Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Kan hålla med om att det är onödigt mycket gnäll men hur kan du förvänta dig fakta? Det kan väl aldrig finnas några fakta i en tråd som heter "Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna"? Tråden handlar om, och ska handla om, rent subjektiva erfarenheter om hur vi hanterar ekonomin. Även om det oundvikligen blir en del tjafs så är det ändå den här typen av trådar som man faktiskt kan ha glädje av om man är lite vidsynt.

När det är fakta och objektiva åsikter jag vill ha så hamnar diverse intresseforum väldigt långt ned på min lista, forum är till för subjektiva diskussioner och då får man ta tjafset som en del av paketet.
Jag i fråga sätter inte subjektiva inlägg i ett sådant känsligt ämne... Vad jag däremot i fråga sätter är rent ut sagt skit snack och påhopp på medlemmar från en del. Försök att hålla en god ton i samtalen. Sedan om innehållet är objektivt eller subjektivt har mindre betydelse. Alla har ju olika åsikter.. Och det är ju bra för ett forum...
Men tagga ner påhopp på varandra... Det har en förmåga att eskalera och bara bli mer skitsnack.. :wai::wai::wai:

Good!!!! Va tråkigt att läsa denna tråd... Orkar inte... Bara gnäll och påhopp på varandra... :thumbsdown:
Knappt någon fakta.. Sandlåda!!! Snäääääälla... Sluta... Chatcha nit noi!! :wai::wai:
Å vad tillförde ditt inlägg i tråden annat än dq?

Sista gången... Lägg ner..... Krap khun krap
Men allvarligt Pepsi. Tråden va helt ok med tanke på ämnet, inte mycket till tjafs att gnälla om tycker jag utan rätt lugnt å städat men ändå med diskussion.
Du gnäller på tråkig stämning i tråden som jag inte har förståelse för och då undrar jag på vilket sätt ditt inlägg gjorde tråden bättre?
Inget illa menat men vore kul att höra hur du tänkte?

Men allvarligt Pepsi. Tråden va helt ok med tanke på ämnet, inte mycket till tjafs att gnälla om tycker jag utan rätt lugnt å städat men ändå med diskussion.
Du gnäller på tråkig stämning i tråden som jag inte har förståelse för och då undrar jag på vilket sätt ditt inlägg gjorde tråden bättre?
Inget illa menat men vore kul att höra hur du tänkte?
Läs mitt inlägg #121 Det räcker för mig... Orkar inte starta något onödigt tjafs på forumet..
Förstår du inte det så upp till dig.. Och tråden har inte varit sansad....
OK??? Vill någon tjafsa vidare får det bli utan mig i den dialogen...
Och skriv inte mer till mig angående denna tråd är du snäll... ( Då går det till ADMIN ) .

Läs mitt inlägg #121 Det räcker för mig... Orkar inte starta något onödigt tjafs på forumet..
Förstår du inte det så upp till dig.. Och tråden har inte varit sansad....
OK??? Vill någon tjafsa vidare får det bli utan mig i den dialogen...
Och skriv inte mer till mig angående denna tråd är du snäll... ( Då går det till ADMIN ) .
Jag tycker inte heller att det varit så mycket tjafs eller påhopp, lite finns ju som vanligt men inte något att hetsa upp sig för.

Jag kan berätta en anekdot kring detta som bevisar hur det var innan.

Jag och min fru känner en vän i Bangkok med hög utbildning. Jag frågade henne om hon kunde hjälpa min fru med besöksvisum på den tid det begav sig. Javisst, om du förbereder allt så följer jag med henne.

Jag tog fram alla dokument, fyllde i ansökan, skrev ett följebrev vad som skulle skrivas under och vad som saknades, såsom passkopia, husbokskopia etc. ... Skickade allt som rekommenderad post till vår vän.

Hon såg till att allt blev klart och de gick till svenska ambassaden.

Väl framme i luckan, bad den thailändska kvinnan att min vän skulle sätta sig på besöksstolarna, sen säger hon till min nuvarande fru, att min inkomstbesvis saknas. Hon sa ta med det nästa gång.

Min fru berättade för sin vän, som sa då måste vi ringa din pojkvän. Nej det kan vi inte, han sover och jag kan gå hit själv en annan gång. Nej sa min vän, han sa allt var klart, kom jag ringer. De ringde mig, jag visste att det var bilaga E, så jag sa är bilaga E inte med. Jo sa hon. Ok sa jag, ge handläggaren telefonen så får jag prata direkt med handläggaren. Nej handläggaren skulle inte ta telefonen. Ok sa jag, jag ringer ambassaden själv. Jag ringde och bad att få prata med ansvarig för visumansökningarna och fick prata med honom som var svensk. Förklarade läget. Han gick fram till handläggaren och ifrågasatte vad som saknades. Inkomstbevis, blev hennes svar. Jag sa det är bilaga E. Han kallade fram min fru, mycket riktigt det fanns där och inga bekymmer.

Hade inte min vän stått på hade vi ju vetat varken ut eller in, du redde det ut sig. Min fru lärde sig redan där att man inte ger upp om man har koll och rätt.

Detta visar, att man kan, inte ens lita på den Swe Ambassaden, där är det rätt alla gånger.
Gör inte mycket, för oss Svenskar som bor här.

Senast redigerad av en moderator:
Detta visar, att man kan, inte ens lita på den Swe Ambassaden, där är det rätt alla gånger.
Gör inte mycket, för oss Svenskar som bor här.
Tror nog inte att det är vanligt att det slitter en Svensk tjänsteman i "Luckan " har man tur så är det det , Är det en Thai så finns den vanliga Thaimentaliteten där, dvs inget är ok innan jag får till tillrättavisa och visa min makt.. Detta finns överallt hor Thaifolk som har behov att hävda sig , så att skylla på ambassaden är nog lite för enkelt ;) Med kunskapen som Svenska ambassáden borde ha om Thais så skulle man säga som så vid anställnimgen " Den tjänsteman som påkommes med att hålla på med översitteri kommer obevekligen att förlora jobbet ..Följa regelverket kan de inte ,, överallt ser jag denna fruktansvärda syn på kunder /medmänniskor

Senast redigerad av en moderator:
Tror nog inte att det är vanligt att det slitter en Svensk tjänsteman i "Luckan " har man tur så är det det , Är det en Thai så finns den vanliga Thaimentaliteten där, dvs inget är ok innan jag får till tillrättavisa och visa min makt.. Detta finns överallt hor Thaifolk som har behov att hävda sig , så att skylla på ambassaden är nog lite för enkelt ;) Med kunskapen som Svenska ambassáden borde ha om Thais så skulle man säga som så vid anställnimgen " Den tjänsteman som påkommes med att hålla på med översitteri kommer obevekligen att förlora jobbet ..Följa regelverket kan de inte ,, överallt ser jag denna fruktansvärda syn på kunder /medmänniskor
Är väl vanligt att det sitter en Svensk där? av mina tror det är 8 besök på ambassaden har det alltid varit en Svensk, är ju inte som på konsulatet.

Jag har aldrig sett en Svensk i luckan för besöksvisum..
Har bara varit där 3 gånger i och för sig...??
Har aldrig sökt visum hos ambassaden, är det samma rum och lucka där man söker pass och ordnar med papper för vigsel etc?
Tar ju längre tid med visum ansökan om man gör den hos ambassaden om dom fortsatt tar imot söknad där?
Det var iallafall infon på deras hemsida innan att det tog längre tid direkt hos ambassaden, att man skall söka hos VFS Global där sitter det Thai men det är ju inte ambassaden, men din info kanske är lite gammal, var det några år sen du sökte ett besöksvisum eller?

Har aldrig sökt visum hos ambassaden, är det samma rum och lucka där man söker pass och ordnar med papper för vigsel etc?
Tar ju längre tid med visum ansökan om man gör den hos ambassaden om dom fortsatt tar imot söknad där?
Det var iallafall infon på deras hemsida innan att det tog längre tid direkt hos ambassaden, att man skall söka hos VFS Global där sitter det Thai men det är ju inte ambassaden, men din info kanske är lite gammal, var det några år sen du sökte ett besöksvisum eller?
JA... Det samma med Janne..
Hans fru har ju bott här sen innan tiden dom tog bort ansökningarna på Ambassaden..

JA... Det samma med Janne..
Hans fru har ju bott här sen innan tiden dom tog bort ansökningarna på Ambassaden..
Ok, ja jag skall till ambassaden om 2 veckor och söka pass får vi se om det är en Svensk eller ej då, har iallafall aldrig haft problem där, tvärtom dom har varit väldigt hjälpsamma, vart snabba på att svara på mail etc. när man behövt info.
Får se hoppas det inte har ändrat sig till det sämre.

Ok, ja jag skall till ambassaden om 2 veckor och söka pass får vi se om det är en Svensk eller ej då, har iallafall aldrig haft problem där, tvärtom dom har varit väldigt hjälpsamma, vart snabba på att svara på mail etc. när man behövt info.
Får se hoppas det inte har ändrat sig till det sämre.
Service gentemot Svenskar har jag aldrig upplevt negativt..
Utan precis som du säger.. Snabba svar via mejl och telefon..

Men frugan upplevde den som sitter i luckan alla tre gånger som snorkig..
Samma sak med dom som intervjuat henne och dottern..
Översittarfasoner på dessa Thai...

Service gentemot Svenskar har jag aldrig upplevt negativt..
Utan precis som du säger.. Snabba svar via mejl och telefon..

Men frugan upplevde den som sitter i luckan alla tre gånger som snorkig..
Samma sak med dom som intervjuat henne och dottern..
Översittarfasoner på dessa Thai...
Ok ja den delen känner jag inte till något om, har bara sökt turistvisum så har ju varit mindre omständigt, inga långa intervjuer.

Ok ja den delen känner jag inte till något om, har bara sökt turistvisum så har ju varit mindre omständigt, inga långa intervjuer.
Just därför det blir så mycket snack ibland på forum...??
Man orkar ju inte försvara sina egna upplevelser eller erfarenheter när dom blir ifrågasatta hela tiden..
Då slutar man bara att skriva i tråden helt enkelt..
Nästan ingen som bara talar om att dom har en annan syn..
Utan man ska alltid klanka ner på den som skriver.. Trist !!

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp