En Nok i Nepal

 
Hej

Det som fascinerar mig mest med dina bilde är att det verkar så opåverkat och traditionellt trots att vi nu befinner oss på 2000 talet, det har naturligtvis både för och nackdelar, fattigdom, gatubarn och enkla boenden o.s.v beskriver du ju, men det är ju tyvärr så världen ser ut, en del äger ingenting och får vara glad om dom får lite mat i magen, andra har allt och äter för mycket, måste banta och motionera för att må bra och inte dö i förtid.

Själv har jag ju inte varit i just Nepal, men problemen är dom samma i länder som Indien, Indonesien, Fillipinerna m.fl och naturligtvis önskar man att alla kunde få ha det drägligt, få gå i skolan, ha ett hem och mat o.s.v, men man påverkas även som människa av att se och uppleva riktig fattigdom på nära håll, själv blev jag nöjdare med mitt eget liv, tänker mindre på prylar, klagar mindre och fick en bättre förståelse för varför vi som har måste dela med oss till dom dom inte har, så egentligen borde nog alla få uppleva detta på nära håll, man påverkas faktiskt.

Dina besök i i Nepal har säkert påverkat dig också vad jag tycker mig förstå, detta även om du säkert hade en relativt bra och sund inställning till detta redan innan, men att se hur andra har det, känna lukter och träffa dom som inget har berör nog ändå, man får helt enkelt nya perspektiv på saker och ting.

Meningen med livet och lyckan kanske inte är att ha den finaste bilen, största tv apparaten, finaste huset och mest pengar på banken, man kanske borde börja se varje dag som en gåva, umgås med andra och försöka njuta av den, dela med sig till andra, det ger förmodligen mer än en ekonomisk hets för att ligga på topp statusmässigt.

Mvh isan lover
 
Nu har jag varit utan internet ett tag. Troligen är det hotellets nätverk som strular.

- Om flyget i Nepal. Har hittills aldrig provat, men sant är att det är väldigt olycksdrabbat. Kanske pga oberäkneliga vindar över bergen.

- Om språket. Nepalesiskan är närbesläktad med indiskan. Engelska funkar bra här. De flesta under 30 pratar bra. Inte heller några problem på hotell och restauranger.

- Om maten. Jo, det indiska köket dominerar här, men det finns även kinesiska rätter. Typiskt indiskt så får man ha tålamod innan man blir serverad vad man beställt. T o m en kopp kaffe kan ta 10-15 minuter.
Nationalrätten heter dal bhat och består av ett stort lass ris, lättstekt potatis, blomkål + ev någon mera grönsak, någon slags spenat, en klick syrade grönsaker (pickles) och en skål currysås. Ibland kan man även få kyckling eller fisk som tillbehör.

- Om människorna. Otroligt gästvänliga skulle jag vilja påstå. Kommer man utanför turiststråken vill många prata och ta selfies. Ofta blir man inbjuden på en kopp te.
 
Tihar-festivalen har jag nämnt tidigare. Den firas i fem dagar. Alla dekorerar sina hem. De fattigaste med någon blomsterkrans och de rika kostar på att klä sina fasader med ljusgirlanger.

18-2092 Kvinna trär girlanger KTM.jpg

En kvinna trär blomstergirlanger.

18-2075 Försäjning av girlanger KTM.jpg

Och här är försäljningen i full gång.

18-2037 Försäljning av färgpulver MHN.jpg

Mängder av färgpulver säljs inför kvällen då alla Mandalas ska strös.

18-2087 Mandalan strös, Lainchaur KTM.jpg

Det gäller att vara stadig på handen när Mandalan skapas.

18-2086 Mandala, Lazimpat KTM.jpg

Mandalan pryder ingången till alla boningshus och är till för att gudinnan Laxmi ska hitta dit. Under natten besöker hon människornas hem och välsignar de boende. Är Mandalan riktigt gjord ska den även ha en rad fotspår fram till allas sovrum i huset. Allt för att gudinnan inte ska missa någon.
 
"Ungen" ville hälsa på sin fästman och tyckte att "Farsan" skulle hänga med. Visst! Nackdelen var bara att karl'n bodde 75 mil västerut, bara några kilometer från indiska gränsen. Flygplatsen var stängd pga av närheten till en stor nationalpark. Flyget störde djuren. Att stängningen gjorde nytta påvisades genast då tigerpopulationen i parken började stiga.

Sålunda återstod buss. Det betydde 18-20 skumpiga timmar i en buss som var långt ifrån thailändsk komfort. Ingen toa ombord, men ganska täta stopp, varav tre för mat. Mosig och trött vacklade men ur fordonet i Mahendranagar.

18-1907 Bussen till Mahendranagar.jpg

Frukoststopp i Chisapani Bazar. Här hade vi fortfarande drygt tre timmar kvar till målet.

18-1932 Mudhouse MHN.jpg

Här i trakterna fanns gott om mud-houses. Små, enkla boningar av halm och lera med tak av gammalt tegel, plåtbitar eller en presenning. De fattigaste bygger sådana här hus på statlig mark. De får bo kvar tills staten får för sig att använda marken till annat. Ibland bildas hela byar av de här husen. Ofta är det indiska invandrare som äger dem.

18-1917 Klippformationer, Linga MHN.jpg

Trots den långa resan så skulle givetvis farangen genast visas traktens mest spektakulära sevärdhet - en klippformation kallad Linga. Den var relativt nyupptäckt av myndighetsfolk och nu marknadsfördes den som en stor turistattraktion. Ni som varit i Sao-Din i Nan i Thailand kan göra er en bild av hur det hela såg ut. Givetvis var platsen nu helig-förklarad och ett Shivatemplel hade byggts intill. Man fick inte närma sig klipporna med skor på fötterna.

18-1912 Tre tjejer i allé MHN.jpg

Tre snygga tjejer i stadsparken ville ta en selfie med farangen och de fick de förstås - mot att även jag fick ta en bild.
 
Namaste!
Nejdå.....Noken har inte försvunnit i Nepal. Men jag drabbades av den onödigt vanliga Kathmanu-hostan i kombination med ett elakt ryggskott. Lika skönt som det låter. Ryggskottet blev långvarigt pga hostan, men nu börjar jag komma på banan igen.

Just nu är internetuppkopplingen under all kritik, men flera bildrapporter kommer inom kort....
 
Namaste!
Nejdå.....Noken har inte försvunnit i Nepal. Men jag drabbades av den onödigt vanliga Kathmanu-hostan i kombination med ett elakt ryggskott. Lika skönt som det låter. Ryggskottet blev långvarigt pga hostan, men nu börjar jag komma på banan igen.

Just nu är internetuppkopplingen under all kritik, men flera bildrapporter kommer inom kort....
Ja fy tusan, hosta i kombination med ryggskott. Vilket elände! Gott att du repar dig, ser fram emot fler fina bilder.
 
Den stora nationalparken i Mahendranagar heter Shuklaphanta och omsorgen om djurlivet här lär ska ha varit den främsta orsaken till att flygplatsen stängdes. Förmodligen var lönsamheten inte särskilt god heller. Mammon brukar ju annars styra i de flesta fall.

18-1948 Djungel, Shuklaphanta MHN.jpg

Farangen fick betala 1500 rupies (ca 100 kronor) i inträde medan mina nepalesiska vänner snackade sig in gratis genom att hävda nära vänskap med någon högre tjänsteman. Vi hade egen bil. men fick en guide med oss, vilket nog var tur i det virrvarr av kostigar som finns i parken.

18-1965 Grässlätt, Shuklaphanta MHN.jpg

Inom området, som är strängt bevakat av beväpnade vakter, finns en ökande tigerpopulation. Något nepaleserna är väldigt stolta över. Enligt uppgift så tillhör grässavannerna i parken de största i Asien.

18-1949 Hjort MHN.jpg

Ett av de vanligaste djuren här var den här lilla hjorten som dock kunde ha en imponerande hornkrona.

18-1975 Betande hjort MHN.jpg

Riktigt nära kom vi vid en kontrollstation mitt ute på savannen. Den här hjorten går som den vill, men har vant sig vid att människor inte är farliga och tolererade därför mitt närgående fotograferande.

18-1957 Kungsfiskare MHN.jpg

En liten svart-vit kungsfiskare fotograferad på väldigt långt håll och kraftigt delförstorad.

18-1961 Skarv i torrträd MHN.jpg

En slags skarv.

18-1979 Elefant MHN.jpg

Det finns vilda elefanter i parken, men dessa ser man sällan. Vi fick hålla tillgodo med arbetselefanterna på campen.
 
Kör några olika bilder från besöket i västra Nepal....

18-1936 Torr flodfåra MHN.jpg

Mahakali River var en gång en stor flod. Nu är den uppdämd på den indiska sidan och nepaleserna får elström som kompensation för vattnet. Man kan fundera över vad de som levde av fisket tycker om den uppgörelsen...

18-2011 Kernali River, Chisapani.jpg

Kernali River vid Chisapani har fortfarande gott om vatten och därmed även fisk, som vi kunde avsmaka på de lokala restaurangerna.

18-1995 Gråhägrar, Ghodaghodi Lake.jpg

Sjöar är en bristvara i Nepal så dom som finns är sevärdheter. Här vid Ghodaghodi Lake var vi tyvärr någon vecka för sena för att få uppleva lotusblomningen.

18-2045 Oxkärra MHN.jpg

Oxkärror är vanliga i den här delen av landet.
18-2057 Två sovande grisar MHN.jpg

Två slöa grisar....

18-2069 Apa och gatustånd MHN.jpg

Apan i övre bildkant var ute efter att knycka något ätbart. Något som troligen hade lyckats eftersom försäljaren satt och halvsov - om inte den hade gjort misstaget att hoppa ner på plåttaket, vilket fick mannen på fötter i ett huj.
 
Sista veckan i Kathmandu blev jag inbjuden till ett hindubröllop. Min onda rygg gjorde att jag tvekade, men när jag tänkte efter......hur många sådana här chanser får jag? Jag följde med förstås - i lånad kavaj och skor.

Inom hinduismen gäller det verkligen för den blivande bruden att välja sin make med omsorg....liksom att se till att komma bra överens med hans familj. Efter giftermålet kapar hon nämligen banden med sin egen familj och upptas i brudgummens. Faller hon i onåd hos svärföräldrarna kan hon bli riktigt illa behandlad och det vill till att hon har en stark make om han ska ta hennes parti gentemot sin familj.

18-2165 Brudparet KTM.jpg

Nu planerar mina vänner att flytta till Australien och därför torde ev familjebekymmer bli mindre.

18-2178 Ceremoni KTM.jpg

En av många ceremonier under vigseln, som pågick från tidig morgon till sen eftermiddag. Här strös färgpulver ut på ett tygstycke, som sedan omsorgsfullt packades ihop och gavs till bruden.

18-2170 Bröllopsgäster KTM.jpg

Det var ett litet bröllop. "Bara" 200 gäster. Här är några av dem.

18-2167 Gruppfoto bröllop KTM.jpg

Brudparet med tjocka släkten.

18-2175 Brudparet KTM.jpg

En av väldigt få bilder jag fick där både brud och brudgum ser lyckliga ut.

Klockan 5 på eftermiddagen var allt klart.....så när som på de tusentals selfies som alla ville ta i alla upptänkliga poser tillsammans med brudparet. Det tog två timmar till och hann bli mörkt innan vi kunde åka tillbaka.
 
 
 
Tillbaka
Topp