Banker, lån och räntor mm

Hörde på nyheterna nu att räntorna är på väg upp, särskilt de långa. Bedömare säger att en fördubbling inom ett par år är ett bra riktmärke och tror att Riksbanken kommer att höja, kanske redan till sommaren. Jag sitter lugn i båten tills vidare.
Den som har fast har liksom inget val, den har satt sig i båten och måste sitta där i fem år nu.

Den kan inte binda om lånen till annan ränta och blir det skillsmässa om tre år och den måste sälja (eller bara vill byta bostad) kommer den tvingas betala ränteskillnadsersättning till banken.

Just ränteskillnadsersättning är min största kritik mot bundna bolån för storleken på den är omöjligt att överblicka. Att man betalar en högre ränta det har man gjort med öppna ögon men man vet inget om hur stor ränteskillnadsersättning man kommer tvingas betala för att komma ut lånen.

Nu har reglerna kring detta ändrats lite till konsuments förmån i modern tid det ska sägas, innan så kunde baken dra till med va fan som helst.

Den som har fast har liksom inget val, den har satt sig i båten och måste sitta där i fem år nu.

Den kan inte binda om lånen till annan ränta och blir det skillsmässa om tre år och den måste sälja (eller bara vill byta bostad) kommer den tvingas betala ränteskillnadsersättning till banken.

Just ränteskillnadsersättning är min största kritik mot bundna bolån för storleken på den är omöjligt att överblicka. Att man betalar en högre ränta det har man gjort med öppna ögon men man vet inget om hur stor ränteskillnadsersättning man kommer tvingas betala för att komma ut lånen.

Nu har reglerna kring detta ändrats lite till konsuments förmån i modern tid det ska sägas, innan så kunde baken dra till med va fan som helst.
Nu fick vi frågan om vi räknar med att bo kvar och det gör vi naturligtvis. Och eftersom vi bor i ett attraktivt område och värdet på huset har mer än dubblerats på 8 år så skulle vi kunna överleva att betala en dylik ersättning. Och även om det skulle gå så illa som skilsmässa finns egentligen ingen anledning att sälja omedelbart så vi sitter fortfarande lugnt i båten (eller kåken).

Nu fick vi frågan om vi räknar med att bo kvar och det gör vi naturligtvis. Och eftersom vi bor i ett attraktivt område och värdet på huset har mer än dubblerats på 8 år så skulle vi kunna överleva att betala en dylik ersättning. Och även om det skulle gå så illa som skilsmässa finns egentligen ingen anledning att sälja omedelbart så vi sitter fortfarande lugnt i båten (eller kåken).
Det ingår i bankens kreditgivning att de måste fråga om man planerar att flytta. Svarar man ja om två år och banken säljer på en ett 10 årigt lån så har de brustit i sin kreditgivning. Annat vore horribelt.

De frågar dock inte om man räknar med en finanskris, bli arbetslös eller sjukskriven och därmed tvingas sälja. För alltför många kommer det då som en chock att de måste betala för att lösa det "säkra" lånet.

Och återigen pratar jag generellt, inte om nåt specifik fall.

Ränteskillnadsersättning är ju inga större problem egentligen.
Har du räknat på kostnaden?

Hörde på nyheterna nu att räntorna är på väg upp, särskilt de långa. Bedömare säger att en fördubbling inom ett par år är ett bra riktmärke och tror att Riksbanken kommer att höja, kanske redan till sommaren. Jag sitter lugn i båten tills vidare.

När statliga SBAB varnar och statliga media tydligt kablar ut det, så kan det vara värt att ta på allvar.

Ord och inga visor.

Räkna med dubbelt så höga räntekostnader framöver, säger SBAB:s boendeekonom, som har ett enkelt men tufft råd till de som lånat för mycket: flytta till något billigare.

Smart marknadsföring att avisera räntehöjningar innan någon styrränta ändrats.

Lite Musk över det hela att höja värdet på sina aktier för att sen sälja.
Ett rykte värt många miljarder om kryptovalutor som inte blir verklighet.
Du skriver mycket skit. Musk frågade först om han skulle sälja eller inte.

Kom ihåg mitt första husköp 14% ränta.
Innan köp kollade jag ut gifterna utan att ta hänsyn till ränte avdragen ,som på den tiden var rätt så stora.
När jag slog till såg jag att 14% var inga problem, inte ens med ränte avdrag.

Undrar vad som händer idag om räntan stiger till 6%, o huspriserna går ner.

Ja en sak kan man nog se,huspriserna går nog ner mycket mer, o Bankerna säger upp lånen

Innan köp kollade jag ut gifterna utan att ta hänsyn till ränte avdragen ,som på den tiden var rätt så stora.

Ja en sak kan man nog se,huspriserna går nog ner mycket mer, o Bankerna säger upp lånen

Då är väl alla kommunister överlyckliga om barnfamiljerna tvingas ur sina hem och folk som arbetar har svårt att få ihop till mat och räkningar.

Då är väl alla kommunister överlyckliga om barnfamiljerna tvingas ur sina hem och folk som arbetar har svårt att få ihop till mat och räkningar.
Barnfamiljer får sina generösa bidrag och går ut som vinnare.
Sämre för de som jobbar och inte får tillgång till det generösa samhället utan måste finansiera det hela.

Problemet är åt andra hållet att huspriserna stiger och möjligheter till lån försämras utan bra inkomster.

Kreditmarknaden är inte något Socialkontor.

Med en 100% avdragsrätt för räntekostnader och en marginalskatt som var nästan lika hög så var realränta negativ redan innan inflationen räknades in.

Det finns få som gynnats lika mycket som de som köpte hus på den tiden.

Där har du rätt.
Dåtidens höga räntor var fördelaktiga.
Generösa avdrag som fick kvittas direkt mot inkomst av tjänst.
Marginalskatt på 70-80% och hög inflation gjorde det väldigt fördelaktigt mot nuvarande låga räntor.
Löneökningar på 5% årligen eller mer halverade en skuld på några år.

Barnfamiljer får sina generösa bidrag och går ut som vinnare.
Sämre för de som jobbar och inte får tillgång till det generösa samhället utan måste finansiera det hela.

Problemet är åt andra hållet att huspriserna stiger och möjligheter till lån försämras utan bra inkomster.

Kreditmarknaden är inte något Socialkontor.

Vilka generösa bidrag får barnfamiljer i hus utöver barnbidraget? Enda bidraget jag har sett har i alla fall varit barnbidrag men jag har säkert missat bidrag jag kunde fått ut genom åren.

Flerbarnsfamiljer som lever på sociala påverkas väl inte något större av vare sig räntor, elpriser eller några andra ökade fasta utgifter.

Barnfamiljer med unga, arbetande föräldrar som "tvingats" låna upp till taket på deras samlade inkomst för att köpa en bostad till familjen drabbas nog desto hårdare.

Ja men det gäller ju att planera-Inte tro att marknaden 'ar som förut.
Ligger du själv dåligt till efter att köpt för dyrt, när marknaden går ner.
ÄR väl ditt problem inte Kommunisternas problem.
Om du köpt till över pris utan att göra en ekonomisk analys, kan du ju inte skylla på andara, men det är väl enklast så.

Tillbaka
Topp