Åka BTS Skytrain, hur går det till?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Tänkte nu att på min nästa resa ska jag prova att åka med BTS Skytrain. Är det någon som vet hur det går till rent praktisk? Var köper man biljetterna till exempel? Finns det veckokort att köpa?

Behöver inte ens förklara så enkelt system så du behöver inte veta innan utan kommer förstå direkt på plats.
krångligare att ta spårvagn i gbg eller tunnelbana i stkhlm.

Att jag inte orkar förklara längre beror på klarar du inte det skall du nog hålla dig hemma.

Behöver inte ens förklara så enkelt system så du behöver inte veta innan utan kommer förstå direkt på plats.
krångligare att ta spårvagn i gbg eller tunnelbana i stkhlm.
Jo, men om det nu är så enkelt så kunde du väl svara TS hur man gör för att åka BTS?
Jag tror också det är väldigt enkelt, men var hittar man BTS på Suvarnabhumi?

I somras kom jag och familjen norrifrån med buss till busstationen Mochit. Där hade jag tänkt mig att vi skulle byta till BTS mot flygplatsen.
Vi frågade där hur man tog sig till BTS. Alla ville ju köra oss i taxi till flyget och sa ju (naturligtvis) att det var jättelångt och jättesvårt att nå BTS.
Jag visade mycket tydligt min irritation över detta, så tydligt att min sambo blev rädd för att de skulle skada mig/oss.
Det slutade med att jag/vi accepterade taxi, efter hård prutning. Jag var trött och orkade inte med mer skitsnack.

Men vet ni hur nära BTS är från Mochit? Bra att veta till nästa gång.

Ja råkade ut för samma en gång när jag lämnat min nuvarande fru vid Mochit ... alla ville man skulle ta taxi ... till slut tog jag taxi till BTS, några hundra meter ... men han låtsade inte förstå så jag ringde min fru som förklarade ... han sa att det var billigare att ta taxi till hotellet, men jag stod på mig och till slut körde han de två hundra meterna.

Den "nya" skytrainet från Suvarnabhumi är väl inte BTS utan mer att likna vid Arlandaexpress (har aldrig åkt snabbtåget från Suvarnabhumi). Men på en BTS statiion om man inte köper kort som man gör vid stationen (man får ge en slant för själva kortet vill jag minnas sen laddar man dygnspass, veckopass eller antal resor) så går man till en automat, man talar om hur många stationer man ska åka (eller om det är zoner, finns en karta så vet man vart man ska trycker man på rätt knapp, en summa visas och man stoppar i de mynt man har kvar då man inte dricksade på restaurangen. och en biljett kommer ut. Biljetten används vid spärrarna både på start och slutstationen (annars kommer man inte ut där, och det finns ofta vakter eller anställda och hjälper till om man har problem, typ barnvagn). ...

Tror det var allt. Som B-tung skriver blir ofta fler resor än man tror ... om man inte tar taxi til slut pga alla kassar och skrikande barn.

Det finns en app som heter: BANGKOK TRANSIT

Den täcker upp:
BTS(Sukhumvit line, Silom Line)
MRT(Blue Line)
Airport Rail Link(City Line, Makkasan Express Line, Phaya Thai Express Line)
Bangkok BRT( Sathon to Ratchaphruek Route)

I appen så finns även en karta som täcker upp alla transportsträckor, om du redan vet sträckans längd du ska åka så har du möjlighet att får reda på det exakta beloppet du skall betala för resan, både i enkel eller tur & retur..

Tack vad snälla ni är. Jag var lite ängslig tidigare för detta tror jag men nu känns det som det ska gå fint. Ska nog prova det nya Skytrainet från Suvvan också. :wai:

Tänkte nu att på min nästa resa ska jag prova att åka med BTS Skytrain. Är det någon som vet hur det går till rent praktisk? Var köper man biljetterna till exempel? Finns det veckokort att köpa?

Kan bara säga att BTS:en är helt juvlig att nyttja, har tyvärr inte använt de andra transport möjligheter som finns, inte heller den nya(så att säga)från Suvarnabhumi Airport, under de 2 åren jag bodde i pattis så var man upp till BKK titt som tätt och då "2003-05" var BTS hyffsat nybyggd och det var inte så många som åkte med det nya transportmedlet, senaste gången jag använde mig av BTS var när frugan hade tvättat mina byxor med mitt pass i, blev liksom då tvingad upp till ambassaden(beställa nytt pass och tillfällig legitimation utställd från ambassaden), polisen(förlust anmälan) och till sist imigration(återfå mina inresestämplar genom att visa upp resebiljetten), en extra kostnad ca 7-8000Thb..

Vi tar alltid airportlink och BTS när när jag kommer till BBK, och det är billigt också, och så är det ju aircondition i vagnarna.
Vet man inte hur man ska betala så är det bara att gå till kassan så hjälper dom en. Har man åkt 1 station för lång så kommer man inte ut genom spärrarna så då är det bara att gå till kassan och betala mellanskillnaden så släpper dom ut dig. Det kostar max 45 bath att åka från ändstation till ändstation per person.

En förtydligande: Max priset på 45 bath från ändstation till ändstation är på airportlinken, vi tar den alltid från flygplatsen till Phaya Thai då vi alltid bor i det området i bangkok. Tar man en gulgrön taximeter taxibil så kostar samma resa mellan 400 och 500 bath från hotellet till flygplatsen.

Är det någon som visste om att alla gulgröna taximeter taxibilar i Bangkok tillhör taxi ägarna till taxibolagen? Jag fick reda på det förra sommaren. Tar man en sån taxi så är dom inte så värst villiga att köra på taximeter utan dom vill gärna förhandla om priserna innan dom tar en körning.

Jag har väl mest erfarenhet verkar det som in detta ämne av ni som svarat. Som Glimten säger om man trycker fel i maskinen så får man gå till kassan och betala mellanskillnaden. Ja dom gulgröna taxibilarna tar knappast någon betalt med taxameter, men då får man ta och göra en luring att ringa till polisens hotline och anmäla föraren, det är nämligen olagligt.
Däremot då klockan har slagit midnatt och MRT o BTS (jag tror samma tid gäller dom) har stängt för natten så finns det knappast något taxi som kör med taxameter runt turiststråken, vilket jag tycker e jäkla skit, detta kan ha ändrats även det efter kuppen och lagarna skärpts...

En annan sak, jag rekommenderar inte att man ska släpa en massa packning o massa ungar på Airport rail Link, det är jättelätt att ta sig ner till tåget på flygplatsen men sedan när man skall byta till tex. MRT så är det inte nära utan man måste knalla ett bra tag i värmen, Dock har någon thailändare tänkt till lite grand (!) så rätt nyligen har man faktiskt byggt en gångbana till MRT på Makkasan Hållplatsen. Man håller faktiskt på att bygga ut MRT så man kommer nog inom nåt år att kunna ta sig till Chinatown, och det byggs ettskytrain som går västerut också till Kanchanaphisek rd, men det finns nog ingen anledning för en turist att åka dit..

Har blivit ordentligt (försök) lurad av taxibilarna på Hua Lampong tågstationen för en massa år sedan, efter typ 30 meter så tickade taxametern upp och efter ytterligare 20 meter tickade den upp igen, då skrek farsan till en svärande chaffisen att nu jävlar får han ta och stanna bilen, han fik inga pengar av oss men det va faktiskt enda gången jag vart med om ngt liknande. Jag brukar stanna taxi på gatan själv och aldrig åka med såna påflugna taxi eller tuktuk chaffisar.

Finns massa att skriva mer om detta ämne, tex du kan ta båtbussen från Petchaburi station (MRT) till Pratunam eller till Golden Mountain, och det ligger nära Khaosarn road. Ett bra alternativ då man ska till Pratunam och inte en jäkla taxi vill dit för trafiken står still.

Jag har väl mest erfarenhet verkar det som in detta ämne av ni som svarat. Som Glimten säger om man trycker fel i maskinen så får man gå till kassan och betala mellanskillnaden. Ja dom gulgröna taxibilarna tar knappast någon betalt med taxameter, men då får man ta och göra en luring att ringa till polisens hotline och anmäla föraren, det är nämligen olagligt.
Däremot då klockan har slagit midnatt och MRT o BTS (jag tror samma tid gäller dom) har stängt för natten så finns det knappast något taxi som kör med taxameter runt turiststråken, vilket jag tycker e jäkla skit, detta kan ha ändrats även det efter kuppen och lagarna skärpts...

En annan sak, jag rekommenderar inte att man ska släpa en massa packning o massa ungar på Airport rail Link, det är jättelätt att ta sig ner till tåget på flygplatsen men sedan när man skall byta till tex. MRT så är det inte nära utan man måste knalla ett bra tag i värmen, Dock har någon thailändare tänkt till lite grand (!) så rätt nyligen har man faktiskt byggt en gångbana till MRT på Makkasan Hållplatsen. Man håller faktiskt på att bygga ut MRT så man kommer nog inom nåt år att kunna ta sig till Chinatown, och det byggs ettskytrain som går västerut också till Kanchanaphisek rd, men det finns nog ingen anledning för en turist att åka dit..

Har blivit ordentligt (försök) lurad av taxibilarna på Hua Lampong tågstationen för en massa år sedan, efter typ 30 meter så tickade taxametern upp och efter ytterligare 20 meter tickade den upp igen, då skrek farsan till en svärande chaffisen att nu jävlar får han ta och stanna bilen, han fik inga pengar av oss men det va faktiskt enda gången jag vart med om ngt liknande. Jag brukar stanna taxi på gatan själv och aldrig åka med såna påflugna taxi eller tuktuk chaffisar.

Finns massa att skriva mer om detta ämne, tex du kan ta båtbussen från Petchaburi station (MRT) till Pratunam eller till Golden Mountain, och det ligger nära Khaosarn road. Ett bra alternativ då man ska till Pratunam och inte en jäkla taxi vill dit för trafiken står still.
Ärligt när åkte du skytrain sist? För det första ena linjen är utbytt mot sedel och mynt apparat. Jag vet ju din förkärlek till eget fordon så trots du bott i staden har du nyttjat det så mycket? Varit rätt mycket i bts områdena i Bangkok dom sista 4 åren och för att vara storstad är det helt outstanding enkelt att lära sig.

Ja jag vet ju inte hur det e med den BTS som går till Silom tex. och om det finns några automater numera som tar sedlar. Kan inte svära på det för jag nyttjar inte alla stationer. Dock på Asok o Nana har ja vart nyligen och dom har kvar att man står i kö och växlar t sig tior, men nu har ja ju flyttat till Pattis så det kan ha ändrats de senaste 3-6 månaderna. Sedan så tar den nyare MRT linjen sedlar det vet jag till 100% iaf. och där gar dom faktiskt en pollett direkt i kassan så man slippar få mynt och stå i kö ännu en gång. Jag bodde ju på Ratchadaphisek gatan och åkte MRT flera gånger dagligen.

Stämmer nana linjen fortsatt mynt andra linjen har sedel.
Vet inte om det stämmer men hörde att det är 2 olika firmor. Även när du kommer in ser du på ena linjen ledlampor som visar var du är medans andra bara har liknande karta som spårvagnarna i gbg och visar en översikt.

Stämmer nana linjen fortsatt mynt andra linjen har sedel.
Vet inte om det stämmer men hörde att det är 2 olika firmor. Även när du kommer in ser du på ena linjen ledlampor som visar var du är medans andra bara har liknande karta som spårvagnarna i gbg och visar en översikt.

Det kan gott vara så att det e två firmor, men jag har sällan åkt med den som tar en upp till Silom, man byter ju där vid Siam Paragon. Under de första 10 månaderna jag bodde i Bkk hade vi ingen moppe så det va bara bil o tåg vi kunde åka, då tog vi ofta tåget. Sista tiden tog vi bara tåget så vi skulle t nana eller cowboy, eller Paragon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar