Stark mat

Bhut Jolokia eller Ghost Chili sägs vara världens starkaste chili och kommer från Assam i nordöstra Indien, en chili som ligger på 1 000 000-1 200 000 grader på Scoville-skalan som är skalan de mäter chili med, man kan ju jämföra med Habaneros som ligger på runt 577 000 grader.

Men Habaneros är ju så jäkla god och stark och jag håller med de thailändska kan inte tävla med denna habaneros i styrka, skulle vara de små gröna då Phrik Ki No

… Här har ni all världens chili!

Mvh Peter

Det bli en tur upp till Stockholm på semestern och då måste jag hitta den korvgubben så man får smaka på en Harakiri-korv. :thumbsup:

"insayt " sa:
Bhut Jolokia eller Ghost Chili sägs vara världens starkaste chili och kommer från Assam i nordöstra Indien, en chili som ligger på 1 000 000-1 200 000 grader på Scoville-skalan som är skalan de mäter chili med, man kan ju jämföra med Habaneros som ligger på runt 577 000 grader.

Men Habaneros är ju så jäkla god och stark och jag håller med de thailändska kan inte tävla med denna habaneros i styrka, skulle vara de små gröna då Phrik Ki No

… Här har ni all världens chili!

Mvh Peter

Gode Gud, undrar hur hon känner sig när hon går på toa dagen efter? ???

Prik i no har vi haft kylen full av men nu e de bara botten skrap där :::
Insayt vi hade även en gul sort som inte gumman kommer i håg namnet på men de e inte så många som äter den i thailand den e starkare än prik i no, gör goo i som tam

"Berralund " sa:
Gode Gud, undrar hur hon känner sig när hon går på toa dagen efter? ???

En riktig "brandspruta kan man tänka" ;D ;D

Men Linda min gumma hon äter jäkligt starkt, faktiskt så jag ibland får svårt att hänga med, men jag håller med Andrejs där att egentligen är maten inte så stark i Thailand så som det alltid målas upp i press och resebranschen.

Visst men det är ju oftast speciella rätter samt dippar och andra tillval som man kan ta, sen finns det ju lokalt att man äter starkare osv. Vet samma i Indien, påstås det ju jämt att man skall sitta med en vattaenslang i munnen medan man äter, men jag tycker det inte är speciellt starkt, men det är likadant där, lokalt finns säkert superstark mat.

Mvh Peter :wai:

"glimten66 " sa:
Insayt vi hade även en gul sort som inte gumman kommer i håg namnet på men de e inte så många som äter den i thailand den e starkare än prik i no, gör goo i som tam

Jo när du säger det, så har jag ett svagt minne att jag sett den, men jag kan ju ha blandat ihop den med någon annan, ja bra glimten66, då är det bara att sätta igång att luska på Internet, skall jag göra med en gång i morgon återkommer :), för nu skall jag natta!

Andrejs det vore mycket intressant och skoj om du hittade korven och fick till ett litet test :thumbsup:

Den som testar får gärna berätta!

"glimten66 " sa:

Hittade denna Glimten66, men thainamnet får vi luska i sedan, kanske det är denna du menar
Thai Yellow

"insayt " sa:
Hittade denna Glimten66, men thainamnet får vi luska i sedan, kanske det är denna du menar
Thai Yellow

Insayt nej inte den men om du tittar på bilden till vänster längst upp när tanten såg den då studsade hon i soffan :) hon sitter o kollar i sit stora lexikon o ser om hon kommer på namnet

Jag tror nog han tuggade chilli under tiden han knäppte bilden :)

Har ätit en Som tam som innehöll 80 % mer Chilli än brukligt .. Fasen vad jag svettade och tårarn rann. Men jag höll någorlunda god min och åt upp min portion. De gjorde soppan åt mig för att jäklas. :) 8)

Det är inte jag som är på bilden, Först tog jag bilden och sedan åt jag Chilin från busken :)

"Bond " sa:
Korvmånglaren verkar hålla till vid Kornhamnstorg Gamla Stan.

Bra detektivarbete där!

Jag vore oehört stolt om någon medlem på CM har möjlighet, och mod att testa den :)

Bildbevis på korv i mun , samt T-shirt vore tacksamt :D

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Hans Svensson
H
A
Svar
53