3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"insayt " sa:
Ordet Farang är ju omtvistat, inte helt så enkelt som att det skulle betyda fransman, även om då ordet "farangset" förmodligen refereras till fransman eller från Frankrike.

Man talar ju också om "Franker från Frankerriket" (germanska folkstammar runt floden Rehn) och troligast är att de tidiga Portugiserna som äntrade Sydostasien skulle ha kallats "farang"

Här två länkar som ger en studie i vart ifrån ordet kommer ifrån och det är ju inte bara i Thailand som ordet finns utan som väl hansui var inne på, finns lite varstans i Asien.

http://baheyeldin.com/linguistics/thai-word-farang-variations-in-other-languages-arabic-origin.html

http://www.faqs.org/faqs/thai/language/section-5.html

Mvh Peter :wai:

Kan ju återge vad frugan säger, och hon säger att man använder ordet farang för att beskriva en vithyad person. Det används inte i negativ mening, men på samma sätt som vi säger Thai om alla från Thailand.

"insayt " sa:
Ordet Farang är ju omtvistat, inte helt så enkelt som att det skulle betyda fransman, även om då ordet "farangset" förmodligen refereras till fransman eller från Frankrike.

Man talar ju också om "Franker från Frankerriket" (germanska folkstammar runt floden Rehn) och troligast är att de tidiga Portugiserna som äntrade Sydostasien skulle ha kallats "farang"

Här två länkar som ger en studie i vart ifrån ordet kommer ifrån och det är ju inte bara i Thailand som ordet finns utan som väl hansui var inne på, finns lite varstans i Asien.

http://baheyeldin.com/linguistics/thai-word-farang-variations-in-other-languages-arabic-origin.html

http://www.faqs.org/faqs/thai/language/section-5.html

Peter, du är banne mig suverän. Vilken kunskap. Bugar och bockar ödmukast!!! :wai: :wai: :wai:

"Berralund " sa:
Peter, du är banne mig suverän. Vilken kunskap. Bugar och bockar ödmukast!!! :wai: :wai: :wai:

Jag har läst om det en del, har alltid undrat varifrån det kommer. Ja Per Olav du har helt rätt, det står att läsa också att Farang är thailändarnas ord för att beskriva en vithyad och då europe samt enligt källor ickemuslimer och även svarta kallas farang som kommer från Europa och kallas då allmänt "farang dam", alltså svart farang. Så själva ordet refererar ju till egentligen folken från europa, för det var ju västvälden, men alla vita västerlänningar kallas ju av thai för farang. Japaner eller kineser kallas ju inte för farang utan khon yippon คนญี่ปุ่น och khon chin คนจีน och burmeser khon phama คนพม่า osv.

Sen finns det också khon tang prathet คนต่างประเทศ, thailändarnas generella benämning på människor utanför Thailand och det gäller ju alla då som inte är thai.

Men som alltid med ursprung finns det fler teorier än en och en då där ursprunget skulle vara arabernas sätt att benämna vita europer "Ifranji, Afranji" och kanske då "frankerna", ja då var det väl slut på detta annars får vi skapa en ny tråd ;D

Tycker att det var helt korrekt information angående Thailändares benämning på utlänningar här förutom ordet falang dam som inte använts av Thailändare. Tycker samtidigt att det verkar mycket ologiskt då det handlar ursprung när thailändare benämner utlänningar. En Italienare kan ibland bli kallade Khat khao arab vit.

"BaBoo " sa:
Angående mina sympatier så är det lite invecklat, jag borde vara nöjd och glad med PT eftersom skattelättnader (framförallt slippa skatt på utdelnignar från aktier) gynnar mig och min thaifamilj MEN pga att jag är för demokrati så är jag missnöjd med att Thaksin återfår makten för han kommer göra allt som står i hans makt för att bli envåldshärskare (han sneglar förmodligen på Singapore) och att han skulle värna om de fattiga är ju så dumt att det är ofattbart att en svensk överhuvudtaget kan gå på nåt sådant, har han gett en enda krona av alla sina privata miljarder till fattiga??

"BaBoo " sa:
"Per Olav " sa:
Om någon person skulle lyckas bli diktator i Thailand så kan gärna militären gå in och utföra en militärkupp och avsätta personen i fråga, men inte innan det sker..

Då är det nog försent, bättre att göra som man gjorde förra gången plocka bort innan han ändrat alla lagar!!

Konstigt att militären lät folk välja PM ett år senare?? Måste varit den mest korkade kupp i världshistorien ;D

Undrar lite BaBoo...
För eller emot demokrati???

En militärkupp, en ny form av demokrati kanske???

Om så är fallet blir väl många före detta ss medlemmar besvikna. Fram för alt de som bra kunde göra sig förstådda med smailis.

Farang eller falang sägs komma från farangset, som var vad de kallade fransmännen, den tiden de hade kolonier i Asien och var de få utlänningar som besökte Thailand. Frankrike hade Laos och Kambodja som kolonier som gränsar till Thailand. Att bli kallad för falang är inget negativt från thailändarna.

"Khuntan " sa:
Tycker att det var helt korrekt information angående Thailändares benämning på utlänningar här förutom ordet falang dam som inte använts av Thailändare. Tycker samtidigt att det verkar mycket ologiskt då det handlar ursprung när thailändare benämner utlänningar. En Italienare kan ibland bli kallade Khat khao arab vit.

Nä, jag håller med dig Khuntan, falang dam har jag heller aldrig hört någon thai säga utan det är vad som jag hittade på nätet, men däremot har jag många gånger hört när thai säger att de inte gillar svarta människor, så säger de bara "sii dam, mii chaap" och då menar de att de inte gillar svarta.

Falang dam, refererade wikipedia till att det är thai som vet om att det kan bo svarta i europa, men de andra som Lego påpekar inte har en susning om att det bor svarta i europa t ex säger inte falang dam, allt enligt vad jag såg på wikipedia, fritt att tolka med andra ord.

Intressant där lego om hur de säger uppe i Isaan och som både jag och ni andra så är det ju mycket spekulation.

"Golden " sa:
Är den någon som försöker ta din tron Lego

Golden, vill göra uppmerksam på forumreglerna... :police:

Trivsel
Forumet ska vara en plats för debatt med en trevlig ton och berikande i största allmänhet. Alla ska känna sig välkomna med sin medverkan i forumen. Välj därför ord med omsorg. Det hör till god ton att följa generell netikett vilket annars kan leda till avstängning. Du får inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Undvik personangrepp, tillmälen och ärekränkning.

Om vi skulle gå tillbaka till 3 Juli, som ju tråden igentligen handlar om så ta en titt på detta.

Thailand's Democrats seek ban on Thaksin party

BANGKOK, July 8, 2011 (AFP) - Thailand's defeated Democrats launched a legal bid Friday to ban the victorious party of fugitive former premier Thaksin Shinawatra, threatening fresh political turmoil.

Från AFP.

Är det någon mer som får en känsla av deja vu.

Som vanligt så är skälet att personer som i tidigare domar förbjudits delta i politiken nu anses ha gjort det i alla fall.

Skall historien än en gång upprepa sig? Folket röstar, men röstar fel. Och då söker "Demokraterna" upplösa det parti som vunnit folkets förtroende.

Jag känner uppriktig sorg över att historien verkar gå i repris.

/Anubaan

För ordningens skull så anser jag också att Taksin är en politisk skurk. Som får Italiens Berluskoni att framstå som en söndagsskolegosse. Men valresultat skall respekteras.

/Anubaan

Vi får för fridens skull hoppas att detta inte går igenom och att valresultatet får giltighet!!

"anubaan " sa:
För ordningens skull så anser jag också att Taksin är en politisk skurk. Som får Italiens Berluskoni att framstå som en söndagsskolegosse. Men valresultat skall respekteras.

/Anubaan

Håller absolut med om detta..

"Per Olav " sa:
Golden, vill göra uppmerksam på forumreglerna... :police:

Trivsel
Forumet ska vara en plats för debatt med en trevlig ton och berikande i största allmänhet. Alla ska känna sig välkomna med sin medverkan i forumen. Välj därför ord med omsorg. Det hör till god ton att följa generell netikett vilket annars kan leda till avstängning. Du får inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Undvik personangrepp, tillmälen och ärekränkning.

Bra Per Olav ! :thumbsup: :thumbsup: tycker att en del börjar spåra ur emellanåt.
För övrigt instämmer jag att valresultatet borde acepteras oavsett vad man än tycker om dom olika partierna

Att minilönen kommer att höjas kraftigt tror jag inte på. Minilöner används vid daglönejobb huvudsakligen på jordbruk, vid risodling, även inom servicenäringen till viss del. Risodlingen har så dålig lönsamhet, att det finns inget utrymme för några större höjningar. Risodlingen har stor betydelse för landet, det produceras ca 23 miljoner ton per år och exporteras ca 10 miljoner ton per år, risexporten har haft större värde än turistinkomsterna. Minilönen är för närvarande ca 200 Bath per dag från 08.00 till 16.00 med 1 timmes matrast och två kortare raster där emellan. Vid andra verksamheter där lönsamheten är bättre följs inte minilönen, exempelvis en gummitappare tjänar ca 500 till 600 Bath per natt, de jobbar med en procentsats, en som sprutar mot ogräs på gummiplantager och tapioka odlingar har ett fast pris per rai, brukar tjäna ca 450 Bath per dag, upptagning av tapiokan sker oftast till fast pris per ton.
Industrijobben ligger på ca 8-10.000 Bath per månad, inom bilindustrin är lönerna betydligt högre. Vid ett oljeraffenaderi tjänar de upp till 100.000 Bath per månad. Vad som borde höjas är folkpensionerna, som är 500 Bath per månad för den som fyllt 60 år. En höjning av pensionerna påverkar inte konkurrensen för verksamheterna, utan ökar endast konsumtionen. De som varit anställda som tjänstemän har helt andra pensioner. En konkurrent till det thailändska riset har varit ris från Vietnam och industrin konkurrerar med China.

"Per Olav " sa:
Om man påstår att det är enkelt att manipulera folket i nordöst med deras 4-5 åriga utbildning så vittnar det om en fruktansvärt liten respekt för en hel landsända. Det var ju dessa människor som röstade fram de röda, denna och förra gången.

Om alla har samma möjligheter att köpa röster så påverkar detta inte demokratin.
Det är upp till varje enskild medborgare att låta sig köpas eller inte, och tro inte att våra röster inte är köpta även här i Sverige fast inte med pengar men med fagra löften som sällan hålls. I Thailand får dom åtminstone pengarna i handen..
Varje människa som tar emot pengar för att rösta på en särskild politiker har också gjort ett val i demokratisk anda.

Och en sak till!!!
Jag försvarar inte Thaksin, jag försvarar den som vann en legitim, demokratisk omröstning.
Du däremot förespråkar att demokrati endast är giltig när rätt person vinner.
Hade Absith vunnit valet hade jag förespråkat hans rätt att vara premiärminister precis lika ståndaktigt.

Jo har förstått nu i ett par inlägg från dig att du tycker att det är demokratiskt att köpa röster!
Tycker du att det även är demokratiskt att köpa över hela partier (så som Thaksin gjorde)?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P
Svar
13