Corona viruset sprider sig

PeterSfa

Forumveteran
Hej

Ja det är precis här det kan finnas en vinst, men då endast om smittbäraren är närmare andra människor än säkerhetsavståndet, men detta är naturligtvis något man kan diskutera och överväga åtgärder mot.

I många länder och inte minst här på forumet verksr det dock ha funnits en uppfattning att bäraren av masken iförsta skyddade sig själv och så är det ju inte enligt vetenskapen.

Mvh isan lover
Tänk, detta har jag inte sett en enda gång på det här forumet.
Det har svängt mellan att den inte gör nytta alls, till det som verkar vara forumets konsesus. D.v.s. att den främst minskar risken för viruset att ta sig en längre sträcka, men att den också i olika grad kan hjälpa att du inte heller blir smittad av andra.
Att det på något sätt skulle skydda, det kommer troligen i första hand från din fantasi.

Isan Lover

Forumveteran
Enligt WHO skyddar den.
Hej

Ja WHO har ju tagit ställning för mask men inte heller dom har väl tillgång till någon forskning som ger ett entydigt vetenskapligt stöd för att det skyddar bäraren, i första hand skyddar det ju omgivningen och det är möjligt att det är denna effekt dom är ute efter.

Sen kan man ju undra om världens befolkning har tillgång till bra och rena masker, i många länder har ju befolkningen knappt mat eller tak över huvudet, många verksr använda tygskynken och vad som helst som masker, undrar hur det är med hygien o.s.v.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Tänk, detta har jag inte sett en enda gång på det här forumet.
Det har svängt mellan att den inte gör nytta alls, till det som verkar vara forumets konsesus. D.v.s. att den främst minskar risken för viruset att ta sig en längre sträcka, men att den också i olika grad kan hjälpa att du inte heller blir smittad av andra.
Att det på något sätt skulle skydda, det kommer troligen i första hand från din fantasi.
Hej

Jag håller mig till vetenskapen och lägger inga personliga åsikter i detta, den dag det finns vetenskapligt stöd för att bära mask för att skydda sig själv kommer jag också att tro på detta, så länge det rör sig om känslor, tyckande och tro så övertygar det inte mig, jag håller mig fortsatt till vetenskapen.

Att bära mask för att skydda andra är väl ok i viss miljö.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hej

Jag håller mig till vetenskapen och lägger inga personliga åsikter i detta, den dag det finns vetenskapligt stöd för att bära mask för att skydda sig själv kommer jag också att tro på detta, så länge det rör sig om känslor, tyckande och tro så övertygar det inte mig, jag håller mig fortsatt till vetenskapen.

Mvh isan lover
Enligt WHO är deras rekomendationer baserade på vetenskapliga upptäckter.

These materials are regularly updated based on new scientific findings as the pandemic evolves. Last updated 20 October 2020.
Och du brukar ju använda dig av dom när du skall bevisa annat som passar dig?
Gäller deras uttalanden och rekomendationer bara i sakfrågor som passar dig?

PeterSfa

Forumveteran
Hej

Mvh isan lover
Konstant under den här tiden från i våras och fram till nu, har kunnat konstateras att du haft mycket svårt ta till dig fakta från vetenskapen.
Istället har du försökt bända den till att passa din politiska åsikt i frågan.
Som hjälp i det har du gång på gång hänvisat till reportrar som senare rättat sina uppgifter, men du fortsätter agitera för den orättade uppgiften som om den inte fanns.
Dessutom har du trots din vänsterläggning haft ovanligt lätt för att ta till dig högerpropanda och sprida den vidare.
Så nej, du förhåller dig inte riktigt vetenskapligt.

PeterSfa

Forumveteran
Ja minskar risken och skyddar same same.
Om jag bär hjälm så skyddar den och minskar risken att jag tex dör vid en olycka.
Så ett skydd, skyddar och minskar risken.
Saxat från mitt FB flöde.
"kondomer är inte helt säkra heller!"

"Helt riktigt och enligt Tegnells logik skall man alltså inte använda dem, därför att: 1. De kan ge en falsk trygghetskänsla. 2. Det är inte helt säkert du hanterar dem rätt, du kan råka ha hål på dem med en nagel. 3. Dessutom kanske du eller någon annan använder den fler gånger, kanske bak och fram och då tappar den nyttan ändå. 4. Du kanske också måste överväga att vissa kanske inte har råd med sådana, så det kan finnas ett jämlikhetsperspektiv här.
Så låt oss fälja Tegnells underbara logik, använd inte kondom, ni är mycket säkrare helt utan kondomer."

Isan Lover

Forumveteran
Enligt WHO är deras rekomendationer baserade på vetenskapliga upptäckter.

These materials are regularly updated based on new scientific findings as the pandemic evolves. Last updated 20 October 2020.
Och du brukar ju använda dig av dom när du skall bevisa annat som passar dig?
Gäller deras uttalanden och rekomendationer bara i sakfrågor som passar dig?

Hej

Dessa ”vetenskapliga upptäckter” imponerar åtminstone inte ännu på dom Svenska forskare och professorer som ser brister med att dom studier man hänvisar till eftersom dom härhör ifrån laboratoriestudier och inte har utförts i verklig miljö.

Att kunna konstatera att nya masker av hög kvalitet, korrekt använda och med god hygien skyddar i ett laboratorietest har väl ett visst värde, men riktigt så ser det nog inte ut i verkligheten när folk i allmänhet bär dessa i sin vardag.

Mvh isan lover

soysanwan

Forumräv
I Stockholm upplever jag liknande situation även inom Taxi.
En gång i tiden var chauförerna rätt bra, kanske lite för fartglada, men ändock bra.
På senare tid upplever jag att chaufförerna nätt och jämnt klarar av framföra fordonet.
T.ex hade jag en mina värsta upplevelse i taxi från Solna sjukhus till Jakobsberg. Hyfsat kort resa, men jag hade fyra timmar tidigare operarats i magtrakte. Jag tog bort gallblåsan.
Av rätt naturliga skäl är magen hyperkänslig och man är redan illamånde av narkosen, jag hade jiu precis vaknat ur den.
Den chauffören satt och pumpade kraftigt på gasen, uppblandet med omotiverad inbromsningar.
Jag kunde spytt på han.
Jag sade åt honom flera gånger, men han bara stirrade oförstående på mig och fortsatte.
Tyvärr har jag träffat på ett ovanligt stor antal sådan i Stockholm numera.
Vat inte hur det är nu. när jag tog leg. på 90-talat var det bara teoriprov. Det förutsattes att det där med körning var avklarat på uppkörningen för bilkörkort. Är det fortfarande så förstår jeg att sånt som du berättar om förekommer.

soysanwan

Forumräv
Fördelen med att ha tillgång till målinriktade lagar är att det går att göra lokala nedstängningar för att undvika spridning till andra orter. De som tvingas jobba långa skift på sjukhusen föredrar nog att smittan sprids i lagom takt. Många på sjukhusen slutar därför att de inte orkar med en andra våg.
Inte bara det. Ledningen inom sjukvården har visat brist på sympati för personalen under en längre tid. Det senaste är troligen bara droppen som får många att ta beslutet.

Isan Lover

Forumveteran
Men man kanske inte vet ännu att man bär på smitta och då skyddar man andra genom att bära munskydd så ett visst skydd ger det i alla fall.
Hej

Här är jag helt överens med dig och här har vi stöd ifrån vetenskapen, så är det detta man är ute efter ex.vis när man inte kan upprätthålla avstånd så är det logiskt, men då ska man säga detta och inte påstå att det finns vetenskapliga belägg för att det skulle skydda bäraren.

Mvh isan lover

soysanwan

Forumräv
Hej

Det kan man naturligtvis diskutera och då finns det både positiva och negativa faktorer.

På plussidan har vi ju ett skydd för omgivningen om smittade rör sig ute samt ett möjligt skydd om man inte kan undvika att vara nära varandra t.ex i kollekrivtrafiken.

På minussidan har vi ju den falska trygghet en mask ger eftersom folk uppenbarligen tror att den skyddar, samt att det krävs tillgång till handsprit när man tar av och på masken, man får inte pilla på masken och den måste bytas ofta, till detta ska man lägga kostnaden om hela befolkningen ska bära mask och byta dessa minst dagligen.

Mvh isan lover
Jag skulle säga minst fem gånger per dag.

Isan Lover

Forumveteran
Jag tolkar som så att även om skyddet är överdrivet så är det bättre än inget. Faran är övertro. men med sunt förnuft så är det en positiv faktor. där det inte är möjligt att hålla avstånd.
Hej

Så kan man nog sammanfatta det, ingen lösning på problemet men förmodat liten positiv faktor.

Mvh isan lover

SatanG

Forumveteran
Hej

Här är jag helt överens med dig och här har vi stöd ifrån vetenskapen, så är det detta man är ute efter ex.vis när man inte kan upprätthålla avstånd så är det logiskt, men då ska man säga detta och inte påstå att det finns vetenskapliga belägg för att det skulle skydda bäraren.

Mvh isan lover
För den som söker finns det massvis med vetenskapliga rapporter som bl.a. förklarar:
1. Om folk använder mask så minskar spridningen.
2. Folk som använder mask är än mer benägna att följa andra åtgärder för minskad smitta, t.ex. distansering.
3. Folk som använder skydd, såsom mask, är mer empatiska än de som inte använder mask.
Tror det var denna länken som visade på en del av ovanstående, finns många för den som VILL hitta.

Redan i Juli hade runt 160 länder restriktioner med mask i publika utrymmen, självklart pga undersökningar/forskning.
Vem är så korkad så man tror det vore bättre att viruset åker rätt in i käften istället för att kanske ett mindre antal viruspartiklar går via något finger och sedan till munnen. Ge fasen i att vända eller slicka på masken så har det iaf hjälpt något.
Kolla in läkare/vårdpersonal, varför är det så noga med skydd för dom i förebyggande syfte medans det är tvärtom för alla andra?

Nej masken är inte svaret på allt men EN del i förebyggande skyddsåtgärder. Att just IL som konstant rapar upp varenda organisation i världen för att styrka sina böjda sanningar är ju lite roligt, kolla WHO, du brukar ju alltid säga dig ha dem i ryggen.

/ SatanG

PeterSfa

Forumveteran
För den som söker finns det massvis med vetenskapliga rapporter som bl.a. förklarar:
1. Om folk använder mask så minskar spridningen.
2. Folk som använder mask är än mer benägna att följa andra åtgärder för minskad smitta, t.ex. distansering.
3. Folk som använder skydd, såsom mask, är mer empatiska än de som inte använder mask.
Tror det var denna länken som visade på en del av ovanstående, finns många för den som VILL hitta.

Redan i Juli hade runt 160 länder restriktioner med mask i publika utrymmen, självklart pga undersökningar/forskning.
Vem är så korkad så man tror det vore bättre att viruset åker rätt in i käften istället för att kanske ett mindre antal viruspartiklar går via något finger och sedan till munnen. Ge fasen i att vända eller slicka på masken så har det iaf hjälpt något.
Kolla in läkare/vårdpersonal, varför är det så noga med skydd för dom i förebyggande syfte medans det är tvärtom för alla andra?

Nej masken är inte svaret på allt men EN del i förebyggande skyddsåtgärder. Att just IL som konstant rapar upp varenda organisation i världen för att styrka sina böjda sanningar är ju lite roligt, kolla WHO, du brukar ju alltid säga dig ha dem i ryggen.

/ SatanG
Han fick tidigare av mig en post på runt 20 länkar till olika studier i saken.
Utöver att det visat siv av hävd hjälpa, vilket är den direkt orsaken att så många använder det reflesmässigt, så är det i högsta grad ovetenskapligt,
att hävda att det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier som visar på nytta, därför struntar vi i det.
Det fanns heller inga studier som visade att det inte hjälper.
I en sådan situation är vetenskapliga vägen att man tar närmaste värde eller position man har för att inte stå helt utan.
Det är en politisk dumhetslobby som propagerar för att vi inte skall använda bara för att det inte finns tillräckliga studier.
När vetenskapen inte är 100% säker, då tar man alltid det valet som ger minst påverkan. Och det är inte att inte ha munskydd.

Topp