Corona viruset sprider sig

andrejsdenruskige

Forumveteran
Håller med om det mesta du skriver och tackar för information men just i ovanstående studier har jag svårt att få ihop det.
Är det inte missvisande på det viset att de som dog av covid bestod av en stor majoritet med underliggande sjukdomar. Att då säga 13/11 års förlust innebär ju att man jämställer dom med "average Joe" som med största sannolikhet skulle levt längre än de multisjuka som dog?

Nu är ju inte jag någon Einstein men det är väl ungefär lika illa som att "bevisa" att viruset inte är så farligt med hjälp av över/underdödlighet som också har många parametrar som inte ens tas med i kalkylerna.

/ SatanG
När folk tappar nyanserna och ska överbevisa sina teser så blir det mycket konstigheter.
Det jävliga är att folk dessutom är fullständigt seriösa med det dom skriveR

.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Företagarna har det tufft i Thailand under pandemin, Economic Intelligence Center (EIC) som är en forskningsgrupp som arbetar åt Siam Commercial Bank rapporterar att företagsnedläggningarna ökade med 38,4% jämfört med samma period föregående år från juni till juli.

Thailand Business Closures Spike Almost 40% from Last Year

Published September 15, 2020
By CTN News
THailand, Business closures, Hotels, unemployment

Economic Intelligence Centre (EIC), a research house under Siam Commercial Bank reports business closures spiked almost 40% from last year. Business closures hit 38.4% year-on-year from June to July.
The EIC also anticipates higher figures in the second half due to the economic downturn amid the pandemic crisis.
For the first 18 days of August, the ratio of business closures increased by 37.9% year-on-year, according to the Economic Intelligence Centre (EIC), a research house under Siam Commercial Bank.

Mvh isan lover

PeterSfa

Forumräv
Håller med om det mesta du skriver och tackar för information men just i ovanstående studier har jag svårt att få ihop det.
Är det inte missvisande på det viset att de som dog av covid bestod av en stor majoritet med underliggande sjukdomar. Att då säga 13/11 års förlust innebär ju att man jämställer dom med "average Joe" som med största sannolikhet skulle levt längre än de multisjuka som dog?

Nu är ju inte jag någon Einstein men det är väl ungefär lika illa som att "bevisa" att viruset inte är så farligt med hjälp av över/underdödlighet som också har många parametrar som inte ens tas med i kalkylerna.

/ SatanG
Studien tittade på åldersgrupper och slog ut förväntad, dvs normal statistisk livslängd. Innebär att de multisjuka etc var med i den gruppen. Även om studien var gjord i England, så är multisjuka inte unikt för Sverige så de är med.
Men det finns en liten diff som kan uppstå om som t.ex i Sverige det slår extra hårt på en grupp. Därav jag nämnde just att det kan skilja något..

Ungefär som den här idén med underdödlighet vissa gillar just nu. Det är inte en underdödlighet i Corona det handlar om, utan totala. Det är normalt med underdödlighet vissa år och över vissa. Ta en titt på SCB hemsida så ser du det varierar kraftigt.
Det finns heller ingenting som tyder på att underdödligheten är relaterad till för tidig död av sådana som skulle dött kort inpå ändå.
Det räcker med att folk ändrar trafikrutiner på grund av restriktioner för att få den underdödlighet.
Poängen är att det är inte signifikant, lika lite som små skillnader i de multisjuka.
Det också ungefär lika som nyhetsartiklar om att bara 85% dog på grund av Corona.
Den studien var gjord på en liten grupp i Östergötland som dog i hemmen och hade fått diagnos med Corona.
Det folk tappar bort u den jämförelsen är att de som dog på sjukhus, sk sluten vård dog under överinseende av läkare. Vilket betyder att totala felet blir ungefär 7%.
Den siffran äts istället upp av de som dog i hemmen utan diagnos Corona, men faktiskt dog i Corona. Det är nämligen fel där också. Slutresultat blir plus minus noll med oerhört små icke signifikanta diffar.
All siffrorna stämmer, det är 13 år för män och 11år för kvinnor.
Det är nästan 6000 som dött på grund av Corona.
Varken de fel som nu är populära peka på eller underdödlighet ändrar på siffrorna i någon signifikant grad.
Du kan ta det enkla påståendet som vissa gjort här, det var bara de som skulle dött nu iaf som dog, det ser man på nuvarande underdödlighet.
Den enkla fråga som uppstår nu snart sex månader sedan. Av sextusen som skulle dött iaf, så är det inte ens i närheten i underdödlighet motsvarande som spegel de dog.
Värdet är ju inom normala variansen fortfarande.
Allt det här handlar bara om en vilja att försöka förneka det allvarliga som hänt, man vill finna en förklaring som säger att allt var ett räknefel.
Jag förstår tanken, men det finns inget belägg för det. De fel som finns är så små att de inte påverkar resultatet.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Nu skall du inte vara sådan, klart det är seriöst när man för femtioelfte gången upprepar för en med annan åsikt att just min är rätt :)
Det finns ju noll ironi i något av inläggen och antingen är allt fel eller så är allt rätt.
Tegnell ska man skjuta eller så ska han få en staty...i varje gatukorsning.

Lite militärisk disciplin i inläggen. Och om karta och terräng inte stämmer helt överens, så är det fel på terrängen.

soysanwan

Forumräv
Här är det jag läste

Skall bli intressant att se om det är någon som kan upprepa resultatet.
Inte omöjligt att det i vissa fall stämmer. Om det inte skulle stämma så innebär det att gränsvärdena för bad och dricksvatten är tagna i luften.

soysanwan

Forumräv
Hej

Företagarna har det tufft i Thailand under pandemin, Economic Intelligence Center (EIC) som är en forskningsgrupp som arbetar åt Siam Commercial Bank rapporterar att företagsnedläggningarna ökade med 38,4% jämfört med samma period föregående år från juni till juli.

Thailand Business Closures Spike Almost 40% from Last Year

Published September 15, 2020
By CTN News
THailand, Business closures, Hotels, unemployment

Economic Intelligence Centre (EIC), a research house under Siam Commercial Bank reports business closures spiked almost 40% from last year. Business closures hit 38.4% year-on-year from June to July.
The EIC also anticipates higher figures in the second half due to the economic downturn amid the pandemic crisis.
For the first 18 days of August, the ratio of business closures increased by 37.9% year-on-year, according to the Economic Intelligence Centre (EIC), a research house under Siam Commercial Bank.

Mvh isan lover
Kan det vara som så att coronan påskyndar en strukturrationalisering?
Thailand kan ju inte varit befriat från utveckling mot större affärer och koncentration till köpcentra.

Isan Lover

Forumveteran
Kan det vara som så att coronan påskyndar en strukturrationalisering?
Thailand kan ju inte varit befriat från utveckling mot större affärer och koncentration till köpcentra.
Hej

Det har ju pågått en sådan i många år nu, men visst kan den kanske påskyndas av pandemin.

Men huvudorsaken är nog ändå pandemin i sig själv med alla uteblivna turister, alla som har drabbats av arbetslöshet i kombination med minskade inkomster.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Studien tittade på åldersgrupper och slog ut förväntad, dvs normal statistisk livslängd. Innebär att de multisjuka etc var med i den gruppen. Även om studien var gjord i England, så är multisjuka inte unikt för Sverige så de är med.
Men det finns en liten diff som kan uppstå om som t.ex i Sverige det slår extra hårt på en grupp. Därav jag nämnde just att det kan skilja något..

Ungefär som den här idén med underdödlighet vissa gillar just nu. Det är inte en underdödlighet i Corona det handlar om, utan totala. Det är normalt med underdödlighet vissa år och över vissa. Ta en titt på SCB hemsida så ser du det varierar kraftigt.
Det finns heller ingenting som tyder på att underdödligheten är relaterad till för tidig död av sådana som skulle dött kort inpå ändå.
Det räcker med att folk ändrar trafikrutiner på grund av restriktioner för att få den underdödlighet.
Poängen är att det är inte signifikant, lika lite som små skillnader i de multisjuka.
Det också ungefär lika som nyhetsartiklar om att bara 85% dog på grund av Corona.
Den studien var gjord på en liten grupp i Östergötland som dog i hemmen och hade fått diagnos med Corona.
Det folk tappar bort u den jämförelsen är att de som dog på sjukhus, sk sluten vård dog under överinseende av läkare. Vilket betyder att totala felet blir ungefär 7%.
Den siffran äts istället upp av de som dog i hemmen utan diagnos Corona, men faktiskt dog i Corona. Det är nämligen fel där också. Slutresultat blir plus minus noll med oerhört små icke signifikanta diffar.
All siffrorna stämmer, det är 13 år för män och 11år för kvinnor.
Det är nästan 6000 som dött på grund av Corona.
Varken de fel som nu är populära peka på eller underdödlighet ändrar på siffrorna i någon signifikant grad.
Du kan ta det enkla påståendet som vissa gjort här, det var bara de som skulle dött nu iaf som dog, det ser man på nuvarande underdödlighet.
Den enkla fråga som uppstår nu snart sex månader sedan. Av sextusen som skulle dött iaf, så är det inte ens i närheten i underdödlighet motsvarande som spegel de dog.
Värdet är ju inom normala variansen fortfarande.
Allt det här handlar bara om en vilja att försöka förneka det allvarliga som hänt, man vill finna en förklaring som säger att allt var ett räknefel.
Jag förstår tanken, men det finns inget belägg för det. De fel som finns är så små att de inte påverkar resultatet.
Hej

Den stora majoriteten av dom avlidna har ju inte dött av covid-19 utan med covid-19, det är något man ska ta med i beräkningen, har man som majoriteten av dom avlidna hög eller mycket hög ålder i kombination med flera andra sjukdomar som var och en kan leda till döden.

Det ska bli spännande att se hur stor överdödlighet som pandemin egentligen har medfört när den är över och kan utvärderas, själv tror jag inte att den blir så extremt stor, en viss utjämning kommer förmodligen att ske via underdödlighet.

Mvh isan lover

PeterSfa

Forumräv
Hej

Den stora majoriteten av dom avlidna har ju inte dött av covid-19 utan med covid-19, det är något man ska ta med i beräkningen, har man som majoriteten av dom avlidna hög eller mycket hög ålder i kombination med flera andra sjukdomar som var och en kan leda till döden.

Det ska bli spännande att se hur stor överdödlighet som pandemin egentligen har medfört när den är över och kan utvärderas, själv tror jag inte att den blir så extremt stor, en viss utjämning kommer förmodligen att ske via underdödlighet.

Mvh isan lover
Enligt undersökningen som du lade in om jag minns rätt, så hade 85% dött på grund av corona, d.v.s de hade inte varit döda ännu.
Som jag sade till dig redan när du länkade, du gick efter vad reportern sade och inte de siffror han publicerade i samma artikel.
Siffrorna sade 85% dog av corona, reportern fick också sedermera ändra sin artikel då den var skriven fel, så som han skrev antydde han det resultat du säger och det stämde inte med studien. Det är som vanligt, man skall inte tro blint på en reporter.
85% vad döda på grund av corona och det i en miljö där de dog i hemmen utan läkare. Läkare gör alltså bedömningen i efterhand. Som jag nämnde ,den siffran äts upp av de som dött i hemmen men inte fått diagnos då de aldrig testades.
Antalet döda på grund av Covid-19 är bekräftat och väntas inte ändra.
Hoppas kan man, jag hoppas det jag också.
Självklart kommer vi med tiden får mer stabil statistik men den är från dödsorsaksregistret och studier av den. Ett statistiskt register som inte innehåller dödsorsak kan aldrig bli bättre än vad den är, varierande av flertal anledningar.

Senast ändrad:

Tallviking

Aktiv medlem
Finns en annan värre sjukdom som tyvärr "drunknar" i Corona-hysterin

Thailand mot rekordstort utbrott av denguefeber

Thailand kämpar mot sitt värsta utbrott av myggburen denguefeber på 20 år, med den tropiska sjukdomen som är ett större hot mot befolkningen än Covid-19-pandemin.
Den sydostasiatiska nationen har nått ett rekordantal på fler än 136 000 insjuknande och 126 dödsfall av sjukdomen som orsakar influensaliknande symtom, inklusive feber, huvudvärk, muskel- och ledvärk och utslag på kroppen. Den högsta koncentrationen av denguepatienter finns i och runt huvudstaden Bangkok och i norra provinsen Chiang Mai.

Thailands hälsovårdsministerium noterade den värsta denguepidemi någonsin 1987, då det fanns mer än 174 000 infektioner och 1 007 dödsfall. Experter har varnat för att antalet fall kan stiga till upp till 200 000 fall i år. Hälsotjänstemän har sagt att ovanligt vått och varmt väder på grund av klimatförändringar har ökat problemet eftersom det skapar mer gynnsamma förhållanden för tiger-myggan, som bär och sprider viruset.

Isan Lover

Forumveteran
Enligt undersökningen som du lade in om jag minns rätt, så hade 85% dött på grund av corona, d.v.s de hade inte varit döda ännu.
Som jag sade till dig redan när du länkade, du gick efter vad reportern sade och inte de siffror han publicerade i samma artikel.
Siffrorna sade 85% dog av corona, reportern fick också sedermera ändra sin artikel då den var skriven fel, så som han skrev antydde han det resultat du säger och det stämde inte med studien. Det är som vanligt, man skall inte tro blint på en reporter.
85% vad döda på grund av corona och det i en miljö där de dog i hemmen utan läkare. Läkare gör alltså bedömningen i efterhand. Som jag ämnde den siffran äts upp av de som dött i hemmen men inte fått diagnos då de aldrig testades.
Hej

Det var precis tvärtom, det var 85% som hade dött med covid-19 smitta i kroppen men bara 15% som hade avlidit av själva coronaviruset, just detta tolkar jag som om det främst handlar om människor som skulle ha avlidit även utan
covid-19, det är nog därför vi nu har en underdödlighet.

Mvh isan lover

PeterSfa

Forumräv
Hej

Det var precis tvärtom, det var 85% som hade dött med covid-19 smitta i kroppen men bara 15% som hade avlidit av själva coronaviruset, just detta tolkar jag som om det främst handlar om människor som skulle ha avlidit även utan

Mvh isan lover
Nej jag vet du säger detta konstant, man det var inte korrekt, det var det reportern sade, därför fick du den uppfattningen. Men siffrorna han presenterade sade exakt tvärtom. Han blev också tvungen ändra artikeln på grund av sin felskrivning.
Jag postade i samband med du gjorde det påståendet en länk där läkare förklarade hur man skall läsa siffrorna i den studien. Du ignorerar också bruksanvisningen läkarna gav.
Siffrorna sade 15% var fel registrerade som döda orsak covid19, i en miljö där de dog i hemmen utan läkare.
Sluten vård räknas vara nära noll då de dör under övervakning av läkare, då blir slutresultatet runt 7%
Hade det du hävdar varit sant, så hade det också synts i statistiken för överdödligheten då det är så grovt. Men det gör inte det, så det är stödbevis att det är rätt.
Aldrig tro för hårt på vad en reporter säger.

PeterSfa

Forumräv
Hej

Mvh isan lover
Utöver den tidigare länken direkt från läkare som beskrev hur man skall läsa den studien, som jag gav dig tidigare.
Lägger jag här in en generell beskrivning hur läkare generellt världen över ser på det här med orsak död. Den stämmer väl med svenska modellen för detta.
Länken fick jag från läkare i Sverige som använder denna video för att visa vad som är fel i den argumentationen som förts.
En lite detalj som jag tycker är roande är att de uppgifter du sprider, medvetet eller omedvetet, trots du är vänster och sosse, räknas den som högerpropaganda. Inget personligt bara en roande sidonot.

Topp