Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Frugan brukar prata om andra kärringars farangubbar som låter fruarna fixa allt i ordalag som "han är ingen bra man, kan inte fixa något själv och ta ansvar för familjen, hon måste fixa allt".
Hon skyfflar över det mesta på mig och vill att jag skall ta familjeansvaret.
Men vissa saker ordnar hon själv, som papprena på amphoe att hon är ensam vårdnadstagare för barnet, då höll jag mig undan, långt undan ;)

Frugan brukar prata om andra kärringars farangubbar som låter fruarna fixa allt i ordalag som "han är ingen bra man, kan inte fixa något själv och ta ansvar för familjen, hon måste fixa allt".
Men vissa saker ordnar hon själv, som papprena på amphoe att hon är ensam vårdnadstagare för barnet, då höll jag mig undan, långt undan ;)
Exakt:thumbsup:

Du vänder allt till kultur. Du säger art du vill leva enligt thai kultur. Men vägra henne att hjälpa dig. Du tror att hon kanske inte blir lycklig om hon lär sig västerländsk kultur. Det handlar om att hon ska få utbildning och hon ska kunna se rätt och fel. Inte att du ska omvända henne eller ta hennes beslut. Är du kanske orolig att du inte skulle bli lycklig om hon får utbildning. Känns märkligt att du är rädd att din fru ska få se hur saker fungerar på andra ställen.

Vi har kanske olika mål i livet, men A och O i ett förhållande är jämstäldighet, att man kan kommunicera med sin fru och att frun inte blir överkörd.

För mig är det viktigt, borde vara i alla förhållande, att ha en stark fru. Det handlar inte om kultur att du inte kan lita på din fru. Om du anser att din fru kan bli förtryckt av en mydighetsperson om hon är med dig så har ni väl en väg kvar att vandra.

I bland får man för sig, att vissa, inte alla, flyttar till Thailand och gifter sig med en hushållerska ...jag menar ingen speciellt men att man lära sig ett svenskt språk och hur det fungerar i Sverige gör ju kvinnan bara starkare ...

Om du vill leva i thaikultur, varför låter du inte din fru följa med och bli förtryckt ???

Allt är kultur, kultur är vårt sätt att leva. Jag har aldrig sagt att jag bara vill leva enligt Thai kultur men jag vill försöka ta det bästa från våra sätt att leva, något som inte låter sig göras i Sverige av orsaken du själv nämner, de skall lära sig "se rätt och fel". Du är så övertygad om att det svenska sättet är rätt så för dig handlar det inte om olika sätt att leva utan om "utbildning".

Min fru utbildar sig fortlöpande med hjälp av Internet och vi är rätt överens om vad som är bra och dåligt i väst. Ibland vet hon bäst och ibland jag utifrån våra erfarenheter och den kultur vi växt upp i. Du kan ju titta på videon jag länkade till så kan du ju själv se att det finns baksidor av "välfärden" i Sverige. Olyckliga människor som dör ensamma men självständiga med massor av pengar, är det lycka?

De som jag tycker två viktiga sakerna i Thailändsk kultur är förhållandet till familjen och till tid, det går tyvärr inte att implementera i dagens Sverige. Jag tycker inte det är lika viktigt att varje individ är oberoende stark utan att man är stark på olika områden och familjen blir ett team.

Tjänstemannaförtrycket är en gammal kvarleva som kommer att försvinna även i Thailand. De som har växt upp på 1900-talet i Thailand har gjort det med en orimligt stor respekt för makten, en gammal kvarleva som även Sverige hade för ett sekel sedan men få av oss som lever idag har upplevt. Det är inte lätt ändra på, det får man leva med, under tiden hjälps familjen åt med att hantera situationen. Thai som bor i Sverige köper inte detta förtryck eftersom de sett hur det kan vara i Sverige men det är inte lätt för Thai i Thailand som ständigt lever med förtrycket att se hur man skulle kunna bryta det.

Senast redigerad av en moderator:
Det här är ju det mest vanliga här nere att tjejerna vill att mannen ska ta hand om viktiga saker, dom vill ha en stark man som ger trygghet och kan ta hand om familjen, inte en man som är en kärring som Svenska fruntimmer vill ha.
Dom enda Thaitjer som vill ha en toffel är väl gold diggers.
Eller dom som varit för länge i Sverige..

Så bara för att dom inte är bråkiga och stöddiga så är dom mähän enligt dig?
Allt är en definitionsfråga. Hur skulle det fungera för min fru i det svenska samhället om hon inte "försvenskas" till en del? Hur mycket är faktiskt upp till henne. Hon har fortfarande tät kontakt med familjen i Thailand och tack och lov för det när jag är borta så mycket som jag är. Jag har aldrig gillat ja-sägare som inte verkar ha en egen vilja, det är inte min grej.

Jag vet inte vad du menar med att vara stöddig, i min värld är det ett mycket negativt ord som används om personer med en dålig attityd. Det är inte liktydigt med att våga ha en egen vilja, det kan man ha utan att på något sätt vara stöddig. Och bråkig är heller inte liktydigt med en egen vilja enligt min uppfattning, bråkig är man om man ständigt skall käfta emot argumentera mot allting. Men som sagt, en definitionsfråga.

Tror jag kanske skulle överdriva om jag skulle t.ex säga som Janne å Phonta att hon inte skulle kunna låta sig bli överkörd av t.ex banker och myndigheter företag mm är lite osäker där om hon skulle stå på sig eller vika ned sig om det verkligen drogs till sin spets,
men märker en rent ut sagt djävulsk skillnad mot från början har ett helt annat självförtroende i kontakterna med dessa är varken rädd att ifrågasätta ta plats å säga ifrån numera.

Allt är en definitionsfråga. Hur skulle det fungera för min fru i det svenska samhället om hon inte "försvenskas" till en del? Hur mycket är faktiskt upp till henne. Hon har fortfarande tät kontakt med familjen i Thailand och tack och lov för det när jag är borta så mycket som jag är. Jag har aldrig gillat ja-sägare som inte verkar ha en egen vilja, det är inte min grej.

Jag vet inte vad du menar med att vara stöddig, i min värld är det ett mycket negativt ord som används om personer med en dålig attityd. Det är inte liktydigt med att våga ha en egen vilja, det kan man ha utan att på något sätt vara stöddig. Och bråkig är heller inte liktydigt med en egen vilja enligt min uppfattning, bråkig är man om man ständigt skall käfta emot argumentera mot allting. Men som sagt, en definitionsfråga.
Jag tycker personligen inte att det är en bra grej att "försvenska" tjejerna men visst är det oundvikligt när dom levt i Sverige ett tag, men för mig är det en negativ egenskap.
En fru som kan bli "fly förbannad" på div tjänstemän kan lätt ta med sig det in i sin relation också.
Finns inte på kartan att min tjej skulle bli "fly förbannad" på mig, hon visar när det är nåt hon inte gillar men på ett Thailändskt mycket lugnare sätt och då blir det så väldigt mycket lättare för mig att ta det till mig.
Fruntimmer som blir fly förbannade skickar jag rätt ut genom dörren med respass enkel väg.
Har snackar vi lugnt å sansat om saker vi är oense, inga Svensk kärrings utbrott här inte.

Jag tycker personligen inte att det är en bra grej att "försvenska" tjejerna men visst är det oundvikligt när dom levt i Sverige ett tag, men för mig är det en negativ egenskap.
En fru som kan bli "fly förbannad" på div tjänstemän kan lätt ta med sig det in i sin relation också.
Finns inte på kartan att min tjej skulle bli "fly förbannad" på mig, hon visar när det är nåt hon inte gillar men på ett Thailändskt mycket lugnare sätt och då blir det så väldigt mycket lättare för mig att ta det till mig.
Fruntimmer som blir fly förbannade skickar jag rätt ut genom dörren med respass enkel väg.
Har snackar vi lugnt å sansat om saker vi är oense, inga Svensk kärrings utbrott här inte.
Nej det är inte fråga om att skrika här heller. Det är mer "Tysta leken" som gäller. Konstigt vore det väl om man aldrig blir oense om något men naturligtvis skall det lösas på ett civiliserat sätt. Det innefattar inget av stöddighet och bråk.

När hon vill leka tysta leken så tar jag en lång promenad eller går ner i sovrummet vid otjänligt väder. Sen brukar dispyten snabbt lösa sig, vi har aldrig varit osams någon längre tid.

Nej det är inte fråga om att skrika här heller. Det är mer "Tysta leken" som gäller. Konstigt vore det väl om man aldrig blir oense om något men naturligtvis skall det lösas på ett civiliserat sätt. Det innefattar inget av stöddighet och bråk.

När hon vill leka tysta leken så tar jag en lång promenad eller går ner i sovrummet vid otjänligt väder. Sen brukar dispyten snabbt lösa sig, vi har aldrig varit osams någon längre tid.
Min tjej försökte köra den här tysta leken en gång men det var faktiskt en grej som jag tog ur henne snabbt.
Just den grejen gillar jag inte, är man sur på nåt så visst kan det vara bra att inget säga på en liten stund men sen ska det fram. Folk som går omkring och är sura men inget säger vill jag inte ha en relation med.
Jag visade henne istället att det är helt ok att berätta vad hon är upprörd över och att jag inte blir arg på henne för det, vi talar om det på ett sansat sätt och reder ut saken.
Men om hon går omkring och surar utan att säga nåt, Då blir jag arg.

Min tjej försökte köra den här tysta leken en gång men det var faktiskt en grej som jag tog ur henne snabbt.
Just den grejen gillar jag inte, är man sur på nåt så visst kan det vara bra att inget säga på en liten stund men sen ska det fram. Folk som går omkring och är sura men inget säger vill jag inte ha en relation med.
Jag visade henne istället att det är helt ok att berätta vad hon är upprörd över och att jag inte blir arg på henne för det, vi talar om det på ett sansat sätt och reder ut saken.
Men om hon går omkring och surar utan att säga nåt, Då blir jag arg.
Man märker snabbt när det bara blir tyst helt plötsligt i en diskussion..
Då ger jag frugan några minuter att tänka ut vad hon ska säga...
Sen kommer det vad hon blev tvär på.. Då har vi löst det direkt utan en massa tjafs eller skit..
Tidigare så gick jag på som inget hänt och då kunde det låsa sig för frugan..

Sen kommer det vad hon blev tvär på.. Då har vi löst det direkt utan en massa tjafs eller skit..
Det är också en bra metod men en promenad eller en stund i källaren (vi har sovrummet där) gör underverk. Då sker islossningen ganska fort och det kommer fram vad som är fel enligt henne.

Jo men man har ju hört om tysta leken som varar i flera dagar, begriper inte gubbar som accepterar sånt men men.

Är frugan lite små arg för något brukar det lösa sig rätt snabbt, jag försöker typ ta ett danssteg eller något sen kan inte hon hålla sig för garv längre ;)
Det var ett bra tips, skall absolut provas nästa gång. Men jag tvivlar på att det funkar när hon är på det humöret, vilket sker väldigt sällan lyckligtvis.

Det var ett bra tips, skall absolut provas nästa gång. Men jag tvivlar på att det funkar när hon är på det humöret, vilket sker väldigt sällan lyckligtvis.
Frugan har så lätt till skratt för det mesta, så hon är så lätt att få att brista ut i garv, ibland försöker hon hålla sig och se arg ut men då ser hon så rolig ut så då garvar jag och då börjar hon garva.
Fast det händer ibland att hon blir arg på andra och svär över dom men då går det inte ut över mig så då stöttar jag henne ;)

Och det har gått bra, du har fått gift dig 2 gånger och inte fått det du velat ha av bankerna som du skrivit innan.
Vad är det mer du har att göra med myndigheter i Thailand som boende i Sverige?

Vad har det med att göra att jag varit gift med en svensk kvinna innan som dog i cancer. Hon dog inte pga kultur eller utbildning.

På banken stöttade min fru mig. Fick tjänstemannen att ringa till huvudkontoret. De lovade att fixa men skickade aldrig koden. Då men ändå måste ha thainummer sket vi i att gå vidare.

Men Thai fru, gift i Thailand och barn med thailändskt medborgarskap så finns det saker att göra med myndigheter. Har varit många gånger på många myndigheter och min fru hjälpt till.

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp