Corona viruset sprider sig

Där kan jag hålla med dig, äldrevården lämnar mycket övrigt att önska och de anhöriga har skuld i detta, helt klart. Men vårt samhälle är tyvärr uppbyggt på det sättet, de efterkommande har inte tid att ta hand om sina föräldrar vilket är beklagligt. Aktiv dödshjälp ja, när alla andra möjligheter är uttömda.
Med tanke på glidningen i vad som politikerna vill att samhället skall bekosta så kommer det inte ens övervägas alla möjligheter. Idag frägasätts det om utrikesfödda skall få fullvärdig vård. Imorgon kan det bli pensionärer. de har ju slutat att bidra till samhället. Att viljan finns där ser vi på nerdragningar i komunernas tillhandahållanden av äldreboenden.

Nu är den inte till belastning för samhället då vi har ett system med skatter som vi före ålderdomen har betalt in det det kostar att hålla oss levande utan att belasta samhället under vår ålderdom.
Det som sedan händer, att politiker tittar snett på den kassan vi byggt upp och omfördelar den till något annat än den skulle gå till, är det sakliga skälet.
Visst var det så att det system vi hade inte höll måttet och vi hade behövt höja skatten för ökande ålder. Men lösningen på det, är inte att fördela pengarna till annat och banta pensionssystemet. Och sedan ha mage skylla på att de äldre är en belastning. Belastningen ligger väl snarare i politiker som inte kan hålla fingrarna borta från pengarna, och inte att vi behövde de pengar vi under livet samlat ihop.
Ja det kan nog vara frestande för politikerna att ta till svepskäl för att slippa betala ut allt som finns fonderat för åldringarna. minns att för 14 år sedan var det en propagande att pensionärer var tärande. Kan de slippa att betala och lägga beslag på pengarna så blir nog en hel del politiker lyckliga.

Ännu större tillgång ja. Hur det än är har den äldre stocken genom skatterna redan finansierat både pension och sjukvård under sin arbetsföra livstid.
En person som inte blir sjuk och dessutom fortsätter jobba även när pensionsåldern infinner sig och kanske dessutom överför erfaren till den yngre generationen är rena jackpotten för samhället. Men procentuellt är det så pensionssystemet var uppbyggt. Hade alla varit sjuka och behövt dyraste vården under ålderdomen hade skatterna inte räckt till.
Visst men flera stycken på forumet har påpekat att steget inte är så långt bort för de styrande att aktivt ta till dödshjälp. Speciellt om de kan lägga beslag på allt som samlats under aktivt arbetsliv. Det finns något som kallas Allmänna Pensionsfonden vilket är ett organ för att lägga beslag på arv.
Sedan kan man ifrågasätta vilket värde yrkeskunskapen har om jobbet blivit utraderat av AI. Det talas om att hälften av de yrkeskategorier vi har idag inte existerar om 30 år, Ett ex. det görs försök med att granskningen av röntgenbilder skall göras av AI. Det är nog bara på politikernivå jag kan köpa ditt resonemang.

På hospis i Sverige idag finns det man kan likna vid aktiv dödshjälp. Om patienten begärt att man ska hjälpa till med att dämpa smärtor, fysiska och psykiska, så pumpar man in det i kroppen tills kroppen inte klarar mer. Det är ju en typ av aktiv dödshjälp i livets slutskede

Visst men flera stycken på forumet har påpekat att steget inte är så långt bort för de styrande att aktivt ta till dödshjälp. Speciellt om de kan lägga beslag på allt som samlats under aktivt arbetsliv. Det finns något som kallas Allmänna Pensionsfonden vilket är ett organ för att lägga beslag på arv.
Sedan kan man ifrågasätta vilket värde yrkeskunskapen har om jobbet blivit utraderat av AI. Det talas om att hälften av de yrkeskategorier vi har idag inte existerar om 30 år, Ett ex. det görs försök med att granskningen av röntgenbilder skall göras av AI. Det är nog bara på politikernivå jag kan köpa ditt resonemang.
Ja, yrkeskategorier förändrar sig genom tiderna, det har de alltid gjort. Se t.ex. på hovslagare och vagnmakare, inte så stort längre?
Tekniken går framåt och har alltid gjort det. Det är det normala förloppet som måste användas i alla beräkningar och värderingar.
Men,även om det känns som en snabb process och det är lätt tänka att en äldre inte kan dessa saker, tror jag man många gånger tänker fel.
Det är inte så att man lär sig som ung och sedan bara använder det man lärt sig. Kunskapen växer som mest under ditt yrkesverksamma liv.
Så en nypensionerad människa kan troligen oerhört mycket mer än en nyutexaminerad från högskolan.
Efter det tappar man i princip 20% kunskap per år.
Givetvis allt detta beroende på yrkesgrupp. Vissa grupper har helt enkelt inte behov av kunskap utan bara muskler och lite finurlighet.

Att AI och robotik går framåt ser jag som bra. Förr fanns en befaring att de skulle ta jobben, med det visade sig vara fel. Det förändrade kravet på arbetarna kunskap och skapade nya yrkesgrupper, men tog inte bort jobben.

Anser att man behöver skilja på den dödshjälp som en sjuk människa vill ha till skillnad från påtvingad "dödshjälp" av myndigheter. Det finns sjukdomar som har ett smärtsamt slutskede t ex ALS och cancer. Alzheimer har ett långt slutskede då den sjuke är helt omedveten om livet. Jag är positiv till det första alternativet och avvisar helt det andra.

Alla jobb kommer inte att kunna skötas av AI. Hur mycket det blir vet ingen. Diskussionerna om AI är inte nya. De fanns redan för 20 år sedan i Sverige hos b l a Statskontoret. Högst sannolikt att AI ersätter mängder av jobb men det tillkommer nya i takt med att önskemålen växer efter vetenskapens landvinningar. Anser att vi inte ska betrakta AI statiskt utan vi behöver se det som ett hjälpmedel i dynamiska processer.

Inom sjukvården sker hela tiden utveckling. Även om AI hjälper röntgenläkarna krävs kontakter med patienterna på annat sätt än med mail hoppas i varje fall jag. Under senare år har t ex stora framsteg gjorts när det gäller att gå in med instrument i kroppen utan att skära utifrån för att b la få kortare sjukskrivningar och mindre risker. Även här är AI ett hjälpmedel.

Ja, yrkeskategorier förändrar sig genom tiderna, det har de alltid gjort. Se t.ex. på hovslagare och vagnmakare, inte så stort längre?
Tekniken går framåt och har alltid gjort det. Det är det normala förloppet som måste användas i alla beräkningar och värderingar.
Men,även om det känns som en snabb process och det är lätt tänka att en äldre inte kan dessa saker, tror jag man många gånger tänker fel.
Det är inte så att man lär sig som ung och sedan bara använder det man lärt sig. Kunskapen växer som mest under ditt yrkesverksamma liv.
Så en nypensionerad människa kan troligen oerhört mycket mer än en nyutexaminerad från högskolan.
Efter det tappar man i princip 20% kunskap per år.
Givetvis allt detta beroende på yrkesgrupp. Vissa grupper har helt enkelt inte behov av kunskap utan bara muskler och lite finurlighet.

Att AI och robotik går framåt ser jag som bra. Förr fanns en befaring att de skulle ta jobben, med det visade sig vara fel. Det förändrade kravet på arbetarna kunskap och skapade nya yrkesgrupper, men tog inte bort jobben.
Håller med dig och vill lägga till att tekniken har den fördelen att den kan användas i miljöer som är skadliga för människan.

Ska vi göra allt som Greta vill ha gjort behöver ingen bli arbetslös och vi kommer att behöva en intensiv teknikutveckling. Ett livslångt lärande blir nödvändigt. Lägg därtill att det inte kommer att finnas lärare för all ny teknik. I stället blir det ingenjörer på förtag som får lära sig själva och andra att använda ny teknik.

En sektor som kommer att expandera är industrispionage. Alla kommer att vilja vara bland de första men inte vilja betala utvecklingskostnader.

Filippinerna häver förbudet för resor till Hong Kong och Macau.
Trycket från OFW, studenter blev för stort.
Över 50k var utestängda från sina arbeten i Hong Kong och Macau.
Turistresor är fortfarande förbjudet.
Singapore gör tvärtom och ställer in resor till och från Hong Kong sen nya fall upptäcks dagligen.
Oroande är tre nya smittade som inte har någon koppling Kina eller gjort resor.

Håller med dig och vill lägga till att tekniken har den fördelen att den kan användas i miljöer som är skadliga för människan.

Ska vi göra allt som Greta vill ha gjort behöver ingen bli arbetslös och vi kommer att behöva en intensiv teknikutveckling. Ett livslångt lärande blir nödvändigt. Lägg därtill att det inte kommer att finnas lärare för all ny teknik. I stället blir det ingenjörer på förtag som får lära sig själva och andra att använda ny teknik.

En sektor som kommer att expandera är industrispionage. Alla kommer att vilja vara bland de första men inte vilja betala utvecklingskostnader.
Korrekt,
Som exempel på industrispionage och sanktionerat kan tas Korea.
Om du som koreansk tillverkare blir ertappad att plagierat en produkt, döms du som värst till att betala en uträknad utvecklingskostnad för produkten. Men du stoppas inte från fortsätta tillverka och sälja produkten.
Sagt av personlig erfarenhet då jag mellan åren 2003 till 2012 utvecklade och tillverkade denna produkt.
Contact Angle Goniometer-Electronic PGX+ PocketGoniometer, Model 68-76 Testing Machines
En koreans distributör köpte ett av instrumenten och efter det kom denna produkt på marknaden.
https://www.gobizkorea.com/user/goods/frontGoodsDetail.do?goods_no=GS20180317066803

De ändrade bara på vinkeln på gavlarna. I övrigt helt kopierad in på exakta måtten.
Kämpade om detta länge i Korea, men koreansk lag tillåter det.

Från Expressen denna morgon

Passagerare som inte smittats av coronaviruset kommer inom de närmaste tre dagarna att få lämna kryssningsfartyget Diamond Princess som legat i karantän sedan den 4 februari.

En sjukhusdirektör i Wuhan har dött av coronaviruset enligt CNN. Det är den högst uppsatte person inom vården som hittills dött i kampen mot smittan. Alla läkare och sköterskor som dör när de försöker begränsa smittans omfattning kommer nu officiellt att benämnas som ”martyrer” meddelar statlig kinesisk media.

Över 2 000 människor har bekräftats döda efter att ha drabbats av coronaviruset med 132 nya dödsfall under senaste dygnet, rapporterar AFP.

Kinas president: ”Märkbara framsteg”
Kinas president Zi Jinping sade i ett telefonsamtal med Storbritanniens premiärminister Boris Johnson att landets åtgärder för att begränsa smittan har resulterat i ”märkbara framsteg” enligt NDTV. Kinesiska hälsovårdsmyndigheten säger att det faktum att antalet smittade har minskat på daglig basis till och från de senaste dygnen tyder på att smittan är under kontroll. WHO hävdar dock att det är för tidigt att dra sådana slutsatser.

Ryssland meddelade under tisdagen att inga kinesiska medborgare kommer att släppas in i landet från och med den torsdag den 20 februari skriver AFP.

Virusutbrottet har haft bieffekten att Kinas koldioxidutsläpp har minskat med 100 miljoner metriska ton vilket motsvarar Chiles årliga koldioxidutsläpp, rapporterar Straits Times. /

Ja hmmm frånsett den ytterst viktiga ”Greta effekten” på alla stängda industrier i Kina
—————————————————————————————————————-

översättning följer om än inga större nyheter egentligen.

WHO: s generaldirektörs anmärkningar vid mediebriefingen om COVID-2019-utbrottet den 17 februari 2020

17 February 2020

God eftermiddag allihop.

Låt mig börja som jag alltid gör med de senaste uppgifterna.

Från klockan 6 i Genève-tiden idag har Kina rapporterat 70 635 fall av COVID-19 till WHO, inklusive 1772 dödsfall.

Under det senaste dygnet har Kina rapporterat 2051 nya fall, som inkluderar både kliniskt bekräftade och laboratoriebekräftade fall.

94% av de nya fallen fortsätter att komma från Hubei-provinsen.

Utanför Kina har WHO fått rapporter om 694 fall från 25 länder och tre dödsfall.

När mer data kommer in från Kina börjar vi få en tydligare bild av utbrottet, hur det utvecklas och vart det kan vara på väg.

Idag har Kina publicerat ett dokument med detaljerad information om mer än 44 000 bekräftade fall av COVID-19.

Dessa uppgifter ger oss en bättre förståelse för åldersintervallet för personer som drabbats, sjukdomens svårighetsgrad och dödlighetsgraden. Som sådant är de mycket viktiga för att WHO ska kunna ge bra evidensbaserad rådgivning till länder. Vi uppmuntrar alla länder att dela sina uppgifter offentligt.

Uppgifterna verkar också visa en nedgång i nya fall. Denna trend måste tolkas mycket försiktigt. Trenderna kan förändras när nya populationer påverkas.

Det är för tidigt att säga om denna rapporterade nedgång kommer att fortsätta. Varje scen finns fortfarande på bordet.

Det verkar också som om COVID-19 inte är så dödligt som andra coronavirus inklusive SARS och MERS.

Mer än 80% av patienterna har mild sjukdom och kommer att återhämta sig.

I cirka 14% av fallen orsakar viruset svår sjukdom, inklusive lunginflammation och andnöd.

Och cirka 5% av patienterna har kritisk sjukdom inklusive andningsfel, septisk chock och multiorgansvikt.

I 2% av de rapporterade fallen är viruset dödligt och risken för dödsfall ökar ju äldre du är.

Vi ser relativt få fall bland barn. Mer forskning behövs för att förstå varför.

Dessa nya uppgifter tar upp några av luckorna i vår förståelse, men andra kvarstår.

Det internationella teamet av experter som nu är på plats i Kina arbetar med kinesiska motsvarigheter för att bättre förstå dessa luckor och förbättra vår förståelse för utbrottet.

Vi tackar alla partners som har gjort sina experter tillgängliga genom GOARN-ramverket.

WHO fortsätter att arbeta natt och dag på flera fronter för att förbereda länder.

Vi skickar testsatser till laboratorier runt om i världen.

Vi skyddar hälsoarbetare genom att skicka personlig skyddsutrustning till många länder och vi samarbetar med tillverkare för att säkerställa leverans.

Vi utbildar hälsoarbetare.

Vi ger råd till länder om hur man gör screening, testning, kontaktspårning och behandling.

Och vi har uppmanat 675 miljoner US-dollar för att stödja länder att förbereda sig. Jag tackar de givare som har bidragit.

Men vi har inte sett hur brådskande finansieringen vi behöver.

Som jag fortsätter att säga har vi ett möjlighetsfönster nu. Vi behöver resurser nu för att se till att länderna är beredda nu.

Vi vet inte hur länge detta möjlighetsfönster kommer att förbli öppet. Låt oss inte slösa bort det.

Jag tackar dig.

Ja hmmm frånsett den ytterst viktiga ”Greta effekten” på alla stängda industrier i Kina
—————————————————————————————————————-

översättning följer om än inga större nyheter egentligen.

WHO: s generaldirektörs anmärkningar vid mediebriefingen om COVID-2019-utbrottet den 17 februari 2020

17 February 2020

God eftermiddag allihop.

Låt mig börja som jag alltid gör med de senaste uppgifterna.

Från klockan 6 i Genève-tiden idag har Kina rapporterat 70 635 fall av COVID-19 till WHO, inklusive 1772 dödsfall.

Under det senaste dygnet har Kina rapporterat 2051 nya fall, som inkluderar både kliniskt bekräftade och laboratoriebekräftade fall.

94% av de nya fallen fortsätter att komma från Hubei-provinsen.

Utanför Kina har WHO fått rapporter om 694 fall från 25 länder och tre dödsfall.

När mer data kommer in från Kina börjar vi få en tydligare bild av utbrottet, hur det utvecklas och vart det kan vara på väg.

Idag har Kina publicerat ett dokument med detaljerad information om mer än 44 000 bekräftade fall av COVID-19.

Dessa uppgifter ger oss en bättre förståelse för åldersintervallet för personer som drabbats, sjukdomens svårighetsgrad och dödlighetsgraden. Som sådant är de mycket viktiga för att WHO ska kunna ge bra evidensbaserad rådgivning till länder. Vi uppmuntrar alla länder att dela sina uppgifter offentligt.

Uppgifterna verkar också visa en nedgång i nya fall. Denna trend måste tolkas mycket försiktigt. Trenderna kan förändras när nya populationer påverkas.

Det är för tidigt att säga om denna rapporterade nedgång kommer att fortsätta. Varje scen finns fortfarande på bordet.

Det verkar också som om COVID-19 inte är så dödligt som andra coronavirus inklusive SARS och MERS.

Mer än 80% av patienterna har mild sjukdom och kommer att återhämta sig.

I cirka 14% av fallen orsakar viruset svår sjukdom, inklusive lunginflammation och andnöd.

Och cirka 5% av patienterna har kritisk sjukdom inklusive andningsfel, septisk chock och multiorgansvikt.

I 2% av de rapporterade fallen är viruset dödligt och risken för dödsfall ökar ju äldre du är.

Vi ser relativt få fall bland barn. Mer forskning behövs för att förstå varför.

Dessa nya uppgifter tar upp några av luckorna i vår förståelse, men andra kvarstår.

Det internationella teamet av experter som nu är på plats i Kina arbetar med kinesiska motsvarigheter för att bättre förstå dessa luckor och förbättra vår förståelse för utbrottet.

Vi tackar alla partners som har gjort sina experter tillgängliga genom GOARN-ramverket.

WHO fortsätter att arbeta natt och dag på flera fronter för att förbereda länder.

Vi skickar testsatser till laboratorier runt om i världen.

Vi skyddar hälsoarbetare genom att skicka personlig skyddsutrustning till många länder och vi samarbetar med tillverkare för att säkerställa leverans.

Vi utbildar hälsoarbetare.

Vi ger råd till länder om hur man gör screening, testning, kontaktspårning och behandling.

Och vi har uppmanat 675 miljoner US-dollar för att stödja länder att förbereda sig. Jag tackar de givare som har bidragit.

Men vi har inte sett hur brådskande finansieringen vi behöver.

Som jag fortsätter att säga har vi ett möjlighetsfönster nu. Vi behöver resurser nu för att se till att länderna är beredda nu.

Vi vet inte hur länge detta möjlighetsfönster kommer att förbli öppet. Låt oss inte slösa bort det.

Jag tackar dig.
Ah, det är alltså miljörörelsen, med Greta i spetsen, som har tagit fram detta virus? Saker och ting börjar klarna!

Korrekt,
Som exempel på industrispionage och sanktionerat kan tas Korea.
Om du som koreansk tillverkare blir ertappad att plagierat en produkt, döms du som värst till att betala en uträknad utvecklingskostnad för produkten. Men du stoppas inte från fortsätta tillverka och sälja produkten.
Sagt av personlig erfarenhet då jag mellan åren 2003 till 2012 utvecklade och tillverkade denna produkt.
Contact Angle Goniometer-Electronic PGX+ PocketGoniometer, Model 68-76 Testing Machines
En koreans distributör köpte ett av instrumenten och efter det kom denna produkt på marknaden.
https://www.gobizkorea.com/user/goods/frontGoodsDetail.do?goods_no=GS20180317066803

De ändrade bara på vinkeln på gavlarna. I övrigt helt kopierad in på exakta måtten.
Kämpade om detta länge i Korea, men koreansk lag tillåter det.
Värst är väl ändå Kina?

Värst är väl ändå Kina?
Svårt se skillnad mellan dem utöver mängden.
I Kina har man då och då problem med polisen, beror på konstapeln om man har problem eller inte. Piratkopierade CD/DVD säljs öppet i affärerna och det är olagligt sälja dem. Korea är det mer eller mindre sanktionerat.
Lite förbehåll här då jag inte är helt insatt i vad som hänt sista åren.
Kunskap är färskvara och min har säkert passerat bäst före datumet.

Lite grann måste jag se det som en ära att ha blivit kopierad. Någon tyckte mitt arbete var värt det.

Bifogar lite nyheter om påverkan på Thailands ekonomi

Och hur man fixar problemet...

Hej

Tråkigt att den sittande regeringen ensidigt prioriterar just Kinesiska och nu på senare tid även Indiska turister, jag tycker att dom borde ge alla turister samma förmåner oavsett var dom kommer ifrån.

Mvh isan lover

Jag vart förvånad när jag gick genom immigration inatt. Ingen kö, inget foto, inga fingeravtryck, ingen koll på var jag skulle bo (detta kollade de när jag ankom för 4 veckor sedan). Bara lite stämplande i passet och "in med dig och bränn pengar för fan!"

Tillbaka
Topp