Corona viruset sprider sig

Och Kineserna får fortsatt betala för 14 dagar i vanliga fall, men IL trodde väl dom fick alla visumtyper gratis.
Det är som sagt vi som är priviligerade som kan komma in gratis alla dagar på året.
IL har oftast sin egen teori om saker och ting.
Vi är privilegierade jämfört med de som har On arrival eller obligatoriskt andra Visum, , oavsett om de får den gratis eller inte. SA har det inte lätt t.ex.
Det är inte alla förunnat att vara helt visumbefriade i ett land där den Svenska regeringen är stenhård på krav visering, försäkring, bevis om uppehälle, för dess befolkning. Vi går helt klart i lyxfilen jämfört med kineserna.
Med tanke på hur Sverige behandlar Thai, hade jag inte kunnat sagt någonting om Thailand behandlade Sveriges folk på det sättet.

Stämpeln man får står det visa class W.30, så står det, här är från mitt pass innan jag fixa Visa O.

Kalla det va du vill, men vad som gäller är vilket som Kineserna får normalt betala 2000 för 14 dagar, vi får komma in 30 dagar gratis.

20200219_171840.jpg
Har samma W30 på många av mina "Visa Excemptions 30 Days" när jag kollade i mitt gamla utgångna pass.
Någon gång så har dock Immigration skrivit med Thai Script istället på raden: Visa Class men man ser ju att man fått 30 dagar och några gånger har jag besökt lokala immigration kontoret i Udon Thani och förlängt med ytterligare 30 dagar för en kostnad av 1.900 baht.

Det är även samma stämpel när jag rest in på O-A Longstay men då står det bakom Visa Class. Non O-A men vi varje inresa har jag då fått en stämpel att jag får vistas i 1 år . Nu senast anlände jag Thailand 7 februari och fick då en stämpel att jag får vara i Thailand tills 5 februari 2021. Men jag lämnade Thailand samma dag och eftersom jag inte planerar att åka tillbaka till Thailand innan mitt O-A Visa går ut 24 juni 2020 så köpte jag ett "Re-Entry Permit" för att skydda att jag får vistas i Thailand tills 5 februari 2021 och fortfarnde då utan krav på någon Thailändsk försäkring. Försäkrad är jag dock alltid ändå när jag vistas i Thailand.

Ja tror att ni som befinner er i dag i thai inte ha r riktig koll, de skrivs och smakas mycket. Men kolla med eran immigration först och snacka sen

Har samma W30 på många av mina "Visa Excemptions 30 Days" när jag kollade i mitt gamla utgångna pass.
Någon gång så har dock Immigration skrivit med Thai Script istället på raden: Visa Class men man ser ju att man fått 30 dagar och några gånger har jag besökt lokala immigration kontoret i Udon Thani och förlängt med ytterligare 30 dagar för en kostnad av 1.900 baht.

Det är även samma stämpel när jag rest in på O-A Longstay men då står det bakom Visa Class. Non O-A men vi varje inresa har jag då fått en stämpel att jag får vistas i 1 år . Nu senast anlände jag Thailand 7 februari och fick då en stämpel att jag får vara i Thailand tills 5 februari 2021. Men jag lämnade Thailand samma dag och eftersom jag inte planerar att åka tillbaka till Thailand innan mitt O-A Visa går ut 24 juni 2020 så köpte jag ett "Re-Entry Permit" för att skydda att jag får vistas i Thailand tills 5 februari 2021 och fortfarnde då utan krav på någon Thailändsk försäkring. Försäkrad är jag dock alltid ändå när jag vistas i Thailand.
Och samma här, det fanns inget behov av Visa class stämpeln då du redan har din sticker i passet. Det är tydligen bara vissa passpoliser som använder den stämpeln.
Det är också helt rätt att man kan förlänga även ett visumundantag med 30 dagar, då det är vistelsen, d.v.s. Admitted to stämpeln man förlänger.

Ja tror att ni som befinner er i dag i thai inte ha r riktig koll, de skrivs och smakas mycket. Men kolla med eran immigration först och snacka sen
Nu skall vi inte vara sådan ;) :reta:
Vi är på banan.
Vissa som vi svenskar är helt befriade från Visum i 30 dagar.
Vissa måste ha Visa on arrival som t.ex. kineser, kostar eller kostar inte beroende på tillfälligt politiskt beslut.
Vissa måste ha på ambassaden köpt visum.
Vissa kommer inte in alls.

Hej

Coronaviruset verkar slå hårt mot resande och turism, nu uppges 80% av gruppresorna ifrån Japan till Thailand vara inställda, researrangörerna väntar sig ännu mer avbokningar dom närmaste månaderna.

Mvh isan lover

Hej

Kina har beslutat sig för att utvisa tre Amerikanska journalister ifrån Wall Street Journal som ha publicerat en debattartikel om hur Kina hanterar coronaviruset.

Mvh isan lover

Hej

Kina har beslutat sig för att utvisa tre Amerikanska journalister ifrån Wall Street Journal som ha publicerat en debattartikel om hur Kina hanterar coronaviruset.

Mvh isan lover
Det är här jag åkte på motstånd när jag sade att man även kan sitta och snacka skit med polisen om regimen i Kina.
I min erfarenhet på den plats jag vistats kan man det. Det är mycket avspänt.
Men det gäller bara oss vardagliga dödliga, vad vi säger och tycker är helt ointressant.

Men, är det någon som kan ge Kina ett ansikte utåt och negativt. Författare, reportrar etc. DET är att riktigt riktigt rejält be om problem. Är det något Kina bryr sig om, så är det sitt ansikte. Ge negativt ansikte om Kina och man lever riktigt farligt.

Hej

Coronaviruset verkar slå hårt mot resande och turism, nu uppges 80% av gruppresorna ifrån Japan till Thailand vara inställda, researrangörerna väntar sig ännu mer avbokningar dom närmaste månaderna.

Mvh isan lover
Ja då står hoppet för Thailand till att i synnerhet svenskar nu ser till att spenderar ”enormt mycket pengar” i Thailand! Tja kan växelkursen justeras så man får en sådär minst 5 baht per svensk krona så....;)

Glöm inte skyddsglasögon och att bränna kläderna och tvätt dig ren med tvål innan du tar av dig.
Inte alls .kläderna hängs undan två dygn sen viruset avdödat /torkat.sanera ansikte där masken och glasögon inte täcker hud .finns klara instruktioner om smittosanering att följa .men bäst att isolera sig helt .vilket jag skulle göra

First 3D map of coronavirus protein paves way for vaccine design
State-of-the-art microscopy has enabled researchers to study a viral protein that could be used in vaccine development.

Ja, yrkeskategorier förändrar sig genom tiderna, det har de alltid gjort. Se t.ex. på hovslagare och vagnmakare, inte så stort längre?
Tekniken går framåt och har alltid gjort det. Det är det normala förloppet som måste användas i alla beräkningar och värderingar.
Men,även om det känns som en snabb process och det är lätt tänka att en äldre inte kan dessa saker, tror jag man många gånger tänker fel.
Det är inte så att man lär sig som ung och sedan bara använder det man lärt sig. Kunskapen växer som mest under ditt yrkesverksamma liv.
Så en nypensionerad människa kan troligen oerhört mycket mer än en nyutexaminerad från högskolan.
Efter det tappar man i princip 20% kunskap per år.
Givetvis allt detta beroende på yrkesgrupp. Vissa grupper har helt enkelt inte behov av kunskap utan bara muskler och lite finurlighet.

Att AI och robotik går framåt ser jag som bra. Förr fanns en befaring att de skulle ta jobben, med det visade sig vara fel. Det förändrade kravet på arbetarna kunskap och skapade nya yrkesgrupper, men tog inte bort jobben.
Jobben förändras till ex. en av hundra paketbud får skola om sig till drönaroperatörer. vad skall de övriga 99 göra? Orsaken till att det satsas så stora summor för att utveckla den här tekniken är att ha färre anställda. Automatiseringen i fabrikerna har nått så långt att många fabriker går näst intill obemannade. När gods skall sändas får chauffören boka tid någon timma innan för att en person skall åka till platsen för att låsa upp. De enda anställda är i princip fabrikscheferna och någon enstaka tekniker. Patrullerande poliser ersätts med kameror med ansiktsigenkänning. Kvar blir insatsgrupper som åker ut där kamerorna identifierat misstänkta. Ai ersätter intervjuare för anställningar. många personalchefer har den uppfattningen att äldre inte kan utveckla sin kompetens. Det vanliga när ett företag rationaliserar är att man börjar med att försöka bli av med de äldsta. Det är en propaganda för att skriva om anställningslagarna så att företag skall slippa gå efter sist in först ut.
När du skriver muskler och så tänker jag på flyttgubbar. där har vi de som är svårast att ersätta med den nya tekniken. Men de börjar bli så dyra att det är på gång att deras jobb skall skattesubventioneras.

Anser att man behöver skilja på den dödshjälp som en sjuk människa vill ha till skillnad från påtvingad "dödshjälp" av myndigheter. Det finns sjukdomar som har ett smärtsamt slutskede t ex ALS och cancer. Alzheimer har ett långt slutskede då den sjuke är helt omedveten om livet. Jag är positiv till det första alternativet och avvisar helt det andra.

Alla jobb kommer inte att kunna skötas av AI. Hur mycket det blir vet ingen. Diskussionerna om AI är inte nya. De fanns redan för 20 år sedan i Sverige hos b l a Statskontoret. Högst sannolikt att AI ersätter mängder av jobb men det tillkommer nya i takt med att önskemålen växer efter vetenskapens landvinningar. Anser att vi inte ska betrakta AI statiskt utan vi behöver se det som ett hjälpmedel i dynamiska processer.

Inom sjukvården sker hela tiden utveckling. Även om AI hjälper röntgenläkarna krävs kontakter med patienterna på annat sätt än med mail hoppas i varje fall jag. Under senare år har t ex stora framsteg gjorts när det gäller att gå in med instrument i kroppen utan att skära utifrån för att b la få kortare sjukskrivningar och mindre risker. Även här är AI ett hjälpmedel.
Vad det gäller vården tror jag att plånbok och samhällsställning får större betydelse när det gäller vilka som får vård. T.ex. vilka som skall få förebyggande insatser. Vilka av de med risk för alzheimer och cancer skall erbjudas förebyggande behandling? Genom att inte informera om förebyggande insatser kan det bli en utgallring eftersom de som inte får förebyggande insatser utvecklar sjukdomen och sedan av kostnadsskäl får en form av passiv dödshjälp.
Hur snabbt utvecklingen med AI går är skrivet i stjärnorna. Vi får räkna med att dagens arbetslöshet kommer att ses som en utopi i en nära framtid. AI är både en möjlighet och ett hot. Såg ett program där en robot via videoskärm diskuterade med flera försökspersoner och försökspersonerna hade svårt att skilja från en verklig person, trots att de träffat personen som var kopierat innan försöket. Hur vet du att den läkare som du diskuterar din sjukdom via videolänk är en människa? Här finns det massor för landstingen att spara i primärvården.

Hej

Är det så att Kineser och Indier var dom enda som inte hade fri Visaon arrival så var det väl inte mer än rätt att dessa fick det också, rent generellt får man nog ändå känslan av att just resande ifrån ex.vis Kina prioriteras högre än andra och får egna köer vid ankomst till Suvan o.s.v.

Mvh isan lover
Med coronarisken kan det visa sig vara en fördel att de har en egen kö. Det där med fingeravtryck börjar kännas förlegat. Ka nog räcka med ansiktsskanning. Är sedan passpolisens utrustning uppkopplad till passutgivarens dator är det enkelt att avslöja fejkpass.

Tillbaka
Topp