nytt schengenvisa efter hemkomst

• Trådstartare Trådstartare gurgelbugg
  • Start datum Start datum

nja, en rutten thaibrud eller en lat afgan går fortfarande i samma liga....... ingen av dom ska vara i Sverige alls.
Sen att vissa vill ha mängdrabatt i importer och kringgående av visumregler har jag ingen sympati för.
Tror mer han refererade till dina tidigare positiva synpunkter om Svensk flyktingpolitik.

Finns ju ett visum till vet inte bokstavsbenämningen på det men det är ett multipel entry som familjemedlemmar kan få eller andra som reser in och ut ur Sverige ofta (kan ha varit Schengen ofta med inte säker).
Liknar lite VISA O som vi får hit ner.
Står inte med på Svenska ambassadens hemsida har jag för mig men på immigrations.
Är väl det visumet @SatanG skrev att hans fru har fått om jag inte minns fel?
Kanske han kan svara isåfall på om det gäller bara Sverige och vad det heter, för mig Visa S eller något sånt, var några år sen jag kolla på det.

Hej Jonas

Jag kan fråga henne henne för att vara säker men jag tror det var samma som förra gången, 2014-2016.
Då var det iaf ett C-visa, multiple entry som var giltigt 90 dagar i stöten under knappt två år.
Inga territoriella restriktioner, giltigt i hela Schengen alltså. På ansökningshandlingarna fanns/finns det en ruta som tjänstemännen kan kryssa i som heter territoriella restriktioner, varför det ev. sker kan man spekulera om.
Jag minns att ambassaden ringde upp henne och frågade hur länge hon sökte visum för eftersom hon på ansökan angett att hon ville ha med förlängt giltighetstid, som sist. De förklarade att de maximalt kunde bevilja fram till 6 månader innan hennes pass går ut så det gäller till hösten 2020.

/ SatanG

Ursäkta en kanske dum fråga men varför måste man vänta i 3 månader om man har ett multiple entry i visat?

/ SatanG
Det här med multiple entry har jag själv aldrig varit inblandad i. Det har rört sig om vanliga 3-månaders med 1 inresa. Man får ju inte stanna längre än 90 dagar under en 180 dagars period med visum, ev bortsett från D-visum då.

Hej Jonas

Jag kan fråga henne henne för att vara säker men jag tror det var samma som förra gången, 2014-2016.
Då var det iaf ett C-visa, multiple entry som var giltigt 90 dagar i stöten under knappt två år.
Inga territoriella restriktioner, giltigt i hela Schengen alltså. På ansökningshandlingarna fanns/finns det en ruta som tjänstemännen kan kryssa i som heter territoriella restriktioner, varför det ev. sker kan man spekulera om.
Jag minns att ambassaden ringde upp henne och frågade hur länge hon sökte visum för eftersom hon på ansökan angett att hon ville ha med förlängt giltighetstid, som sist. De förklarade att de maximalt kunde bevilja fram till 6 månader innan hennes pass går ut så det gäller till hösten 2020.

/ SatanG
Det är nog inte samma som jag kollade på då, för det var multipel entry.

Jag var i kontakt med ambassaden i Bangkok då när jag var nyfiken på det men dom kunde inte ge mig svar för det var immigration som beslutade om det visumet.

Men dom vidarebefordrade mitt mail men immigration varken svarade mig eller ambassaden på frågan så ja la ner att forska vidare i det eftersom det var lågprioriterat ;)

Jag var i kontakt med ambassaden i Bangkok då när jag var nyfiken på det men dom kunde inte ge mig svar för det var immigration som beslutade om det visumet.

Men dom vidarebefordrade mitt mail men immigration varken svarade mig eller ambassaden på frågan så ja la ner att forska vidare i det eftersom det var lågprioriterat ;)

Hahaha ja jag har förstått att det är lågprioriterat.

/ SatanG

nja, en rutten thaibrud eller en lat afgan går fortfarande i samma liga....... ingen av dom ska vara i Sverige alls.
Sen att vissa vill ha mängdrabatt i importer och kringgående av visumregler har jag ingen sympati för.

Kringgående av det vanliga schengenvisumet var det jag menade.
Bevisligen går det utan att det är olagligt.

Varför blandar du in en rutten thaibrud?
Är det för att du återigen har fel i en visumfrågor?
Hur var det med returbiljett?

Vad du tycker och anser om returbiljetter och visummöjligheter är föga relevant.

Självklart förstår jag att det låter korkat med en visum till endast Sverige eftersom man per automatik har tillgång till alla andra schengenstater.
Men det är inte jag som skapar regler eller möjligheter. Och denna gång har jag inte använt mig av den heller, men känner till ett par som gjort det.

Mängdrabatt och kringgående av visumregler.
Nu får du förklara dig lite bättre.

Det här med multiple entry har jag själv aldrig varit inblandad i. Det har rört sig om vanliga 3-månaders med 1 inresa. Man får ju inte stanna längre än 90 dagar under en 180 dagars period med visum, ev bortsett från D-visum då.
Men är inte D-visumet multiple entry, du kan åka in och ut?
Det finns valmöjlighet på ansöknings blanketten till visum D, jag kollade nu "number of entries, 2 or multiple.

Frugans är multiple entry.

/ SatanG

Men är inte D-visumet multiple entry, du kan åka in och ut?
Det finns valmöjlighet på ansöknings blanketten till visum D, jag kollade nu "number of entries, 2 or multiple.
Jo det kan det säkert vara. Jag tänkte mer på att man ev kan/får stanna längre än dom vanliga 90 dgr om man har ett D-visum.

Ojdå, höll på att glömma uppdateringen angående enkelbiljett.

Fick en fråga vid incheckning av Thai angående returbiljett.
Jag svarade att det inte behövs till Sverige så länge jag som garant har pengar att finansiera kalaset med returbiljett och jag påpekade att jag kan boka en biljett och avboka den efter att hon sett den.

-Ja, skrattade damen bakom disken och skrev ut biljetter och bagagetagar.

Tjolahopp, inga problem.

Paskontrollen i Sverige undrade om damen skulle flytta till Sverige.
På den frågan svarade vi "Nej" och dom höjde inte ett ögonbryn.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
947
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp