Erhålla nytt pass, Thai-visa i gamla passet

ycc

Medlem
Hej

Hur funkar det om man har ett längre Thai-visum (1 år "Non-O multi entry") i sitt pass, och åker till Sverige och skaffar ett nytt svenskt pass.

Då har man ju Thai-visat kvar i sitt gamla, makulerade svenska pass.

Hur gör man för att resa tillbaka till Thailand?

Kan man t.ex först gå till thailändska ambassaden i Stockholm (med båda passen) och be dem göra en "kopia" av det gamla visat in i det nya passet?

Tack.

Senast ändrad:
Hej

Hur funkar det om man har ett längre Thai-visum (1 år "Non-O multi entry") i sitt pass, och åker till Sverige och skaffar ett nytt svenskt pass.

Då har man ju Thai-visat kvar i sitt gamla, makulerade svenska pass.

Hur gör man för att resa tillbaka till Thailand?

Kan man t.ex först gå till thailändska ambassaden i Stockholm (med båda passen) och be dem göra en "kopia" av det gamla visat in i det nya passet?

Tack.
Precis så ska du göra. Dom för över viseringarna till nya passet, ändrar till ditt nya passnummer i sina system.

• Like
Reactions: ycc
Tjena

Farsan skall ha nytt pass i Bangkok och hämta nya passet i Pattaya.

Priset är 1600kr plus porto som ska betalas vin ansökan.

Det står inget om kurs, Portopris eller bankkonto...

Någon som vet?

Tjena

Någon som vet?
Allt gäller i kronor, dagens kurs, skiljer sig rätt lite dag från dag.
Dock måste han åka till Bangkok och överföra tillfälliga uppehållstillståndet, han måste be ambassaden/konsulatet om ett intyg så stämplar dom över det på det nya passet vid immigration Bangkok, det är viktigt att din farsa fixar det.

Tjena

Någon som vet?

Jag borde veta, då jag gjorde det för något år sedan. Minnet är dock uselt hos mig och således får du inte någon hjälp av mig.
Men då valutaändringarna har ett finger med i spelet, så blir det nog "fel svar" ändå.

Jag har för mig att det gick på runt 1800kr. Jag tror inte att portot kommer att göra någon större skillnad.
Men låt säga att portot är 200kr och 1600kr för passet så har vi ca 1800kr.

Allt under 1800kr är således en vinst och kan firas med motsvarande mängd i öl.

Tjena

Någon som vet?
Summan du behöver betala, då får en avi på ambassaden och du går ned till banken i bottenvåningen och betalar.
Sist betalade jag med en överföring från min scb till deras konto och bank, email kvitto till dem.
Någon sade att de börjat ta emot kortbetalning också, vet dock inte om det stämmer.

Som panpan säger, be dem om intyg på varför du byter pass.
Thai immigration behöver det för att flytta stämplar till nya passet. Ev. visum flyttas dock inte, utan gamla passet måste behållas som referens.

Summan du behöver betala, då får en avi på ambassaden och du går ned till banken i bottenvåningen och betalar.
Sist betalade jag med en överföring från min scb till deras konto och bank, email kvitto till dem.
Någon sade att de börjat ta emot kortbetalning också, vet dock inte om det stämmer.

Som panpan säger, be dem om intyg på varför du byter pass.
Thai immigration behöver det för att flytta stämplar till nya passet. Ev. visum flyttas dock inte, utan gamla passet måste behållas som referens.
Jag var på ambassaden i januari för att få ett incomeletter. Betala med kort gick bra.

För ett år sen kostade ett incomeletter 380 baht, i år 720 baht. Frågade hur ofta de uppdaterade kursen och fick svaret, varje månad. Kan inte vara kursen som orsak utan avgiftshöjning från Sverige. Verkar som Sverige fördubblat priset. För ett år sen var 380 baht drygt 100 kr och årets pris blir ca 200 kr.

Tjena

Någon som vet?
Jag var i Bangkok i går och ordnade nytt pass som kostade 6015 Baht men vad det kostar beror på kursen, porto till Chiang Mai 200 Baht och sedan får jag betala 500 Baht när jag hämtar det på konsulatet. Jag betalade med kort.

Jag var i Bangkok i går och ordnade nytt pass som kostade 6015 Baht men vad det kostar beror på kursen, porto till Chiang Mai 200 Baht och sedan får jag betala 500 Baht när jag hämtar det på konsulatet. Jag betalade med kort.
Tack för info! Jag betalar med med kort här idag. Farsan kan ingenting om såna "nymodigheter" 555

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
946
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp