Big Joke slår till mot lånehajar i Isaan.

Hej

Vi kommer ju förhoppningsvis ned till vintern så då kan jag kolla upp om det har blivit någon slags kontroll för Thailändare om dom lägger handpenning på en bil eller köper mark o.s.v med kontanter, 2019-2020 fanns det dock inte detta i våra trakter.

Lånehajar tillhör oftast dom rikaste och mest respekterade innevånarna i en by, i vårt fall finns det även i släkten och det är då inte frågan om man kan umgås med dessa eller ej, dom är en naturlig del av livet i en by, men det rör sig då inte om räntor på 60% utan mer 10-20%, men det är mycket det också.

Mvh isan lover
Som vanligt har du 0 läsförståelse, inget förbud att använda kontanter men köpesumman registreras ju på mark tex hos land office.
Har ju själv varit med när papprena registreras och summan stod där iaf såväl på mark där uppe, som mark med hus här nere och condo registreras köpesummnan hos land office.

Inga problem heller att lägga handpenning kontant på bil, har gjort det 3 gånger.
Inget ovanligt nog mer vanligt.
Jag skrev inte att det var ett förbud att använda kontanter.
Men en bil registreras så även om den är köpt kontant så registreras den och har ett uppskattat värde, det man får skatta för varje år, dyrare bil högre bilskatt.
Du skrev att du visste hur lånehajar hanterade sina pengar och om dom var tvättade eller ej.

Men är du en mistänkt lånehaj, lyxbilar på tomten, ingen inkomst som motsvarar och massa pengar och guld liggandes blir det svårt att förklara sig när Big Joke kommer förbi.

Dom vill självklart tvätta sina pengar, växling och använda en guldaffär som fasad kan vara ett sett.
Med vita pengar kan dom visa upp dom med papper om Big Joke kommer förbi.
Så mycket möjligt du stöttar lånrhajar eller annan kriminell verksamhet.
För handlar det om svartväxling i en guldaffär så är det ju pengar som kommer från ljusskygg verksamhet.

Ta med sig kontanter till Thailand när man har egna konton där och svartväxla tyder på att man har tjänat svarta pengar i hemlandet som är svårt att sätta in på sitt konto.

Guldhandeln i Thailand styrs och ägs till 100% av kinesiska affärsmän och styrs även till viss del från utlandet.
Det handlar om lönsamma affärer att tvätta pengar vita och det är hela spektrat från låneverksamhet till narkotika.
Sälja västvaluta till överpris till både thailändare och kineser i Kina samt Hong Kong.
Många rika kan och inte vill redovisa vad man tar med när man reser utomlands.

Ta med sig kontanter till Thailand när man har egna konton där och svartväxla tyder på att man har tjänat svarta pengar i hemlandet som är svårt att sätta in på sitt konto.

Guldhandeln i Thailand styrs och ägs till 100% av kinesiska affärsmän och styrs även till viss del från utlandet.
Det handlar om lönsamma affärer att tvätta pengar vita och det är hela spektrat från låneverksamhet till narkotika.
Sälja västvaluta till överpris till både thailändare och kineser i Kina samt Hong Kong.
Många rika kan och inte vill redovisa vad man tar med när man reser utomlands.
Hej

Att växla svart är något man kan göra och har kunnat göra i väldigt många länder, skälen till att det finns en marknad för svartväxling varierar nog lite runtomkring i världen, det klassiska exemplet är väl det forna östblocket, men det har väl förekommit i alla världsdelar.

Många länder som har en svartväxling har ju en hög inflation, svag och osäker valuta eller restriktioner av något slag som gör det intressant och säkrare att ha sina tillgångar i utländska valutor, sen är det väl så att om det går att tjäna pengar på någonting så tar folk den chansen.

Förr gick det ju resor till ex.vis Polen som i princip helt byggde på svartväxling, för några hundralappar kunde man växla svart och leva som en kung, så var det i generationer och inte minst många sjömän såg fram emot att växla svart och festa där.

Det här fenomenet kan man ju tycka vad man vill om men så länge det finns pengar att tjäna på svartväxling för båda parter så lär detta nog finnas kvar.

Mvh isan lover

Hej

Det här fenomenet kan man ju tycka vad man vill om men så länge det finns pengar att tjäna på svartväxling för båda parter så lär detta nog finnas kvar.

Mvh isan lover
Det kan tyckas harmlöst och lite charmigt för vissa att "svartväxla", särskilt äldre människor.

Men man ska ha i tanken att växlar man hos de kinesiska guldhandlarsyndikatet så stödjer man bland annat narkotikahandel, trafficking och annan grov brottslighet....

Det kan tyckas harmlöst och lite charmigt för vissa att "svartväxla", särskilt äldre människor.

Men man ska ha i tanken att växlar man hos de kinesiska guldhandlarsyndikatet så stödjer man bland annat narkotikahandel, trafficking och annan grov brottslighet....
Hej

Ja det kan mycket väl vara något av en generationsfråga, för oss som är uppväxta med det känns det som en naturlig del av resandet, min nu döde morbror som var med på Islandsfiske, trålade här på västkusten och gjorde en hel del år på Svenska skutor och andra mindre fraktbåtar under 50, 60 och 70-talet berättade mycket om både smuggling och svartväxling.

Mvh isan lover

Hej

Ja det kan mycket väl vara något av en generationsfråga, för oss som är uppväxta med det känns det som en naturlig del av resandet, min nu döde morbror som var med på Islandsfiske, trålade här på västkusten och gjorde en hel del år på Svenska skutor och andra mindre fraktbåtar under 50, 60 och 70-talet berättade mycket om både smuggling och svartväxling.

Mvh isan lover
Svartvaxling och smuggling pa 70 talet da snackar vi Polen ,ostyskland ,ryssland, dar har jag vart med om massor av dessa saker

Svartvaxling och smuggling pa 70 talet da snackar vi Polen ,ostyskland ,ryssland, dar har jag vart med om massor av dessa saker
Hej

Kan tänka mig det och jag har själv också växlat svart i Öststaterna, det var så etablerat att knappast någon som besökte dessa länder avstod den möjligheten, i Polen fick man ju så mycket zloty att det var svårt att göra slut på dom.

Mvh isan lover

Hej

Kan tänka mig det och jag har själv också växlat svart i Öststaterna, det var så etablerat att knappast någon som besökte dessa länder avstod den möjligheten, i Polen fick man ju så mycket zloty att det var svårt att göra slut på dom.

Mvh isan lover
Men det var lätt att bli blåst också, särskilt med en del vodka innanför västen. Papperslappar i sedelbuntarna, jo jag tackar!

Hej

Mvh isan lover
Om du nu tycker det är ok så gnäll inte på lånehajar, narkotikasmugglare, trafficking då, när du stödjer pengatvätt från sådana verksamheter med växling.

Det var lite skillnad på att växla svart i öststat där dom var ute efter hårdvaluta.
Det gäller ju inte i detta fall då thb gått starkt dom sista åren.

Och handlar nog inte så mycket om generationsfråga, det handlar om din dubbelmoral.

Själv skiter jag var man växlar...

Om du nu tycker det är ok så gnäll inte på lånehajar, narkotikasmugglare, trafficking då, att du stödjer pengatvätt med växling.

Det är lite skillnad på att växla svart i öststat där dom var ute efter hårdvaluta.

Och handlar nog inte så mycket om generationsfråga, det handlar om din dubbelmoral.

Själv skiter jag var man växlar...
Hej

Jag ser helt enkelt inte den kopplingen du, apknug och Kurant gör, alla som växlar svart oavsett var det är i världen är ute efter hårdvaluta, man är inte intresserad av vilken skitvaluta som helst.

Mvh isan lover

Hej

Det finns ju fler valutor än Svenska kronor, men dom tar faktiskt gärna svenska sedlar också.

Mvh isan lover
Mmm det jag menar, dom tar gärna det mesta.
THB har ju vart en av dom valutor som gått starkt sista 10 åren iaf.
Här finns inga problem att växla åt något håll.
Och dom växlar till en förlustkurs, därför det låter som pengatvätt det handlar om, annars kunde dom gått till vilket bankkontor eller växelkontor som helst och växlat till sig usd.
Inga problem att få utländsk valuta i Thailand men du måste legitimera dig och din växling registreras.

Mmm det jag menar, dom tar gärna det mesta.
THB har ju vart en av dom valutor som gått starkt sista 10 åren iaf.
Här finns inga problem att växla åt något håll.
Och dom växlar till en förlustkurs, därför det låter som pengatvätt det handlar om, annars kunde dom gått till vilket bankkontor eller växelkontor som helst och växlat till sig usd.
Inga problem att få utländsk valuta i Thailand men du måste legitimera dig och din växling registreras.
Hej

Jag tror inte att några svartväxlare gör förluster, snarare tjänar dom nog lite pengar.

Men vissa banker tjänar nog betydligt mer genom att erbjuda kunderna alldeles för låga växelkurser t.ex på flygplatser m.m..

Mvh isan lover

Fick kolla på nätet om det försigick pengatvätt hos guldaffärer.
Det verkar som det är rätt omfattande, tvättar drogpengar.

Visst är det så, men människan kan inte ta det till sig, han lever i sin bubbla. Världen förändras. Att han inte förstår må va hänt, men att uppmuntra andra att också stödja kriminellitet är värre.....

Fick kolla på nätet om det försigick pengatvätt hos guldaffärer.
Det verkar som det är rätt omfattande, tvättar drogpengar.

Bara lite på ytan.

Kolla också på dessa triader i Kina, Taiwan och Hong Kong vad dom sysslar med.
Bambotriaden är en öppning.
50-100k anställda som gör enorma affärer i narkotika, trafficking, vapenhandel i alla världsdelar.
Större omsättning än många länder har.

Liknande trådar

A
Svar
312
Visningar
17 K
A
A
Svar
25
Visningar