Åka till Thailand i dagsläget, gällande sandbox m.m.

Tack för tydlig och bra synpunkt.
Jag resonerar som du och tidigare (vet ej om det syns i datorerna) var jag storkund hos SAS genom mina resor i arbetet. Nu har jag bara 2500 p som går ut 2024.

Precis som du skriver så har jag ingen genomgående biljett. Men förra året fungerade Luleå- Frankfurt och jag gick genom transferdörrarna. Annars torde jag väl hinna om det nu inte blir kaos igen på Arlanda.

För egen del så har jag aldrig blivit nekad incheckning hela vägen oavsett om det har varit till BKK eller från BKK.
Med den statistiken så skulle jag absolut be att dom taggar bagaget hela vägen

För egen del så har jag aldrig blivit nekad incheckning hela vägen oavsett om det har varit till BKK eller från BKK.
Med den statistiken så skulle jag absolut be att dom taggar bagaget hela vägen
Men även du har mycket hög status hos SAS.

Så det är väldigt avgörande vilken personal man får. Viljan att lösa det är helt avgörande, då det inte är något han har "rätt" till.

Därtill i dessa besparingstider kanske det finns nya direktiv vi inte känner till?

Men mest troligt, så löser det sig fint. Om inte, så finns det gott om tid på Arlanda. Bara loubgetiden som får minskas... :(

Men även du har mycket hög status hos SAS.

Så det är väldigt avgörande vilken personal man får. Viljan att lösa det är helt avgörande, då det inte är något han har "rätt" till.

Därtill i dessa besparingstider kanske det finns nya direktiv vi inte känner till?

Men mest troligt, så löser det sig fint. Om inte, så finns det gott om tid på Arlanda. Bara loubgetiden som får minskas... :(
Ja, så är det.
Jag tar det inte som en självklarhet åtminstone inte när jag reser från BKK.
Att få bagaget hela vägen ser jag som en bonus (även om det alltid har fungerat)

Har någon här flugit med Swiss (Edelweiss Air)?
Bra eller dåligt.
Det var bra flygtider ifrån Landvetter-Phuket.
Bara ett stop i Zürich.

Thailand pass är det att man har tagit covid vaccin och har intyg på det?
Spelar det någon roll om man tog sista (3) sprutan för ett år sedan?
Finns det mer regler i dagsläget eller är det bara att boka?

Bara boka och ta med sig ett vaccinintyg. Tror det räcker med två sprutor. Man behöver inte regga sig på thailandpass. Ett negativt PCR test inte äldre än 72h duger fint också om man inte är vaccinerad. Försäkring behöver man inte heller visa upp.

Har någon här flugit med Swiss (Edelweiss Air)?
Bra eller dåligt.
Det var bra flygtider ifrån Landvetter-Phuket.
Bara ett stop i Zürich.
Hej

Swiss är ett fint bolag med välutbildad personal, hög kvalitet och bra service, jag varit på jobb många gånger i hangarer och verkstäder där genom åren i Kloten som Zürich flygplats heter, Swiss håller i mina ögon samma klass som Lufthansa. Zürich flygplats är lagom stor och välordnad.

Edelweiss Air startades som ett charterbolag men köptes sedan upp av Swiss och senare blev bolaget ett dotternolag till Lufthansa, det borgar väl för att allt är helt ok med det nolaget.

Mvh isan lover

Eftersom jag är i Thailand sedan lite mer än en vecka, kan jag berätta hur upplägget var när jag åkte med Finnair. Jag checkade in en dag före och fick bland annat ladda upp qr-koden via deras hemsida. Jag tog min tredje spruta i slutet av januari och det "gick ut" i slutet av juli. Inga problem för min del.

Eftersom jag är i Thailand sedan lite mer än en vecka, kan jag berätta hur upplägget var när jag åkte med Finnair. Jag checkade in en dag före och fick bland annat ladda upp qr-koden via deras hemsida. Jag tog min tredje spruta i slutet av januari och det "gick ut" i slutet av juli. Inga problem för min del.
Bara att ladda ner ett nytt covid bevis så får du nya datum. Det kan du göra när som helst.

Jag frågade nyligen på Arlanda om Thailand har något bäst före datum vad gäller vaccinationer, svaret var att det hade dom inte men det finns andra länder som har krav på att sprutorna inte är för gamla.
Kanske därför så många fullvaxxade tonåringar på plastdotterns jobb blev sjuka samtidigt, mer än 50 % av flickorna på en avdelning blev sjuka samtidigt 40 tjejer tror jag det var, trots att företaget låtit vaccinera all personal. Munskydd gäller dessutom då de jobbar i dammskyddad miljö (flygplanselektronic ) så då funderar man på hur effektiva dessa vaccin var, för gamla eller helt enkelt overksamma, detta var före BA5 spreds i Thailand

Kanske därför så många fullvaxxade tonåringar på plastdotterns jobb blev sjuka samtidigt, mer än 50 % av flickorna på en avdelning blev sjuka samtidigt 40 tjejer tror jag det var, trots att företaget låtit vaccinera all personal. Munskydd gäller dessutom då de jobbar i dammskyddad miljö (flygplanselektronic ) så då funderar man på hur effektiva dessa vaccin var, för gamla eller helt enkelt overksamma, detta var före BA5 spreds i Thailand
Han menar att det inte finns ett max på antal dagar sen man tog sista vaccinsprutan för att få komma in i landet.
Inte att vaccindoserna inte har en bäst före datum som dom måste ges innan, för det har dom.
För det sistnämda har knappast Arlanda koll på 555555.

Vaccin är ingen garanti för att inte bli smittad.
Det ska väl bara lindra symptomen vid en eventuell smitta?
Och där ser man ju också hur effektiva munskydden är :)

6 september. Luleå-Chiangmai. Med ThaiAir. Inga konstigheter - men nedan kommer min SUPERVARNING. Jag satt vid en "fylltratt" som surrade hela vägen, från ARB-BKK, med alla och envar. Enkelt spatserade han bak i kabinen och de fyllde på Whisky och rött vin. Suck. Så Inte lätt för oss med sömnen. Många thai var med på planet som var nästan fullt. De sov. Hur gör de? De kurrar ihop sig som ett nystan inne i den lila thaifilten. Och sover. Maten var god. Och alkoholen flödade, där bak, för den som ville.

Till slut somnade den pratglade och vi alla såväl. 2 vaccinationer gäller och rätt visum eller 30 dar utan visum (kanske kan bli 45 dar i oktober). Så superenkelt att ta sig tillbaka till Thailand detta år för turisterna.

VARNING. Resväskan gick från Luleå till Arlanda. Fick ta ut den men gott om tid. Tyvärr. Många besvikna. För där var det "kostsamt för många"med övervikt 1 kg. Totalt tar ThaiAir nu Max 20 kg! Annars betala övervikt, 80 dollar per kilo!!! De svenska "incheckarna" gjorde som ThaiAir befallt! De följer order. Många olyckliga resenärer (van vid gamla generösa ThaiAir) skickades till special luggage 3 kg = 240 dollar!!! En svensk berättade att en väska extra skulle kosta, honom, mer än hans resa 4400 kr.....vet ej om det stämmer men så sa han. Han hade 20,8 kg. Men han klarade sig så därför jag skriver över 1 kg. Undrar hur bärplockarna (oftast risbönder) klarar sig?!

I Chiangmai skickades mitt bagage till International och jag sökte väskan i Domestic. Så det blev lite spring och lite sök....men mitt eget fel då jag hade en lapp där det stod luggage go International...haha. . Nu är jag här. Och vilket klimat! Jämfört "Lapphelvetet".

6 september. Luleå-Chiangmai. Med ThaiAir. Inga konstigheter - men nedan kommer min SUPERVARNING. Jag satt vid en "fylltratt" som surrade hela vägen, från ARB-BKK, med alla och envar. Enkelt spatserade han bak i kabinen och de fyllde på Whisky och rött vin. Suck. Så Inte lätt för oss med sömnen. Många thai var med på planet som var nästan fullt. De sov. Hur gör de? De kurrar ihop sig som ett nystan inne i den lila thaifilten. Och sover. Maten var god. Och alkoholen flödade, där bak, för den som ville.

Till slut somnade den pratglade och vi alla såväl. 2 vaccinationer gäller och rätt visum eller 30 dar utan visum (kanske kan bli 45 dar i oktober). Så superenkelt att ta sig tillbaka till Thailand detta år för turisterna.

VARNING. Resväskan gick från Luleå till Arlanda. Fick ta ut den men gott om tid. Tyvärr. Många besvikna. För där var det "kostsamt för många"med övervikt 1 kg. Totalt tar ThaiAir nu Max 20 kg! Annars betala övervikt, 80 dollar per kilo!!! De svenska "incheckarna" gjorde som ThaiAir befallt! De följer order. Många olyckliga resenärer (van vid gamla generösa ThaiAir) skickades till special luggage 3 kg = 240 dollar!!! En svensk berättade att en väska extra skulle kosta, honom, mer än hans resa 4400 kr.....vet ej om det stämmer men så sa han. Han hade 20,8 kg. Men han klarade sig så därför jag skriver över 1 kg. Undrar hur bärplockarna (oftast risbönder) klarar sig?!

I Chiangmai skickades mitt bagage till International och jag sökte väskan i Domestic. Så det blev lite spring och lite sök....men mitt eget fel då jag hade en lapp där det stod luggage go International...haha. . Nu är jag här. Och vilket klimat! Jämfört "Lapphelvetet".

Ja fy fan.

Jag hamnade bredvid en fyllegubbe en gång mellan Köpenhamn och Bangkok. En stockholmare med långt rött hår och en röd slokmustach. Ungefär 1.60 lång med en mage som slog i sätet framför när han satte sig.

Han inledde samtalet med att berätta att han skulle till Pattis och redan i taxin ut till Pattaya skulle han ha två horor.

Han hade en yngre polare med som han hamnade i bråk med efter ett tag.

Karln hade väldigt dåligt ölsinne så flygvärdinnorna på aeroflot fick hålla fast honom så att han inte skulle kasta sig över polaren och längst in vid fönstret satt jag och led.

Jag andades ut när planet landade men nere i ankomsthallen vid taxin hörde jag hans röst bakom mig.

" Tjena ska ru me till Pattis? Nej svarade jag, jag ska kolla Khao San Road.

- Äsch din tråkige jävel dra åt helvete då blev svaret.

Efter det har jag stött på typen av människa ett antal gånger bland barerna i Pattaya.

BTT

Kollade passet. Djäklar de har gjort fel. Jag har extension t om 6 december. Men stämplat bara till 6 november. Törs man ändra i passet själv? Ändra 11 till 12? Jag åker till IM.
De ändrade......i passet....gjorde om nr 11 dvs november....till en tolva (december).....jag brukar alltid kolla i passet innan jag lämnar immigrationbåset på "Suvvan"......men glömde denna gång....men nu fixat utan att jag själv trixade.....jag vet ej vad de skulle gjort, då jag ska begära ny extension....då jag har två uppehållstillstånd att "stanna"i passet....

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
G
Svar
15
Visningar