Ban Nong Crob / Krasang / Buriram. Lite smått o gott!

Trevlig tråd som jag hade missst kul o få följa med på din resa :)

Trevlig läsning men jag kan inte begripa hur man kan få för sig att bosätta sig i den Thailändska obygden.
Själv får jag krupp om jag har längre än 10 min in till centrum.
Många som inte gillar Pattis och jag hade nog en förutfattad mening jag också men måste säga att här på Darkside är det helt suveränt, tyst och lugnt runt huset, inga skällande hundar eller annat som stör men runt knuten utanför villagen finns precis allt man kan önska till bra priser.
Har haft grymt flyt och hamnat i rätt Soi från början, nybörjar tur ;D
Nu ska jag inte norpa din tråd mer, lycka till med fortsättningen i byn :D

"FA " sa:
Trevlig läsning men jag kan inte begripa hur man kan få för sig att bosätta sig i den Thailändska obygden.
Själv får jag krupp om jag har längre än 10 min in till centrum.
Många som inte gillar Pattis och jag hade nog en förutfattad mening jag också men måste säga att här på Darkside är det helt suveränt, tyst och lugnt runt huset, inga skällande hundar eller annat som stör men runt knuten utanför villagen finns precis allt man kan önska till bra priser.
Har haft grymt flyt och hamnat i rätt Soi från början, nybörjar tur ;D
Nu ska jag inte norpa din tråd mer, lycka till med fortsättningen i byn :D
Det är thaidamen som har bestämt var man ska bo och då blir det i obygden nära mamma. ;D

Har varit i Pattis ensam nu i fyra dagar , måste nog säga att fyra dagar med all glada tillrop vart fa... man vänder sig räcker gott . // uppe i Khonkaen går det att snacka med , de fattar att jag kanske bara vill ha en pratstund samt en öl . I Pattis blir du indragen i barerna , inte kul . Samt ett djäkla liv hela natten ..
Nä , runt kusten Ja ! Ban Phe eller Raong ,mm det är ok , då kan man åka in när man vill se sig mätt poå Ryssfolket som översvämmar stans gator .. ;D

Tack för alla possitiva kommentarer! Har hänt mycket sen jag startade tråden! Just nu på väg i bussen till Jomtien för en månads vistelse där med bad sol och äventyr..inte minst dottern gillar detta med strand, hink o spade.

Vi flyttade inte upp i byn efter resan till ban phe...frugan blev "bannad" av mamman då hon sa att det inte alls var säkert att vi skulle bygga hus i byn!! Frugan har gjort åtskilliga försök till kontakt...men förgäves!! Ja så kan det bli när dottern inte "lyder" mamman och fullföljer de traditioner som är rådande sen urminnes tider på landsbygden i Isaan.

Men frugan tar det lugnt...även jag som aldrig haft konflikt med mamman förut utan upplevt henne helt okej...det lilla jag har kunnat "prata" med henne.Brukar ta ett par år när hon surar....sa frugan... Vi har fram tills nu,från återkomsten till Buriram från ban phe, bott på siri resort i en Bungalov och gjort resor/utflykter därifrån bland annat till "Nowhere bar" som jag har redogjort för i ett annat "närbesläktat" forum.Har haft en fin tid I Buriram stad.. och varje dag har nästan varit som en fest bland vänner och familj!

Men nu,som sagt, mot nya äventyr på östkusten i och omkring Jomtien...blir nog även några dagar i Rayongområdet och hälsa på vänner...bland annat Kentbra.

Då vi "flytt" från mygghelvetet i Ban Nong Crob/krasang Buriram får vi väl avsluta denna berättelse och vända blad för nya äventyr!

Hälsningar, Frank

Tack för den berättelsen, Frank! Ja det är tydligen lätt att det "skär sig" med mamma och pappa, du får väl hoppas att det inte tar så lång tid som två år.

Här hemma i det vackra Skåne har vi en strålande sol och det skall tydligen förbli så en tid framöver. Temp på 25 grader är precis perfekt.

Ha det bra därnere, hälsa familjen!! :wai:

;D jo det är märkligt vad alla är positiva i början , samt tycker att vi som även ser moln på himlen är negativa gnällspikar, FA tillex har helt flytt Thailand , sket sig tydligen fullständigt , jag vill inte vara skadeglad men kanske bra att se sanningen igenom det rosenskimrande kärleksruset .... ;)
Själv är jag just nu på ett ganska bra humör och önskar alla boende i Thaibyar detsamma , det finns ibland en ljusning ....

"Phonta " sa:
;D jo det är märkligt vad alla är positiva i början , samt tycker att vi som även ser moln på himlen är negativa gnällspikar, FA tillex har helt flytt Thailand , sket sig tydligen fullständigt , jag vill inte vara skadeglad men kanske bra att se sanningen igenom det rosenskimrande kärleksruset .... ;)
Själv är jag just nu på ett ganska bra humör och önskar alla boende i Thaibyar detsamma , det finns ibland en ljusning ....

Har jag hört

"Phonta " sa:

Jag skulle väl inte villa säja att jag är så negativt inställd mot vare sig familj...eller Thailand i övrigt! Denna upplevelse i byn ser jag nog mest som en nyttig livserfarenhet...och som jag tidigare nämnt..ett klart avgörande om var vi ska slå ner bopålarna om/när vi flyttar till Thailand.

Inte blir det i byn...nej helt klart till lite mer civiliserade trakter...kanske,flytta till, som tidigare, Buriram stad..där vi bott i tre år förut.Men för närvarande bor vi i Sverige där vi har det ganska bra....och kanske blir det i stället att åka till Thailand på besök då och då.

Thailand och Thailändarna är för mig fortfarande efter sju års bekantskap ett land som jag älskar trots alla stora kulturskillnader...och med alla de fel och brister som finns i detta land enl vårt sätt att uppfatta saker och ting!

Hälsningar från Jomtien!

Frank

"areeya " sa:
Jag skulle väl inte villa säja att jag är så negativt inställd mot vare sig familj...eller Thailand i övrigt! Denna upplevelse i byn ser jag nog mest som en nyttig livserfarenhet...och som jag tidigare nämnt..ett klart avgörande om var vi ska slå ner bopålarna om/när vi flyttar till Thailand.

Inte blir det i byn...nej helt klart till lite mer civiliserade trakter...kanske,flytta till, som tidigare, Buriram stad..där vi bott i tre år förut.Men för närvarande bor vi i Sverige där vi har det ganska bra....och kanske blir det i stället att åka till Thailand på besök då och då.

Thailand och Thailändarna är för mig fortfarande efter sju års bekantskap ett land som jag älskar trots alla stora kulturskillnader...och med alla de fel och brister som finns i detta land enl vårt sätt att uppfatta saker och ting!

Hälsningar från Jomtien!

Frank
Jag börjar mer och mer resonera som du gör.
En lägenhet på första våningen med uteplats är inte fel sommartid. Hade varit skönt att slippa allt för stor trädgård och snöskottande vintertid.
Sen kan man åka till Thailand när man har möjlighet och råd.

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
2 K
Salinee87
S
A
Svar
1
Visningar