Banker, problem med överföringar

 
Europabetalningar varje månad som jag kan bevisa kommer från Norge oxå en betalning från Holland när jag sålde en bil (har visat papper på allt)

Swishar kanske 5000-10000 i månaden till Max 5 olika personer , plus Swish till Atg.se osv osv

aldrig en kontantinsättning
Har varit kund där i över 20 år , har dock inget lån så dom tjänar väl inga pengar på mig

Nolltaxerar ju i Sverige tror problemet ligger där även om jag kan bevisa att jag skattar i Norge

Jag har än så länge inte haft några problem med Swedbank.
Det har kommit frågor både från DNB och Swedbank, men då har jag bara svarat på frågorna.


Jag swishar dock väldigt sällan och har inte sålt en bil i Holland.
I övrigt så är det ganska likt.

Pengarna jag överför från Norge får bara en dag på sig att befinna sig på det svenska kontot, sedan tar räkningarna hand om pengarna.
Jag använder inte ens kortet som jag har från Swedbank utan kör enbart med Amex och Mastercard.
 
Exakt, mycket handar nog om intresse
Helt rätt. Har man inte växt upp med internet anslutet i nappflaskan är det inte så lätt alltid. Ser bara på mig och min syster. Jag har alltid varit extremt tekinintresserad sedan födseln och jobbat med IT hela mitt liv så jag har inga som helst problem med modern teknik medans syrran som inte alls är intresserad har ett helvete med samma sak trots att det bara skiljer oss ett par år och vi båda passerat 60 års ålder.
 
Ja man kan konstatera att Swedbank är ett dåligt alternativ för de som är utskrivna, ej har lön i Sverige, ej skattar i Sverige mm.

Swedbank passar bättre för bosatta i Sverige.
Finns goda alternativ i ditt närområde som i Singapore och Hong Kong.

Kanske resterna från deras affärer i Baltikum och ryssars konton som kostade banken fyra miljarder i böter.

Ja Swedbank kan jag nog förlora utan att bry mig, använder det bara till någon autogiro samt överföringar till Thailand.
Men just överföringar till Thailand har funkat bra och är något jag behöver då mina investeringar sitter på svenska banker/försäkringsbolag.
Men det går ju föra över samt autogiro även från andra banker i Sverige, har några andra mer pålitligare/enklare att ha att göra med.
Har de banker/exchanges jag behöver i Thailand/asien.

Nu i coronatider är det än så länge iaf ingen brådska med pengar men händer det någon emergency vill man ju inte mötas av frysta konton eller att man inte kan logga in helt plötsligt. En stor anledning att jag har krypto som back-up, kan föra över dygnet runt på några minuter om det krävs.

Kan tillägga att för de faranger som stannar längre än 6 mån/år i Thailand bör se upp för thailändska skattemyndigheten. De håller ögonen på faranger nu och det krävdes tre möten med dom innan frugan kunde brotta ner dom så jag slapp skatta här. Har man inte rätt papper och företrädare så kan det vara svårt att vinna över dom. Be warned!

/ SatanG
 
Ja Swedbank kan jag nog förlora utan att bry mig, använder det bara till någon autogiro samt överföringar till Thailand.
Men just överföringar till Thailand har funkat bra och är något jag behöver då mina investeringar sitter på svenska banker/försäkringsbolag.
Men det går ju föra över samt autogiro även från andra banker i Sverige, har några andra mer pålitligare/enklare att ha att göra med.
Har de banker/exchanges jag behöver i Thailand/asien.

Nu i coronatider är det än så länge iaf ingen brådska med pengar men händer det någon emergency vill man ju inte mötas av frysta konton eller att man inte kan logga in helt plötsligt. En stor anledning att jag har krypto som back-up, kan föra över dygnet runt på några minuter om det krävs.

Kan tillägga att för de faranger som stannar längre än 6 mån/år i Thailand bör se upp för thailändska skattemyndigheten. De håller ögonen på faranger nu och det krävdes tre möten med dom innan frugan kunde brotta ner dom så jag slapp skatta här. Har man inte rätt papper och företrädare så kan det vara svårt att vinna över dom. Be warned!

/ SatanG
Ja, har träffat en del expats här som alla säger att ha sina konton i Hong Kong eller Singapore för att slippa bekymmer med lokala myndigheter.
Skulle det hända något allvarligt så kommer frun/barn mycket enklare åt tillgångarna.
Dör maken måste frun gå via advokat och domstol för att få tillgång till arvet.
Det kostar 25-40% i arvode.
Jurister och domstolar är rena maffian.
 
Ja, har träffat en del expats här som alla säger att ha sina konton i Hong Kong eller Singapore för att slippa bekymmer med lokala myndigheter.
Skulle det hända något allvarligt så kommer frun/barn mycket enklare åt tillgångarna.
Dör maken måste frun gå via advokat och domstol för att få tillgång till arvet.
Det kostar 25-40% i arvode.
Jurister och domstolar är rena maffian.

Mycket skummisar på Filippinerna ;)

/ SatanG
 
Ja, har träffat en del expats här som alla säger att ha sina konton i Hong Kong eller Singapore för att slippa bekymmer med lokala myndigheter.
Skulle det hända något allvarligt så kommer frun/barn mycket enklare åt tillgångarna.
Dör maken måste frun gå via advokat och domstol för att få tillgång till arvet.
Det kostar 25-40% i arvode.
Jurister och domstolar är rena maffian.
Man har ju hört det från expats här nere med, bara för frugan ta bankboken gå in och ta ut pengarna.
Fast dom lever nog på gammal historia.
Hade ju konto åt exets barn och bankboken kvar däruppe när jag stack.
Hon hade allt försökt under den tiden berätta hon för mig när jag kom upp och skrev under skiljsmässopapprena.
Gick inte, jag skulle vara där för att kontot skulle öppnas, så jag fick boken när jag kom dit för att skiljas.
Hon kunde inte ta ut, banken stoppa..
 
Så sa bankok bank till mej me när ja öppnade konto. De ska vist vara ett jävla jobb att komma åt mina pengar om ja dör. De måste ja kolla upp lite bättre
Även om du lever och är medvetslös så kanske ingen kan ta ut pengar och betala din akuta sjukvård.

Värt att kolla upp noggrant om båda har rätt att använda kontot.
 
Så sa bankok bank till mej me när ja öppnade konto. De ska vist vara ett jävla jobb att komma åt mina pengar om ja dör. De måste ja kolla upp lite bättre
Långeman berätta för mig sista gången vi träffades, hanvar inblandad i det här åt en vän till han som dog, det skall till fullmakter från Sverige etc innan det kontot öppnas, var inte bara bara.
Vet jag inte om samma gäller för oss utskrivna?
 
Här i Filippinerna har vi försökt att båda ska få disponera ett konto men det gick inte.
Nu finns det inga krav här att ha pengar stående på ett konto för uppehållstillstånd.
Nu är det kontot på frun av praktiska skäl.
Men det skulle vara smidigt att ha vart sitt ATM kort om något händer.
Nu har vi ett kort som båda har koden till.
 
Här i Filippinerna har vi försökt att båda ska få disponera ett konto men det gick inte.
Nu finns det inga krav här att ha pengar stående på ett konto för uppehållstillstånd.
Nu är det kontot på frun av praktiska skäl.
Men det skulle vara smidigt att ha vart sitt ATM kort om något händer.
Nu har vi ett kort som båda har koden till.
Dom sa samma till oss när jag bodde i Petchabun.
Men vad jag inte tänkte på då men kom på senare när jag flytta hit ner, var att fråga hur många kort kan jag ta ut i mitt namn på kontot.
Det var inga problem, delat konto gick inte men ta ut ett reserv atm kort ifall man skulle tappa det andra var ok.
 
Dom sa samma till oss när jag bodde i Petchabun.
Men vad jag inte tänkte på då men kom på senare när jag flytta hit ner, var att fråga hur många kort kan jag ta ut i mitt namn på kontot.
Det var inga problem, delat konto gick inte men ta ut ett reserv atm kort ifall man skulle tappa det andra var ok.
Ja, ett reservkort är en bra lösning om båda går att använda.
Fast tappar man ett kort ska man spärra det och då dödar man båda korten.

Fast det heter väl extrakort
 
Ja, ett reservkort är en bra lösning om båda går att använda.
Fast tappar man ett kort ska man spärra det och då dödar man båda korten.
Så funkar det inte här, jag har ju haft dubbla kort här länge, båda till mig för fortsatt van i Svenska modellen, kortet ut först, pengarna sen.
Här är det ju tvärtom, så glömt många kort i automaten i mina dagar här nere.
Andra kortet funkar fortsatt.
 
När jag gått ut och tagit nytt kort för det jag glömde har jag fått nytt för det, inte behövt förnya det jag hade kvar.
 
Så funkar det inte här, jag har ju haft dubbla kort här länge, båda till mig för fortsatt van i Svenska modellen, kortet ut först, pengarna sen.
Här är det ju tvärtom, så glömt många kort i automaten i mina dagar här nere.
Andra kortet funkar fortsatt.
Ja, sånt som gemensam ekonomi och extrakort, gemensamt konto är nog ovanligt i denna del av världen.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
 
Tillbaka
Topp