Corona viruset sprider sig

Inom 2 till 3 veckor bör ett brev dimpa ner i brevlådan med en inbjudan från Vårdcentralen om vaccination, det är Region Skånes plan. Sen får man se vilket vaccin man får, jag hoppas på Pfizers eller Modernas. Men jag kommer inte att neka AstraZenecas heller, har aldrig blivit sjuk av en vaccination.

Inom 2 till 3 veckor bör ett brev dimpa ner i brevlådan med en inbjudan från Vårdcentralen om vaccination, det är Region Skånes plan. Sen får man se vilket vaccin man får, jag hoppas på Pfizers eller Modernas. Men jag kommer inte att neka AstraZenecas heller, har aldrig blivit sjuk av en vaccination.
Det är klokt, allt skydd minskar risken.
Det enda tråkiga med AstraZenecas är att den nästan inte skyddar mot mutationerna, men bara nästan, 20-30% skyddar den. Typ som ett munskydd.
Det är på gång med sk. boostervaccin från Pfizers eller Modernas där de tror den kommer skydda även mot framtida mutationer.
Ta det som finns.

Det är klokt, allt skydd minskar risken.
Det enda tråkiga med AstraZenecas är att den nästan inte skyddar mot mutationerna, men bara nästan, 20-30% skyddar den. Typ som ett munskydd.
Det är på gång med sk. boostervaccin från Pfizers eller Modernas där de tror den kommer skydda även mot framtida mutationer.
Ta det som finns.
I dom brittiska undersökningarna har det framkommit att AstraZenecas vaccin skyddar mot den brittiska mutationer som ju verkar ta över alltmer. Så jag är inte orolig.

Hej

Fler vaccin godkända av EU.

i dag kl 06:59av Elle Kari Karlsson
Tre nya vaccin är på väg till Sverige.
Det handlar om Janssen (också känt som Johnson & Johnson), Curevac och Novavax som alla granskas för godkännande i EU, skriver DN.
Leveranserna väntas komma i gång under våren.
Samtidigt har EU påbörjat en löpande granskning av ryska Sputnik V.
– Vi får en större bredd av vaccin, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till DN

Mvh isan lover

Hej

Det finns säkert Svenskar som skulle vilja ta ej godkända vacciner, men det är ju omöjligt för staten att tillhandahålla produkter som ännu inte är godkända, det skulle ju kunna sluta väldigt illa och leda till att människor skadas och att staten skulle ställas som ansvariga med stora skadeståndskrav som följd.

Mvh isan lover
dessutom antar jag att man inte skulle få ett giltigt vaccinationsintyg och missa en eventuell thailandsresa till vintern

Sverige har ett Läkemedelsverk som kan godkänna vaccin också. Vi behöver inte alls gå bara via EU om vi inte vill.
stefan berättade väl om det vid någon pressträff att om vi/sverige skulle börja förhandla själva och försöka armbåga oss fram skulle det kunna straffa sej då vaccinfabrikanterna kanske prioriterar eu

Hej

Ja det finns tydligen en stor tilltro hos en del till politiker broilers som går in i politiken via ungdomsförbund och sedan direkt till regering och statsministerposter utan att någonsin ha haft ett riktigt jobb.

Själv tycker jag tvärtom att det borde vara ett krav att man har gjort ett antal år i yrkeslivet för att kvalificera sig för jobb i riksdag och regering, jag tror att det är bra med förståelse för hur en arbetsplats fungerar och hur vanliga människor har det.

Mvh isan lover
Du menar majoriteten...den enda som har akademisk bakgrund är väl finansministern :rolleyes:. Resten har väl en rättså brokig bakgrund från punkband till vilt levande och fri sex på 40 talet....

Du menar majoriteten...den enda som har akademisk bakgrund är väl finansministern :rolleyes:. Resten har väl en rättså brokig bakgrund från punkband till vilt levande och fri sex på 40 talet....

Hej

Så kan det mycket väl vara just nu, men rent generellt brukar politiker utan grund i yrkeslivet men med bakgrund i ungdomsförbunden ha en förmåga att lägga beslag på dom höga positionerna, själv ser jag gärna att fler yrkesarbetare kan gå hela vägen och t.o.m leda landet.

Mvh isan lover

Hej

Så kan det mycket väl vara just nu, men rent generellt brukar politiker utan grund i yrkeslivet men med bakgrund i ungdomsförbunden ha en förmåga att lägga beslag på dom höga positionerna, själv ser jag gärna att fler yrkesarbetare kan gå hela vägen och t.o.m leda landet.

Mvh isan lover
Ja helt rätt :thumbsup: stor skillnad på en römyra och en tvestjärt ;). Men tiderna har ju förändrats och med det förutsättningarna:'(

Serbien har vaccinerat med såväl Pfizer/Biontech, Sinopharm och Sputnik V så de har valt vaccin från alla "läger".

Det har inte ett smack med att Ryssarna och Kineserna inte prioriterar oss. Vi har inte ens frågat om att få köpa deras vaccin, det är det som är problemet. Helt självförvållat och geopolitiskt från start.
Ryssarna har ansökt om godkännande. Skillnaden kan nog vara att EU är noggrannare i granskningen.
Sedan varför våra politiker inte deklarerat intresse bör svaras på i den politiska tråden.
Lite OT. kommer här.
Det har i Ryssland förts fram kritik om att de exporterar på bekostnad av färre doser till den egna befolkningen.

Hej

Det finns säkert Svenskar som skulle vilja ta ej godkända vacciner, men det är ju omöjligt för staten att tillhandahålla produkter som ännu inte är godkända, det skulle ju kunna sluta väldigt illa och leda till att människor skadas och att staten skulle ställas som ansvariga med stora skadeståndskrav som följd.

Mvh isan lover
Kravet på granskning är nog mycket till för att hålla ner skadeståndskraven. Icke godkända faller DELVIS under narkotikalagstiftningen. Även kemikalielagstiftningen finns säkert några paragrafer.

Själv tycker jag att man som minst torde haft en rejäl bakgrund utbildning i samhällskunskap och ett lämplighetstest.
Fast på andra sidan, du skulle det finnas få politiker i regering idag då de ofta rekryteras ut bottenskikten.
Vill du att deras utbildning skall vara på universitetsnivå?
Även professorer kommer med stolligheter.

Jag såg att även Jönköping släpper för fas 2. Skall bli intressant att se var man hamnar i turordningen eller om man aktivt måste ladda ner appen. Då blir jag tvungen att köpa ny mobiltelefon eller Ipad.

Vill du att deras utbildning skall vara på universitetsnivå?
Även professorer kommer med stolligheter.
Haha, jag vet. Att man tagit en professur är inte ett tecken på att man egentligen är mer kapabel. Rätt ofta känns det som många av dem är insnöade och borde ha svårt klara ett normalt liv.
En del tolkar dessutom professur som att man är mer utbildad/kunnig, det låter ju bra. Men det är inte så det funkar.
Nej jag menar inte mer än det jag antydde eftersom idag upplever jag att för många heltidspolitiker helt enkelt inte har tillräckligt i kappsäcken.
De kan för lite och har för lite erfarenhet. Mer regel än undantag brister de i ledarskap, vilket vi sett tydliga exempel på, i synnerhet röda regeringar.
Jag efter _mer_ kompetens, inte den bästa man kan tänka tänka sig.

Tillbaka
Topp