3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det påstods i en falangtidning att Ikea skulle äga marken där det nya varuhuset är beläget, som öppnar i november, men det är felaktigt.
Ikea har ingått Joint Venture med Siam Future Development, där båda har 49% och resterande 2% har SPS Global Trade. De skall utveckla Mega Bangna som är ett enormt köpcenter, med många olika produkter och sevice. Hela Mega Bangna complexet är på 400.000 m2 och är Asiens största affärscomplex, affärsytan som kommer att hyras ut är 200.000 m2. Hela complexet kostar 10 miljarder Bath, endast marken 3 miljarder Bath för 290 rai. Complexet beräknas attrahera 40 miljoner shoppare årligen och det finns 8000 parkeringsplatser. SPS Global Trade är den som förser möbler från Thailand till Ikea, som de gjort i mer än 20 år, Ikea köper möbler för 5 miljarder Bath från Thailand årligen. Ikeas varuhus är på 43.000 m2, med en resturang för 700 platser, det här blir det största varuhuset för Ikea i Asien.

"Khuntan " sa:
Thailändare tjänar på detta ekorr hjul då de vill ha och får det bättre ekonomiskt.

Lite kul jag gifter dig med en flicka från Thailand hon är ambitiös och vill skaffa sig pengar du vill flytta ditt bo enkelt och leva ett lugnt av stressande liv utan hets. Här snackar vi kommunikation när den är som bäst.
För att öka lönerna måste en produktionsökning ske, eller värdet på varor som exporteras måste öka. Thailand är ett stort jordbruksland och där finns världsmarknadspriser, som landet inte kan göra mycket åt. Det fanns förslag att höja minilönerna kraftigt, men det hade drabbat risodlarna hårt blandannat, därför fanns förslag att subvensionera priset på ris som en kompensation, men det skulle ha blivit en kostsam procedur, sedan finns risk att ris smugglas eller köps in från grannländerna. Nu tycks man gått ifrån det och har förslag att höja minilönerna till 300 Bath på turistorterna och det skulle inte drabba den inhemska produktionen. Det här med minilön till 300 Bath där är nog inte sista ordet sagt ännu. Ökar lönerna utan en produktionsökning eller värdeökning på exporten blir det inflation och valutan förlorar i värde mot andra valutor,

"Farmer " sa:
För att öka lönerna måste en produktionsökning ske, eller värdet på varor som exporteras måste öka. Thailand är ett stort jordbruksland och där finns världsmarknadspriser, som landet inte kan göra mycket åt. Det fanns förslag att höja minilönerna kraftigt, men det hade drabbat risodlarna hårt blandannat, därför fanns förslag att subvensionera priset på ris som en kompensation, men det skulle ha blivit en kostsam procedur, sedan finns risk att ris smugglas eller köps in från grannländerna. Nu tycks man gått ifrån det och har förslag att höja minilönerna till 300 Bath på turistorterna och det skulle inte drabba den inhemska produktionen. Det här med minilön till 300 Bath där är nog inte sista ordet sagt ännu. Ökar lönerna utan en produktionsökning eller värdeökning på exporten blir det inflation och valutan förlorar i värde mot andra valutor,
Det man förlorar på karusellerna det tar man igen på gungorna eller var det tvärt om. För oss blir det en lika-lika situation om Bath (en) förlorar i värde men priserna stiger. Jag tror att den kommande regeringen kommer att ha andra problem som blir svårare att lösa än dessa 300 bath, men det ska bli intressant se vad som händer.

Äntligen har demokratin vunnit i Thailand, sen får vi se hur länge det håller. Hade skiten utlyst nyval som han visste att han kommer att förlora, då hade de sluppit allt dödandet av oskyldiga röda terrorister.

"legolas " sa:
Patcharee.... vad nu då??? Har du käkat bittermandel eller??? Det finns orättvisor i alla samhällen även i Sverige, och inte bara här i Thailandet!! Utav alla orättvisor du kan välja i Sverige, så väljer du att fokusera på sjukpensionärer?? tycker det låter himla konstigt faktiskt!!
Nä upp med hakan nu Patcharee och se framåt, välj gärna den "mörka vägen"
;D
Vad betyder eller menar du med den "mörka vägen"?
??

