Corona viruset sprider sig

 
Fattar inte att några extremhöger-fascister-antidemokrater kan hävda att Bernsköld skulle sakna meriter! Han är ju mer meriterad än de flesta, se bara:

--------------
Christoffer Bernsköld är ansvarig för all sjukvård i Stockholm utanför akutsjukhusen. För närakuter, hemvård och äldreboenden. Han utfärdar bindande riktlinjer, ”styr och samordnar” och ska även utveckla de anställdas ”kunskap och engagemang”… Han har ingen vårdutbildning, ingen annan heller förutom studentexamen och enstaka kurser. När han blev chef för Allmänmedicin och en budget på 2,5 miljarder hade han inte heller någon erfarenhet som statlig eller kommunal tjänsteman.

Så här gick det till.

Året 2017 utlystes tjänsten ”Enhetschef Allmänmedicin och geriatrik”. Högskoleexamen var ett krav, erfarenheter av sjukvården en välkommen merit. 18 personer sökte. Deras ansökningar är utgallrade. Men jag har hjälpligt kunnat spåra alla utom två.
Av dessa sexton tycks elva varit medicinare eller haft annan vårdutbildning på högskolenivå. Av de övriga fem hade fyra högskoleexamen. Den siste hade ingetdera. I en normal förvaltning skulle hans ansökan returneras oläst. Men han fick alltså jobbet: Christoffer Bernsköld, 34, yrkespolitiker, just då arbetslös. Hans meriter: länsordförande i SSU och senare ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Östergötland, nyvald ledamot av SAP:s styrelse.
--------------


Länsordförande i SSU, 34 år, SAP:s styrelse - Inte många som slår den meritlistan! :nod:

(Dessutom har han ett "snutnamn", antar att släktens gamla inte var fint nog för en ung man i karriären. ;))
Jag förstår inte upprördheten? Det är ju såhär det går till i samtliga kommunistiska system, inklusive det svenska.
Man utser befattningshavare beroende på partistatus och inte för tjänsten relevanta meriter.
 
Hej

Själv är jag tveksam till om kommuner och regioner ska bedriva vård överhuvudtaget, det borde kanske vara ett statligt uppdrag där det säkerställdes att alla medborgare får den lagstadgade tillgången, kvaliteten och servicen likvärdigt över hela landet, som det är nu avgörs mycket av hur läget är politiskt och ekonomiskt lokalt och regionalt.

Sen uppstod det väl vad jag förstod även en brist på syrgas när konsumtionen ökade och leveranser försenades eller uteblev?

Mvh isan lover
Jag delar inte din uppfattning att all vård skulle vara statlig. Du går ju längre än Kd som vill förstatliga sjukvården. Varför tror du att detta är bra. Risken är ju att glesbygdsbor måste åka längre än i dag. Har du sett en uppgift om att det fattades syrgas?
 
Jag delar inte din uppfattning att all vård skulle vara statlig. Du går ju längre än Kd som vill förstatliga sjukvården. Varför tror du att detta är bra. Risken är ju att glesbygdsbor måste åka längre än i dag. Har du sett en uppgift om att det fattades syrgas?

Hej

Ja jag vill absolut minnas att det i media under den värsta perioden då man saknade allt ifrån visir, masker, narkosmedel m.m även uppgavs vara brist på syrgas eller åtminstone fanns risk för att den som fanns skulle ta slut på vissa sjukhus.

Mvh isan lover
 
Hej

Läget förvärras dag för dag runt om i europa, länder som Frankrike, Nordirland, Portugal, Italien, Nederländerna, Tyskland, Storbritannien och Spanien ligger alla på en mycket hög smittspridning, några av dom upplever sin högsta smittspridning under pandemin och inför nu alltifrån hårda restriktioner till vad som närmast är nya lockdowns.


Mvh isan lover
 
Hej

Ja jag vill absolut minnas att det i media under den värsta perioden då man saknade allt ifrån visir, masker, narkosmedel m.m även uppgavs vara brist på syrgas eller åtminstone fanns risk för att den som fanns skulle ta slut på vissa sjukhus.

