Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

 
Säga vad man vill om Löfven. Men en bra förhandlare är han. Nu köpte han sig tid. Men nog ryker Hultqvist. Och då kan han ta in en ny minister och säga att han tar ansvar för Sverige.
Men osäkerhet råder. Nu återstår det att se om C och L fegar ur. Eller om de gör som de lovat. Dvs röstar bort försvarsministern.

Sedan återstår hur de skall göra med budgeten i höst. Entrepenörskatten och flygskatten revideras nog...men SINK slinker igenom då det är för få som opponerar sig mot den.....den ids ingen fokusera på...tyvärr
 
Är det ISK du menar? I så fall bör du byta till en kapitalförsäkring. ISK kan man inte ha som utskriven utan det beskattas som en vanlig depå.

Avanza och så vitt jag vet Nordnet har avgiftsfria kapitalförsäkring.
Det visste jag inte! Försäkringsavgiften är väl 1% på en K försäkring? Nog schablonsbeskattas väl K försäkringen?Jag låser väl pengrna med en K. Jag trodde skillnaden var marginell. jag får kolla upp.
 
Säga vad man vill om Löfven. Men en bra förhandlare är han. Nu köpte han sig tid. Men nog ryker Hultqvist. Och då kan han ta in en ny minister och säga att han tar ansvar för Sverige.
Men osäkerhet råder. Nu återstår det att se om C och L fegar ur. Eller om de gör som de lovat. Dvs röstar bort försvarsministern.

Sedan återstår hur de skall göra med budgeten i höst. Entrepenörskatten och flygskatten revideras nog...men SINK slinker igenom då det är för få som opponerar sig mot den.....den ids ingen fokusera på...tyvärr

Löven gick nog ut som vinnare ur denna kampen, jag tvivlar på att Hultqvist åker. Partierna står nog kvar vid sitt misstroende, allt annat skulle vara en prestigeförlust. Men att över halva riksdagen skulle rösta bort honom när han inte gjort något formellt fel tror jag inte.
 
Det visste jag inte! Försäkringsavgiften är väl 1% på en K försäkring? Nog schablonsbeskattas väl K försäkringen?Jag låser väl pengana med en K. Jag trodde skillnaden var marginell. jag får kolla upp.
Jag har en hos Avanza. De har inte någon avgift förutom sedvanligt courtage och en liten riskavgift då 101 procent av kapitalet utbetalas vid dödsfall.

Många banker och försäkringsbolag tar en avgift.

Du kan behålla kapitalförsäkring hos Avanza som utskriven. Vet inte hur det är hos andra bolag, så fråga.

Sannolikt går det inte att köpa en kapitalförsäkring som utflyttad.

Kapitalförsäkringen schablonbeskattas med samma skatt som ISK. Men försäkringsgivaren är skattesubjekt, dvs. erlägger skatten, som debiteras försäkringstagaren. Därför fungerar det även för SINKare som inte deklarerar.
 
Senast ändrad:
Det visste jag inte! Försäkringsavgiften är väl 1% på en K försäkring? Nog schablonsbeskattas väl K försäkringen?Jag låser väl pengrna med en K. Jag trodde skillnaden var marginell. jag får kolla upp.
Uttag kan göras utan begränsningar efter ett år.
 
Jag har en hos Avanza. De har inte någon avgift förutom sedvanligt courtage och en liten riskavgift då 101 procent av kapitalet utbetalas vid dödsfall.

Många banker och försäkringsbolag tar en avgift.

Du kan behålla kapitalförsäkring hos Avanza som utskriven. Vet inte hur det är hos andra bolag, så fråga.

Sannolikt går det inte att köpa en kapitalförsäkring som utflyttad.

Kapitalförsäkringen schablonbeskattas med samma skatt som ISK. Men försäkringsgivaren är skattesubjekt, dvs. erlägger skatten, som debiteras försäkringstagaren. Därför fungerar det även för SINKare som inte deklarerar.
Då får jag flytta mina ISK till Kapital innan flytt.. Bra tips här.. :nod::nod::thumbsup::thumbsup:
(Har både Avanza och Nordnet)
 
Då får jag flytta mina ISK till Kapital innan flytt.. Bra tips här.. :nod::nod:[emoji106][emoji106]
(Har både Avanza och Nordnet)
Ligger ditt ISK eller enskilda innehav på minus kan du vänta till den beskattas som vanlig depå och få underskott av kapital när du säljer av. Försäkringsgivaren ändrar skattekategori när de får ditt SINK beslut.

Men öppna en K-försäkring redan nu och sätt in ett belopp.
 
Senast ändrad:
Dubbekt grundavdrag för alla ålderspensionärer som är inskrivna , dvs i mitt fall skivs min pension ner med 64 tusen innan man sen beräknar skatt på resterande .. Som utskriven bra ett grundavdrag påmi mitt fall drygt 30 ,000 så det tål att räkna på
Antar att du refererar till kolumn 6 i skattetabellen.

Rekommenderar att man kollar den så kan man se vilken skatt som gäller.
 
Antar att du refererar till kolumn 6 i skattetabellen.

Rekommenderar att man kollar den så kan man se vilken skatt som gäller.
Det blir en helvetes massa pengar om jag skall plocka ut min tjänstepension under 5 år. Nu som SINKAre gäller 20 % till kommunisterna höjer skatterna, då blir den 25 % (2018).
I Sverige blir det 30 % + statlig 20 % + värnskatt 5 %.
 
Det blir en helvetes massa pengar om jag skall plocka ut min tjänstepension under 5 år. Nu som SINKAre gäller 20 % till kommunisterna höjer skatterna, då blir den 25 % (2018).
I Sverige blir det 30 % + statlig 20 % + värnskatt 5 %.
Som utskriven är kommunalskatten 32.12 som är den genomsnittliga kommunalskatten.
 
 

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar
756
Mike t d
M
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
Anonym
A
G
Svar
15
Visningar
10 K
A
A
Svar
7
Visningar
5 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp