Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Man skriver på detta papper av den anledningen att det EJ SKALL BLI TVIST vid ev .skilsmässa eller frånfälle av makan /ägaren ... Kommunen vill inte ha det problemet och lägger fram detta till maken i syfte att han då friskriver sig från rätten att göra anspråk på i detta fall egendomen i händelse av tvist eller skilsmässa mm

Är du säker på detta ??? Kan en Thai åsidosätta sina barn med ett testamente till en Farang -make , det tror inte jag , men jag är ej säker ... Bör kollas upp noga , många jurister ,eller så kallade advokater i Thailand tar betalt för att skriva totalt ogiltiga handlingar /avtal / Testamenten ,, Ingenting är hugget i sten i det landet ..... Ingenting ..
:(
Jo, i Thailand kan du åsidosätta dina barn. Detta enligt vår advokat som såvitt jag vet har ett gott renomme´och kollar med sina advokatkollegor så snart hon är det minsta osäker.
Jag har för mig att jag läst det på någon av advokatbyråernas hemsidor, men jag hittar det inte just nu.

Undrar vad du surrar om Mackes , jag har bott flera år i Thailand och det vet du , så det är bara dumt att påstå det du gör , har stått på alla möjliga Statliga och kommunala kontor runt om i Thailand , med och utan min fru ... Löjligt , som om du skulle vara den ende som vet hur det funkar :thumbsdown:. Min fru inger respekt så liten som hon är , riktigt vass i käften ,, mot dumma poliser på gatan eller på Migrationen , har även en gammal förlorad vän här på Forumet :(vars sambo hjälpte mig i början när jag köpte min första hoj ,, även hon kunde ta dessa idioter till tjänstemän som försöker sätta sig på folk .Även jag själv klarar mig bra mot dem då jag under åren skaffat vänner inom polis samt kommun. Men är man en mes så funkar det naturligtvis EJ :) Att vara PK med Thaitjänstemän tar de som en svaghet , artig , snyggt klädd och på läst om sitt ärende ,, samt veta vad man skall säga om man öppnar käften .... Gäller även i Sverige ...;)

Som vanligt så lever vi i olika världar med olika perspektiv och har ingen förmåga att höra vad den andra säger. Så det känns rätt meningslöst att svara som du tidigare konstaterat.

Hur förflyttar Du dig, moped? bil? med ditt resonemang kan man tro att Du rider omkring på en dinosarie, låt mig upplysa dig om att Thailand är inne i dataåldern, även om det olika efternamn så är registreringen väl känd hos alla myndigheter, låt mig underlätta lite för dig, hur tänker Du om någon kommer till Thailand, har rätten att stanna en viss tid, och helt plötsligt har en overstay, tala nu om för mig, vilken gränsstation som inte känner till att det finns en overstay?? men hur kan gränskontrollerna känna till detta? detta blir veckans fråga, och den är svår...
Det jag skriver om är det som chefen för landoffice berättade för mig..
Han pratar Engelska så det var inga översättningar via min fru där..
Enligt honom så har dom inga uppgifter på vem som är gift med falang om det inte ändrats efternamn...
Då min fru endast har Svenskt efternamn både i sitt Pass och på sitt Thailändska ID-kort så vet dom genast att det finns en falang inblandad..
Falangen måste godkänna köpet så att inte Thai har "stulit" pengarna för köpet av mark..
Detta har hänt och då riskerar chefen på kontoret att bli åtalad enligt honom.
För det åligger kontoret (Landoffice) att ta reda på varifrån pengarna till köpet kommer ifrån.
Förr var det lag på att pengarna inte fick komma ifrån annat än eget arbete eller arv.
Nu är den lagen borttagen i Thailand och Thai får köpa med pengar dom fått..
Men fortfarande får dom inte göra markköp med stulna pengar...

På samma sätt måste jag infinna mig vid en markförsäljning...
Frugan min kan alltså inte sälja mark utan min vetskap..
Också där handlar det om att chefen på kontoret riskerar att bli åtalad..

Därför så brukar jag skämta om att jag har besittningsrätt till marken..
Men jag kan inte äga eller sälja den själv.. 555

Ja har man inte bra koll själv på hur saker funkar så kanske det känns tryggt att låta tjejen/frun sköta snacket.
Men jag har aldrig nånsin stött på en tjej här som har så bra koll att jag skulle låta henne föra min talan med kontakt med mydigheter eller vid business. Varken min egen tjej eller andras eller nån annan överhuvudtaget har visat att dom har bra koll, precis tvärtom, dom är oftast inte pålästa ett endaste dugg utan går på vad dom tror eller vad nån Thaivän har sagt som inte heller är påläst.
Det största problemet är att dom inte vågar ifrågasätta saker och inte vill visa att dom inte vet, när tjejen sköter snacket har båda parter denna attityd och då blir det varken malet eller hackat så som jag vill.
Det här är alltså hur Jag upplever det utifrån min situation och erfarenheter här.
Har inte träffat varken er eller era tjejer så uttalar mig inte om det, men helt klart så är det en sak att sitta hemma i Sverige och tycka saker och en helt annan när man bor här på heltid.

Nu tycker kanske nån att det va fn vad jag sågar Thaitjejer vilket ju är helt fel tolkning.
Jag bara säger att dom inte är pålästa och att jag därmed inte vill låta dom föra min talan.
I övrigt är det oftast helt underbara människor.
Men min fru har inte rätt att varken köpa eller sälja mark utan mitt godkännande Rätt :)
Så länge hon har mitt efternamn och vi inte är skilda.Fel :)
.Min hustru har fortfarande sitt flicknamn i Thailand , det visste dem direkt på Land Office när vi klev in där ,, Och just som du måste jag godkänna köpet ,, hoppas du läser Thai ,för jag vet vad du gör när du godkänner köpet ,, dvs att din fru har köpt det med sina slantar :) sen kan du tyvärr ha hur mycket testamente som helst , jag har skrivit på samma papper jag med ,, Frågan kom direkt ,, Citat , "detta papper måste din make skriva på och därmed godkänna köpet " 5555555555555555555555:)
Min hustru köpte mark för 980,000 thbt , Men det var hennes EGNA sparade slantar
Jo men att man man måste godkänna köpet innebär inte att man måste godkänna en försäljning av den samma.
Det man godkänner är ju att hon köper för helt egna pengar och att man själv alltså inte har nånting med markköpet att göra, så man har med andra ord godkänt att man inte ska ha en endaste baht från den här marken i framtiden.

På samma sätt måste jag infinna mig vid en markförsäljning...
Frugan min kan alltså inte sälja mark utan min vetskap..
Också där handlar det om att chefen på kontoret riskerar att bli åtalad..

Därför så brukar jag skämta om att jag har besittningsrätt till marken..
Men jag kan inte äga eller sälja den själv.. 555
Det där har du tolkat fel Ledarn.

Låter bra ,ungefär som min familj ,, men likförbannat är de Thai,och i Thailand tänker man annorlunda ,i mitt fall så har jag inget satsat och då heller inget att förlora :thumbsup:
Sanning med modifikation eller hur?
900.000 för en traktor, låna och slita på falangens alla prylar, äta ur hans kylskåp, mm mm.
Har ju läst hur du beklagat dig över denna familj här förut.

Man märker när man läser denna tråden att ni som bor men en thai i Thailand, som inte bott i Sverige eller gått i skola i Sverige, lever ett helt annat liv än oss som har haft möjligheten att bo med en kvinna som fått utbildning och ser hur det fungerar i väst.

Jag för talan mot myndigheter, banker etc i både Sverige och Thailand, men min fru hjälper till i Thailand med språk. Hon accepterar inte att bli överkörd av en thailändsk myndighets person längre. Hon blir rasande när de försöker.

Jag tror det handlar om utbildning, att man kan kommunicera på ett språk som båda förstår till 100%, att man skaffat västerländska värderingar och att frun lever för sin man och sina barn och inte för sina släktingar.

I början var min fru som era som bor i Thailand, det fungerade ju inte och ledde till konflikter. Efter att ha sett hur det fungerar i Sverige är det helt annorlunda.

För er som har problem, förstår ni varandra, har ni samma mål i livet? Har ni funderat på varför hon blir överkörd, och kör över er?

Man märker när man läser denna tråden att ni som bor men en thai i Thailand, som inte bott i Sverige eller gått i skola i Sverige, lever ett helt annat liv än oss som har haft möjligheten att bo med en kvinna som fått utbildning och ser hur det fungerar i väst.

Jag för talan mot myndigheter, banker etc i både Sverige och Thailand, men min fru hjälper till i Thailand med språk. Hon accepterar inte att bli överkörd av en thailändsk myndighets person längre. Hon blir rasande när de försöker.

Jag tror det handlar om utbildning, att man kan kommunicera på ett språk som båda förstår till 100%, att man skaffat västerländska värderingar och att frun lever för sin man och sina barn och inte för sina släktingar.

I början var min fru som era som bor i Thailand, det fungerade ju inte och ledde till konflikter. Efter att ha sett hur det fungerar i Sverige är det helt annorlunda.

För er som har problem, förstår ni varandra, har ni samma mål i livet? Har ni funderat på varför hon blir överkörd, och kör över er?

Skillnaden är kanske att vi har olika mål i livet, ni som valt att bo i Sverige och vi som inte gör det!

Jag är inte alls så övertygad som du om att den västerländska kulturen och värderingarna alltid är de bästa och att alla borde konvertera till den. Det finns allt för mycket dåligt i den.

Jag är beredd att leva i en annan kultur och ta till mig den, allt är inte bra så det kommer att bli konflikter men jag har absolut inga idéer om att jag skall utbilda Thai till vår "överlägsna" kultur. De har sin och är lyckliga med den.

Om jag omvände min fru till västerländsk kultur skulle hon garanterat inte bli samma människa och risken att hon blir olycklig är överhängande. Om jag blir olycklig av Thailändsk kultur kan jag flytta tillbaks, tills dess tar jag dessa konflikter och njuter av allt som är bra med den.

Senast redigerad av en moderator:
Janne skrev : Hon accepterar inte att bli överkörd av en thailändsk myndighets person längre. Hon blir rasande när de försöker.

Samma med min fru , det handlar helt klart om den syn som "de lärde "i Thailand har på outbildade ex farmare ,, de är enligt dem en lägre samhällsklass , mindre värda ,, Thai som aldrig sett något annat tror att så skall det vara ,, min fu blir liksom din fly förbannad och talat om för dem att hon detta hur det fungerar i de land som många i Thailand har som förebild ...Allas lika värde existerar ej i Thailand , det är något som jag aldrig kan acceptera, Går frun till kommunkontoret i sin hemby så vet dom vem hon är och att hon är gift med Farang har en ganska ansenlig mängd mark mm ,där blir hon korrekt behandlad , går hon på andra ställen och talar isaan , då ser de helt enkelt ner på henne ,, Verkar som om en del Faranger här inte fattar ett skit då de kallar vår kultur för "överlägsen " Det är nämligen en bra benämning på Thailand diktatoriska tjänstemannavälde ...:)

Skillnaden är kanske att vi har olika mål i livet, ni som valt att bo i Sverige och vi som inte gör det!

Jag är inte alls så övertygad som du om att den västerländska kulturen och värderingarna alltid är de bästa och att alla borde konvertera till den. Det finns allt för mycket dåligt i den.

Jag är beredd att leva i en annan kultur och ta till mig den, allt är inte bra så det kommer att bli konflikter men jag har absolut inga idéer om att jag skall utbilda Thai till vår "överlägsna" kultur. De har sin och är lyckliga med den.

Om jag omvände min fru till västerländsk kultur skulle hon garanterat inte bli samma människa och risken att hon blir olycklig är överhängande. Om jag blir olycklig av Thailändsk kultur kan jag flytta tillbaks, tills dess tar jag dessa konflikter och njuter av allt som är bra med den.
Bra talat Mackes.
Varför göra om dom till Svenska gnäll kärringar?
Min tjej kan nog låta sig bli överkörd av myndigheter här då hon ogärna tar strid men mig kör hon då inte över.
Jag gillar Thaitjejerna just för att dom är som dom är och sköter istället myndighetskontakter mm själv, funkar alldeles utmärkt.

Hon accepterar inte att bli överkörd av en thailändsk myndighets person längre. Hon blir rasande när de försöker.
Hon är alltså försvenskad.
Men är detta eg något bra?
Hennes nya attityd kan ju lätt visa sig även i er relation...

Nä jag föredrar helt klart lugna timida thai tjejer som ogärna tar strid.
Är ju därför jag gillar Thai tjejer så mycket mer än Svenska just för att dom inte är bråkiga och stöddiga.
Fajten med myndigheter sköter jag, varför utsätta sin käresta för sådant.

Du vänder allt till kultur. Du säger art du vill leva enligt thai kultur. Men vägra henne att hjälpa dig. Du tror att hon kanske inte blir lycklig om hon lär sig västerländsk kultur. Det handlar om att hon ska få utbildning och hon ska kunna se rätt och fel. Inte att du ska omvända henne eller ta hennes beslut. Är du kanske orolig att du inte skulle bli lycklig om hon får utbildning. Känns märkligt att du är rädd att din fru ska få se hur saker fungerar på andra ställen.

Vi har kanske olika mål i livet, men A och O i ett förhållande är jämstäldighet, att man kan kommunicera med sin fru och att frun inte blir överkörd.

För mig är det viktigt, borde vara i alla förhållande, att ha en stark fru. Det handlar inte om kultur att du inte kan lita på din fru. Om du anser att din fru kan bli förtryckt av en mydighetsperson om hon är med dig så har ni väl en väg kvar att vandra.

I bland får man för sig, att vissa, inte alla, flyttar till Thailand och gifter sig med en hushållerska ...jag menar ingen speciellt men att man lära sig ett svenskt språk och hur det fungerar i Sverige gör ju kvinnan bara starkare ...

Om du vill leva i thaikultur, varför låter du inte din fru följa med och bli förtryckt ???

Hon är alltså försvenskad.
Men är detta eg något bra?
Hennes nya attityd kan ju lätt visa sig även i er relation...

Nä jag föredrar helt klart lugna timida thai tjejer som ogärna tar strid.
Är ju därför jag gillar Thai tjejer så mycket mer än Svenska just för att dom inte är bråkiga och stöddiga.
Fajten med myndigheter sköter jag, varför utsätta sin käresta för sådant.
Nja, jag vill allt ha en hustru med en egen vilja och inte ett mähä som inte vågar säga ifrån om hon tycker att något är fel. Men det är jag det!

Och det har gått bra, du har fått gift dig 2 gånger och inte fått det du velat ha av bankerna som du skrivit innan.
Vad är det mer du har att göra med myndigheter i Thailand som boende i Sverige?

Om ni tar er lite tid och tittar på denna dokumentären så kanske ni kan se baksidorna av svensk kultur. Jakten på individens frihet och självständighet har blivit absurd, här är en länk till SVT: The Swedish Theory of love

@Phonta och @Janne. Instämmer till 100% , exakt så ser jag också på detta. Jag har träffat på falanger som satt sig själv och sin familj i stora problem pga. okunskap, rädsla. Kvinnan hade inte kunskapen, och falangen kunde inte språket, så sorgligt att tjänstemän har ett behov av att trycka ner sina landsmän.
Nej. det är bara utbildning som kan stå emot detta maktmissbruk. För mig är det otroligt att som fastboende inte kunna språket. För där finns nämnligen makten, i språket.

Du vänder allt till kultur. Du säger art du vill leva enligt thai kultur. Men vägra henne att hjälpa dig. Du tror att hon kanske inte blir lycklig om hon lär sig västerländsk kultur. Det handlar om att hon ska få utbildning och hon ska kunna se rätt och fel. Inte att du ska omvända henne eller ta hennes beslut. Är du kanske orolig att du inte skulle bli lycklig om hon får utbildning. Känns märkligt att du är rädd att din fru ska få se hur saker fungerar på andra ställen.

Vi har kanske olika mål i livet, men A och O i ett förhållande är jämstäldighet, att man kan kommunicera med sin fru och att frun inte blir överkörd.

För mig är det viktigt, borde vara i alla förhållande, att ha en stark fru. Det handlar inte om kultur att du inte kan lita på din fru. Om du anser att din fru kan bli förtryckt av en mydighetsperson om hon är med dig så har ni väl en väg kvar att vandra.

I bland får man för sig, att vissa, inte alla, flyttar till Thailand och gifter sig med en hushållerska ...jag menar ingen speciellt men att man lära sig ett svenskt språk och hur det fungerar i Sverige gör ju kvinnan bara starkare ...

Om du vill leva i thaikultur, varför låter du inte din fru följa med och bli förtryckt ???
Så du tror att jämställdhet per automatik = med lycklig.
Så otroligt inskränkt tänkande Janne.
En del kvinnor vill ha en stark man som är ledaren, det gör dom lyckliga.
Andra kvinnor vill ha en toffel för det gör dom lyckliga.
Folk är olika och varför ska man ändra på människor?
Varför inte låta dem vara som dom är?

Jag är för jämställdhet på många sätt men i Sverige har det som med allt annat PK gått för långt och blivit rent jvla löjligt. Vad är det för fel på att låta en kvinna vara kvinna och en man vara man?
Tror du som en del tycks göra att bara för att man har man och kvinno roller i en relation så förtrycker mannen kvinnan?
Så typiskt svenne tänk men inget kunde vara mer fel.
Nä aldrig i helvete att jag vill försvenska min Thai tjej, är så förbaskat trött på den svenska präktigheten.

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp