng och vi gick över till Macke's forum som han hade..
Efter många år så svalnade det forumet och jag återvände..
Första forumet jag var med på var Thaitjejer och bör ha varit i samband med min resa 1998..??

Du skriver ett "Kärlekslöst förhållande" Ibland ställer jag mig frågan , vad är kärlek med en Thaikvinna ,, samma som med en Farangkvinna som jag ser det .. med en Thaikvinna så har man i början en del kulturkrockar , detta löser sig säkerligen ,, så i vårt fall , nu efter ca 11 år är vi goda kamrater samt ett invant par ,, jag vet hur min fru fungerar i olika situationer ,, efter en dag på egen hand i Thailand saknar jag henne , efter en vecka ensam i Pattis så åker jag upp till gumman och känner att , Oj vad skönt att vara med den jag håller av :)... Man saknar inte kon föränn båset är tomt heter det , Nu ser jag naturligtvis inte frugan som en kossa:), men det är ett talande ordspråk ....
Om jag säger skilda sovrum,,, så vet du nog vad jag menar, eller skulle jag blivit munk?

Om jag säger skilda sovrum,,, så vet du nog vad jag menar, eller skulle jag blivit munk?
Det var inget mot dig min vän, bara en reflektion om detta med kärlek ,, har själv varit med om det du beskriver , i alla fall näst intill skilda sovrum,, då kan man lika gärna bo ihop med en bra kompis , killar har ju ofta samma tänk i alla fall ..Så återigen inte alls något klander av ditt inlägg Krille:)

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp