Banker, problem med överföringar

Ja, sånt som gemensam ekonomi och extrakort, gemensamt konto är nog ovanligt i denna del av världen.
Sen jag sa upp mig får jag säga att jag har noll koll hur utvecklingen gått på bankerna här.
Innan när jag arbetade satt jag på deras hemsidor lusläste och var nere nästan varje vecka på bankkontoret för att få ut det lilla extra.
Nu blivit mer åt krypto, började använda Compund finance igår, tar ut lite extra av dom krypto jag håller men inte satt i farm eller trade med.
Kollar runt och lär sig nåt nytt varje dag..

Men de kontot för oss visum kan bara ja ha vi provade me då steker imigratonen nej får bara stå på mej

Men de kontot för oss visum kan bara ja ha vi provade me då steker imigratonen nej får bara stå på mej
Kontot kan bara du ha men du kan begära ut 2 kort till kontot båda i ditt namn, men vill du att frugan skall ha ett och slippa springa till dig är det en lösning.

Man har ju hört det från expats här nere med, bara för frugan ta bankboken gå in och ta ut pengarna.
Fast dom lever nog på gammal historia.
Hade ju konto åt exets barn och bankboken kvar däruppe när jag stack.
Hon hade allt försökt under den tiden berätta hon för mig när jag kom upp och skrev under skiljsmässopapprena.
Gick inte, jag skulle vara där för att kontot skulle öppnas, så jag fick boken när jag kom dit för att skiljas.
Hon kunde inte ta ut, banken stoppa..
Behöll jag ju inte det som var på boken, jag hade sparat åt barnen och fanns inget agg när vi skiljde oss så jag gick in och öppna kontot. Inga problem, bad dom stoppa det i ett kuvert, gav dom till exet men framför svärföräldrarna så hon inte skulle ta det själv.
Why you do this when I do bad to you.
You need it more then me.
NOK va stark då ;)
Fick kramar av ex svärföräldrarna och adjö, no more problem ;)
Var ju inget jag sparat till mig själv och hade jag hållt på att det skulle gå till barnen hade jag vart involverad än idag.
Lite som när jag åkte hem till Sverige och skrev ut mig när jag flyttade hit, ringde farsan kom och ta vad ni vill ha i lgnhtn, jag tog mitt handbagage, mönstrade på och började nytt liv i Thailand...

Här i Filippinerna har vi försökt att båda ska få disponera ett konto men det gick inte.
Nu finns det inga krav här att ha pengar stående på ett konto för uppehållstillstånd.
Nu är det kontot på frun av praktiska skäl.
Men det skulle vara smidigt att ha vart sitt ATM kort om något händer.
Nu har vi ett kort som båda har koden till.
Behövs inga pengar på bank i Thailand heller för uppehållstillstånd.

Behövs inga pengar på bank i Thailand heller för uppehållstillstånd.
För ett riktigt uppehållstillstånd krävs ju miljoner investerat, prata, läsa, skriva Thai, kunna del av historian etc.
För extension med rapportering så för gift 400k och pensionär 800k.
Men nog sant att pengar inte behövs visas på bank för uppehållstillstånd men en historia med investeringar på miljoner..
Eller halvdant medborgarskap, va man skall kalla det.

För ett riktigt uppehållstillstånd krävs ju miljoner investerat, prata, läsa, skriva Thai, kunna del av historian etc.
För extension med rapportering så för gift 400k och pensionär 800k.
Men nog sant att pengar inte behövs visas på bank för uppehållstillstånd men en historia med investeringar på miljoner..
Eller halvdant medborgarskap, va man skall kalla det.
Jag har fått 2 ettårs uppehållstillstånd utan att ha bank i Thailand. Jag har använt inkomst som underlag till uppehållstillståndet.

Läste idag att utlänningar som uppbärt "Thai"medborgarskap går inte i samma vaccinationskö som Thai och kan inte anmäla sig på samma app, räknas fortsatt bara som sekundära medborgare.
Gäller även om ni har barn födda tex i Sverige men med fullt Thaimedborgarskap, bara Thai födda i Thailand läste jag idag på Rickard Barrows sida att dom gått ut med.

Tja, varför har så många då 800.000 på ett konto för att få förlängning varje år?
Tipsa tongmat om alternativ.
555 om det skulle krisa sig för han så är det grymt andrahandsvärde på den mercan han har och han kan sälja den köpa sig ett Elite Superiority Extension 20 år utan inkomstkrav samt ha 50% över och leva gött på dom...

Elite visa finns fortsatt och statligt godkännt och faktiskt pratats på att höja värdet på dom.
Såldes ju ett tag condos innan pandemin där lägsta elite visat ingick som gav dig 5 år..

Varför tror ni att så många Kineser kan bo här utan thaifamilj eller ålder, condo och elite visa. Stora billboardsen vid motorvägen in till Pattaya gjorde reklam om det, köp en condo och få 5 år elite...

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar