Åka till Thailand i dagsläget, gällande sandbox m.m.

Hej.

Ännu en uppehåll/visum-fråga.

Fick mitt Non-Immigrant O Multiple visa godkänt vid ansökan.
På visumet står det, length of stay in Thailand 90 days.
Betyder det att jag måste lämna landet för att få 90 nya dagar
eller kan jag ansöka om 90 nya dagar på immigration office på plats i Thailand?
Om det är så att jag måste lämna Thailand efter 90 dagar förmodar jag att jag
även måste kunna visa upp en biljett ut ur landet vid incheckning på Arlanda?
Nån med koll och aktuell information?

Vänligen, Bo.

Hej.

Vänligen, Bo.
Tidigare var det inga krav på en uteresebiljett och då måste man lämna Thailand varje 90 dagar på detta visum.
Så kallat visarun.

I och med undantag för covid har upphört misstänker jag att det är som innan.

Beror väl lite på vilket sorts O-visa du har. Jag vet iallafall att om du är pensionär eller gift med thai så kan du ansöka om 1 års Extension efter 90-dagar (spelar ingen roll vilket, res in som gift och förläng som pensionär eller vise versa helt OK).
Hur det är med förlängning av andra O-visa vet jag inte men det ligger väl nära till hands att man kan få 1-års Extension även där.

Är det så att du har ett Multiple O-visa kan du göra en s.k. Visa-run efter 90 dagar men varför någon skulle vilja göra det om man kan få ett år på en gång har jag aldrig fattat.

Beror väl lite på vilket sorts O-visa du har. Jag vet iallafall att om du är pensionär eller gift med thai så kan du ansöka om 1 års Extension efter 90-dagar (spelar ingen roll vilket, res in som gift och förläng som pensionär eller vise versa helt OK).
Hur det är med förlängning av andra O-visa vet jag inte men det ligger väl nära till hands att man kan få 1-års Extension även där.

Är det så att du har ett Multiple O-visa kan du göra en s.k. Visa-run efter 90 dagar men varför någon skulle vilja göra det om man kan få ett år på en gång har jag aldrig fattat.
Många vill undvika inkomstkrav och pengar låsta i bank som är med ett års visa.

Tidigare var det inga krav på en uteresebiljett och då måste man lämna Thailand varje 90 dagar på detta visum.
Så kallat visarun.

I och med undantag för covid har upphört misstänker jag att det är som innan.
Hmmm du kan inte göra visa run längre med ett Non O så som du beskriver, efter 90 dagar så måste du ansöka om extension ett år med 90 dagars rapportering

Hej! Vad är det för krav på att få 1års extension med O-visa som gift multiple

Hmmm du kan inte göra visa run längre med ett Non O så som du beskriver, efter 90 dagar så måste du ansöka om extension ett år med 90 dagars rapportering
Ja allt ändras över tid.

Känner några som hade Non O Spouse och gjorde visarun varje 90 dagar tidigare.

mest för att slippa ha pengar på banken.

Hej! Vad är det för krav på att få 1års extension med O-visa som gift multiple
400 k thbath på egen (i bara ditt namn ) Thai-bankbok, alt. inkomstbrev på minimum 40 k thbath /månad, slantarna på bankboken skall sitta där två månader innan du söker extension första gången, djäkligt krångligt normalt sett, besök från immigration mm. Grannar skall intyga att du bor där , en helv massa dokument var det för mig, gjorde detta förra månaden så jag vet, nästa år vete fn om jag inte tar och ändrar till ett vanligt retirement ,

Det finns ett års Non IM O med multipla inresor varje 90 dagar och det finns Single Non IM O som bara är giltigt i 90 dagar.
Ett visarun ger väl 45 nya dagar i oktober?

Från ambassaden som verkar gälla.

Non-Immigrant Visa
This is normally a single entry visa to Thailand valid for 90 days. Like the tourist visa, you can extend your stay by doing a visa run going to the border or nearby city/country. Obtaining a work permit and opening a bank account is possible.

One Year Non-Immigrant Visa
This visa is often a Multiple Entry Visa to Thailand valid for use for a period of 1 year. You are allowed to stay 90 days per entry which means, every 90 days, you will have to go to border and have your visa stamped at the immigration (visa run).

Prova och se är väl bra. Eller fråga nån som kan i stället för forumtokar, Var köpte han sitt Multiple entry, funderingar bara

Tja hade funderat på att gå kvarts pension istället tog jag ett heltidsjobb till, om än ett/ett baserat 4 veckor på/ 4 veckor av. Båtarna jag sköter i Sverige har man ju rykt upp och börjar bli lite självspelande och bra gubbar har jag nu, så egentligen var dags att unna sig lite ledigt.
Tja man är ju jävligt duktig på ljuga för sig själv och till kärringen och så faller man för smicker och en span med guld.
Så nu är man tillbaka till det man var less på resande och andra sidan har det blivit 32 000 mil i bilen och det är fan en pina att sitta bilen för ryggen och nacken numera .
Tja bonus korten har jag fan inte använt på 5 år. Men kommer hem 26 oktober så det får väl bli en resa runt den 27-29 ca 3 veckor .Gissar det blir med araber , finnar eller thai med tanke på flygtiden.

Tja hade funderat på att gå kvarts pension istället tog jag ett heltidsjobb till, om än ett/ett baserat 4 veckor på/ 4 veckor av. Båtarna jag sköter i Sverige har man ju rykt upp och börjar bli lite självspelande och bra gubbar har jag nu, så egentligen var dags att unna sig lite ledigt.
Tja man är ju jävligt duktig på ljuga för sig själv och till kärringen och så faller man för smicker och en span med guld.
Så nu är man tillbaka till det man var less på resande och andra sidan har det blivit 32 000 mil i bilen och det är fan en pina att sitta bilen för ryggen och nacken numera .
Tja bonus korten har jag fan inte använt på 5 år. Men kommer hem 26 oktober så det får väl bli en resa runt den 27-29 ca 3 veckor .Gissar det blir med araber , finnar eller thai med tanke på flygtiden.
Är du på jobb i dec då?

Hej.

Vänligen, Bo.
Ett Visum är intyg om att få komma in i landet. Det upphör alltid när du anlänt och tillståndet för längden på vistelsen står då i pass. 90 dar. O-visa kan ges av många olika skäl. Totalt längd på vistelsen är då 90 dar. Har du ett multple kopplat till ditt Visa gäller också 90 dar som många affärsresenärer gäller obegränsade in och utresor underr 1 år. Men. Du måste göra en trip ut ur landet senast 90 dagars period. För att få ett nytt 90 dar tillstånd att stanna.
Som några skriver är det lättare att när visumet upphör efter 90 dagar övergå till Extension (förlängning och nu har du inget visum kvar)). Är du pensionär. Sök retired extension kopplat till ditt O-Visa 14 dagar innan Visat upphör. Betydligt enklare än spouse-Visa som är betydligt trassligare.

Hojjta om du behöver hjälp kan jag skicka en lathund vad du behöver för Extension.

Ett Visum är intyg om att få komma in i landet. Det upphör alltid när du anlänt och tillståndet för längden på vistelsen står då i pass. 90 dar. O-visa kan ges av många olika skäl. Totalt längd på vistelsen är då 90 dar. Har du ett multple kopplat till ditt Visa gäller också 90 dar som många affärsresenärer gäller obegränsade in och utresor underr 1 år. Men. Du måste göra en trip ut ur landet senast 90 dagars period. För att få ett nytt 90 dar tillstånd att stanna.
Som några skriver är det lättare att när visumet upphör efter 90 dagar övergå till Extension (förlängning och nu har du inget visum kvar)). Är du pensionär. Sök retired extension kopplat till ditt O-Visa 14 dagar innan Visat upphör. Betydligt enklare än spouse-Visa som är betydligt trassligare.

Hojjta om du behöver hjälp kan jag skicka en lathund vad du behöver för Extension.
Intressant att det nu gick att ansöka om multiple, under pandemin fanns vad jag såg inte detta. utan endast single.

• Like
Reactions: jp
Intressant att det nu gick att ansöka om multiple, under pandemin fanns vad jag såg inte detta. utan endast single.
Självklart var visarun och multiple inresor inte möjligt under pandemin.
Men med ett single kunde man stanna längre istället, bara få nya dagar hela tiden.

Det var väl också en längre period att inga visum utfärdades överhuvudtaget.
Ett inreseförbud för icke medborgare.

Multiple blir möjligt först när det släpps på restriktionerna.

Självklart var visarun och multiple inresor inte möjligt under pandemin.
Men med ett single kunde man stanna längre istället, bara få nya dagar hela tiden.

Det var väl också en längre period att inga visum utfärdades överhuvudtaget.
Ett inreseförbud för icke medborgare.

Multiple blir möjligt först när det släpps på restriktionerna.
Precis vad som nu gäller. Spouse dvs gifta med Thaimedborgare hade väl hela tiden vad jag minns möjlighet att resa , i alla fall så gjorde jag det mitt under pandemin, då med ett spouse

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
G
Svar
15
Visningar