Avslag på nytt visum på grund av att man förlängt tidigare besök.

 

thaikonsult

Medlem
Avslag på nytt visum på grund av att man förlängt tidigare besök
Svenska Ambassaden brukar avslå ansökan om visum om sökanden förlängt ett tidigare besök. Nu har Migrationsöverdomstolen beviljat prövningstillstånd och ska pröva om ambassaden tolkar viseringskodexen på ett riktigt sätt. Därmed skapar också Migrationsöverdomstolen en praxis i frågan.

Mvh THaikonsult
 
Avslag på nytt visum på grund av att man förlängt tidigare besök
Svenska Ambassaden brukar avslå ansökan om visum om sökanden förlängt ett tidigare besök. Nu har Migrationsöverdomstolen beviljat prövningstillstånd och ska pröva om ambassaden tolkar viseringskodexen på ett riktigt sätt. Därmed skapar också Migrationsöverdomstolen en praxis i frågan.

Mvh THaikonsult
Gäller detta oavsett hur lång tid som har gått sen föregående, förlängda besök? För vår del kan det bli aktuellt med ett återbesök, tre år har gått sen senast.

Hjälper det om man köper en icke ombokningsbar flygbiljetten med återresa inom tre månader och bifogar denna till ansökan?
 
Visst är det märkligt, den ansökande har följt alla regler, men blir offer.
 
Visst är det märkligt, den ansökande har följt alla regler, men blir offer.
Ja särskilt när det är släktingar som kommer på besök för att besöka anhöriga. Kostar dessutom inte staten ett endaste rött öre. En mycket märklig inställning, det kan ju finnas fullgoda skäl till förlängningen som i vårt fall.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja särskilt när det är släktingar som kommer på besök för att besöka anhöriga. Kostar dessutom inte staten ett endaste rött öre. En mycket märklig inställning, det kan ju finnas fullgoda skäl till förlängningen som i vårt fall.
Troligen handlar det väl om att man inte följt Schengen regelverket och att man enligt det regelverket inte ska beviljas nytt visum. Gäller det visum endast till Sverige (visst finns väl det) så är det ju Sverige som bestämmer och då kan man väl inte straffa de som följt regler ...
 
Troligen handlar det väl om att man inte följt Schengen regelverket och att man enligt det regelverket inte ska beviljas nytt visum. Gäller det visum endast till Sverige (visst finns väl det) så är det ju Sverige som bestämmer och då kan man väl inte straffa de som följt regler ...
Man kan ju som bekant inte förlänga ett visum men vi fick ett Uppehållstillstånd för besök pga tillökning i familjen och frugan behövde mer hjälp än beräknat. Och nu skall vi straffas för detta? Absurt! :mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
Man kan ju som bekant inte förlänga ett visum men vi fick ett Uppehållstillstånd för besök pga tillökning i familjen och frugan behövde mer hjälp än beräknat. Och nu skall vi straffas för detta? Absurt! :mad:
Det finns arbetskraft i Sverige som kan hjälpa till med hjälp i hemmet utan att man behöver importera från Thailand? Det räcker inte med visum utan man måste oxå ha arbetstillstånd.
 
Icke. Men inte f*n behövs arbetstillstånd för att mormor och morfar eller moster hjälper till i hemmet. Har aldrig hört talas om något så dumt. Har man inget vettigt att komma med i viktiga trådar kan man hellre låta bli att komma med fjantiga kommentarer.
Aupair behöver arbetstillstånd och dom jobbar i hemmet. Om dom är släkt eller inte har ingen betydelse.:police:
 
Oj då måste morsan göra pensionsavdrag när hon sitter barnvakt åt vår grabb.

Ja lusläser man lagen och följer den strikt så kanske det är som @gunnarg påstår, vad vet jag. En sak vet jag och det är att hans inlägg är sällan varken positiva eller konstruktiva.
 
Aupair behöver arbetstillstånd och dom jobbar i hemmet. Om dom är släkt eller inte har ingen betydelse.:police:
En Aupair ska vara max 30 år gammal, gissar att svärmor är lite äldre. Annars kan man ju alltid annonsera ut tjänsten i hela EU, skaffa kollektivavtal och betala sociala avgifter etc för svärmor:). Nä, jag tror bara att du sitter och driver med oss!
 
En Aupair ska vara max 30 år gammal, gissar att svärmor är lite äldre. Annars kan man ju alltid annonsera ut tjänsten i hela EU, skaffa kollektivavtal och betala sociala avgifter etc för svärmor:). Nä, jag tror bara att du sitter och driver med oss!
Driver eller bara jäklas! Det borde vara bortom allt tvivel att en mormor inte behöver något arbetstillstånd för att leka och umgås med sina barnbarn. Fjanteri som jag skrev tidigare. :mad:
 
Först till dig @Berralund , det jag skulle göra är att omedelbart kontakta Mig, det måste gå och fixa, det är jag övertygad om. Sist till någon," några "här på forumet som tydligen gottar sig åt andras problem, det är nog det jävli......ste jag vet, skadeglädje eller avundsjuka är nog rätt översatt.
Tack @Krille nu vet jag inte om det blir något problem men jag blev betänksam när jag läste @thaikonsult s inlägg. Det skall bli intressant att se vad han säger om saken, det hela låter ju helt tokigt.
 
Tack @Krille nu vet jag inte om det blir något problem men jag blev betänksam när jag läste @thaikonsult s inlägg. Det skall bli intressant att se vad han säger om saken, det hela låter ju helt tokigt.
Ja visst är det galet, Sverige kan omöljigt ha det så, vi är ett av världens mest öppna land, som du skrev tidigare, staten står inte för en krona. Nej, jag är optimist när det gäller detta. Lycka Till:)
 
Ett alternativ skulle kunna vara att söka ett UT-besök direkt från Thailand. Det skickas ju till Sve för beslut, och har annat regelverk än visum. Alt ett D-visum.
 
 

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
911
Boonruam Karlsson
B
 
Tillbaka
Topp