Hur Chili kom till Thailand

Du får gärna stå för att du använder personangrepp när dina argument tryter. Det imponerar säker på barnbarnen.

Det är rätt vanligt fenomen på internet av de som inte vet eller kan bättre........

Tycker du trögtänkt är ett personangrepp, när du maler på i många inlägg med samma fråga trots svaret redan finns.

Mina argument har inte trytit utan jag försökt med en dåres tålamod försökt förklara för dig utan ett spår till resultat.
Ingen polett trillade ner.

I morgon ska jag äta curry från Singapore, nämligen Laksa.

20230707_201508.jpg

Du får gärna stå för att du använder personangrepp när dina argument tryter. Det imponerar säker på barnbarnen.

Det är rätt vanligt fenomen på internet av de som inte vet eller kan bättre........
Vaddå personangrepp? Är du känslig eller? Har väl endast diskuterats olika kryddor här. Har inte läst vart enda inlägg men har inte reagerat på några personangrepp.

Vaddå personangrepp? Är du känslig eller? Har väl endast diskuterats olika kryddor här. Har inte läst vart enda inlägg men har inte reagerat på några personangrepp.
Vissa har svårt att hålla sig till att diskutera sakfrågan utan använder osakliga argument och angriper medlems karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan. Så fort man överger att diskutera "sak" och går in på "person" går det över på personangrepp.

Jag kom dock på vilken thailändsk krydda som Portugiserna tog med sig från Thailand. Thai Chilli så klart, precis som jag gör. Här är min polare fru Mais torkade och rökta chilli från norra Thailand. Med på bilden är även min egengjorda Thai XxX hot chillisås.

Vad skulle man göra om man inte tog med sig Chilli hem från Thailand? Man skulle nog ta med Thai Curry krydda iof.

IMG_20230708_113819_611~2.jpg

Vissa har svårt att hålla sig till att diskutera sakfrågan utan använder osakliga argument och angriper medlems karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan. Så fort man överger att diskutera "sak" och går in på "person" går det över på personangrepp.

Jag kom dock på vilken thailändsk krydda som Portugiserna tog med sig från Thailand. Thai Chilli så klart, precis som jag gör. Här är min polare fru Mais torkade och rökta chilli från norra Thailand. Med på bilden är även min egengjorda Thai XxX hot chillisås.

Vad skulle man göra om man inte tog med sig Chilli hem från Thailand? Man skulle nog ta med Thai Curry krydda iof.

Skål, åk aldrig hem om du inte bor i Thailand

Jag känner till definitionen på personangrepp men hade bara inte sett något i denna tråden men har, som jag skrev, inte läst allt. Självklart tråkigt när det övergår till personangrepp. Jag har själv säkert också delat ut något mindre lämpligt ibland.

Ja thai chili är alltid med hem från Thailand. Svärmor fick alltid i uppdrag att köpa chili och rosta inför hemfärd till Sverige. Nu är ju inte svärmor kvar i jordelivet så vet inte hur frugan skall lösa det nu. Går självklart att köpa men alltid trevligt när någon man känner har gjort det.

Varför skulle dom ta thailändsk curry som knappast fanns på den tiden.
Portugisiska handelsmän hade ju en koloni i Indien, Goa.
Curryns ursprung.

Det påstås att engelsmännen tog indier till Penang som soldater och poliser för man litade inte på malayerna när man gjorde Malaysia till koloni.
Därifrån har curry spridit sig norrut till den muslimska södern och sen vidare norrut i Thailand.
Under några generationer har nya blandningar och rätter uppstått.

Olika sorts curryrätter är mycket vanligare i södra delen än i norra landet.
Nej vem kan lita på en malaj,,, se bara på Sveriges riks malaj

Liknande trådar

Tillbaka
Topp