Sparande i Thailändska banker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Får nog bli ett 50/50 sparande för min del hälften fonder hälften sparkonto. Har väl köpt in det jag behöver till lgnhtn, lite tavlor skall jag väl få köpt också. Skall bara köpa en dator också sen har jag väl det jag vill ha. Varit stora utgifter denna gng men dom kommer ju rasa drastiskt nu. Hyra, mat, lite öl sen skall jag gå med i ett v75 system med några andra här. Så skall väl bli en del över att spara. Får gå ner till banken nästa gng och se om man kan få lika hög ränta som Phonta.

"Jonas " sa:
Nu är det ju 3.3% ränta varje år så lite mer än 12 mille blir det ju efter 8 år, 12 mille skulle det ju bli om jag spara på ett konto utan ränta.

Som sagt så skrev jag att det var exkl. ränta på ränta.

Snabbuträkning i Excel ger mig detta svaret.
Nu är det ingen garanti att jag har räknat rätt, så om någon har lust så kan dom rätta till det. Synd bara att man inte kan bifoga excel-ark.

dfdfdf.JPG

Dags att producera en arvinge, så jag har någon att investera pengarna i. Skall bara hitta en bra mamma först.
blir ju en hel del efter några år, kanske till och med har råd att köpa en egen condo till slut.
Skulle jag lägga undan 140 000 baht/mån, så skulle jag ha 300 000 baht över att spendera varje gng jag är nere eftersom man bara är hemma varannan månad. Men gifter man om sig rasar väl den kalkylen ;)

Einstein brukade kalla ränta på ränta effekten för jordens åttonde underverk och jag håller med :)

Om du istället för att sätta in 1,5 mille varje år sätter in 150 000 b i månaden till en ränta på 3,3% så har du efter 30 år fått ihop 77 945 132 b, på 20 år hade det blivit 45 792 440 b. Detta är utan att man betalat skatt men skatt betalar man ju inte om man har pengarna i ett Investeringssparkonto eller i en Kapitalförsäkring :)

Räknar man bort 15% på de 3,3% och räknar tex att man då får typ 2,5% ränta efter skatt så blir 30 år över 71 miljoner och på 20 år över 43 miljoner b..

Nu kan väl de flesta (förutom Jonas då ;) ) inte spara 150 000 b i månaden men 5000 SEK i månaden i 20 år borde en hel del klara av och med 3% ränta blir detta nästan 1.5 miljoner kronor.. en fin extra slant när man går i pension :)

"Jonas " sa:
Dags att producera en arvinge, så jag har någon att investera pengarna i. Skall bara hitta en bra mamma först.
blir ju en hel del efter några år, kanske till och med har råd att köpa en egen condo till slut.
Skulle jag lägga undan 140 000 baht/mån, så skulle jag ha 300 000 baht över att spendera varje gng jag är nere eftersom man bara är hemma varannan månad. Men gifter man om sig rasar väl den kalkylen ;)

Man ska inte investera för mycket till arvingarna. Dom kan fort bli bekväma.
När kapitalet är förbrukat så har dom ingen uppfattning hur dom i sin tur kan få pengar till varesig sig själv eller deras arvingar.

Fastigheter och börsen är nog bättre som långsiktigt sparande eftersom banken inte ger dig ränta som motsvarar inflationen.

Fast det bästa är att inte spara ihjäl sig, man måste få känna att man får något för pengarna man har jobbat ihop. Att titta på ett konto där pengarna stiger sakta men säkert ger inte mig tillfredställelse.

Det skadar dock aldrig att ha en bra och lätt tillgänglig summa på banken om man tycker sig behöva investera i någonting som man anser kan ge bra avkastning.
Och att använda pengar bara för att det går eller för att man kan är väl inte heller så smart.

Börja med att spara enkelt med sparkonto och eventuellt vidareutveckla det därifrån senare.

"BaBoo " sa:
Einstein brukade kalla ränta på ränta effekten för jordens åttonde underverk och jag håller med :)

Om du istället för att sätta in 1,5 mille varje år sätter in 150 000 b i månaden till en ränta på 3,3% så har du efter 30 år fått ihop 77 945 132 b, på 20 år hade det blivit 45 792 440 b. Detta är utan att man betalat skatt men skatt betalar man ju inte om man har pengarna i ett Investeringssparkonto eller i en Kapitalförsäkring :)

Räknar man bort 15% på de 3,3% och räknar tex att man då får typ 2,5% ränta efter skatt så blir 30 år över 71 miljoner och på 20 år över 43 miljoner b..

Nu kan väl de flesta (förutom Jonas då ;) ) inte spara 150 000 b i månaden men 5000 SEK i månaden i 20 år borde en hel del klara av och med 3% ränta blir detta nästan 1.5 miljoner kronor.. en fin extra slant när man går i pension :)

Ja, att sätta in pengar varje månad istället för en klumpsumma varje år är givetvis bättre.

Fast nu blir 150.000Thb/månad 1,8mille och inte 1,5mille. Vi har fortfarande 12månader per år. ;)

Om du är skriven i Thailand och har Zinkskatt så är ränteinkomster och utdelningar i Sverige skattefria. Banken drar visserlingen 30% men dom betalas tillbaka som skatteåterbäring.

"andrejsdenruskige " sa:
Man ska inte investera för mycket till arvingarna. Dom kan fort bli bekväma.
När kapitalet är förbrukat så har dom ingen uppfattning hur dom i sin tur kan få pengar till varesig sig själv eller deras arvingar.

Fastigheter och börsen är nog bättre som långsiktigt sparande eftersom banken inte ger dig ränta som motsvarar inflationen.

Fast det bästa är att inte spara ihjäl sig, man måste få känna att man får något för pengarna man har jobbat ihop. Att titta på ett konto där pengarna stiger sakta men säkert ger inte mig tillfredställelse.

Det skadar dock aldrig att ha en bra och lätt tillgänglig summa på banken om man tycker sig behöva investera i någonting som man anser kan ge bra avkastning.
Och att använda pengar bara för att det går eller för att man kan är väl inte heller så smart.

Börja med att spara enkelt med sparkonto och eventuellt vidareutveckla det därifrån senare.

Nu har vi iofs haft väldigt låg inflation i Sverige de senaste åren.
Det viktigaste att överföra till sina barn är att lära dem att pengar kan jobba för dem istället för att som de flesta lära sig att jobba för pengar :)

3 ben måste minst en pall ha för att kunna stå så därför amortera, aktier, fastighet och eventuellt ett fjärde ben med bankkontospar :)

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, att sätta in pengar varje månad istället för en klumpsumma varje år är givetvis bättre.

Fast nu blir 150.000Thb/månad 1,8mille och inte 1,5mille. Vi har fortfarande 12månader per år. ;)

Jo men Jonas va inne på 140 000 b i månaden ser jag nu och då blir det med 3,3% ränta i 20 år 42 739 611 b :)

Blir en o annan extra pilsner på ålderns höst :)

Sålänge jag bor i Pattaya behöver jag inget fordon gillar inte att köra i trafiken här. En cyckel på sin höjd.

JOnas ,du tänker helt rätt , men kanske skulle jag vilja ha min Big Bike kvar :thumbsup:

"BaBoo " sa:
Jo men Jonas va inne på 140 000 b i månaden ser jag nu och då blir det med 3,3% ränta i 20 år 42 739 611 b :)

Blir en o annan extra pilsner på ålderns höst :)

Nu har du räknat fel.....eller så har jag räknat fel.

20år med 3,3% ränta och 15% skatt ger mig 44996282Thb
20år med 2,5% ränta utan skatt ger mig 43536459Thb.

Sedan om man lever på räntan som han hade tänkt göra tidigare i sina inlägg så kan du bortse från "ränta på räntan" effekten.

Nåja, det blir pengar oavsett om man sparar.
Sparar man ingenting så spelar det ingen roll om räntan så skulle vara 20%

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp