Corona viruset sprider sig

Den positiva trenden på IVA fortsätter. Just nu är 66 inlagda i hela landet varav 3 här i Skåne.
Sverige är inne i en förhållandevis positiv period. Bönderna är nöjda med skördeutsikterna, börsen går bra och företagen återhämtar sig till viss del, sjukvårdspersonalen kan ha semester, coronan är relativt mild just nu, alkoholförtäring kan bedrivas utomhus mm. Det är viktigt att sommaren är fortsatt varm och att folk håller avstånden.

FHM inser att de måste fortsätta att varna och så länge befolkningen lyssnar funkar detta relativt bra.

Facit kommer i höst. Då beror mycket på vädret och om andra sjukdomar dyker upp. Många har stått på väntelista för behandlingar men försenats av coronan. Arbetslösheten är fortfarande hög speciellt bland ungdomar och nytillkomna utan utbildning.

Ja visst gör det så. Men det är exakt det du får om du inte börjar med att trycka tillbaks viruset först. Annars får du för många sjuka som för smittan vidare och det eskalerar för fort. Har man för många smittade i basen väller det iväg som en lavin och allt stagnerar som en följd.
Stänger man ned för att komma tillrätta med nivån kan man öppna och hålla efter.
Viruset är kvar i båda lägena hur man än gör, men det skiljer på om man har en hög eller låg smittad bas. Har man en hög som Sverige har just nu, då händer saker mycket fort.

Hej

Själv tycker jag att Sverige tillhör dom länder som visade att det är fullt möjligt att inte stänga ned men genom restriktioner ändå lyckas hålla smittspridningen på en sån nivå att sjukvården hinner med.

Vi får väl en gång facit på det här, men själv är jag ännu långt ifrån övertygad om att nedstängning i väntan på ett vaccin är rätt strategi, mig veterligen har väl knappast något land som valde nedstängning lyckats särskilt bra igen när dom öppnar upp, flera av dom har ju fått förnyad och ökad smittspridning igen, några länder har t.o.m fått börja stänga ned och isolera städer och regioner igen.

Mvh isan lover

Förvisso, men det har funnits tid för folk att ordna det för sig, en möjlighet är naturligtvis att Th. ser till varje land individuellt, i samråd med respektive land, vilka problem som finns när det gäller flyg, Du nämner USA, visst ökar smitta, men inte över hela US,
det finns platser där man kan landsätta folk, och det har funnits repatrieringsflyg, exakt till vilka länder vet jag inget om.

Läste om att en person från Egypten skulle ha tagit med sig smitta till Thailand, det stämmer inte, för enligt dom Thailändska myndigheterna så kommer smittan från Europa, och vad jag vet så ligger inte Egypten i Europa....

Hej

Nu var det väl tydligen en Egyptisk flygare eller bestättningsman och dom rör ju sig över hela jorden och säkerligen också Europa så smittan kan ju i.o.f.s vara från Europa men smittbäraren Egyptisk.

Mvh isan lover

Glöm inte att immunitet kommer som en konsekvens av att du blivit sjuk med risken för intensivvårdsbehov och död. Det finns inget sätt att bli immun utan sjukdom som orsak. Såvida inte ett vaccin anländer.
Så när du talar om att det är en farlig väg, så är det ingen skillnad alls. Immunitet står i direkt relation till sjuka.
på tal om imunitet så kom jag att tänka på att jag har aldrig varit så frisk som de åren jag körde taxi. Tydligen fock jag ständigt många småduster med virus så mitt imunförsvar var bättre motionerat då. Man träffar nog många virus som är närbesläktade med de som senare däckar andra. ( min teori)

på tal om imunitet så kom jag att tänka på att jag har aldrig varit så frisk som de åren jag körde taxi. Tydligen fock jag ständigt många småduster med virus så mitt imunförsvar var bättre motionerat då. Man träffar nog många virus som är närbesläktade med de som senare däckar andra. ( min teori)
Det gäller helt klart när det handlar om förkylningar. Ofta jag noterat att jag rimligen måste ha blivit smittad men ändå inte sjuk trots alla runt mig är gravt sjuka. Eller att jag har små känningar medan andra är rejält sjuka eller tvärtom.
Lite där det går tankar även om skillnader mellan folkgrupper då Covid19 inte smittar jämt utan i form av kluster inom grupper.

På tal om immunitet så har jag nog inte haft influensa på denna sidan av millennieskiftet.
Om jag haft det på andra sidan millenieskiftet vet jag inte.

Ja visst gör det så. Men det är exakt det du får om du inte börjar med att trycka tillbaks viruset först. Annars får du för många sjuka som för smittan vidare och det eskalerar för fort. Har man för många smittade i basen väller det iväg som en lavin och allt stagnerar som en följd.
Stänger man ned för att komma tillrätta med nivån kan man öppna och hålla efter.
Viruset är kvar i båda lägena hur man än gör, men det skiljer på om man har en hög eller låg smittad bas. Har man en hög som Sverige har just nu, då händer saker mycket fort.
här gäller det att hitta en balansgång om vad som är försvarligt. eller man skulle kanske hellre säga kostnadsefektivt. Precis samma som när det sätts gränsvärden med föroreningar. Mer än ett visst antal drabbade så blir det nerstägningar. Vi accepterar ett antal döda i Sverige av luftföroreningar utan att stoppa trafiken. Samma här så har nog myndigheterna resonerat som så att om man kan hålla smittan från högriskgrupper så är det värt med begränsningar.

Hej

Själv tycker jag att Sverige tillhör dom länder som visade att det är fullt möjligt att inte stänga ned men genom restriktioner ändå lyckas hålla smittspridningen på en sån nivå att sjukvården hinner med.

Vi får väl en gång facit på det här, men själv är jag ännu långt ifrån övertygad om att nedstängning i väntan på ett vaccin är rätt strategi, mig veterligen har väl knappast något land som valde nedstängning lyckats särskilt bra igen när dom öppnar upp, flera av dom har ju fått förnyad och ökad smittspridning igen, några länder har t.o.m fått börja stänga ned och isolera städer och regioner igen.

Mvh isan lover
Det där var nog en halvsanning. Andra skulle säga att sjukvården offrat en del.

Det där var nog en halvsanning. Andra skulle säga att sjukvården offrat en del.

Hej

Jag tänkte då på att man klarade av att ta hand om coronasmittade och skaffa fram dom intensivvårdsplatser som behövdes, annan planerad och ej akut vård fick ju stå tillbaka, men med tanke på hur läget var när coronapandemin bröt ut tycker jag att vården gjorde ett väldigt bra jobb.

Mvh isan lover

Hej

Jag tänkte då på att man klarade av att ta hand om coronasmittade och skaffa fram dom intensivvårdsplatser som behövdes, annan planerad och ej akut vård fick ju stå tillbaka, men med tanke på hur läget var när coronapandemin bröt ut tycker jag att vården gjorde ett väldigt bra jobb.

Mvh isan lover

Djäklar vilken känsla jag fick, när jag läste vad Du skrev, kändes som att Du sprang in i en svängdörr, från fel håll,....

Hej

Experter varnar för att Thailands hårda och strikta åtgärder under coronapandemin stryper landets ekonomi.

Too-tight virus policy is strangling economy, experts warn
Jul 17. 2020
File photo

File photo By The Nation

Thailand should overcome concern of a second wave of Covid-19 and instead relax restrictions on foreign investors and tourists in order to shore up its falling economy, say a prominent investor and leading economist.

Mvh isan lover

Hej

Experter varnar för att Thailands hårda och strikta åtgärder under coronapandemin stryper landets ekonomi.

Too-tight virus policy is strangling economy, experts warn
Jul 17. 2020
File photo

File photo By The Nation

Thailand should overcome concern of a second wave of Covid-19 and instead relax restrictions on foreign investors and tourists in order to shore up its falling economy, say a prominent investor and leading economist.

Mvh isan lover

Detta är inget problem, problemet är hur människor och djur, ska klara mat och vattenförsörjningen....

när hunger tar över, så finns det inget som står i vägen, för att få något att stoppa i magen, Ådalen 31...

Hej

Mvh isan lover
Plus passiv dödshjälp av äldre. Det är vad jag kallar det när man vägrar ge dropp eller näring till sjuka.

Tidigare var det Nederländerna som hade minkar som var smittade och nu är det Spanien som har samma problem med att anställda på minkfarmar blir sjuka och testar positivt.
Samma med minkarna där merparten är smittade.
Därför ska man nu avliva nästan 100.000 minkar för att stoppa smittspridning.

6 månader har gått och ett ännu mer gåtfullt virus som gäckar forskare runt om i världen.

Hej

Fortsatt positiv utveckling.

ANNA SJÖGREN
16 min
Antalet nya coronafall fortsätter minska i Sverige samtidigt som allt fler testas, skriver SVT Nyheter.
Förra veckan rapporterades 2 789 nya fall, vilket är en minskning med mer än 40 procent jämfört med föregående vecka. Fler fall är också lindriga.
Totalt analyserades 81 801 tester förra veckan. Det innebär ett nytt testrekord, även om målet på 100 000 tester inte är nått. Av dem visade 3,4 procent på en pågående infektion. Veckan innan var andelen 6,2 procent.

Mvh isan lover

Hej

Internationellt fortsätter smittspridningen att öka och den har aldrig varit större än den är just nu, takten är 10 000 nya smittade upptäcks per timma, fyra länder står för drygt 50% av fallen.

i dag kl 05:26av Linus Lindgren
Antalet nya bekräftade fall av coronasmittade fortsätter att öka globalt.
För första gången har en miljon nya fall registrerats på under hundra timmar, enligt en sammanställning av Reuters. Det innebär fler än 10 000 nya fall globalt varje timme.
Två nya milstolpar har dessutom passerats, då antalet coviddöda i världen nu är fler än 600 000 och antalet smittade är fler än 14 miljoner, enligt universitetet Johns Hopkins i USA.
Fyra länder står för fler än hälften av alla bekräftade fall – USA, Brasilien, Indien och Ryssland, som tillsammans har registrerat omkring 7,5 miljoner smittade. (TT)

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp