A
Anonym
Gäst
Allt är kultur, kultur är vårt sätt att leva. Jag har aldrig sagt att jag bara vill leva enligt Thai kultur men jag vill försöka ta det bästa från våra sätt att leva, något som inte låter sig göras i Sverige av orsaken du själv nämner, de skall lära sig "se rätt och fel". Du är så övertygad om att det svenska sättet är rätt så för dig handlar det inte om olika sätt att leva utan om "utbildning".
Min fru utbildar sig fortlöpande med hjälp av Internet och vi är rätt överens om vad som är bra och dåligt i väst. Ibland vet hon bäst och ibland jag utifrån våra erfarenheter och den kultur vi växt upp i. Du kan ju titta på videon jag länkade till så kan du ju själv se att det finns baksidor av "välfärden" i Sverige. Olyckliga människor som dör ensamma men självständiga med massor av pengar, är det lycka?
De som jag tycker två viktiga sakerna i Thailändsk kultur är förhållandet till familjen och till tid, det går tyvärr inte att implementera i dagens Sverige. Jag tycker inte det är lika viktigt att varje individ är oberoende stark utan att man är stark på olika områden och familjen blir ett team.
Tjänstemannaförtrycket är en gammal kvarleva som kommer att försvinna även i Thailand. De som har växt upp på 1900-talet i Thailand har gjort det med en orimligt stor respekt för makten, en gammal kvarleva som även Sverige hade för ett sekel sedan men få av oss som lever idag har upplevt. Det är inte lätt ändra på, det får man leva med, under tiden hjälps familjen åt med att hantera situationen. Thai som bor i Sverige köper inte detta förtryck eftersom de sett hur det kan vara i Sverige men det är inte lätt för Thai i Thailand som ständigt lever med förtrycket att se hur man skulle kunna bryta det.
Försök inte göra om även denna tråd till en kulturråd. Du skrev att din fru litade du inte på i kontakt med myndighet utan hon lät sig köras över.
Jag påtalar då att min fru med västerländsk utbildning och blivit inspirerad av västerländsk synsätt inte blir överkörd eller förtryckt.
Då svarar du att fingra kanske inte skulle bli lycklig av förstå.
Jag tror det ligget på mansgrisar om man vill ha en underlägsen fru som man ska styra.
För mig är det kvinnoförtryck inte kultur.