Hej
Så har jag aldrig heller hört att det fungerar, dom lånehajar jag känner till ute i byarna sätter både in dom pengar dom tjänar på banken, samt köper mark, fastigheter, bilar, traktorer o.s.v för pengarna, dom som säljer verkar inte bry sig alls om var pengarna kommer ifrån, du kan ta en bärkasse med sedlar och gå direkt till en handlare och köpa en bil cash.
Jag tror knappast någon vanlig människa i Isaan har några kvitton på var deras pengar kommer ifrån.
Mvh isan lover
Du kan ta en bärkasse med pengar och gå köpa en bil cash men du får fortsatt ett ägarbevis och registrerad köpesumma, kan komma att någon kommer och knackar på dörren och frågar var dom pengarna kommer ifrån, helst nu när Big Joke är i farten.
Och Thailand är inte som för 40 år sen längre även om du tycks tro det.
Har blivit striktare och har hänt flera gånger sista par åren att jag har fått identifiera mig på banken när jag betalt in större summor.
Var till och med tvungen att registrera min adress hos skatteverket vid sista bilköpet, det behövde jag inte göra vid första.
Ingen lag gällande skatteverket men bankens krav som jag tog billån ifrån, tror jag.
Dom lånehajar du känner i byarna hur du nu kan umgås med dom som du avskyr så, för det måste du ju göra när du känner så väl till hur dom sätter in och hanterar sina pengar.
Eller går du på rykten isåfall har du ingen aning om dom tvättar dom på något sätt mer än hörsägen = ett stenbordsrykte...
Vilket som, guldkineserna är inga smågubbar i byarna, dom vill ju ha vita pengar som dom kan använda för investera och där handlar det nog om större summor än någon i byn....
Men som sagt jag spånar bara för har ingen aning, visste inte ens att man kunde växla i guldaffär innan jag läst det från dig.
Men att dom växlar till förlustkurs tyder ju på att det kanske inte står riktigt rätt till med dom pengarna.