Hur Chili kom till Thailand

 
Finns ett enormt utbud av mat från hela världen, men matvagnar är nog länge sedan det fanns.
Finns kiosker som kränger typ snabbmat på kvällen.
Matvagnar finns väl kvar? äter ofta på gatan då det är bekvämt och bara stanna till och de kan hämta en öl i närheten när man frågar. Jobbigare i en restarang när man får en Thaimeny som man inte förstår om de inte har bilder.
 
Matvagnar finns väl kvar? äter ofta på gatan då det är bekvämt och bara stanna till och de kan hämta en öl i närheten när man frågar. Jobbigare i en restarang när man får en Thaimeny som man inte förstår om de inte har bilder.
I Filippinerna är det inte tillåtet att sälja efter gatan eller på trottoarer.
Blir hål i väggen och Eatery i något hus.
 
Matvagnar finns väl kvar? äter ofta på gatan då det är bekvämt och bara stanna till och de kan hämta en öl i närheten när man frågar. Jobbigare i en restarang när man får en Thaimeny som man inte förstår om de inte har bilder.
Hej

Samma här, käkar mat på gatan, marknader och av ambulerande försäljare dagligen när jag är i Thailand.

Mvh isan lover
 
Hej

Det man ursprungligen sökte efter var kryddor men med tiden övergick det nog till fler saker.

Mvh isan lover
Historia är intressant men vilka kryddor hade Thailand som portugisiska handelsmän var intresserade av?
Gissar att portugiserna förde kryddor till Thailand från Indien, Kina och Zanzibar.
Bytesaffärer mot ädelstenar och guld.
 
Historia är intressant men vilka kryddor hade Thailand som portugisiska handelsmän var intresserade av?
Gissar att portugiserna förde kryddor till Thailand från Indien, Kina och Zanzibar.
Bytesaffärer mot ädelstenar och guld.
Hej

Jag tror inte att Portugiserna alltid visste vilka resurser och tillgångar det fanns i dom länder dom tog kontakt med för första gången, man provade sig nog lite fram, men kryddor var något som var attraktivt och dyrt vid den här tidpunkten.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag tror inte att Portugiserna alltid visste vilka resurser och tillgångar det fanns i dom länder dom tog kontakt med för första gången, man provade sig nog lite fram, men kryddor var något som var attraktivt och dyrt vid den här tidpunkten.

Mvh isan lover
Tyvärr har jag inte hittat någon krydda som har sitt ursprung i Thailand.
Portugisiska handelsmän kände långt innan till Zanzibar dit kryddor förts från Kina och Indien flera hundra år tidigare.
 
Hej

Jag tror inte att Portugiserna alltid visste vilka resurser och tillgångar det fanns i dom länder dom tog kontakt med för första gången, man provade sig nog lite fram, men kryddor var något som var attraktivt och dyrt vid den här tidpunkten.

Mvh isan lover
Var det grön Curry krydda som Portugiserna köpte i Thailand då?
 
Tyvärr har jag inte hittat någon krydda som har sitt ursprung i Thailand.
Portugisiska handelsmän kände långt innan till Zanzibar dit kryddor förts från Kina och Indien flera hundra år tidigare.
Hej

Det är lättare att se vad Portugiserna förde med sig till Thailand förutom musköter och krut, se bilden nedan.


brazilian-fruit.jpg
Fruits and vegetables that the Portuguese bought from Brazil transformed Thai cooking


Mvh isan lover
 
Var det grön Curry krydda som Portugiserna köpte i Thailand då?
Hej

Hittade det här som Portugiserna köpte i Siam (Thailand).

And there was little here in the way of spices that interested them. They found their pepper, ginger, cloves, cinnamon, cardamom, nutmeg and camphor elsewhere.

So why did they bother with Siam at all? Historian Krairoek Nana explained that Siam instead had sappanwood, eaglewood (agar), sandalwood, ivory, sealing wax, rhinoceros horn, dammar gum and the yellow pigment called gamboge, all of value in Europe.



Mvh isan lover
 
Hej

Hittade det här som Portugiserna köpte i Siam (Thailand).

And there was little here in the way of spices that interested them. They found their pepper, ginger, cloves, cinnamon, cardamom, nutmeg and camphor elsewhere.

So why did they bother with Siam at all? Historian Krairoek Nana explained that Siam instead had sappanwood, eaglewood (agar), sandalwood, ivory, sealing wax, rhinoceros horn, dammar gum and the yellow pigment called gamboge, all of value in Europe.



Mvh isan lover
Stämmer nog bra, exotiska trädslag, elfenben och ädelstenar fördes från Asien till Europa i stor mängd.

Kryddor fanns på närmare håll.
 
All curry är en blandning av många olika kryddor och har sitt ursprung i Indien.

Den gröna är typisk Thailand men ingen av kryddorna härstammar därifrån.
Nä hä, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thaland. Panang curry krydda kanske? Eller Djungel curry krydda ?
 
Ingen aning. Har har inte påstått något sådant. Bara att panäng verkar vara en thailändsk curry variant.
Om du hänger med ovan så hävdar en medlem att Portugiserna kom till Thailand och köpte kryddor.

Min fråga då är, fortfarande, undrar vilken thailändsk curry krydda portugisiska handelsmän tog med sig från Thailand. Orange curry krydda kanske?

Det måste varit massor av Thai restauranger i Portugal på 1500 talet när de tog hem massa Thai Curry kryddor.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp