Ja hmmm frånsett den ytterst viktiga ”Greta effekten” på alla stängda industrier i Kina
—————————————————————————————————————-
www.who.int
översättning följer om än inga större nyheter egentligen.
WHO: s generaldirektörs anmärkningar vid mediebriefingen om COVID-2019-utbrottet den 17 februari 2020
17 February 2020
God eftermiddag allihop.
Låt mig börja som jag alltid gör med de senaste uppgifterna.
Från klockan 6 i Genève-tiden idag har Kina rapporterat 70 635 fall av COVID-19 till WHO, inklusive 1772 dödsfall.
Under det senaste dygnet har Kina rapporterat 2051 nya fall, som inkluderar både kliniskt bekräftade och laboratoriebekräftade fall.
94% av de nya fallen fortsätter att komma från Hubei-provinsen.
Utanför Kina har WHO fått rapporter om 694 fall från 25 länder och tre dödsfall.
När mer data kommer in från Kina börjar vi få en tydligare bild av utbrottet, hur det utvecklas och vart det kan vara på väg.
Idag har Kina publicerat ett dokument med detaljerad information om mer än 44 000 bekräftade fall av COVID-19.
Dessa uppgifter ger oss en bättre förståelse för åldersintervallet för personer som drabbats, sjukdomens svårighetsgrad och dödlighetsgraden. Som sådant är de mycket viktiga för att WHO ska kunna ge bra evidensbaserad rådgivning till länder. Vi uppmuntrar alla länder att dela sina uppgifter offentligt.
Uppgifterna verkar också visa en nedgång i nya fall. Denna trend måste tolkas mycket försiktigt. Trenderna kan förändras när nya populationer påverkas.
Det är för tidigt att säga om denna rapporterade nedgång kommer att fortsätta. Varje scen finns fortfarande på bordet.
Det verkar också som om COVID-19 inte är så dödligt som andra coronavirus inklusive SARS och MERS.
Mer än 80% av patienterna har mild sjukdom och kommer att återhämta sig.
I cirka 14% av fallen orsakar viruset svår sjukdom, inklusive lunginflammation och andnöd.
Och cirka 5% av patienterna har kritisk sjukdom inklusive andningsfel, septisk chock och multiorgansvikt.
I 2% av de rapporterade fallen är viruset dödligt och risken för dödsfall ökar ju äldre du är.
Vi ser relativt få fall bland barn. Mer forskning behövs för att förstå varför.
Dessa nya uppgifter tar upp några av luckorna i vår förståelse, men andra kvarstår.
Det internationella teamet av experter som nu är på plats i Kina arbetar med kinesiska motsvarigheter för att bättre förstå dessa luckor och förbättra vår förståelse för utbrottet.
Vi tackar alla partners som har gjort sina experter tillgängliga genom GOARN-ramverket.
WHO fortsätter att arbeta natt och dag på flera fronter för att förbereda länder.
Vi skickar testsatser till laboratorier runt om i världen.
Vi skyddar hälsoarbetare genom att skicka personlig skyddsutrustning till många länder och vi samarbetar med tillverkare för att säkerställa leverans.
Vi utbildar hälsoarbetare.
Vi ger råd till länder om hur man gör screening, testning, kontaktspårning och behandling.
Och vi har uppmanat 675 miljoner US-dollar för att stödja länder att förbereda sig. Jag tackar de givare som har bidragit.
Men vi har inte sett hur brådskande finansieringen vi behöver.
Som jag fortsätter att säga har vi ett möjlighetsfönster nu. Vi behöver resurser nu för att se till att länderna är beredda nu.
Vi vet inte hur länge detta möjlighetsfönster kommer att förbli öppet. Låt oss inte slösa bort det.
Jag tackar dig.