Mvh isan lover
Syrgas har ju andra användningsområden utanför sjukhus. Att den skulle ha tagit slut i hela samhället har jag inget minne av. Här från Wikipedia:


I verkstadsindustrin används syre vid gassvetsning, skärning, lödning, tillämpningar av plasma och laser och vid tillverkning av stål och metanol. Syre kan också användas som oxideringsmedel i en raketmotor.

I pappersindustrin används syre för att bleka pappersmassa.
 
Syrgas har ju andra användningsområden utanför sjukhus. Att den skulle ha tagit slut i hela samhället har jag inget minne av. Här från Wikipedia:


I verkstadsindustrin används syre vid gassvetsning, skärning, lödning, tillämpningar av plasma och laser och vid tillverkning av stål och metanol. Syre kan också användas som oxideringsmedel i en raketmotor.

I pappersindustrin används syre för att bleka pappersmassa.

Hej

Gjorde en sökning och fick många träffar på ”Brist på syrgas i Sverige”, det blev hela 43 500 träffar, så det är tydligen något som har diskuterats under pandemin, men om det verkligen handlar om en brist i allmänhet eller bara en brist inom äldrevården vet jag inte.

Mvh isan lover
 
Hej

Gjorde en sökning och fick många träffar på ”Brist på syrgas i Sverige”, det blev hela 43 500 träffar, så det är tydligen något som har diskuterats under pandemin, men om det verkligen handlar om en brist i allmänhet eller bara en brist inom äldrevården vet jag inte.

Mvh isan lover
Ingendera som du skulle upptäckt om du läst länkarna i din sökning.
Någon brist på syrgas har inte förekommit. Vi har så stora lager att det snarare skulle vara extremt svårt tömma de lagren med enda orsak hjälp i sjukvård.
Det dina länkar talar om är helt andra saker. Dels hur kroppen reagerar vid brist på syre, dels att äldre i äldrevården har brist på syre på grund av att äldrevården i fall har tagit bort den från äldreboenden och fall där syret tagits bort som vård för att enbart ge morfin, den äldre behövde alltså mer syre för att överleva.
Det fanns också exempel syrgas tagit slut mitt under en operation och liknande. D.v.s. dålig uppmärksamhet.
Däremot har landstingen haft upphandlingsproblem, men det har haft andra orsaker och tidpunkt.
 
Senast ändrad:
Ingendera som du skulle upptäckt om du läst länkarna i din sökning.
Någon brist på syrgas har inte förekommit. Vi har så stora lager att det snarare skulle vara extremt svårt tömma de lagren med enda orsak hjälp i sjukvård.
Det dina länkar talar om är helt andra saker. Dels hur kroppen reagerar vid brist på syre, dels att äldre i äldrevården har brist på syre på grund av att äldrevården i fall har tagit bort den från äldreboenden och fall där syret tagits bort som vård för att enbart ge morfin, den äldre behövde alltså mer syre för att överleva.
Det fanns också exempel syrgas tagit slut mitt under en operation och liknande. D.v.s. dålig uppmärksamhet.
Däremot har landstingen haft upphandlingsproblem, men de har haft andra orsaker och tidpunkt.

Hej

Själv uppfattade jag det efter en fördjupning i ämnet som om anställda inom äldrevården upplevde en brist på syrgas i sitt arbete, flera av dom säger ju rent ut att hade dom sjuka med andningssvårigheter fått syrgas istället för morfin så hade dom förmodligen överlevt. så att anställda inom äldrevården har upplevt det som en brist att syrgas inte har funnits för deras vårdtagare råder det inget tvivel om.

Sen kan ju den bristen mycket väl bero på beslut att man inte längre skulle hantera syrgas på äldreboendena mer än en brist i allmänhet, men med syrgas på våra äldreboenden hade troligtvis fler överlevt, så jag har förståelse för dom vårdanställdas klagomål och frustration i ärendet.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv uppfattade jag det efter en fördjupning i ämnet som om anställda inom äldrevården upplevde en brist på syrgas i sitt arbete, flera av dom säger ju rent ut att hade dom sjuka med andningssvårigheter fått syrgas istället för morfin så hade dom förmodligen överlevt. så att anställda inom äldrevården har upplevt det som en brist att syrgas inte har funnits för deras vårdtagare råder det inget tvivel om.

Sen kan ju den bristen mycket väl bero på beslut att man inte längre skulle hantera syrgas på äldreboendena mer än en brist i allmänhet, men med syrgas på våra äldreboenden hade troligtvis fler överlevt, så jag har förståelse för dom vårdanställdas klagomål och frustration i ärendet.

Mvh isan lover
Det var det du skrev i sista stycket som beskrevs i din sökning. Ingen saklig brist på syrgas, utan orsakad av beslut i olika led.
 
Hej

Varför man inte tillåter äldreboendena att tillhandahålla syrgas i den omfattning dom själva anser vara nödvöndigt är nog något man borde se över, kan man rädda liv på ett så enkelt sätt borde man naturligtvis göra detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Varför man inte tillåter äldreboendena att tillhandahålla syrgas i den omfattning dom själva anser vara nödvöndigt är nog något man borde se över, kan man rädda liv på ett så enkelt sätt borde man naturligtvis göra detta.

Mvh isan lover
Läkartätheten borde också ses över. Samt regler för hur vård skall se ut rutinmässigt. Förstatligande tror inte jag på. Självklart skall även kommuner ha läkare anställda för den vård som ges i kommunens omsorg.
 
Läkartätheten borde också ses över. Samt regler för hur vård skall se ut rutinmässigt. Förstatligande tror inte jag på. Självklart skall även kommuner ha läkare anställda för den vård som ges i kommunens omsorg.
Jag tror på fullständig privatisering, varken stat, landsting eller kommun skall bedriva någon form av verksamhet. De skall köpa in tjänster till allmännyttan men behöver ha erforderlig kompetens för den uppgiften.
Så är det inte idag. I dagsläget sitter det en kvinna (oftast är det kvinnor) på kommunen och skall köpa in allt från blöjor till brandbilar. Hon har på sin höjd utbildning till socionom och har en politiskt tillsatt chef som inte kan stötta tekniskt på något vis.
Som förväntat funkar det upplägget "sådär"...
 
Jag tror på fullständig privatisering, varken stat, landsting eller kommun skall bedriva någon form av verksamhet. De skall köpa in tjänster till allmännyttan men behöver ha erforderlig kompetens för den uppgiften.
Så är det inte idag. I dagsläget sitter det en kvinna (oftast är det kvinnor) på kommunen och skall köpa in allt från blöjor till brandbilar. Hon har på sin höjd utbildning till socionom och har en politiskt tillsatt chef som inte kan stötta tekniskt på något vis.
Som förväntat funkar det upplägget "sådär"...
Stat har visat sig konstant, inte kunna hantera verksamheter.
Jag tycker som du att de skall vara beställare och därmed kravställare för miniminivån.
De kan också vara ansvarig för gemensamma resurser som centrala kommunikationsvägar för journaler och liknande (därmed inte sagt att de skall vara utan säkerhet, man det måste finnas en bättre väg överföra patientinformation än kopierade journaler i handen på patienten som det är idag, (mellan landstingen)).
Vi måste arbeta för att öppna upp möjligheterna, inte låsa in dem till ett fåtal platser inom statlig fullständig kontroll.
 
Läkartätheten borde också ses över. Samt regler för hur vård skall se ut rutinmässigt. Förstatligande tror inte jag på. Självklart skall även kommuner ha läkare anställda för den vård som ges i kommunens omsorg.

Hej

Här finns ju en rad problem eftersom det inte längre alltid är kommunerna som bedriver själva verksamheten, det kan ju i princip vara vem som helst och då har kommunen bara ett tillsynsansvar, men att läkare borde finnas i kommunens omdorg håller jag helt med om.

Mvh isan lover
 
Hej

Här finns ju en rad problem eftersom det inte längre alltid är kommunerna som bedriver själva verksamheten, det kan ju i princip vara vem som helst och då har kommunen bara ett tillsynsansvar, men att läkare borde finnas i kommunens omdorg håller jag helt med om.

Mvh isan lover
Nej, inga problem alls. Jag ser inga problem med att ha helt privat vård och omsorg. Allt handlar om kravställningen.
Det är inte annorlunda än t.ex. matförsäljning. Tidigare var det en statlig myndighet som reglerade krav och tillstånd, numera är det kommunerna själva.

För att godkänna försäljning finns krav man måste uppfylla och en viss baskunskap. De som vill sälja, köper tillstånd och kontroll av kommunen. Kontroll att försäljningen uppfyller regelverket, hygien, kylkedja, temperatur mat i matlagning och värmeri, med bakteriekontroll sker en gång årligen (av kommunen) och kommunen kan till och med tjäna pengar på den delen från det privata, iaf vad gäller för finasiering lön och kompentenförnyelse personalen på kommunen som handhar denna kontroll.

Där jag ser stat/kommun är som en kontrollerande myndighet som ser till att det sköts rätt.
Det finns inga negativa aspekter av privatisering vård annat än reglerande myndighetens eget slarv i kravställning på verksamheten. Privatisering berikar istället utbud med möjligheter.
 
Senast ändrad:
Nej, inga problem alls. Jag ser inga problem med att ha helt privat vård och omsorg. Allt handlar om kravställningen.
Det är inte annorlunda än t.ex. matförsäljning. Tidigare var det en statlig myndighet som reglerade krav och tillstånd, numera är det kommunerna själva.

För att godkänna försäljning finns krav man måste uppfylla och en viss baskunskap. De som vill sälja, köper tillstånd och kontroll av kommunen. Kontroll att försäljningen uppfyller regelverket, hygien, kylkedja, temperatur mat i matlagning och värmeri, med bakteriekontroll sker en gång årligen (av kommunen) och kommunen kan till och med tjäna pengar på den delen från det privata, iaf vad gäller för finasiering lön och kompentenförnyelse personalen på kommunen som handhar denna kontroll.

Där jag ser stat/kommun är som en kontrollerande myndighet som ser till att det sköts rätt.
Det finns inga negativa aspekter av privatisering vård annat än reglerande myndighetens eget slarv i kravställning på verksamheten. Privatisering berikar istället utbud med möjligheter.

Hej

Önskar att jag kunde hålla med dig om att bedriva vård privat vore lika enkelt som att sälja matvaror, men jag ser vissa skillnader här eftersom det i ena fallet handlar om människor, det enda jag håller med dig om är att det ökar utbudet och då både på gott och ont.

Som det är nu öppnas det vårdinrättningar, skolor m.m i lokaler avsedda för industriverksamhet eller vad som helst, man anställer sen ofta outbildad och okvalificerad personal, ibland kan inte ens personalen Svenska, ibland bedriver man verksamheten på sitt forna hemlands språk, många av dessa företag får återkommande anmärkningar, riskerna för falska faktureringar och skattefiffel är också mycket större än i kommunal verksamhet, jag tror inte att det var en slump att många av dom äldreboenden i Stockholmsområdet som drabbades hårt och fick många dödsfall var just privata.

Men den diskussionen har vi ju redan haft, så den känns onödig, vi får väl vänta och se vad man kommer fram till när man har utvärderat och undersökt vad som låg bakom att vissa regioner och äldreboende drabbades extra hårt.

Mvh isan lover
 
Hej

Här finns ju en rad problem eftersom det inte längre alltid är kommunerna som bedriver själva verksamheten, det kan ju i princip vara vem som helst och då har kommunen bara ett tillsynsansvar, men att läkare borde finnas i kommunens omdorg håller jag helt med om.

Mvh isan lover
Kommunerna har mycket riktigt ett tillsynsansvar men också ett upphandlingsansvar och i samband med detta beskriva vad man vill ha. I båda fallen kan en läkarkompetens vara en fördel. Jag förordar en lagändring som ger kommunerna rätt att anställa läkare. Något för Lena H att påskynda!
 
Hej

Önskar att jag kunde hålla med dig om att bedriva vård privat vore lika enkelt som att sälja matvaror, men jag ser vissa skillnader här eftersom det i ena fallet handlar om människor, det enda jag håller med dig om är att det ökar utbudet och då både på gott och ont.

Som det är nu öppnas det vårdinrättningar, skolor m.m i lokaler avsedda för industriverksamhet eller vad som helst, man anställer sen ofta outbildad och okvalificerad personal, ibland kan inte ens personalen Svenska, ibland bedriver man verksamheten på sitt forna hemlands språk, många av dessa företag får återkommande anmärkningar, riskerna för falska faktureringar och skattefiffel är också mycket större än i kommunal verksamhet, jag tror inte att det var en slump att många av dom äldreboenden i Stockholmsområdet som drabbades hårt och fick många dödsfall var just privata.

Men den diskussionen har vi ju redan haft, så den känns onödig, vi får väl vänta och se vad man kommer fram till när man har utvärderat och undersökt vad som låg bakom att vissa regioner och äldreboende drabbades extra hårt.

Mvh isan lover
Givetvis ska vård och omsorg hålla den standard som avtalet anger. Detta kräver att kommuner och andra blir duktigare på kravställning. upphandling, uppföljning och utveckling. Gårdagens UG som handlade om LSS var beklämmande att se och visar enligt min uppfattning att det krävs ordentliga skärpningar. Man kan börja med enkla saker som att följa lagar. Kundunderlaget/brukare har en svag ställning och är beroende av att de som har ansvaret gör rätt.

Redan Stalin insåg för länge sedan vad det handlade om och myntade: Förtroenden är bra men kontroll är bättre.
 
Hej

Önskar att jag kunde hålla med dig om att bedriva vård privat vore lika enkelt som att sälja matvaror, men jag ser vissa skillnader här eftersom det i ena fallet handlar om människor, det enda jag håller med dig om är att det ökar utbudet och då både på gott och ont.

Som det är nu öppnas det vårdinrättningar, skolor m.m i lokaler avsedda för industriverksamhet eller vad som helst, man anställer sen ofta outbildad och okvalificerad personal, ibland kan inte ens personalen Svenska, ibland bedriver man verksamheten på sitt forna hemlands språk, många av dessa företag får återkommande anmärkningar, riskerna för falska faktureringar och skattefiffel är också mycket större än i kommunal verksamhet, jag tror inte att det var en slump att många av dom äldreboenden i Stockholmsområdet som drabbades hårt och fick många dödsfall var just privata.

Men den diskussionen har vi ju redan haft, så den känns onödig, vi får väl vänta och se vad man kommer fram till när man har utvärderat och undersökt vad som låg bakom att vissa regioner och äldreboende drabbades extra hårt.

Mvh isan lover
Men, matvaror var kanske en förenkling då det antyder livsmedelsaffär för de flesta. Nu var det matlagning till försäljning och det handlar i högsta grad om människor då kontroll är till för att människor inte skall bli sjuka av det, samt att om det inträffar sjukdom skall den vara spårbar.
I övrigt räknade du bara upp misstag och svagheter från kontrollmyndigheten och ingen svaghet med det privata.

Om jag skickar min fru att köpa en bil och själv tänker mig en fin mercedes och hon kommer hem lycklig med en liten fiat. Då har jag felat i kravställningen, det är ju inte hon som gjort fel.
Du räknar upp tillkortakommanden skapade av en bristande kontrollmyndighet som inte ställt krav på det de köpt och inte ens brytt sig om att titta på den, om det vart rätt.
Lägg skulden där den hör hemma.
 
Senast ändrad:
 
 
Tillbaka
Topp