Far och flyg med Lung Nok

När man i över 20 års tid har kuskat runt i Thailand så kan man det här med Buddisttempel. Detta hindrar inte att man undantagsvis blir överraskad, som med orm-templet jag tidigare berättat om. I Dok Kham Tai var det så dags igen...

Visa bilaga 25-0151 Wat Si Chum, Dok Kham Tai PYO.JPG
Wat Si Chumheter skapelsen och påminner faktiskt en hel del om det vita turisttemplet Wat Rong Khun i Chiang Rai. Insidan här skulle dock bjuda på ännu en överraskning.

Visa bilaga 25-0153 Wat Si Chum, interiär PYO.JPG
Visa bilaga 25-0154 Wat Si Chum, interiör PYO.JPG
I stort sett hela inredningen, från golv till tak, var snidad i trä och det är man ju duktiga på här i landet.

En bit bort hittade jag sedan Wat Sawang Arom, som till största delen var ett museum med, vad jag gissar, gamla och nya gåvor till munkarna. Här fanns allt från urgamla strykjärn till 90-talets då toppmoderna skivspelare. På väggarna hängde mängder av dokument, som jag inte blev klok på, men åtminstone en del såg ut att vara någon slags astrologiska förutsägelser. Tyvärr var de omöjliga att fotografera då de satt bakom glas och ram och reflexerna blev för svåra.

Visa bilaga 25-0160 Korridor, Wat Sawang Arom PYO.JPG
Hej

Håller med om det där med templen, har man sett många bli man väl lite mätt på det, men jag brukar ändå besöka något tempel ibland, det hör väl till på något vis när man kommer till en ny plats, sen är det ju oftast rogivande och bland träffar man någon trevlig munk som kan vara intressant att tala med.

Mvh Isan Lover

I den del av sjön Kwan Phayao som ligger längst bort från stan liknar den mera ett träsk. Här och där ser man mystiska "torn" ute i vätan. Fick förklaringen att de används av fiskare, som skjuter fisken med pil och båge eller med ett armborstliknande vapen. Man lär så länge man lever....

25-0182 Jakttorn i träsket PYO.JPG

25-0180 Jägare i träsket PYO.JPG
25-0138 Tropikmåne PYO.JPG

Och så en tropisk måne som avslutning på inlägget.

I den del av sjön Kwan Phayao som ligger längst bort från stan liknar den mera ett träsk. Här och där ser man mystiska "torn" ute i vätan. Fick förklaringen att de används av fiskare, som skjuter fisken med pil och båge eller med ett armborstliknande vapen. Man lär så länge man lever....

25-0182 Jakttorn i träsket PYO.JPG

25-0180 Jägare i träsket PYO.JPG
25-0138 Tropikmåne PYO.JPG

Och så en tropisk måne som avslutning på inlägget.
Hej

Ja i Thailand skjuter man fisk och det även med gevär, har själv varit med om detta med min kompis Pan på den största farmen frugan hade tidigare, mycket spännande att sakta paddla fram i en å under lövverket, en av oss i fören mrd bössan och en som paddlar så tyst som möjligt, stora fiskar kan stå alldeles stilla i ytan och går då att skjuta.

Mvh isan lover

25-0192 Grävda hål på fält PYO.JPG

På det här fältet mitt i stan hade det tidigare varit bilparkering, men helt plötsligt grävdes en massa gropar så troligen ska något planteras.

25-0194 Biltvätt PYO.JPG

Här kostar det bara 50 Baht att få bilen tvättad och kunder hade man ständigt så troligen var det billigt även i Thailand. Jämför Sverige, där det kostar flerdubbelt och då får du göra jobbet själv - om det inte är en automattvätt förstås.

25-0225 Cherry Coffee PYO.JPG

Efter att ha testat kaffet på åtskilliga ställen i Phayao konstateras att lilla, oansenliga Cherry Coffee är bland de absolut bästa. Starkt och nymalet kaffe för bara 35 Baht.

25-0192 Grävda hål på fält PYO.JPG

På det här fältet mitt i stan hade det tidigare varit bilparkering, men helt plötsligt grävdes en massa gropar så troligen ska något planteras.

25-0194 Biltvätt PYO.JPG

Här kostar det bara 50 Baht att få bilen tvättad och kunder hade man ständigt så troligen var det billigt även i Thailand. Jämför Sverige, där det kostar flerdubbelt och då får du göra jobbet själv - om det inte är en automattvätt förstås.

25-0225 Cherry Coffee PYO.JPG

Efter att ha testat kaffet på åtskilliga ställen i Phayao konstateras att lilla, oansenliga Cherry Coffee är bland de absolut bästa. Starkt och nymalet kaffe för bara 35 Baht.

Man ser många konstiga planteringar på attraktiva tomter inne i städer med Casava, Banan eller cocosnötter. Detta är inget jordbruk på något sätt utan en "skatteflykt" för en tomt som står obebyggd kostar en hel del i skatt medans en tomt som det odlas på är skattefri eller i alla fall väldigt låg skatt på.

Man ser många konstiga planteringar på attraktiva tomter inne i städer med Casava, Banan eller cocosnötter. Detta är inget jordbruk på något sätt utan en "skatteflykt" för en tomt som står obebyggd kostar en hel del i skatt medans en tomt som det odlas på är skattefri eller i alla fall väldigt låg skatt på.
Hej

Ja det är nog det troligaste, det är många som ligger och håller på attraktiv mark, när högre skatt på obebyggda tomter infördes började en del plantera fruktträd eller liknande på marken för att den då ska ses som jordbruksmark istället och då beskattas mycket lägre.

Mvh isan lover

Tack för svar! Mycket riktigt är det nu bananplantor i hålen.

Tack för svar! Mycket riktigt är det nu bananplantor i hålen.

Hände samma på en stor tomt nära vårt hus förra året som var en stor grusplan. Plöjdes upp i rader och Casava planterades, till och med gödlades etc och vi tänkte hur f:n ska den planteringen kunna ge en vettig skörd

Nu i år när vi kom ner är hela tomten överväxt med ogräs med lite Casava inne bland ogräset och absolut inget händer.

25-0211 Skyltfönster PYO.JPG

Det kinesiska nyåret är snart här och modeaffärerna skyltar i rött.

25-0226 Grafitti PYO.JPG

Grafitti finns förstås även i Phayao. En dramatisk målning, men jag hade lite svårt att förstå den. Å andra sidan är det mycket som jag inte förstår....

25-0208 Grafitti PYO.JPG

En glassförsäljare har förevigats på väggen.

25-0238 Eldning vid Tilok Aram PYO.JPG

Luften i Phayao är fortfarande hyfsad, men som synes jobbar man på att försämra den.

En dag fick jag för mig att ta skrammelbussen till Chiang Kham - en av provinsen Phayaos utkanter.

25-0200 Bussen till Chiang Kham, interiör PYO.webp

Kriterierna på en skrammelbuss är, enl mig....
- Det mesta som borde sitta fast sitter löst.
- Topphastigheten överstiger sällan 60 km/ tim, vilket kan ske på långa raksträckor med bra väglag och visst medlut. I uppförsbackar får man vara glad om det över huvud taget rör sig framåt.
- Snitthastigheten är ca 40 km/ tim, vilket medförde att de 8 milen från Phayao tog drygt två timmar.
- Fjädring finns inte så allt man kör på som är lika med eller större än en hasselnöt känns i hela fordonet.
- Musikanläggningen är fruktansvärd, om den fungerar, vilken den tack och lov sällan gör. Högtalarna ät nämligen alltid spruckna och när musiken pumpas ut på högsta volym låter det som en stenkross.
- Ev oönskade hål i bussen repareras gärna med wellpapp, tidningar och pakettejp.

På plussidan finns dock att skrammelbussen nästan alltid fungerar. Blir det stopp beror det oftast på punktering.

25-0201 Kanalen PYO.webp

25-0202 Mot busstationen i Chiang Kham PYO.webp

I Chiang Kham hade man byggt promenadbroar längs kanalen inne i stan.

25-0207 Kanalen, Ban Yuan PYO.webp

Utanför stan försvann kanalen in i vildmarken.

25-0206 Lyktstolpe, Chiang Kham PYO.webp

I en tidigare tråd vill jag minnas att jag uppmärksammade lyktstolparnas olika prydnader i olika provinser och samhällen. I Chiang Kham är det påfåglar som gäller.

Naturligtvis har inte thailändarna givit mig namnet Lung Nok (farbror Fågel) utan anledning. Jag fotograferar gärna fåglar både hemma och borta.

25-0293 Vit häger, kanalen PKK.webp

En försiktig silkeshäger har slagit sig ner i kanalen vid järnvägen i Hua Hin.

25-0288 Häger vid järnvägen PKK.webp

En släkting spanar uppifrån.

25-0294 Fågel vid kanalen PKK.webp

25-0286 Fågel PKK.webp

Sällan man kommer så nära inpå...

Alla resor har ett slut - även de långa. Efter nästan fyra månader är jag nu tillbaka där jag började, dvs i Hua Hin. Här kommer några ströbilder....

25-0287 Trottoarbyggare PKK.webp

Här håller man på att snygga till trottoarerna. Måste vara drygt i värmen.

25-0290 Andehus PKK.webp

Längs järnvägen har bostäder och butiker rivits, men en del andehus står kvar bland buskarna.

25-0298 Skulptur vid stranden PKK.webp

En skulptur vid kinestemplet nere vid stranden nära piren.

25-0317 Soi Bintabaht PKK.webp

Välkänd soi för Hua hin-turisten.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar