Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Åt mig skriker frugan kan du inte göra något själv stolt över att vara den som kan. Har ingen kontakt själv med Thailändare tycker frugan sköter det bättre säger bara hur jag vill ha det gäller hus bygge och immigration allt. Det enda vi har diskussioner om är priset hon tycker jah strör pengar runt mig. Hon hävdar med bestämdhet att jag skulle inte klara mig en dag själv i detta landet och jag tror att hon verkligen tror på det. Hemma sköter hon allt städ plockar in i diskmaskinen lagar all maten är det något jag vill ha lagar jag det engång hon står som en hök över mig och klagar på hur jag stökar till men nästa gång behöver jag aldrig laga det själv bara säga det skulle vara gott med det idag. Jag är glad för att min fru kan bidra på ett bra sätt då jag står för alla pengar. Men det skall erkännas utan henne hade jag nog spenderat det dubbla nu hinner jag knappt göra av med dem som kommer in. Inga problem säger frugan allt som blir över köper jag väskor för. Vilket är sant blir två om året. Sammanfattning det gäller att se till båda i alla situationer och verkligen vara lyhörd så blir allt bra.

Det finns ju alternativet att skriva ett testamente som skyddar er i händelse av att hustrun avlider först. I mitt fall säger testamentet att jag ärver allt, även mark som dock måste avyttras till en thai inom ett år. Hennes familj som jag har stort förtroende för får överta tomten mot ett 30-årigt kontrakt. Jag har också rätten att sälja eller behålla hus och allt som medföljer.
Hustrun ärver såklart rubbet om jag dör först och eftersom hon är thai så lär det inte bli några fallgropar för henne.

Åt mig skriker frugan kan du inte göra något själv stolt över att vara den som kan. Har ingen kontakt själv med Thailändare tycker frugan sköter det bättre säger bara hur jag vill ha det gäller hus bygge och immigration allt. Det enda vi har diskussioner om är priset hon tycker jah strör pengar runt mig. Hon hävdar med bestämdhet att jag skulle inte klara mig en dag själv i detta landet och jag tror att hon verkligen tror på det. Hemma sköter hon allt städ plockar in i diskmaskinen lagar all maten är det något jag vill ha lagar jag det engång hon står som en hök över mig och klagar på hur jag stökar till men nästa gång behöver jag aldrig laga det själv bara säga det skulle vara gott med det idag. Jag är glad för att min fru kan bidra på ett bra sätt då jag står för alla pengar. Men det skall erkännas utan henne hade jag nog spenderat det dubbla nu hinner jag knappt göra av med dem som kommer in. Inga problem säger frugan allt som blir över köper jag väskor för. Vilket är sant blir två om året. Sammanfattning det gäller att se till båda i alla situationer och verkligen vara lyhörd så blir allt bra.
Hmmm, en "väskoman" till. Frugan hade säkert köpt åtskilliga väskor om hon hade fått, hon har redan ett nätt antal men vill gärna ha fler. Nya önskemålet är en Michael Kors men det får allt skjutas på tillsvidare.

Hmmm, en "väskoman" till. Frugan hade säkert köpt åtskilliga väskor om hon hade fått, hon har redan ett nätt antal men vill gärna ha fler. Nya önskemålet är en Michael Kors men det får allt skjutas på tillsvidare.
Min fru är likadan och det ska vara Michael Kors och hon har många i olika färger och storlekar vi är i Bangkok att sätta lite sprätt på pengar vi har 9 års jubelium idag så lite gott och blandat ska det vara. Lite OT kanske:rolleyes:

Som tur är känner inte min fru till så mycket om märkeskläder, märkesväskor etc. Det räcker det står fashion på en liten papperslapp vid marknadståndet så blir hon glad.

Men därimot är hon en väskoman, men dom brukar aldrig gå på mer än runt 200-300 baht ;)

Michael Kors kan jag säga med all säkerhet att hon aldrig hört talas om (inte jag heller innan) ;) Vilket gör det billigt för mig, hellre 2-3 billiga tröjor på Tesco eller ett marknadstånd än något svindyrt I en märkesaffär ;)

Det skall bli intressant att höra era åsikter när och om ni någonsin flyttar till Thailand, ni som bor i Sverige.

Jag litar till 100% på min fru och vi delar allt och det finns inga hemligheter. Det finns ingen motsättning i att lita på frun och att inte vilja bli överkörd.

Ni har uppenbarligen aldrig stått inför en Thailändsk tjänsteman eller säljare med er fru. Det är definitivt en annan sak i Sverige där det finns en respekt för individer som saknas i Thailand. I Thailand finns oftast bara respekt för Thai eller för pengar.

Undrar vad du surrar om Mackes , jag har bott flera år i Thailand och det vet du , så det är bara dumt att påstå det du gör , har stått på alla möjliga Statliga och kommunala kontor runt om i Thailand , med och utan min fru ... Löjligt , som om du skulle vara den ende som vet hur det funkar :thumbsdown:. Min fru inger respekt så liten som hon är , riktigt vass i käften ,, mot dumma poliser på gatan eller på Migrationen , har även en gammal förlorad vän här på Forumet :(vars sambo hjälpte mig i början när jag köpte min första hoj ,, även hon kunde ta dessa idioter till tjänstemän som försöker sätta sig på folk .Även jag själv klarar mig bra mot dem då jag under åren skaffat vänner inom polis samt kommun. Men är man en mes så funkar det naturligtvis EJ :) Att vara PK med Thaitjänstemän tar de som en svaghet , artig , snyggt klädd och på läst om sitt ärende ,, samt veta vad man skall säga om man öppnar käften .... Gäller även i Sverige ...;)

Det finns ju alternativet att skriva ett testamente som skyddar er i händelse av att hustrun avlider först. I mitt fall säger testamentet att jag ärver allt, även mark som dock måste avyttras till en thai inom ett år. Hennes familj som jag har stort förtroende för får överta tomten mot ett 30-årigt kontrakt. Jag har också rätten att sälja eller behålla hus och allt som medföljer.
Hustrun ärver såklart rubbet om jag dör först och eftersom hon är thai så lär det inte bli några fallgropar för henne.

Sista meningen är ju solklart korrekt , men resten får du hoppas att du slipper uppleva ,, kan nog bli en AHA upplevelse ,, har hänt många i landet ,, vattentäta testamenten i ett land där lagen är oerhört tänjbar ...Och inte till Farangens fördel... Visst kan det gå bra , men de kan lika gärna fetblåsa dig som om det inte existerade ett testamente;)

Som tur är känner inte min fru till så mycket om märkeskläder, märkesväskor etc. Det räcker det står fashion på en liten papperslapp vid marknadståndet så blir hon glad.

Men därimot är hon en väskoman, men dom brukar aldrig gå på mer än runt 200-300 baht ;)

Michael Kors kan jag säga med all säkerhet att hon aldrig hört talas om (inte jag heller innan) ;) Vilket gör det billigt för mig, hellre 2-3 billiga tröjor på Tesco eller ett marknadstånd än något svindyrt I en märkesaffär ;)

Samma med min fru , Väskoman och skoman , men om hon vill handla en fin skinnväska för sin vad hon kallar "månadspeng " på 5,000 thbt så får hon väl göra det ,fattig resten av månaden

men hon hittar grymt snygga kläder på marknader oftast för 10-100 thbt :thumbsup:

@Jonas Michale Kors kostar inte så mycket varken i Sverige eller Thailand.

Har skrivit om det tidigare en tråd...
Att varje gång frugan har köpt mark så måste jag vara med på Landoffice..
Jag måste alltså personligen infinna mig där och godkänna köpet..
Det för att chefen på kontoret måste på sätt se att hon inte har stulit pengar för köpet..
Inte första gången som det handlats mark utan att Falangen vet något..
Jag vet att jag inte har rätt att äga mark i Thailand..
Men min fru har inte rätt att varken köpa eller sälja mark utan mitt godkännande så länge hon har mitt efternamn och vi inte är skilda.
Så allt detta gäller inte era fruar om dom inte har Falang efternamn i passet..
Dom kärringar som är gifta men inte bytt till falangnamn kan fortfarande göra som dom vill..

Det kan dom inte alls, dom små liven, köpa och sälja mark, utan äkta makens godkännande, för att det är skilda efternamn...

Sista meningen är ju solklart korrekt , men resten får du hoppas att du slipper uppleva ,, kan nog bli en AHA upplevelse ,, har hänt många i landet ,, vattentäta testamenten i ett land där lagen är oerhört tänjbar ...Och inte till Farangens fördel... Visst kan det gå bra , men de kan lika gärna fetblåsa dig som om det inte existerade ett testamente;)
Jag tillåter mig att tro på "min" advokat som hävdar att det hela är enligt gällande lagar, naivt kanske, men bättre ett testamente än inget alls. Hoppas jag någonsin behöver plocka fram testamentet.
Jag har stort förtroende för hennes familj och här förstår jag att en del av er ler överseende, men jag har haft turen att få en släkt som är hårt arbetande, nyktra, hederliga människor och som inte tar emot en endaste baht i ekonomiskt bidrag från mig, tro mig jag har försökt.
Innan vi gifte oss för 6 år sedan förde jag på tal detta med att ge ekonomiskt bidrag till föräldrarna, men då fick jag ett tvärt nej av flickvännen med motiveringen att "det skulle aldrig pappa ta emot, han är alldeles för stolt" och på den vägen är det.

Jag tillåter mig att tro på "min" advokat som hävdar att det hela är enligt gällande lagar, naivt kanske, men bättre ett testamente än inget alls. Hoppas jag någonsin behöver plocka fram testamentet.
Jag har stort förtroende för hennes familj och här förstår jag att en del av er ler överseende, men jag har haft turen att få en släkt som är hårt arbetande, nyktra, hederliga människor och som inte tar emot en endaste baht i ekonomiskt bidrag från mig, tro mig jag har försökt.
Innan vi gifte oss för 6 år sedan förde jag på tal detta med att ge ekonomiskt bidrag till föräldrarna, men då fick jag ett tvärt nej av flickvännen med motiveringen att "det skulle aldrig pappa ta emot, han är alldeles för stolt" och på den vägen är det.
Låter bra ,ungefär som min familj ,, men likförbannat är de Thai,och i Thailand tänker man annorlunda ,i mitt fall så har jag inget satsat och då heller inget att förlora :thumbsup:

Fantastiskt...
Frågan jag ställer mig med detta om testamente är...

Vill jag bo i byn i huset som vi byggt tillsammans..??
Vill jag bo i Isaan utan min fru..??
Jag tror ju aldrig att dottern skulle försöka sparka ut mig om frugan nu skulle dö före mig..
Men som sagt... Vill jag bo där..??
En helt annan sak om man har köpt en Condo på ett ställe vid havet..??
Där kan man ju bo som gammal änkling.. Ha, ha, ha...

Har skrivit om det tidigare en tråd...
Att varje gång frugan har köpt mark så måste jag vara med på Landoffice..
Jag måste alltså personligen infinna mig där och godkänna köpet..
Det för att chefen på kontoret måste på sätt se att hon inte har stulit pengar för köpet..
Inte första gången som det handlats mark utan att Falangen vet något..
Jag vet att jag inte har rätt att äga mark i Thailand..
Så allt detta gäller inte era fruar om dom inte har Falang efternamn i passet..
Dom kärringar som är gifta men inte bytt till falangnamn kan fortfarande göra som dom vill..
Men min fru har inte rätt att varken köpa eller sälja mark utan mitt godkännande Rätt :)
Så länge hon har mitt efternamn och vi inte är skilda.Fel :)
.Min hustru har fortfarande sitt flicknamn i Thailand , det visste dem direkt på Land Office när vi klev in där ,, Och just som du måste jag godkänna köpet ,, hoppas du läser Thai ,för jag vet vad du gör när du godkänner köpet ,, dvs att din fru har köpt det med sina slantar :) sen kan du tyvärr ha hur mycket testamente som helst , jag har skrivit på samma papper jag med ,, Frågan kom direkt ,, Citat , "detta papper måste din make skriva på och därmed godkänna köpet " 5555555555555555555555:)
Min hustru köpte mark för 980,000 thbt , Men det var hennes EGNA sparade slantar

Fantastiskt...
Frågan jag ställer mig med detta om testamente är...

Vill jag bo i byn i huset som vi byggt tillsammans..??
Vill jag bo i Isaan utan min fru..??
Jag tror ju aldrig att dottern skulle försöka sparka ut mig om frugan nu skulle dö före mig..
Men som sagt... Vill jag bo där..??
En helt annan sak om man har köpt en Condo på ett ställe vid havet..??
Där kan man ju bo som gammal änkling.. Ha, ha, ha...

Frugan har ett hus och en del mark uppe i hennes hemby i Yasothon, men där skulle jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att bo. Hennes familj, som samtliga bor i BKK, åker bara dit ett par gånger om året och inte ens dom vill flytta tillbaka dit.
Vi valde att bygga och bo nära havet, en plats där det finns köpare till husen, samt att det finns en hel del faranger som jag kan umgås med.

Feeel..Min hustru har fortfarande sitt flicknamn i Thailand , det visste dem direkt på Land Office när vi klev in där ,, Och just som du måste jag godkänna köpet ,, hoppas du läser Thai ,för jag vet vad du gör när du godkänner köpet ,, dvs att din fru har köpt det med sina slantar :) sen kan du tyvärr ha hur mycket testamente som helst , jag har skrivit på samma papper jag med ,, Frågan kom direkt ,, Citat , "detta papper måste din make skriva på och därmed godkänna köpet " 5555555555555555555555:)
Om nu hustrun köpt mark för sina pengar och i sitt namn, vad är det som hindrar att hon skriver ett teststamente till sin makes förmån? Hon bestämmer väl själv vem som skall ärva kvarlåtenskapen?

Om din fru inte har ändrat sitt namn så vet inte Landoffice om att hon är gift...

Hur förflyttar Du dig, moped? bil? med ditt resonemang kan man tro att Du rider omkring på en dinosarie, låt mig upplysa dig om att Thailand är inne i dataåldern, även om det olika efternamn så är registreringen väl känd hos alla myndigheter, låt mig underlätta lite för dig, hur tänker Du om någon kommer till Thailand, har rätten att stanna en viss tid, och helt plötsligt har en overstay, tala nu om för mig, vilken gränsstation som inte känner till att det finns en overstay?? men hur kan gränskontrollerna känna till detta? detta blir veckans fråga, och den är svår...

Om nu hustrun köpt mark för sina pengar och i sitt namn, vad är det som hindrar att hon skriver ett teststamente till sin makes förmån? Hon bestämmer väl själv vem som skall ärva kvarlåtenskapen?
Är du säker på detta ??? Kan en Thai åsidosätta sina barn med ett testamente till en Farang -make , det tror inte jag , men jag är ej säker ... Bör kollas upp noga , många jurister ,eller så kallade advokater i Thailand tar betalt för att skriva totalt ogiltiga handlingar /avtal / Testamenten ,, Ingenting är hugget i sten i det landet ..... Ingenting ..
:(

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp