Hur Chili kom till Thailand

 
Om du hänger med ovan så hävdar en medlem att Portugiserna kom till Thailand och köpte kryddor.

Min fråga då är, fortfarande, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thailand. Orange curry krydda kanske?

Det måste varit massor av Thai restauranger i Portugal på 1500 talet när de tog hem massa Thai Curry kryddor.
Ja okej då får ni fortsätta utan mig. Jag nöjer mig med god thaimat :laugh2:
 
Nä hä, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thaland. Röd curry krydda kanske? Eller Masaman curry krydda ?
Varför skulle dom ta thailändsk curry som knappast fanns på den tiden.
Portugisiska handelsmän hade ju en koloni i Indien, Goa.
Curryns ursprung.

Det påstås att engelsmännen tog indier till Penang som soldater och poliser för man litade inte på malayerna när man gjorde Malaysia till koloni.
Därifrån har curry spridit sig norrut till den muslimska södern och sen vidare norrut i Thailand.
Under några generationer har nya blandningar och rätter uppstått.

Olika sorts curryrätter är mycket vanligare i södra delen än i norra landet.
 
Varför skulle dom ta thailändsk curry som knappast fanns på den tiden.
Portugisiska handelsmän hade ju en koloni i Indien, Goa.
Curryns ursprung.

Det påstås att engelsmännen tog indier till Penang som soldater och poliser för man litade inte på malayerna när man gjorde Malaysia till koloni.
Därifrån har curry spridit sig norrut till den muslimska södern och sen vidare norrut i Thailand.
Under några generationer har nya blandningar och rätter uppstått.

Olika sorts curryrätter är mycket vanligare i södra delen än i norra landet.
Nä hä, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thaland. Thailändsk Panang curry krydda kanske? Eller Djungel curry krydda ?

Många frågor återstår om Portugisiskt köp av Thailändska kryddor på 1500 talet.
 
Om du hänger med ovan så hävdar en medlem att Portugiserna kom till Thailand och köpte kryddor.

Min fråga då är, fortfarande, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thailand. Orange curry krydda kanske?

Det måste varit massor av Thai restauranger i Portugal på 1500 talet när de tog hem massa Thai Curry kryddor.
Du har nog fått svar som räcker.
Riktiga thai curry blandningar är mycket yngre.

Men jag har också svårt att vara utan thailändska kryddor även om deras ursprung är Indien och Sri Lanka.

IMG_20230707_191456.jpg
 
Nä hä, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thaland. Thailändsk Panang curry krydda kanske? Eller Djungel curry krydda ?

Många frågor återstår om Portugisiskt köp av Thailändska kryddor på 1500 talet.
Du är som vanligt rätt trögtänkt.
 
Du har nog fått svar som räcker.
Riktiga thai curry blandningar är mycket yngre.

Men jag har också svårt att vara utan thailändska kryddor även om deras ursprung är Indien och Sri Lanka.

IMG_20230707_191456.jpg
Ingen har svarat på undrar vilken thailändsk kryddor portugisiska handelsmän tog med sig från Thaland.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp