Jag har väl mest erfarenhet verkar det som in detta ämne av ni som svarat. Som Glimten säger om man trycker fel i maskinen så får man gå till kassan och betala mellanskillnaden. Ja dom gulgröna taxibilarna tar knappast någon betalt med taxameter, men då får man ta och göra en luring att ringa till polisens hotline och anmäla föraren, det är nämligen olagligt.
Däremot då klockan har slagit midnatt och MRT o BTS (jag tror samma tid gäller dom) har stängt för natten så finns det knappast något taxi som kör med taxameter runt turiststråken, vilket jag tycker e jäkla skit, detta kan ha ändrats även det efter kuppen och lagarna skärpts...
En annan sak, jag rekommenderar inte att man ska släpa en massa packning o massa ungar på Airport rail Link, det är jättelätt att ta sig ner till tåget på flygplatsen men sedan när man skall byta till tex. MRT så är det inte nära utan man måste knalla ett bra tag i värmen, Dock har någon thailändare tänkt till lite grand (!) så rätt nyligen har man faktiskt byggt en gångbana till MRT på Makkasan Hållplatsen. Man håller faktiskt på att bygga ut MRT så man kommer nog inom nåt år att kunna ta sig till Chinatown, och det byggs ettskytrain som går västerut också till Kanchanaphisek rd, men det finns nog ingen anledning för en turist att åka dit..
Har blivit ordentligt (försök) lurad av taxibilarna på Hua Lampong tågstationen för en massa år sedan, efter typ 30 meter så tickade taxametern upp och efter ytterligare 20 meter tickade den upp igen, då skrek farsan till en svärande chaffisen att nu jävlar får han ta och stanna bilen, han fik inga pengar av oss men det va faktiskt enda gången jag vart med om ngt liknande. Jag brukar stanna taxi på gatan själv och aldrig åka med såna påflugna taxi eller tuktuk chaffisar.
Finns massa att skriva mer om detta ämne, tex du kan ta båtbussen från Petchaburi station (MRT) till Pratunam eller till Golden Mountain, och det ligger nära Khaosarn road. Ett bra alternativ då man ska till Pratunam och inte en jäkla taxi vill dit för trafiken står still.