Banker, problem med överföringar

 
Ändå synd att förlora 800.000 för frun, det är ju hennes arv.

Finns nog många slantar som aldrig når de rätta arvingarna från såna konton.
Många pensionärer är inte gifta och har familj.
Vadå förlora, du skall inte ge bort, du skall uppvisa att 800.000 har stått på ditt konto eller över om du som pensionär söker extension.
400.000 om man är gift, du skall visa ett bankutdrag där det visar att ditt konto inte gått under summan under tiden.
Inga konstigheter, gick själv till banken när jag sökte mitt.. en utskrift att jag har och ett på motsvarande summa 3 månader tillbaks.
 
Tja, varför har så många då 800.000 på ett konto för att få förlängning varje år?
Tipsa tongmat om alternativ.
65.000 baht i pension FÖRE skatt räcker för att få ett år.

Har man inte det kan man kombinera inkomst med ett bankkonto. 12 x pension/månad plus bank ska bli 800.000 baht eller om man vill, bara bankkonto med 800.000. Söker man som gift är det 400.000 baht eller 40.000 baht i pension/månad men då kan man inte kombinera inkomst och bank.
 
Sen när gäller problem vid eventuellt bortfall och fullmakt från Sverige så gäller det väl om man inte upprättat testamente innan.
Upprätta testamente med advokatfirma, om behövs få underskrift från ambassaden och vittnen så är det löst.
Gör det inte krångligare än det är, fixat på en vecka under normala omständigheter, kanske längre nu...
 
65.000 baht i pension FÖRE skatt räcker för att få ett år.

Har man inte det kan man kombinera inkomst med ett bankkonto. 12 x pension/månad plus bank ska bli 800.000 baht eller om man vill, bara bankkonto med 800.000. Söker man som gift är det 400.000 baht eller 40.000 baht i pension/månad men då kan man inte kombinera inkomst och bank.
Ok, läst nånstans att kombinationsmöjligheten var borta, kan vart här på forumet så ta det inte för fakta.
 
Ni kan ha gemensamt konto i SCB. Men som du säger inte de pengarna som används till visaförlängningen.

/ SatanG
Kan du ha gemensamt konto i 2 namn på SCB?
Kanske möjligt här med nu då, har Bangkokbank.
I Petchabun hade jag Kasikorn.
Nu Bangkokbank 2 debit card och 2 credit card ett konto, ett namn som kontoinnehavare och 4 kort.
Men möjligt ändrat sig mina uppgifter är ju lite outdated och bankerna här anpassar sig snabbt samtidigt som dom blivit mycket stricktare sen 2014.
Men säger du att ni har ett konto lika på bådas namn och inte 2 kort på ett namn så tror jag dig.
 
Ni kan få varsitt kreditkort i varsitt namn anslutet till samma konto och vem som kan komma in på banken med id av er 2 med bankboken och ta ut.. och när ni loggar in på internetbanken så är båda eras personuppgifter registrerade?
 
Kan du ha gemensamt konto i 2 namn på SCB?
Kanske möjligt här med nu då, har Bangkokbank.
I Petchabun hade jag Kasikorn.
Nu Bangkokbank 2 debit card och 2 credit card ett konto, ett namn som kontoinnehavare och 4 kort.
Men möjligt ändrat sig mina uppgifter är ju lite outdated och bankerna här anpassar sig snabbt samtidigt som dom blivit mycket stricktare sen 2014.
Men säger du att ni har ett konto lika på bådas namn och inte 2 kort på ett namn så tror jag dig.

Ja vi har gemensamt konto på SCB sedan nästan 10 år tillbaka.
Men vi har bara ett kort, använder det inte så ofta och har inte frågat om extrakort.
Båda kan gå in på banken och ta ut med boken.

Använder UOB kreditkort och Bangkok bank appen och debitkort.

/ SatanG
 
Ursäkta om jag låter frågvis, men vill ha klarhet, 2 kort har jag skrivit innan men du skriver @SatanG gemensamt konto så vill veta.
Antingen förändring bland bankerna eller om bara scb har det?
 
Ja vi har gemensamt konto på SCB sedan nästan 10 år tillbaka.
Men vi har bara ett kort, använder det inte så ofta och har inte frågat om extrakort.
Båda kan gå in på banken och ta ut med boken.

Använder UOB kreditkort och Bangkok bank appen och debitkort.

/ SatanG
Vad står det i boken då?
Vi har ju med ett scb konto pga husköpet, där står bara frugans namn.
Strår ditt och din frus kombinerat då?
Måste du skriva både din fru och ditt namn på när ni tar ut på bankkontor då när man skall skriva namn och branch?
 
Kan du ha gemensamt konto i 2 namn på SCB?
Kanske möjligt här med nu då, har Bangkokbank.
I Petchabun hade jag Kasikorn.
Nu Bangkokbank 2 debit card och 2 credit card ett konto, ett namn som kontoinnehavare och 4 kort.
Men möjligt ändrat sig mina uppgifter är ju lite outdated och bankerna här anpassar sig snabbt samtidigt som dom blivit mycket stricktare sen 2014.
Men säger du att ni har ett konto lika på bådas namn och inte 2 kort på ett namn så tror jag dig.
När vi hade gemensam ekonomi hade vi mitt konto på Swedbank, dom godtog inte att vi båda stod på kontot. Men 2 kort och 2 bank.id va inget problem, viktigt va att jag inte delade mina pinkoder ;)
 
På bankboken här nere står det på första sidan account name, här har dom en dubbellvikt sida som man signerar när man öppnar boken/kontot.
Account name är ägaren till kontot.
Hur gick erat till @SatanG när ni fick gemensamt?
Hur funkar det när ni skall visa id och skriva in accountname måste ni båda va där då om bådas namn står? Tar man ut på slip på kontor skall account name skrivas, konto nummer, telefon nummer id visas som överenstämmer.
Skall man tom göra räkningsbetalning idag måste bankbok uppvisas och för utlänning pass och adress i vissa sammanhang, hur gör ni då med bankboken.
Kan du bara gå inpå bankkontoret med bankboken från erat gemensamma konto, överföra, betala, hur du vill och ditt namn står ihop med hennes?
 
På bankboken här nere står det på första sidan account name, här har dom en dubbellvikt sida som man signerar när man öppnar boken/kontot.
Account name är ägaren till kontot.
Hur gick erat till @SatanG när ni fick gemensamt?
Hur funkar det när ni skall visa id och skriva in accountname måste ni båda va där då om bådas namn står? Tar man ut på slip på kontor skall account name skrivas, konto nummer, telefon nummer id visas som överenstämmer.
Skall man tom göra räkningsbetalning idag måste bankbok uppvisas och för utlänning pass och adress i vissa sammanhang, hur gör ni då med bankboken.
Kan du bara gå inpå bankkontoret med bankboken från erat gemensamma konto, överföra, betala, hur du vill och ditt namn står ihop med hennes?

Bådas namn står i bankboken. Räcker med att man skriver under med sitt eget namn.
Bara när man öppnar kontot som båda behöver vara där och signa i bankboken.

/ SatanG
 
Bådas namn står i bankboken. Räcker med att man skriver under med sitt eget namn.
Bara när man öppnar kontot som båda behöver vara där och signa i bankboken.

/ SatanG
Ok, skall ner till SCB imorrn och betala räkning, skall kolla på det med dom, om det geross några fördelar. Som tex Tongmat va inne på tänk om jag kolarvippen, lättare om vi har konto gemensamt då kanske. Skall se vad dom säger imorrn.
 
Fast kom på, mitt konto är ju tomt, gemensamt tomt konto är ju menlöst, är ju bara en transitstation ;) bättre jag ordnar en wallet åt henne ;)
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
 
Tillbaka
Topp