IKEA kommer att bli en stor succe i Thailand, - Ingvar Kamprad är en stolthet för Sverige! Jag måste ta mig dit och titta, säkert mycket intressant att se... :nod:

Tragiskt när människor ska behöva leva i armod och misär, att arbete på ett risfält inte lönar sig (150bath/dag) trots att ris är ett nödvändigt baslivsmedel. Svårt att med svenska ögon och med svensk livserfarenhet ta in detta. Thaksin har gjort en del bra saker ex införde han 500bath i pension från 60 år. 3000bath vore en mer rimlig summa som min Pin sade vid ett tillfälle, det finns resurser om Thailand fördelar rikedomarna rättvisare.
Roligt att Ikea kommer till Thailand, då får Thailändarna bra möbler och många arbetstillfällen skapas i Bangkok. Många falanger kommer ochså att ta sig dit och handla.

Theevara Wittanakorn, ordförande i Hi-tech Chaiyaphum Apparel, meddelade idag att alla textil-tillverkare i Chaiyaphum skulle tvingas att lägga ned eller flytta sin produktion till ett grannland om den dagliga minimilönen höjs till 300 baht.
Om minimilönen höjdes till 300 baht, skulle företagen inte kunna överleva. De skulle bara ha två alternativ: att lägga ned eller flytta till ett närliggande land där lönerna är lägre - som Vietnam, Laos, Kambodja och Indonesien.

Ingvar Kamprad och Taksin kunde bli ett bra radar par,för, hur man utvecklar Thailands industrier att konkurrera med andra länder. Båda är affärsmän, fast de kommer från olika miljöer.

"PATCHAREE " sa:
Ingvar Kamprad och Taksin kunde bli ett bra radar par,för, hur man utvecklar Thailands industrier att konkurrera med andra länder. Båda är affärsmän, fast de kommer från olika miljöer.
PATCHAREE, tur att vi har dej du sköter den här tråden alldeles på egen han, bra gjort :thumbsup: :nod:

Tack!
Jag vet att jag är en minoritet här på CHAIMAI, men en majoritet i Thailand.

"PATCHAREE " sa:
Tack!
Det finns inget som heter minoritet på det här forumet, det ska du veta att alla i CM är lika ovasett om man har tusentals inlägg eller ett.
Så fortsätt som du gör du tillför :thumbsup:

"PATCHAREE " sa:
Tack!

PATCHAREE, nu förstår jag inte, majoritet av vad då i Thailand? Kanske jag som är trög, men det tarvar en förklaring ;), men nu fick du ju lite sällskap i skrivandet i alla fall ;D

Mvh Peter :wai:

Jag förstår PATCHAREE under flera år har man fått stå ut med demokraterna och alla lögner.
Att då känna glädje över vad som nu hänt är väl inte så konstigt.

Skaffa Thai körkort Legolas och betala samma pris som Thailändare.
Utlänningar som är gula i Thailand har gemensamt att de gillar klass samhällen.
För en gång skulle i livet åtnjuter de en respekt som annars bara andra fick.
I deras hem länder var de är de vanliga medelmåttor i bästa fall.
Detta är den största anledningen till att de trivs i Thailand så skit samma kan det väl inte vara.

Den privata sektorn opponerar mot minilön på 300 Bath, Joint Private Committee on Commerce Industri and Banking (JCCIB) har haft ett speciellt möte för diskussion om det och alla medlemmar opponerade sig mot PTs 300 Bath förslag. Den privata sektorn önskar lönerna följer marknadsmekanismen, utan politisk inblandning. Minilöner borde sättas av Central Wage Committe anser de. D. Nontanakorn chefen för Thai Chamber of Commerce och Board of Trade of Thailand, sade efter (JCCIB) mötet att 300 Bath minilön slulle påverka ekonomin och anställnningar och att folket i slutändan får bära kostnaderna. På kort sikt är det små och medelstora företag som drabbas hårt, de kommer inte klara av de ökade lönekostnader som det rör sig om, enligt honom.

"ledarn " sa:
Deras svar när vi varit där är: Jag ser att du inte är Thai :)
Då hjälper inte något papper..

Bröderna mina säger att ibland kommer man in lätt, nästa gång får man säga till dom på Thai, då funkar det.
Men det är "skit" att det ska vara på det sättet.
Tänk om det systemet kom hit till sverige, vilket ramaskrik det skulle bli.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P
Svar
13