3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Jag skrev breddar skattebasen inte höja skatterna!!
Det redan idag de "gula" som betalar skatt de "röda" betalar ingen skatt så om de breddar skattebasen så att helt plötsligt de "röda" måste börja betala skatt så kommer det att bli ett [¤#@@¤%] liv!
Nu har inte PT sagt att de skall bredda skattebasen utan de har lovat att sänka skatterna och eftersom det endast är de rika som betalar skatt i Thailand så blir det de som gynnas, alltså med andra ord Thaksinklanen och deras kompisar kommer gynnas av PT´s politik!

Aha, så det är alltså inte mer än 5% av befolkningen som tillhör de gula??
Enligt vad du har sagt tidigare är det ju endast 5% som betalar skatt..

Då betyder det alltså att 95% av befolkningen skall omyndigförklaras och de 5% som betalar skatt och tillhör de gula skall bestämma..??

Här kan man läsa hur Baboo tolkar det han läser och hör.

Jag tycker det är både skrämand och kul fast mest kul.

"BaBoo " sa:
Har du använt dig av googletranslation eller nåt liknande?
Det viktigaste är ju utbildning men PT har inte med på sin lista att de skall speciellt stötta utbildningar, tvärtom så har de lovat skattesänkningar så då får man förmoda att skola & sjukvård får lägre resurser!
De har ju även lovat att tjänstemän skall få 15 000 i minimum lön och räknas då alla de lärarassistenter till denna grupp så mer än dubblas ju deras lön så jag har mycket svårt att förstå hur de med högre lönutbetalningar och lägre skatteintäkter skall kunna bevara skola och omsorg på samma nivå som idag och jag ser det som en omöjlighet att förbättra den!

Men vi vet ju inte om de breddar skattebasen så att fler än 5% betalar skatt som det är idag.. men då är risken stor att de röda försöker elda ner Bangkok igen!
Kan man elda samma sak två gånger.
Fan du kan ju bli rik

"Per Olav " sa:
Demokrati, är inte det när en majoritet av befolkningen röstar för en kandidat och denna får jobbet som premiärminister???

Nej demokrati är mycket mer än att sätta ett kryss på en lapp!

När man köper röster och ännu värre köper hela partier som Thaksin gjorde förra gången han blev PM så är man långt ifrån en demokrati!

"Per Olav " sa:
Om någon person skulle lyckas bli diktator i Thailand så kan gärna militären gå in och utföra en militärkupp och avsätta personen i fråga, men inte innan det sker..

Då är det nog försent, bättre att göra som man gjorde förra gången plocka bort innan han ändrat alla lagar!!

Konstigt att militären lät folk välja PM ett år senare?? Måste varit den mest korkade kupp i världshistorien ;D

"Per Olav " sa:
Nej BaBoo, jag får känslan av att du endast stödjer demokrati i Thailand när du gillar utfallet. När det inte blir så då säger du att demokrati är ok, bara du får som du vill.

Som sagt så är PT det bästa alternativet om du pengar och investeringar i Thailand och det har jag så ekonomiskt tjänar jag på denna regering.. men pengar är ju inte allt!!

"BaBoo " sa:
Nej demokrati är mycket mer än att sätta ett kryss på en lapp!

När man köper röster och ännu värre köper hela partier som Thaksin gjorde förra gången han blev PM så är man långt ifrån en demokrati!

Om inte demokrati är att göra ett val om vem som skall styra landet, då vet jag inte vad som skulle vara demokrati..

Vad Thaksin har gjort eller inte gjort är helt ovidkommande i ett demokratisk sammanhang så länge folket accepterar det. Om folk inte accepterar utfallet av röstningen så krävs det en omröstning och inte ett militärkupp.

Det du förespråkar är motsatsen till demokrati, alltså en diktatur där de med pengar skall bestämma över de som inte har pengar. Anledningen till att de med pengar skall bestämma skulle vara att de utan pengar inte är tillräckligt utbildade till att rösta som du vill att de skall rösta..

"Per Olav " sa:
Aha, så det är alltså inte mer än 5% av befolkningen som tillhör de gula??
Enligt vad du har sagt tidigare är det ju endast 5% som betalar skatt..

Då betyder det alltså att 95% av befolkningen skall omyndigförklaras och de 5% som betalar skatt och tillhör de gula skall bestämma..??

Mindre än 5% av Thailands befolkning betalar skatt, vet du inte detta så verkar du inte ha satt dig in i Thailands samhälls system!

Varför skall 95% omyndigförklaras?? Är det för att de inte betalar skatt eller hur menar du?
Och ja de som betalar skatt vill nog bestämma!

"BaBoo " sa:
Då är det nog försent, bättre att göra som man gjorde förra gången plocka bort innan han ändrat alla lagar!!

Konstigt att militären lät folk välja PM ett år senare?? Måste varit den mest korkade kupp i världshistorien ;D

Nej, det var inte frivilligt militären/de gula släppte ifrån sig makten, det blev politiskt omöjligt att inte hålla val på grund av världsamhällets granskningar.

"BaBoo " sa:
Mindre än 5% av Thailands befolkning betalar skatt, vet du inte detta så verkar du inte ha satt dig in i Thailands samhälls system!

Varför skall 95% omyndigförklaras?? Är det för att de inte betalar skatt eller hur menar du?
Och ja de som betalar skatt vill nog bestämma!

Men kära du..
Det är väl ditt påstående att de fattiga inte borde få rösta för att de inte är tillräckligt utbildade??

"Per Olav " sa:
Om inte demokrati är att göra ett val om vem som skall styra landet, då vet jag inte vad som skulle vara demokrati..

Vad Thaksin har gjort eller inte gjort är helt ovidkommande i ett demokratisk sammanhang så länge folket accepterar det. Om folk inte accepterar utfallet av röstningen så krävs det en omröstning och inte ett militärkupp.

Det du förespråkar är motsatsen till demokrati, alltså en diktatur där de med pengar skall bestämma över de som inte har pengar. Anledningen till att de med pengar skall bestämma skulle vara att de utan pengar inte är tillräckligt utbildade till att rösta som du vill att de skall rösta..

Förstår att du inte vet vad demokrati är när du tycker det är ok att köpa röster!
Med samma system här i Sverige så skulle Kamprad vara Statsminister!

Nu har du nog blandat ihop det lite det är ju DU som förespråkar att de med pengar skall styra, är ju DU som försvarar Thaksin inte jag!

Men om de som betalar skatt skulle sluta göra det hur skulle det då gå för Thailand??

"Per Olav " sa:
Nej, det var inte frivilligt militären/de gula släppte ifrån sig makten, det blev politiskt omöjligt att inte hålla val på grund av världsamhällets granskningar.

Men kära du..
Det är väl ditt påstående att de fattiga inte borde få rösta för att de inte är tillräckligt utbildade??

Thailand har aldrig tidigare brytt sig om vad omvärlden tycker så varför skulle en militärregim bry sig? Du kommer väl ihåg Thaksins "UN is not my father" efter att FN fördömt att han masslaktet 2500 personer utan rättegång!

Jag påstår inte att fattiga inte skall få rösta utan jag förklarade att eliten vill ha ett dumt folk som röstar utan att tänka (tex röstar på ett parti för att de skall få en laptop)!

"BaBoo " sa:
Billig vet jag inte de har högst löner i hela asien så det blir aldrig aktuellt att höja deras löner, förra gången Thaksin styrde fick de ynka 1% höjning per år fastän det var högkonjuktur, de fick mycket större ökningar med Abhisit men naturligtvis inte svårt för Thaksin att manipulera folket i nordöst med deras 4-5 åriga utbildning!

Om man påstår att det är enkelt att manipulera folket i nordöst med deras 4-5 åriga utbildning så vittnar det om en fruktansvärt liten respekt för en hel landsända. Det var ju dessa människor som röstade fram de röda, denna och förra gången.

Om alla har samma möjligheter att köpa röster så påverkar detta inte demokratin.
Det är upp till varje enskild medborgare att låta sig köpas eller inte, och tro inte att våra röster inte är köpta även här i Sverige fast inte med pengar men med fagra löften som sällan hålls. I Thailand får dom åtminstone pengarna i handen..
Varje människa som tar emot pengar för att rösta på en särskild politiker har också gjort ett val i demokratisk anda.

Och en sak till!!!
Jag försvarar inte Thaksin, jag försvarar den som vann en legitim, demokratisk omröstning.
Du däremot förespråkar att demokrati endast är giltig när rätt person vinner.
Hade Absith vunnit valet hade jag förespråkat hans rätt att vara premiärminister precis lika ståndaktigt.

Legolas kom inte här och sabba detta Baboo är hur kul somhelst.
Kan ju förstå om det känns lite genant men det kan ni väl bjuda på.

Den rätta officiella benämningen på en utlänning inte Falang utan Alien.

Falang eller farang betyder väl inte utlänning i allmänhet utan folk som kommer från Europa. T.ex. en är INTE en farang utan istället en . En muslim är en muslim, o.s.v. Samma betydelse i kinesiskan-

Hansui så som du skriver har jag också uppfatta det. Det handlar om ursprung även inom Thailand du kan vara född i Bkk men de säger att du är en Laos Eller vara 10 generationen Thaifödd men blir kallad Kines.

"Hansui " sa:
Falang eller farang betyder väl inte utlänning i allmänhet utan folk som kommer från Europa. T.ex. en är INTE en farang utan istället en . En muslim är en muslim, o.s.v. Samma betydelse i kinesiskan-

När vi nu har hamnat :offtopic: så är det väl så att ordet farang kommer ifrån farangset som betyder fransman. Men Thaländarna tyckte att alla européer så likadana ut och därför kallades farangset som sedan förkortades till farang.

"Khuntan " sa:
Här kan man läsa hur Baboo tolkar det han läser och hör.

Jag tycker det är både skrämand och kul fast mest kul.
Jag håller med dig utom att det är inte skrämmande men är mest kul och jag undrar vem är Baboo är det en han eller hon, som driver med många här på forumet.

Jätte intressant tråd , jag vill inte lägga mig i, då jag inte är lika insatta i thailands politiska värld :) Jag tycker ni sköter snacket på en schysst nivå. Jag läser och lär :wai:

Andrejs, KLANT ! Ha ha ! ska jag radera ? :)

Ordet Farang är ju omtvistat, inte helt så enkelt som att det skulle betyda fransman, även om då ordet "farangset" förmodligen refereras till fransman eller från Frankrike.

Man talar ju också om "Franker från Frankerriket" (germanska folkstammar runt floden Rehn) och troligast är att de tidiga Portugiserna som äntrade Sydostasien skulle ha kallats "farang"

Här två länkar som ger en studie i vart ifrån ordet kommer ifrån och det är ju inte bara i Thailand som ordet finns utan som väl hansui var inne på, finns lite varstans i Asien.

http://baheyeldin.com/linguistics/thai-word-farang-variations-in-other-languages-arabic-origin.html

http://www.faqs.org/faqs/thai/language/section-5.html

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P