Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
]
Här var det skillnad i sjömans kunnande!

Hej

Inställningen till alkohol är väldigt annorlunda i Ryssland och problemen återfinns i alla branscher, alla sammanhang och i alla typer av fordon, t.o.m jag som är ganska liberal till alkohol typ den alkoholkutur som råder i mellan och Sydeuropa tycker att detta är problematiskt och skrämmande i Ryssland.

Mvh isan lover
 
Nu kan det bli tufft för Boeing


Uppgifter: Boeing fick granska säkerhet på olycksdrabbat plan själva
Publicerad idag 00.51
2015 behövde Boeing bli klara med sin nya flygplansmodell 737 Max under tidspress, innan konkurrenten Airbus lanserade sin nya modell. Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA ska då ha delegerat delar av planets säkerhetsanalys åt företaget själva, uppger Seattle Times.
Seattle Times har pratat med flera anställda och före detta anställda ingenjörer på Boeing som ska ha haft insyn i eller själva arbetat med utvärderingen av säkerheten på Boeings 737 Max-modell. Samma sorts plan som kraschade i Indonesien och fem månader senare i Etiopien.
Enligt tidningens anonyma källor ska säkerhetsrapporten som användes för att understryka att planet var säkert att användas haft flera allvarliga brister.
Kraften i kontrollsystemet underskattades
En av de allvarligaste bristerna beskrivs på följande sätt: Kraften i kontrollsystemet ska ha underskattats. Motorerna på den nya modellen var större och satt längre fram än i tidigare modeller, vilket ökade risken för att planets nos skulle höjas och tappa fart.
För att motverka den effekten konstruerades därför ett kontrollsystem som skulle trycka planets nos neråt för stabilisering, men enligt Seattle Times har den funktionen inte kunnat övermanövrerats i vissa lägen, vilket misstänks ha bidragit till olyckorna.
En dragkamp mellan planet och piloten
Färdiskrivaren, den så kallade ”svarta lådan”, som hittades i samband med flygkraschen i Indonesien visar på vad som kan beskrivas som en dragkamp mellan piloten och systemet som får flygplanets nos att peka nedåt.
Enligt de personer som Seattle Times pratat med, blev Boeings ingenjörer delegerade av FAA att ta fram säkerhetsdokumentet som delades med flygsäkerhetsmyndigheter runt om i världen. I dokumentet säkerställdes att systemet följde FAA:s regler, menar tidningen.
Åklagare kräver dokument från Boeing
Uppgifterna från Seattle Times kommer samtidigt som en åtalsjurry i USA kräver att Boeing lämnar ut dokument från utvecklingen av modellen 737 Max, däribland skriftlig korrespondens, e-post och andra meddelanden, uppger en känna för The Wall Street Journal.
En talesperson för Boeing vill inte kommentera uppgifterna.
Publicerad: idag 00.51
Uppdaterad: idag 02.46
 
Flög med "Gamla Bettan" igår. Inget nytt, modernt, bränslesnålt skit utan flygplan av modell Volvo 240. Landade sidledes i frisk vind på Düsseldorf flyghafen och överlevde

20190312_172735.jpg
Turboprop ,mycket fina , men oftast jobbigt ljudliga
 
Sanningen i ett nötskal!! Odiskutabelt! :nod:
Sen kan man ju fundera över hur Phontha kan köra mer än 10000Km under fyra månader utan en enda allvarlig incident , visst de prejas och ser inget , Men det handlar ju om att köra med skallen 3-500 m framför sitt eget fordon , att hålla avstånd samt att hålla en normal fart i förhållande till omständigheterna .Har testat de Thailändska förrarna ett flertal ggr , Vidd ett rödljus så skall de oftatst tetsa om de kan "vinna " över en MC trots att de har bil , helt sjukt lätta till att hetsa , bara att vida till lite på gasen på tomgång ett par ggr , detta hetsar dem oerhört, sen vid grönt kör man långsamt ivär till deras förtret , detta tror jag är en stor orsak , de har noll koll på humör och temperament i trafiken ,samt ingen rumsuppfattning eller avståndsbedömning . har plockat på DLR lysen på hojen nu , helt annat när de får ca 6000 lumen i nyllet vid U svängarna , svårt att blunda för att det kommer en MC då .. Inga billiga lampor , men fn så effektivt
 
Sen kan man ju fundera över hur Phontha kan köra mer än 10000Km under fyra månader utan en enda allvarlig incident , visst de prejas och ser inget , Men det handlar ju om att köra med skallen 3-500 m framför sitt eget fordon , att hålla avstånd samt att hålla en normal fart i förhållande till omständigheterna .Har testat de Thailändska förrarna ett flertal ggr , Vidd ett rödljus så skall de oftatst tetsa om de kan "vinna " över en MC trots att de har bil , helt sjukt lätta till att hetsa , bara att vida till lite på gasen på tomgång ett par ggr , detta hetsar dem oerhört, sen vid grönt kör man långsamt ivär till deras förtret , detta tror jag är en stor orsak , de har noll koll på humör och temperament i trafiken ,samt ingen rumsuppfattning eller avståndsbedömning . har plockat på DLR lysen på hojen nu , helt annat när de får ca 6000 lumen i nyllet vid U svängarna , svårt att blunda för att det kommer en MC då .. Inga billiga lampor , men fn så effektivt
Dom lär väl få blunda då om dom får det lyset i nyllet?? Smart tänkt att göra så dom måste blunda i trafiken .
 
Daylight running = dvs LED som avser att påkalla uppmarksamhet dagtid , då med ett stark sken som inte bländar speciellt under de ljusa timmarna , Möjligtvis skall det vara DRL Day Light running lights , men skit samma för mig , effektiva är de :)
 
Daylight running = dvs LED som avser att påkalla uppmarksamhet dagtid , då med ett stark sken som inte bländar speciellt under de ljusa timmarna , Möjligtvis skall det vara DRL Day Light running lights , men skit samma för mig , effektiva är de :)

Ok, då är jag med men det finns inga godkända DRL som ligger på 6000 lumen, då är det LED-extraljus.
 
Detta är Thailand , vad är godkänt eller ej

;)

Vad jag vet så är inte extraljus godkänt men används ändå, jag funderar på att byta lamporna till halvljuset på Corollan till LED-lampor så det lyser bättre, helljuset använder jag nästan aldrig.
 
Nu har Kina beställt 300 Airbus och flera länder avbeställer lagda ordrar av modellen.

Hej

Ja man begick ett stort och dyrbart misstag ifrån Boeings sida när man stressade ut detta plan på marknaden.

737 Max kommer ju att få leva med sitt dåliga rykte även efter det att felet har åtgärdats.

Mvh isan lover
 
Hej

Ytterligare ett olyckstillbud har inträffat med en Boeing 737 Max, detta var i USA under en förflyttning av ett plan utan passagerare, men piloterna redde upp situationen och kunde nödlanda på samma flygplats som det startade ifrån.

Boeingplan av olycksmodell i nödlandning

Mvh isan lover

Fast den här gången verkar det inte vara den misstänkta felet i styrsystemet som är problemet, utan ett "vanligt" motorproblem, hur är rutinerna när man inte har pax ombord, är det mindre stränga krav?
/M
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp