Det är som Birger säger och som jag själv sade tidigare. Jag vet alltså ingenting om viktträning i stort sett. Men när det gäller de andra idrotterna, de mer rörliga, som fotboll, handboll med många fler. så MÅSTE det till en uppvärmninbg och sedan en uttänjning av musklerna.
Dessa muskler komer annars INTE att vara preparerade för den kommande träning därför att dom har dragit ihop sig av uppvärmning och när man sedan tränar typ explosiva saker som rusher o.dyl. så kan musklerna brista eller gå av i värsta fall.
Och sedan efter träningen, så är det enormt viktigt att man drar ut musklerna igen, annars får man bara en massa korta muskler som länder en till många skador. Ettt bra tecken på det var som en skrev tidigare. Gå upp ur sängen morgonen efter om man inte stretchar, DET kan vara jobbigt med ostrecthade muskler.
Det är ju dessa sporter du skriver om det står att man inte skall stretcha innan, löpning, fotboll, etc. Vid balett och gymnastik dock stretching innan.
Står inte det du skriver i dom artiklarna jag länka till och det är löpartidningar.
Tycker mer att det står att vikten av stretching är många gånger överdriven och vid vissa fall skadlig.
Några inlägg från artiklarna.
"Det finns dock de som påstår att stretching försämrar prestationsförmågan även för löpare och andra uthållighetsidrottare. Man menar att stelhet är en naturlig anpassning till de krav som löpningen ställer och att en god rörlighet gör att man i stället får sämre löpekonomi.
Andra orsaker till de negativa effekterna av stretching är att det kan uppstå skador i muskeln om man förlänger den med mer än tio procent samt att samspelet mellan muskler och nerver försämras. De biomekaniska förutsättningarna försämras alltså."
"Trots detta finns det än så länge, inte tillräckligt starka vetenskapliga bevis för att töjning före eller efter träning minskar skadefrekvensen hos idrottare.
Det finns exempelvis studier som visar att dansare som stretchar för mycket kan få svårläkta skador, de drar helt enkelt sönder sina muskler. Andra studier visar att fotbollspelare, som oftast är rätt stela, kan förebygga skador genom att behålla en normal rörlighet.
En överdriven rörlighet verkar således inte ha någon skadeförebyggande effekt, snarare tvärt om."
"Felaktig teknik kan göra stretchingen både meningslös och skadlig. Många lägger ner alldeles för mycket tid på stretching och töjning
Rätt stretching för rätt person kan däremot göra underverk. Oftast räcker det med ett fåtal övningar med rätt teknik för att få goda resultat i form av ökad rörlighet och därmed förmåga till full kraftutveckling.
Stretching bör därför, enligt min uppfattning, tas på allvar och tränas på samma sätt som kondition och styrka, anpassad efter individ och behov."
Tycker dom skriver att stretching är ok, men överdriv den inte, anpassa den efter dig själv och efter vilken sport du utövar.