Beroende av stark chili (พริกเป็นเสพติด)

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Godmiddag sköna thaisnackare! På senare tid har jag börjat äta mycket chili. Det sägs att chili har många bra egenskaper.
  • Blodtryckssänkande
  • Höjer ämnesomsättningen
  • Bra för att få lite fart på magen
  • Skapar välbefinnande genom att endorfiner bildas
Om allt detta är sant ska vi låta vara osagt, saknar källa på det i skrivande stund. Men en sak är säker: Jag har blivit beroende av dom små röda frukterna.

Kanske låter som en alkoholist nu men det började i ganska liten omfattning, först kanske bara till helgerna. Sen blev det oftare och oftare och jag märkte att jag förlorade kontrollen över hur mycket chili det åts. Det blev ofta mer än jag hade tänkt från börja.

Nu kan jag äta dom som snacks ungefär. Ingen måltid känns komplett om jag inte känner chilismaken från munnen ända ner i magen. Jaha tänker du nu, det finns olika styrka på chili. Visst men detta är dom starka grejerna. Små röda saker importerade från Thailand.

Hur gör du? Äter du mycket chili? Har du märkt några positiva eller negativa effekter av det?
chili som snacks.jpg

Läste för ett halvår sedan en långtidsstudie om hur kryddad mat påverkar livslängden. Studien utfördes i Kina och resultatet var att om man åt starkt kryddad mat 3-4 ggr per vecka så lever man 15 år längre. Den visade också att om man åt mer än så, så förlängdes inte livslängden.
Det som inte framkom var sociala förhållanden vilket var lite tråkigt. Kan det vara så att bosatta i tex Peking inte äter så mycket chili men dör i förtid utav luftföroreningar eller är det så att dom gör det och att chilins egenskaper rensar kroppen från de fria radikalerna och således får njuta av ett längre liv? Tränade chiliätarna mer? Var det bönder som jobbade mer fysiskt i renare miljö som år mer chili? Studien väckte fler frågor än gav svar, men intressant var den.
En sak verkar iaf vara fastslagen. -Lagom är bäst;)

Älskar själv chili och det är nog som du säger att det kan vara beroendeframkallande:).
Ni som håller till mer där hemma. Plantera ett par chilibuskar. Kan vara läge att så fröna i februari (snart dax), plantera om till större krukor efterhand o ställ i söderfönster. På sommaren planera om dom igen till stora krukor o ställ på (om ni har) på balkongen om den vätter mot söder. Jag fick för ett par år sedan en jäkla massa goda chilisar på min balkong.

@Grannen Olsson Ta ut fröerna från en frukt som ser mest mogen ut, torka väl (lägg på toapapper i solen eller på ett element) en vecka eller så. Under tiden köp typ 20 små plastkrukor och plantjord (jag körde med helt vanlig plantjord) och när fröerna är torra så peta ner 2-3 fröer i varje kruka. Efter ett par veckor borde plantorna dyka upp. Kommer det fler än en så är det bara att rycka bort den svagare (minsta) plantan. Skulle du få plantor i alla krukor så har du lite att ge bort till vänner och bekant till våren.
Är inte chilin du tar fröerna från en F1 hybrid så får du likadana chilin på dina buskar. Är det från F1 hybrid så vet man inte riktigt vad det kan bli, kan bli exakt lika dana eller ngt helt annat:)

Lycka till:)

Tror helt klart på att stark mat är bra.
Att de ökar ämnesomsättning och dylikt tvivlar jag inte en sekund på sen hjälper det nog till med bakterifloran i magen också.

Dock klarar jag inte av att äta så starkt.
Försöker lära mig äta starkare och starkare. :)

De ja tycker e starkt skrattar ju nästan Anna åt. När hon äter starkt så tårar mina ögon från andra sidan bordet (lite överdrivet och skrivet med glimten i ögat)

@Grannen Olsson Ta ut fröerna från en frukt som ser mest mogen ut, torka väl (lägg på toapapper i solen eller på ett element) en vecka eller så. Under tiden köp typ 20 små plastkrukor och plantjord (jag körde med helt vanlig plantjord) och när fröerna är torra så peta ner 2-3 fröer i varje kruka. Efter ett par veckor borde plantorna dyka upp. Kommer det fler än en så är det bara att rycka bort den svagare (minsta) plantan. Skulle du få plantor i alla krukor så har du lite att ge bort till vänner och bekant till våren.

@Pjodd ! Vilken utmärkt idé du kom med nu. Jag sätter igång direkt. Ingen tid att spilla.

Pillade ut frön från 2 frukter som såg mörkt röda ut. Blev fler än 20 ser jag. Käkade upp allt utom fröna och det svider gôtt i munnen nu.

Tack för idén! Jag ska posta bilder på min odling löpande! :wai:

8641.jpg

Härligt @Grannen Olsson ! Kommer att följa din tråd.
Och som en parantes, som jag gillar när folk tar till action direkt när dom gillar ngt! Inga ursäkter eller "i morgon". All cred till dig! Underbart att se

Jag var ganska känslig mot stark mat innan jag träffade frugan men efter sju år tillsammans har jag vant mig vid allt starkare kryddning. Jag kan utan problem klämma i mig en portion Som Tam direkt från morteln med 4-5 chilli i. Hade jag gjort det tidigare så hade jag fått kramp i halsen.

Det enda man möjligen kan råka ut för nuförtiden är att se ut som en babian där bak om det blir alldeles för stark.

Det är nog ingen tvekan om att chili är beroendeframkallande. Jag kan över huvud taget inte vara utan chili och ingefära, men eftersom jag inte gärna äter Isaankäk med de berg av ris den maten förutsätter så har jag det i stället i kaffet. Brukar ranta runt med en stor kaffemugg hela dagarna, så det blir mycket av både kaffe och chili. Personligen är jag absolut övertygad om chilins hälsobringande egenskaper, man känner ju själv hur man blir varm i hela kroppen efter en klunk chilikaffe och det kan ju inte rimligen bero på annat än ökad blodcirkulation. Chili är bra!

Det är nog ingen tvekan om att chili är beroendeframkallande. Jag kan över huvud taget inte vara utan chili och ingefära

Jag vill lägga till koriander (färsk) som förutom är gott, är lika beroendeframkallande (enligt mig) som chili och (inlagd) ingefära.

Chillikaffe borde man kanske prova, det har jag aldrig gjort. Jag lider av chillibrist när jag är ombord och kan kanske råda bot på det genom dylikt kaffe. Smaken på Gevalia, som vi har ombord, kan onekligen behöva förgyllas en hel del.

Chillikaffe borde man kanske prova, det har jag aldrig gjort. Jag lider av chillibrist när jag är ombord och kan kanske råda bot på det genom dylikt kaffe. Smaken på Gevalia, som vi har ombord, kan onekligen behöva förgyllas en hel del.

Sorry Berra, men Gevalia är inget kaffe... Zoegas är kaffe;)

Jag var ganska känslig mot stark mat innan jag träffade frugan men efter sju år tillsammans har jag vant mig vid allt starkare kryddning. Jag kan utan problem klämma i mig en portion Som Tam direkt från morteln med 4-5 chilli i. Hade jag gjort det tidigare så hade jag fått kramp i halsen.

Det enda man möjligen kan råka ut för nuförtiden är att se ut som en babian där bak om det blir alldeles för stark.
4-5 var änna lite...hade i 10 idag 555

Brukade ha 30 pirri pirri (det är ju starkare än chilli) i min korvstroganoff när jag bodde i Sverige, jag åt mer stark mat när jag bodde i Sverige, nu när jag har flyttat till Thailand så har det blivit tvärtom, sällan jag äter stark mat här.
Tycker bättre om stark mat i ett kyligare klimat.

Brukade ha 30 pirri pirri (det är ju starkare än chilli) i min korvstroganoff när jag bodde i Sverige, jag åt mer stark mat när jag bodde i Sverige, nu när jag har flyttat till Thailand så har det blivit tvärtom, sällan jag äter stark mat här.
Tycker bättre om stark mat i ett kyligare klimat.

Vad är Piri Piri då, är inte det också Chili. Piri Piri (Pili Pili) eller som den också kallas Africa Birds Chili ligger mellan 50000-175000 scoville unit och tar vi t ex Thai Birds Eye Chili ligger den mellan 100000-225000 scoville unit.

Vad är Piri Piri då, är inte det också Chili. Piri Piri (Pili Pili) eller som den också kallas Africa Birds Chili ligger mellan 50000-175000 scoville unit och tar vi t ex Thai Birds Eye Chili ligger den mellan 100000-225000 scoville unit.
Har en kompis som jobbar med kryddor och han säger att piri piri är starkare och enligt denna schovile tabellen är inte alls thai chilli så stark som du säger.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scoville

Tillbaka
Topp