Banker, lån och räntor mm

Kom ihåg att frun köpte byggmaterial mot faktura en gång när jag var i Sverige.

I fakturan var det ett kredittillägg på 5% och vid betalning senare än en månad blev det ytterligare 5% i avgift.

Det är helt normalt förekommande i Filippinerna och garanterat på många ställen.

Vill jag betala med mitt svenska kort tillkommer ett påslag med 3-5%.

Ocker i Sverige men hur är det med tillägg som faktureringavgift på 25-50kr i månaden som dottern åkte på när hon köpte bil och telefoner på avbetalning.?
Finns det kvar?

Kort och internetbank är gratis i Filippinerna när saldot är över 100.000p eller 18.000kr.
Ränta 1,5% från 30.000p upp till 3% vid stora belopp.

Hos Swedbank betalar jag minst 360kr om året.
Ränta 0%.

Pengar genererar mer pengar.

Kan bli jäkligt less på att folk kommer till oss och lånar saker jag köpt utan att fråga mig så jag har funderat på att bygga ett föråd och låsa in dem.
Det där känner jag igen.
Verktyg som spett, stege, hammare, murslevar, spade är någonstans i byn utom min vetskap.
Behöver jag använda det själv får jag låna tillbaka.
Bara be någon unge i grannskapet så är det tillbaka snabbt.

Nu har jag dubbletter av hammare och handsågar för eget bruk.

Att låna spik, järntråd, snören, tejp är roande för det är en gåva utan planer på att ersätta.

Elverktyg får ingen låna men jag går till dom och gör jobbet åt dom gratis.
Kaprondellen får folk låna men utan skiva och då är det inte intressant.

De har velat låna pengar av mig också dock bara 5-10 000 Baht men då har jag krävt säkerhet så som mopeder, inte någon ränta men då har det inte varit intressant att låna.

En ville låna bilen, och skulle även betala drivmedlet:), inga problem sa jag men lägg 500 000 Baht på bordet i säkerhet, de ville inte låna bilen men då sa jag att jag kan köra er för 70 Baht milen, det var inte heller intressant.

Kan bli jäkligt less på att folk kommer till oss och lånar saker jag köpt utan att fråga mig så jag har funderat på att bygga ett föråd och låsa in dem.
Jag kan definitivt hålla med om att det kan kännas frustrerande att folk kommer och vill låna, men jag tror att åtminstone de fattigare i Thailand använder sig av delningsekonomi för att slippa köpa dyra grejer. I Sverige är det ju snudd på kriminellt att fråga om man får låna grannens bil, om man inte är bundisar sedan innan. Det handlar väl lite om kollektivism kontra individualism.
En parallell jag kan dra, med min begränsade erfarenhet av Thailand, är att när det vankas middag i huset i Sverige, får ofta lekkompisen till barnen gå hem. I Thailand, åtminstone på landsbygden är lekkompisarna kvar och det är en självklarhet att man dukar fram extra porslin. Man ser det inte som "våran" mat.

Sedan är det förstås inte roligt att inte veta om man har verktyget man behöver för tillfället eller man upptäcker något trasigt som någon lånat. Jag kommer att tänka på Ove i Solsidan.... Ännu tråkigare om man upptäcker att bilen har åkt på ett skrap eller smäll.

Nu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Men det räcker tydligen inte.
Du måste även poängtera andras brist på kunskap och allmänbildning i vanlig ordning.
Då kontrar jag med att du är den mest självgoda personen på forumet ;)
Det är skönt att någon annan än jag har konstaterat sistnämnda, säg inte emot Kurant för då blir du näst intill idiotförklarad. Och när han börjar känna sig trängd kommer anklagelser om helgfylla mm. Trist!

Det är skönt att någon annan än jag har konstaterat sistnämnda, säg inte emot Kurant för då blir du näst intill idiotförklarad. Och när han börjar känna sig trängd kommer anklagelser om helgfylla mm. Trist!
Ja när du dyker upp som gubben i lådan någon enstaka gång i månaden med ett dräpande fredagsinlägg blir det ett mönster.

Lite mothugg och det är över.

Vi är ganska många som är duktiga på att döma... den som är fri från skuld, kastar första stenen... Det är helt lugnt att säga på detta forum, för finns ingen som är fri... eller jo, han med dubbelmoralen tror nog har är fri...

De har velat låna pengar av mig också dock bara 5-10 000 Baht men då har jag krävt säkerhet så som mopeder, inte någon ränta men då har det inte varit intressant att låna.

En ville låna bilen, och skulle även betala drivmedlet:), inga problem sa jag men lägg 500 000 Baht på bordet i säkerhet, de ville inte låna bilen men då sa jag att jag kan köra er för 70 Baht milen, det var inte heller intressant.

Hej

Hos oss är det i princip uteslutande släktingarna som lånar verktyg och maskiner och liknande av varandra och då är det ömsesidigt, numera är det nog mer jag som lånar av dom än tvärtom.

Ifrån början fanns det ju nästan inga elverktyg och maskiner alls, en snickare hade en handsåg, hammare, yxa, tång, måttband och ett slangpass, det var nästan det enda och allt gjordes för hand.

Jag introducerade vattenpasset, cirkelsåg, sticksåg och elhyvel vilket väckte stort intresse, dessa använde vi när vi byggde vårt första hus som var traditionellt och helt i trä och på stolpar, dessa verktyg inklusive förlängningssladdar lånade släktingarna också ibland.

Men det tog inte mer än några år så hade två av morbröderna köpt egna och använde dessa när dom tog jobb åt andra familjer i byn, dessa morbröder hade tidigare jobbat som båtbyggare vid havet och var duktiga på att arbeta med trä, jag har kvar mina gamla elverktyg och använder dom när jag ska bygga något.

Det enda jag kan komma på som har försvunnit är väl dom plastdunkar vi använde innan vi borrade efter vatten, dom lade nog svärfar beslag på, men han hade ju mer nytta av dom än vi själva, dom går ju bl.a att sätta risvin i.

Själva har vi ju bara en saleng, cykel och en (iron buffalo) Thaitraktor med tillhörande plog och kärra, det händer väl att någon släkting lånar min saleng eller traktorn men det är bara någon enstaka gång, men jag lånar deras pickups när vi ska åka någonstans, självklart tankar jag och ger dom en slant för detta.

Men jag håller med om att låna ut bilar till Thailändare inte är någon bra idé, dom kör ju ofta fulla och saknar inte sällan körkort, lastar tungt och skräpar ned inuti bilarna, så hade jag haft en hyfsat fin bil hade jag helst inte lånat ut den alls, möjligtvis till dom mer skötsamma släktingarna.

Mvh isan lover

Tack för dina insatser på forumet.

Jag roas faktiskt av sporadiska inhopp på just fredagar efter utbetalning av försörjningsstöd.

Finns några regelbundna.
Det var ju ett förväntat svar från dig.
Då ska jag göra dig glad med ett sporadiskt inhopp en lördagsförmiddag också.
Men trevligt att du uppskattar mina insatser på forumet.
Skulle det vara en antydan till att jag var onykter igår får jag nog göra dig besviken.
Jag drack nämligen inte en droppe igår kväll.
Men ikväll blir det en virre och jag ska posta en bild också för att göra dig riktigt glad:laugh2:
Får du ditt försörjningsstöd varje fredag..jag får mitt en gång i månaden.
För du är väl pensionär du så väl som jag?
Eller du kanske kanske på frugans miljoner ;)

Ta inte min frus planer på att låna ut pengar till bra ränta på så stort allvar.

Hon får göra som hon vill med sina egna pengar men ännu har hon ingen kund.

Dom som vill låna får inte låna och dom hon vill låna ut till behöver inte låna.

Det är varje människas dröm att tjäna lättvindiga pengar men mest en vision.

Så hennes affärer med kreatur är lönsammare, fast temat är samma.
Köpa in till underpris av säljare som behöver snabba pengar och sedan sälja till högt pris.

Lite ocker som alltid i affärer.
Snygg pudling :laugh2:

Klart att man får ta med sånt i beräkningarna. Driftskostnaden, schablonsumma för att leva, andra fasta utgifter som barn eller arbetslös partner samt en räntehöjning till 7% (kanske högre nu?)är med i lånekalkylen hos banken när man lånar till huset.

Det är kanske inte alla som tagit höjd för att flera stora utgifter ska skena på samma gång. Var för sig finns det marginal men jag tror långt ifrån alla har tagit med i beräkningen en eventuell fastighetsskatt på några tusenlappar i månaden i kombination med kraftigt ökad elräkning plus räntehöjning osv. Även om folk har råd att bo kvar så drabbas konsumptionen vilket många hurrar över men det är en och annan vars arbete och inkomst är beroende av att folk handlar något utöver mjöl, pasta och billig tvål.

Sen är det ju som det stod i artikeln, folk får sälja och flytta till något billigare. Det är lättare sagt än gjort om du inte har 15 år i bostadskön, om du har låg inkomst eller huspriserna sjunker något år efter att du har köpt.

Nu är givetvis vår regering långt mycket visare än vanliga dödliga men själv tror jag att det är negativt för landet om allt för många hamnar i ekonomisk knipa, inte har råd att konsumera etc. Bara elen och kostnaden för att ta sig till jobbet har påverkat många av frugans vänner som ligger i den lägre skalan vad gäller inkomst. Sen visar väl de flesta undersökningar på att när ekonomin börjar gå dåligt och folk förlorar jobben så blir det skilsmässor, ökat tryck på sociala då folk har en förmåga att bli lite sämre människor när de tvingas stanna i förhållanden som inte funkar och inte har någonstans att ta vägen.

Långsiktigt är jag inte särskilt orolig för egen del då jag knappast lär vara arbetslös inom de närmsta 10-15 åren om jag inte drabbas av en hjärnskada eller något annat som gör mig oförmögen att arbeta.

Just energikostnader som bränsle och el är ju insatsvaror i det mesta som kommer påverka en hel del annat nödvändigt som mat i prisriktning uppåt.

Hur länge kan Ingves ignorera den här kurvan?

26D60F62-7277-4AA9-B24A-2B1BF8371759.jpeg

Det börjar bli dags att hantera konsumentprisinflationen.

Tillbaka
Topp