Åka till Thailand i dagsläget, gällande sandbox m.m.

Precis vad som nu gäller. Spouse dvs gifta med Thaimedborgare hade väl hela tiden vad jag minns möjlighet att resa , i alla fall så gjorde jag det mitt under pandemin, då med ett spouse
Ja med ett giltigt visum blir det smidigare och en möjlighet även när det är stopp för nya.

Men visst var det totalt stopp en period också för din del att åka till Thailand även med ett visum i passet?

Men du behövde inte åka ut varje 90 dagar under pandemin?
Jag ändrade det till 90 dagars rapportering.
Dock finner jag inte visa O 1 år längre med det nya E-visa ansökan?
Någon som sökt nyligen och vet om man fortsatt kan få eller är det bara 90 dagars visa O spouse family nu? Jag sökte mitt innan dom började med E-visa.

Pandemin ställde om det mesta vad gällde visum och uppehållstillstånd i de flesta länder.
Många länder slutade helt att utfärda visum annat än till diplomater.

Men samtidigt gav det möjlighet att stanna lagligt i länderna fast uppehållstillstånd gått ut.
I Filippinerna kunde de med utgångna uppehållstillstånd fortsätta att förlänga, bara att betala den avgift per månad som innan.

Utlänningar bosatta i Filippinerna med femåriga ResidentVisa fick inte resa hem till hem och sin familj utan blev fast i annat land.

Nu håller det på att återgå till det normala, krävs bara vaccincertifikat med boosterdos för inresa.

Ett Visum är intyg om att få komma in i landet. Det upphör alltid när du anlänt och tillståndet för längden på vistelsen står då i pass. 90 dar. O-visa kan ges av många olika skäl. Totalt längd på vistelsen är då 90 dar. Har du ett multple kopplat till ditt Visa gäller också 90 dar som många affärsresenärer gäller obegränsade in och utresor underr 1 år. Men. Du måste göra en trip ut ur landet senast 90 dagars period. För att få ett nytt 90 dar tillstånd att stanna.
Som några skriver är det lättare att när visumet upphör efter 90 dagar övergå till Extension (förlängning och nu har du inget visum kvar)). Är du pensionär. Sök retired extension kopplat till ditt O-Visa 14 dagar innan Visat upphör. Betydligt enklare än spouse-Visa som är betydligt trassligare.

Hojjta om du behöver hjälp kan jag skicka en lathund vad du behöver för Extension.
Hej.

Ja tack, skicka gärna vad som behövs för exstension.
Betyder ett beviljat exstension att man slipper lämna landet efter 90 dagar?
Har i och för sig inget emot en tur till tex. Vietnam, men alltid
bra att veta vilka alternativ som finns.

Bo.

Hej.

Ja tack, skicka gärna vad som behövs för exstension.
Betyder ett beviljat exstension att man slipper lämna landet efter 90 dagar?
Har i och för sig inget emot en tur till tex. Vietnam, men alltid
bra att veta vilka alternativ som finns.

Bo.
Ett visum med rapportering varje 90 dagar istället för regebundna visarun löser dina problem.

Ok.

Vilket visum är det?

Bo

With Non Immigrant “O” visa, the immigration officer can be able to extend your stay for a period of up to 1 year depending on your purpose of visiting Thailand. You may be granted extension under retirement, marriage with a Thai national, for employment, for Education and many other categories. You just need to fulfill what they require in order to be able to prolong visa in Thailand.

Det är fortfarande samma visaklass non IM med villkor som pensionär, gift med Thai som går att förlänga med ett år, eller konvertera.

Fyller du samtliga villkor och syftet så går det.

Vet flera som tidigare gjort det på huvudkontoret i Bangkok och tagit flera veckor för beslut.

Det är fortfarande samma visaklass non IM med villkor som pensionär, gift med Thai som går att förlänga med ett år, eller konvertera.

Vet flera som tidigare gjort det på huvudkontoret i Bangkok och tagit flera veckor för beslut.

Hej.

Får göra ett försök att förlänga på plats i Thailand.
Verkar som att en biljett ut ur Thailand efter 90 dagar kan vara bra att visa vid incheckning på Arlanda?

Bo.

Blanda inte ihop begreppen - Exempelvis - jag kom in på ett Non O visa. 2013. Detta finns kvar i passet. Men upphörde efter 3 månader 2013 då jag konverterade/sökte extension (uppehållstillstånd) 1 år. Så jag har varje år den 6 december förnyat mitt uppehållstillstånd. Visat tog slut 6 december 2013. Punkt.
Lathund var det.
Jag hittade denna lathund. Observera 2013 var jag tvungen att kopiera alla mina dokument - för de krävde en extra kopia på allt. Stön stånk. Numera har de tagit bort detta för jag behöver bara komma med ett foto och en ansökan. Se nedan vad som behövs och det jag kommer att ta med mig nu i november.
Extension i Thailand
En månad innan ditt visum går ut bör du ansöka om förlängning av vistelsen. Denna kan normalt söka tidigast 30 dagar innan det föregående uppehållstillstånet går ut. Dock tillåter vissa kontor 45 dagar (Chiang Mai).

Första extension måste kräver att du har minst 800 000 thailändska baht på ditt thailändska bankkonto eller pensionsinkomst 65 000 thailändska baht OBS Brutto. År två kan du kombinera dessa två metoder. >minst 50 år och kan uppvisa pensionsinkomst.....naturligtvis
Lathund dokument

- Ansökningsblankett TM7

- Kostnad 1900 Thb kontant.

- Pass

- Kopia på ID sidan av passet

- Kopia på inresestämpel och eventuella visum. (Kopiera alla sidor så får de ta bort)

- 1 passfoton

- Dokumentation av adress. ( hyreskontrakt eller gul bok)

- Dokumentation på ekonomiska krav. Se Nedan
- Eventuellt TM 30 och TM 47 om du har några

Japp , för married Visa /extension "stay with wife " så tog det för mig 7 veckor, sen fick jag ett år när de stämplade min extension , så nästan 14 månader + 90 dagarna = 17 månader minus 7 dagar . Undrar hur taskigt de räknar, men datustämpeln är giltig

Japp , för married Visa /extension "stay with wife " så tog det för mig 7 veckor, sen fick jag ett år när de stämplade min extension , så nästan 14 månader + 90 dagarna = 17 månader . Undrar hur taskigt de räknar, men datustämpeln är giltig
Hmmm, har du kollat när stämpeln går ut så det stämmer?
För mig:
Lämnade in papper, får en stämpel, sen att komma tillbaks om en månad för godkännande.
Under den månaden så var det hembesök etc.
Sen fick stämpel igen efter 1 månad hade gått.
Jag gjorde ju misstaget att inte läsa riktigt vilket slutade med en liten bötessumma.
12 månader börjar räknas från första stämpeln när ansökan lämnades in så även 90 dagars.
Jag trodde började räknas efter hembesök och godkännt.
Så när jag kom och skulle göra 90 dagarsrapportering hade 120 dagar gått.

Japp , för married Visa /extension "stay with wife " så tog det för mig 7 veckor, sen fick jag ett år när de stämplade min extension , så nästan 14 månader + 90 dagarna = 17 månader minus 7 dagar . Undrar hur taskigt de räknar, men datustämpeln är giltig
Jag har läst att man kan få upp till 15 månader med bra planering och flyt.
Om man har 90 dagar kvar och får ett års extension?

Jag har själv förlängt 60 dagars turistvisum med 30 dagar redan efter två veckor efter inresa och fått mina 90 dagar sammanlagt.
Man behöver inte vänta till sista veckan men det är upp till den enskilde tjänstemannen på IM att avgöra.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
G
Svar
15
Visningar