Mitt gym i Nong Prue Pattaya

Jag
Sedan hade vi ju den där Barnes i Liverpool, 1980;talet tror jag det var. Han värmde inte upp sades det..... Han lade sig i ett varmt bad, tog sedan på sig matchkläderna, och gick ut och gjorde sitt jobb.

Han hade en sagolik tur i sin karriär, och belackarna kunde aldrig reta honom, och säga att han vart skadad p.gr.a. utebliven uppvärmning...
har ju inte heller berättat vad jag och frugan gör i hemmet på morgonen innan vi åker ner till gymet ,, men det du MR Newdawn tänker jag inte bjuda dig på .......... då kan du inte sova på en vecka ,där uppe i byarna är det nog snålt med sånt :):)

Jag

har ju inte heller berättat vad jag och frugan gör i hemmet på morgonen innan vi åker ner till gymet ,, men det du MR Newdawn tänker jag inte bjuda dig på .......... då kan du inte sova på en vecka ,där uppe i byarna är det nog snålt med sånt :):)
Dubbel uppvärmning:rolleyes:snacka om livrem å hängsle :Dinga streckningar där Phonta;)

De flesta är nog överens om att du presterar bättre och minskar risken för belastningsskador om du får upp kroppstemperaturen. Den ökning skall i så fall komma av ökad energiförbränning i muskelcellerna - finns inget vetenskapligt belägg för att varma bad/bastu eller att sitta i solen ger någon effekt. Dynamisk stretching/rörlighetsträning mjukar upp och fyller upp ledbrosket och är ett måste för en "gammal" människa.

Däremot statisk stretching, sånt som du blir "vigare" utav, skall man inte göra innan. Spar det till efter träningspasset.

Läste för ett antal år sen i något hälso/tränings magasin att nya (då) studier visade på att stretching var inget nödvändigt och kunde istället vara riktigt skadligt att stå och tänja ut sådär.
Jag stretchar aldrig sen dess, men om det är rätt det vet jag inte men när man läste den artikeln lät det vettigt som stod där.
Tycker det mer visar på att stretchingen inte är så viktig, och alla artiklar säger i stort sett samma sak, strecha inte före träning förutom om du är tex. Balettdansös eller gymnast.

Var det ingen av dessa artiklar, men ser att dom tonat ner vikten av stretching och att den i många fall kan vara skadlig jämfört vad man hörde på tex. fotbollsträningen på 80 talet.

http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/fakta-och-myter-om-stretching-2.htm

https://www.marathon.se/traning/saker-du-bor-kanna-till-innan-du-borjar-stretcha

https://tranarpasset.com/2015/11/04/ska-man-stretcha-eller-inte/

Jag läste nånstans för rätt länge sedan, att merparten av träningsskadorna kom under uppvärmning och stretching före träning. Jag har aldrig stretchat förrän efter träning och då bara om träningen varit av typ styrketräning, som annars ger "korta muskler".

Det är som Birger säger och som jag själv sade tidigare. Jag vet alltså ingenting om viktträning i stort sett. Men när det gäller de andra idrotterna, de mer rörliga, som fotboll, handboll med många fler. så MÅSTE det till en uppvärmning, och sedan en uttänjning av musklerna.

Dessa muskler kommer annars INTE att vara preparerade för den kommande träningen, därför att dom har dragit ihop sig av uppvärmningen, och när man sedan tränar typ explosiva saker som rusher o.dyl. så kan musklerna brista, eller gå av i värsta fall.

Och sedan efter träningen, så är det enormt viktigt att man drar ut musklerna igen, annars får man bara en massa korta muskler som länder en till många skador. Ett bra tecken på det var som en skrev tidigare. Gå upp ur sängen morgonen efter om man inte stretchar, DET kan vara jobbigt med o-stretchade muskler.

Det är som Birger säger och som jag själv sade tidigare. Jag vet alltså ingenting om viktträning i stort sett. Men när det gäller de andra idrotterna, de mer rörliga, som fotboll, handboll med många fler. så MÅSTE det till en uppvärmninbg och sedan en uttänjning av musklerna.

Dessa muskler komer annars INTE att vara preparerade för den kommande träning därför att dom har dragit ihop sig av uppvärmning och när man sedan tränar typ explosiva saker som rusher o.dyl. så kan musklerna brista eller gå av i värsta fall.

Och sedan efter träningen, så är det enormt viktigt att man drar ut musklerna igen, annars får man bara en massa korta muskler som länder en till många skador. Ettt bra tecken på det var som en skrev tidigare. Gå upp ur sängen morgonen efter om man inte stretchar, DET kan vara jobbigt med ostrecthade muskler.
Det är ju dessa sporter du skriver om det står att man inte skall stretcha innan, löpning, fotboll, etc. Vid balett och gymnastik dock stretching innan.

Står inte det du skriver i dom artiklarna jag länka till och det är löpartidningar.
Tycker mer att det står att vikten av stretching är många gånger överdriven och vid vissa fall skadlig.

Några inlägg från artiklarna.

"Det finns dock de som påstår att stretching försämrar prestationsförmågan även för löpare och andra uthållighetsidrottare. Man menar att stelhet är en naturlig anpassning till de krav som löpningen ställer och att en god rörlighet gör att man i stället får sämre löpekonomi.

Andra orsaker till de negativa effekterna av stretching är att det kan uppstå skador i muskeln om man förlänger den med mer än tio procent samt att samspelet mellan muskler och nerver försämras. De biomekaniska förutsättningarna försämras alltså."

"Trots detta finns det än så länge, inte tillräckligt starka vetenskapliga bevis för att töjning före eller efter träning minskar skadefrekvensen hos idrottare.
Det finns exempelvis studier som visar att dansare som stretchar för mycket kan få svårläkta skador, de drar helt enkelt sönder sina muskler. Andra studier visar att fotbollspelare, som oftast är rätt stela, kan förebygga skador genom att behålla en normal rörlighet.
En överdriven rörlighet verkar således inte ha någon skadeförebyggande effekt, snarare tvärt om."

"Felaktig teknik kan göra stretchingen både meningslös och skadlig. Många lägger ner alldeles för mycket tid på stretching och töjning
Rätt stretching för rätt person kan däremot göra underverk. Oftast räcker det med ett fåtal övningar med rätt teknik för att få goda resultat i form av ökad rörlighet och därmed förmåga till full kraftutveckling.
Stretching bör därför, enligt min uppfattning, tas på allvar och tränas på samma sätt som kondition och styrka, anpassad efter individ och behov."

Tycker dom skriver att stretching är ok, men överdriv den inte, anpassa den efter dig själv och efter vilken sport du utövar.

Senast redigerad av en moderator:
Jonas, jag undviker att läsa "artiklar" om möjligt, som INTE är baserade på läkar-vetenskap. Jag är mer övertygad om min egen utbildning och kunskap i ämnet, efter 53 års idrottsutövande.

Jag VET vikten av att värma upp och stretcha musklerna så dom är redo för den belastning som kommer därefter. Det är idiotiskt att göra någonting annat anser jag. Jag är inte självmordsbenägen...

Jonas, jag undviker att läsa "artiklar" om möjligt, som INTE är baserade på läkar-vetenskap. Jag är mer övertygad om min egen utbildning och kunskap i ämnet, efter 53 års idrottsutövande.

Jag VET vikten av att värma upp och stretcha musklerna så dom är redo för den belastning som kommer därefter. Det är idiotiskt att göra någonting annat anser jag. Jag är inte självmordsbenägen...
Kan du läsa artiklarna då som är skrivna av.
En medicine doktor i fysiologi på Karolinska Institutet
en utbildad sjukgymnast.
Och en av personlig tränare.

Men men du vet säkert bättre.

"Det är som sagt alltid bra att vara ”tillräckligt rörlig”, men vad som är tillräckligt är olika i olika idrotter. Ska man vara explosiv och till exempel spela fotboll eller hoppa längdhopp bör man inte utföra statisk stretching i uppvärmningen för då riskerar den explosiva förmågan till och med att försämras. Om man håller på med gymnastik, konståkning eller balett är ”tillräckligt rörlig” en helt annan sak."

Jag tror inte vi kommer längre i detta. Till en viss del så har ditt googlande rätt naturligtvis, och det är att det är olika typ av stretching för olika typer av idrotter.

Men som fotbollsspelare, och senare tränare så skulle jag ALDRIG utsätta mig själv eller andra spelare för risken för t.ex. muskelbristningar p.gr.a. att jag funnit nya rön som säger att stretching inte alls är nödvändigt. Jag vet inte din bakgrund inom idrotten, men jag tror den är nästan noll Jonas.. Så det är svårt att tjafsa med varandra om denna sak.

Uttalar mig inte specifikt om streching nu men rent allmänt så tror jag att den kunskap experter besitter idag är bättre än den man hade för 30 år sedan så jag väljer alltid att ta till mig nya rön om dom kommer från en trovärdig källa. Varje dag jag lär mig något nytt så är jag ju smartare än igår.
Sen vad som är trovärdig källa är upp till var och en.

Precis som med den mesta träning så är teknik A och O även för streching, vad vill man uppnå med strechingen? I vilket sammanhang utförs den? En bodybuilder och en karate klant har ju inte precis samma mål/förutsättning med sin streching om en säger.

Läste för ett antal år sen i något hälso/tränings magasin att nya (då) studier visade på att stretching var inget nödvändigt och kunde istället vara riktigt skadligt att stå och tänja ut sådär.
Jag stretchar aldrig sen dess, men om det är rätt det vet jag inte men när man läste den artikeln lät det vettigt som stod där.
Tycker det mer visar på att stretchingen inte är så viktig, och alla artiklar säger i stort sett samma sak, strecha inte före träning förutom om du är tex. Balettdansös eller gymnast.

Var det ingen av dessa artiklar, men ser att dom tonat ner vikten av stretching och att den i många fall kan vara skadlig jämfört vad man hörde på tex. fotbollsträningen på 80 talet.

http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/fakta-och-myter-om-stretching-2.htm

https://www.marathon.se/traning/saker-du-bor-kanna-till-innan-du-borjar-stretcha

https://tranarpasset.com/2015/11/04/ska-man-stretcha-eller-inte/
Men nu är det väl så att om tillex min rygg känns bättre efter stretch så kan det ju knappast vara av skada att stretcha ,de flesta anser ju att en ouppvärm stel muskel riskerar lättare att skadas än en som är mjuk och fin ..eller kanske har jag fel ...........?

Uttalar mig inte specifikt om streching nu men rent allmänt så tror jag att den kunskap experter besitter idag är bättre än den man hade för 30 år sedan så jag väljer alltid att ta till mig nya rön om dom kommer från en trovärdig källa. Varje dag jag lär mig något nytt så är jag ju smartare än igår.
Sen vad som är trovärdig källa är upp till var och en.

Precis som med den mesta träning så är teknik A och O även för streching, vad vill man uppnå med strechingen? I vilket sammanhang utförs den? En bodybuilder och en karate klant har ju inte precis samma mål/förutsättning med sin streching om en säger.
Ja visst är det ju så ,men om man är verken eller , en body builder är jag kanske iofs att jag strävar att förändra min kropp till en mer manlig och inte så fet kropp, tycker det är för djävligt hur folk ser ut ,speciellt här nere i Thailand, feta som grisar med en mage som om de har trillingar i den ,, ingen som helst självkritik , springer sen runt med en 35 -50 år yngre tjej och tror de är sexiga , Helt djäkla sjukt ...:(

Men nu är det väl så att om tillex min rygg känns bättre efter stretch så kan det ju knappast vara av skada att stretcha ,de flesta anser ju natt en ouppvärm stel muskel riskerar lättare att skadas än en som är mjuk och fin ..eller kanske har jag fel ...........?
En till som inte läser innan han skriver?
Står det någonstans att det skulle vara skadligt att stretcha din rygg om det känns bättre i texten jag länkade eller i det jag skrev, står det någonstans att det är skadligt? står kan vara skadligt!

Ja, och som vanligt reagerar du som någon angriper dig min vän , Du citerade ju vad det stod , inget fel i det alls , uatan bara att jag inte kan förstå hur en korrekt stretch av ryggen kan vara skadligt, men jag är inte allvetande :)

Ja, och som vanligt reagerar du som någon angriper dig min vän , Du citerade ju vad det stod , inget fel i det alls , uatan bara att jag inte kan förstå hur en korrekt stretch av ryggen kan vara skadligt, men jag är inte allvetande :)
Du citerade mig och jag svarade, för jag har inte skrivit någonstans i mitt inlägg att det var skadligt!!!
Läser du inte alls, för du verkar inte heller läst mitt svar?
Har jag någonstans skrivit att det är skadligt, står det någonstans i länkarna att det är skadligt?
Varför frågar du ens mig i ditt citat varför läser du inte länkarna istället, så ser du att det inte står någonstans där att det skulle vara skadligt om det känns bra för dig att stretcha ryggen.

Jonas du snackar med killar som har haft idrotten som sitt liv under en hemskans massa år, och du bidrager med länkar. Klart att det blir snett. Du har ingen bakgrund i detta alls, utan googlar bara, och varför skall folk som jobbat med detta ens svara då...

Men jag för min egna del säger bara, skit i dessa länkar och stretcha på, det finns fler läkare som vill göra karriär genom egna "teorier", än det finns riskorn på ett schackbräde..

Jonas du snackar med killar som har haft idrotten som sitt liv under en hemskans massa år, och du bidrager med länkar. Klart att det blir snett. Du har ingen bakgrund i detta alls, utan googlar bara, och varför skall folk som jobbat med detta ens svara då...

Men jag för min egna del säger bara, skit i dessa länkar och stretcha på, det finns fler läkare som vill göra karriär genom egna "teorier", än det finns riskorn på ett schackbräde..
Vilka killar är detta?
Jag läser mer (förutom du då som har jobbat som tränare i fotboll) att det är folk som tränar normalt.

Fotboll har dock aldrig varit min grej dock spelade jag ju fotboll i ungdomen som dom flesta fast det har varit andra idrotter som jag fastnade mer för.

Jag började i Jiu Jutsu vid 9 års ålder, sen byttes det mot karate för att sedan gå över till kickboxning.
Vid 20 års åldern bytte jag till gym och körde regelbundet på gym tills jag var runt 33 sen hamna jag i en svacka och har inte fått lusten till att börja träna igen men någon typ av träning har jag tidigare nästan alltid varit aktiv i.

Jag gav lite länkar på andra synpunkter på stretching men vill man inte ta till sig så vill man inte, inget att käfta om, vissa lever efter devisen så har vi alltid gjort och vill inte se något nytt.

Jag skrev inte vad som var rätt eller fel, det vet jag inte, jag skrev att enligt nya rön så är inte stretching så viktigt som man gjorde gällande när man tränade på 80 talet, och kunde vara skadligt.

Att jag googla fram lite var ju för att visa på några källor, själv läste jag det i träningsmagasin någon gång på 2000 talet och minskade stretchingen efter det.

Liknande trådar

M
Svar
6
Visningar
3 K
R
A
Svar
5
Visningar
2 K