Ansöka om uppehållstillstånd för besök

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Hejsan på er. Flickvännen är på besök och har fått 90 dagars visum. Jag läser på Migrationsverkets webbplats att jag kan ansöka om att förlänga besöket genom att ansöka om uppehållstillstånd för besök. (Det är inte möjligt att förlänga visumet på 90 dagar).

Är det någon som vet på vilka grunder ett sådant uppehållstillstånd kan beviljas? Räcker det med att vi säger som det är, d.v.s. att vi har det trevligt tillsammans och gärna vill ha lite mer tid?

Många tack i förväg för era svar :D

Det skulle vara bra att veta också ungefär hur lång tid i förväg som vi bör ansöka om uppehållstillstånd för besök.

Hej Olsson, kul att du är tillbaka och nu förstår man ju varför. ;)

Det är ett tag sedan min svägerska var här och vi sökte ett sådant UT för henne. Det finns en blankett på Migrationsverkets hemsida som du skall fylla i och skriva ut. Därefter måste ni besöka närmaste enhet och betala avgiften, man tar endast kort.

Man får inte beslutet direkt, det kommer efter några dagar. Men kolla med dom för säkerhets skull, det kan vara värt att sitta i kö en stund.

Hejsan på er. Flickvännen är på besök och har fått 90 dagars visum. Jag läser på Migrationsverkets webbplats att jag kan ansöka om att förlänga besöket genom att ansöka om uppehållstillstånd för besök. (Det är inte möjligt att förlänga visumet på 90 dagar).

Är det någon som vet på vilka grunder ett sådant uppehållstillstånd kan beviljas? Räcker det med att vi säger som det är, d.v.s. att vi har det trevligt tillsammans och gärna vill ha lite mer tid?

Många tack i förväg för era svar :D

Tror ju egentligen inte att det måste finnas några speciella skäl mer än att hon vill stanna längre. Det viktiga för Migrationen är att hon har ekonomiska medel och försäkringar som täcker vistelsen. Ekonomiska är ju då du antar jag som garanterar och har hon inte försäkring för mer än 3 månader, måste hon ju utöka den då.

Här är blanketten, om ni inte redan har den www.migrationsverket.se/download/18.../blbes_164011_sv.pdf

Sen tror jag ni kan göra det omgående.

Tyvärr är ju Migrationen dålig på att ange eventuella krav eller villkor för saker och ting och tidpunkt mm när man bör göra. Det bästa som Berra sa, ring dem eller skriv mejl. Svara på mejl är de bra på, sen om du får svar på frågan, det är en annan sak.

Ibland får man svar som inta alls har med frågan att göra, har hänt mig ett antal gånger och då har jag frågat (läser ni inte mejlen eller blandar ni ihop frågor med svaren, alltså svarar mig när det egentligen gäller någon annan, man kan ju undra ibland?

Tack ska ni ha. Vi har redan börjat fylla i blanketten.

De två "kniviga" frågorna som de ställer är:
  1. Why do you need to stay longer?
  2. Why did you not apply for a visitor´s permit for the whole period before you came to Sweden?
Jag tror skarpt på att man ska vara ärlig i varje läge och hoppas att det räcker med att skriva att vi trivs bra tillsammans och skulle önska ännu mer tid att lära känna varandra ännu bättre.

Som svar på fråga 2... Ärligt talat visste jag inte att man kunde söka uppehållstillstånd för ett besök längre än 3 månader. Jag trodde det enbart var ett Visum som gällde. Nu vet jag bättre. :D

2. Why did you not apply for a visitor´s permit for the whole period before you came to Sweden?
Jag tror skarpt på att man ska vara ärlig i varje läge och hoppas att det räcker med att skriva att vi trivs bra tillsammans och skulle önska ännu mer tid att lära känna varandra ännu bättre.

Som svar på fråga 2... Ärligt talat visste jag inte att man kunde söka uppehållstillstånd för ett besök längre än 3 månader. Jag trodde det enbart var ett Visum som gällde. Nu vet jag bättre. :D
Svara bara ärligt, inget annat

Nä det finns ju ingen anledning till att inte tala sanning, så till vida du inte har skelett i garderoben...hahaha

Jag och mitt ex gjorde detta typ 2007, Allt jag kan säga är att det inte var några problem för oss, allt fixade sig snabbt.

Fn...Står Ser jag har massa meddelanden, men inget nytt i tråden. Sorry om jag missat något, är 6 stora leo in i spelet. 3 till ska nog gå...

Jag och mitt ex gjorde detta typ 2007, Allt jag kan säga är att det inte var några problem för oss, allt fixade sig snabbt.
Gjorde det också 2007, då fick vi det direkt. Orsaken var att vi ville känna varandra bättre. Det enda de påpekade var att det sen inte går förlänga mer och att hon sen måste tillbaks till Thailand, de kollade även att biljetten var ombokningsbar.

Men det var på den tiden.

Vi lömnade in när det va 1 månad kvar. Me Xet o absolut inga provlem
Men vrt folk som blivit nekade när det varit två veckor kvar
Edet en vän eller en flickvänn

Liknande trådar

Tillbaka
Topp