Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Mycket som INTE stämmer där, då källan är ett företag, som vill sälja sina tjänster.
Varför uppgav du inte det?????

Jag hittar samma info på massor av olika sidor. Varför skulle dom vara felaktiga??
Det är bara tjänstepensioner som är skattebefriade.
o% i skatt på privata tjänstepensioner dessutom, inget för offentligt anställda så det är en mycket liten grupp som kan utnyttja detta.

FAKTA: UTFLYTTARE 60-64 ÅR, SNITTINKOMST ÅRET FÖRE FLYTT

Spanien: 298.235 kronor

Thailand: 400.269 kronor

Frankrike: 662.718 kronor

Malta: 700.573 kronor

Portugal: 999.275 kronor

Så det är ingenting ”fattigpensionärer” i Thailand att vara avundsjuk på ;):)

SVT är kanske trovärdigare och neutralare källa för dig.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/pension-i-portugal-ger-skattefria-miljoner-1

Jag hittar samma info på massor av olika sidor. Varför skulle dom vara felaktiga??
Det är bara tjänstepensioner som är skattebefriade.
o% i skatt på privata tjänstepensioner dessutom, inget för offentligt anställda så det är en mycket liten grupp som kan utnyttja detta.

FAKTA: UTFLYTTARE 60-64 ÅR, SNITTINKOMST ÅRET FÖRE FLYTT

Spanien: 298.235 kronor

Thailand: 400.269 kronor

Frankrike: 662.718 kronor

Malta: 700.573 kronor

Portugal: 999.275 kronor

Så det är ingenting ”fattigpensionärer” i Thailand att vara avundsjuk på ;):)

SVT är kanske trovärdigare och neutralare källa för dig.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/pension-i-portugal-ger-skattefria-miljoner-1

Du svarar ju själv på det jag skrev inget för allmänheten

Jag har en fråga till er SINKare och skälet är att jag känner mig lite orolig. Jag orolig då vi har svaga och nyckfylla politiker. Jag är orolig. Sverige kommer att behöva mer pengar för att behålla välfärden. De söker överallt.

De kan "plötsligt besluta" höja SINK till 30 % (den höjs till 25 % troligen 2018) och de "kan" åter plocka pengar från AP fonderna. I början, av 2000-talet tog de beslut om uttag av 258 miljarder vilket senare slog till med bromsade pensioner från 2010 som följd. Jag känner mig orolig.

Min fråga är? Borde man plocka ut all tjänstepension under 5 år (går ej att ta ut under kortare tid-tjänstepensionen är låst) och placerat om pengarna med större kontroll? Vilket är nackdelen? Ingen? Tjänstepensionen ligger kanske nu i en trad (med lång- eller kort ränta) eller fondförsäkring (lång eller kort ränta) . Eller mix 50 % i fond/trad. Tänker jag fel? Eller?

Jag har en fråga till er SINKare och skälet är att jag känner mig lite orolig. Jag orolig då vi har svaga och nyckfylla politiker. Jag är orolig. Sverige kommer att behöva mer pengar för att behålla välfärden. De söker överallt.

De kan "plötsligt besluta" höja SINK till 30 % (den höjs till 25 % troligen 2018) och de "kan" åter plocka pengar från AP fonderna. I början, av 2000-talet tog de beslut om uttag av 258 miljarder vilket senare slog till med bromsade pensioner från 2010 som följd. Jag känner mig orolig.

Min fråga är? Borde man plocka ut all tjänstepension under 5 år (går ej att ta ut under kortare tid-tjänstepensionen är låst) och placerat om pengarna med större kontroll? Vilket är nackdelen? Ingen? Tjänstepensionen ligger kanske nu i en trad (med lång- eller kort ränta) eller fondförsäkring (lång eller kort ränta) . Eller mix 50 % i fond/trad. Tänker jag fel? Eller?
Jag tar ut den del av tjänstepensionen som i mitt fall är möjlig att ta under fem år. En mindre del kommer att utbetalas livsvarigt då den inte kan tas ut temporärt.

Även om SINKen höjs så blir det i alla fördelaktigt att ha tagit ut tjänstepensionen om jag av någon anledning flyttar tillbaka.

För den som planerar livsfarlig utbetalning så är det viktigt att ta reda på vilket livslängdsantagande bolaget gör. När det gäller vinstutdelande bolag, vilket alla Fondförsäkringsbolag är, så antas livslängden med god marginal, så att bolaget inte ska behöva skjuta till några medel.

Man bör därför ta temporärt uttag 5- 20 år.

Själv så fyller jag 55 nästa år och tänker nog ta ut tjänstebiten under 5 år..
Tänker likadant att har jag hand om pengarna är det jag själv som kan styra..
Men jag har ju också funderingar på att vi ska flytta ner till Thailand om 3 år..
Så jag funderar ju också på att vänta för att "sinka" och spara lite skatt..??
Men om dom nu höjer sink så finns där ingen anledning att vänta..??

Själv så fyller jag 55 nästa år och tänker nog ta ut tjänstebiten under 5 år..
Tänker likadant att har jag hand om pengarna är det jag själv som kan styra..
Men jag har ju också funderingar på att vi ska flytta ner till Thailand om 3 år..
Så jag funderar ju också på att vänta för att "sinka" och spara lite skatt..??
Men om dom nu höjer sink så finns där ingen anledning att vänta..??

Plockar du ut pengarna från nästa år och ni bor kvar i Sverige så kommer marginalskatten väl vara 55-60%. Beroende på din lön och hur mycket tjänstepension du tar ut.

Så borde väl vara bättre att vänta till du SINKar. Eller flytta fem år till typ Portugal så får du väl behålla mer.

Det som händer när SINK höjs är att brytgränsen för när det lönar sig att SINK-skatta höjs.

Idag ligger den på 10.000:- om regeringen får igenom sin budget blir det 15.000:- med nuvarande skatt. Så med större pensionsutbetalningar lönar det sig oftast ändå. Du väljer ju alltid själv hur du vill skatta oavsett om du är utskriven.

Att man skulle höja ytterligare tror jag inte är aktuellt, det var ju borgarna som sänkte till 20% för några år sedan.

Det som händer när SINK höjs är att brytgränsen för när det lönar sig att SINK-skatta höjs.

Idag ligger den på 10.000:- om regeringen får igenom sin budget blir det 15.000:- med nuvarande skatt. Så med större pensionsutbetalningar lönar det sig oftast ändå. Du väljer ju alltid själv hur du vill skatta oavsett om du är utskriven.

Att man skulle höja ytterligare tror jag inte är aktuellt, det var ju borgarna som sänkte till 20% för några år sedan.

Kommer dom nu tillbaka så blir det nog ingen höjning.

Ja det blir spännande att höra vad "Fallande Lövet" säger kl 10.00 idag. Mycket av Sveriges framtid hänger på det.

Vad man nog kan vara helt säker på oavsett vilken värdering man lägger in i ärendet så kommer han att berätta om hur duktiga seriösa och ansvarstagande regeringen egentligen är å hur fruktansvärt elaka oseriösa och ansvarslösa alliansen är mitt tips iaf [emoji6][emoji56] sen vete gudarna vad dom kommer hitta på.

Kommer dom nu tillbaka så blir det nog ingen höjning.
Jag sitter och hoppas att Alliansen gör come back - för då torde det finnas en möjlighet att inte höja skatterna och ge faan i SINKen. Jag förstår inte varför L+ C är rädda att regera med SD. Sossarna regerar tillsammans med VP. DE får väl se till att vara skickliga i samarbetet- Hellre mer frihet än mer skatt.

Jag har beslutat ta ut all tjänstepension (är nu 64 år) dvs uttag från försäkringen till sparkonto (fastränta 0.8 %) och en 5 års sparplan i ISP. Sedan blir det lättare att flytta pengar om valutan också förändras.

Måtte regeringen falla!

Skall bli intressant att se hur alliansen löser att regera utan SD:s stöd då de inte har majoritet längre, bollen kanske rullar tillbaks till lövet...

Skall bli intressant att se hur alliansen löser att regera utan SD:s stöd då de inte har majoritet längre, bollen kanske rullar tillbaks till lövet...
Rätt mackes och detta oroar mig. Detta stör mig. Att C-Annie Lööf och L-Jan Björklund inte kan verka tillsammans med SD Jimmie. Då hade de lätt nått sitt mål med att värna om pensionerna och inte höja skatterna för medelklassen.

Men att skriva ut sig och SINKa är det bästa jag gjort. Om man lika ska bo i Thailand så skall man lyfta pensionen där.

Även om S, MP och VP ser mig som endast som ett vandrande skatteobjekt och inte som en människa med eget ansvar och egeet ekonomiska åtagande - så överlever jag nog

Så kortsiktiga kan de ju knappast vara att de inte förutsett att de behöver SD:s stöd. SD har ju allt att vinna och kommer nog att vara kompromissvilliga. Har svårt att se annat än att vi står inför en blåbrun röra istället för den rödgröna. Om nu inte också lövet inser det och offrar sina ministrar. Vi får se om några timmar.

Om en timme vet vi. Mitt tips är att ministrarna ryker och att Lövets fall inte blir djupare. Men förtroendet är trots det förbrukat.

Jag sitter och hoppas att Alliansen gör come back - för då torde det finnas en möjlighet att inte höja skatterna och ge faan i SINKen. Jag förstår inte varför L+ C är rädda att regera med SD. Sossarna regerar tillsammans med VP. DE får väl se till att vara skickliga i samarbetet- Hellre mer frihet än mer skatt.

Jag har beslutat ta ut all tjänstepension (är nu 64 år) dvs uttag från försäkringen till sparkonto (fastränta 0.8 %) och en 5 års sparplan i ISP. Sedan blir det lättare att flytta pengar om valutan också förändras.

Måtte regeringen falla!
Är det ISK du menar? I så fall bör du byta till en kapitalförsäkring. ISK kan man inte ha som utskriven utan det beskattas som en vanlig depå.

Avanza och så vitt jag vet Nordnet har avgiftsfria kapitalförsäkring.

Verkar som presskonferensen är 10:45.

Tänk om statsministern ombildar regeringen utan MP, då skulle nog sossarnas stöd öka. Då kanske alliansen nöjer sig med att bara en eller två ministrar av de utpekade får gå.

Stefan har ju tidigare sagt att hela regeringen avgår om ett misstroende ställs mot en enskild minister. Kommer han hålla det löftet? Troligen kommer han nog tillbaks som stadsminister. Kanske med C och L och han vinner allt.

Alliansen har verkligen gått all in utan att kunna påverka något själva. Men de blev väl tvingade till detta.

Troligen har ju sossarna hjälp av några duktiga konsulter som hjälper dem, så de kommer nog bli vinnare. SD är outsider. Alliansen är förlorare. Hoppad bara MP ryker.

Att C och L skulle gå i klinch med S ser jag inte som troligt, deras politik skiljer sig trots allt mycket. Alliansen ser nu en möjlighet att ta över styret med hjälp av SD, något de aldrig kommer att erkänna men i praktiken blir det så. Stefans enda chans är nog att sparka ministrarna, ett val mellan pest och kolera. Klarar han detta går han starkare ut.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar